PDA

View Full Version : Bouwverslag Madamp M15mk1 buizenversterker



vester86
8 februari 2007, 16:39
Tsja, hoe ga ik dit topic nou eens beginnen?

Ik ga een buizenversterker bouwen!

Omdat ik in mijn vrije tijd al veel de soldeerbout ter hande pak, op school dat nog meer doe en omdat ik het gewoon leuk vind, was ik van plan iets voor gitaar te gaan solderen.
effectpedaaltjes lust ik niet zo, gitaren heb ik al genoeg in gesoldeerd of anderzijds verbouwd :koekoek: en bovendien heb ik iets met kleine buizenversterkertjes.heb afgelopen jaar een Mesa boogie 20 watt combo gehad en heb op dit moment een 15 watt 1 kanaals Laney Topje (omgebouwde LC15 combo).

goed, een zelfbouw buizenversterker dus.
ik heb niet de kennis in huis om van 0 af aan te beginnen en helemaal zelf een versterker te ontwerpen, dus lag het voor de hand dat ik een kit in elkaar ga solderen. het ontwerp is al gemaakt, maar alle onderdelen krijg ik los en daar mag ik zelf 1 geheel aan gaan breien.

Ik heb mijn eigen kit gehaald van www.madamp.biz een duits zaakje dat zijn orders afhandelt via Muzikding.de

hieronder een korte beschrijving van de kit:

M15Mk1 Kit
The M15Mk1 is a two-channel 15W guitar tube amp with "british" sound, providing the following features:
*Two channels with independent volume and tone controls
*Push/Pull power amp (el84) with 15W into 8 Ohm or 16 Ohm
*Channel 1 is based on the Marshall 18W with additional "Fat" switch (Bass Boost)
*Channel 1 provides power amp distortion at higher volumes (Clean at lower volumes)
*Channel 2 is based on the Marshall JTM, but provides more gain
*Channel 2 provides preamp distortion at low volumes
*Variable Sound (from clean to crunch) with both channels
*Loud enough for playing with a band and real power tube distortion without crushing the windows :-)
*Kit contains chassis, all electronic and mechanical parts
*Additional parts like speakers or front panel are additionally available

foto:
http://www.madamp.biz/images/hgesamt.jpg

Ik heb zelf de Deluxe versie besteld, die is inclusief de zwarte frontplaat zodat ik die niet zelf hoef te gaan maken, ik ben niet super met metaal bewerken, ik heb er de spullen niet voor en het zou jammer zijn als ik dat niet mooi afwerk,het is toch het gedeelte van de versterker waar je altijd tegenaan kijkt.

Ik ga, tegelijk met het solderen, ook een behuizing voor de versterker maken, ik loop al tijden met het idee een plexi-achtige head ervoor te maken.
de top gaat ook getolexed worden, maar over de kleur ben ik nog niet uit, waarschijnlijk saai zwart maar barry opperde het idee om het van rode tolex te gaan maken (wel donker rood dan) en dat lijkt mij ook wel gaaf! Heb zowel zwarte als creme-kleurige chickenhead knoppen besteld, dus er past altijd wel iets bij ;-)

De bedoeling is om de 2 kanalen voetschakelbaar te maken middels een relais dat ik in ga bouwen, maar de switch voorop ook werkend te houden (paralel aan elkaar dus).

Onder iedere versterker (de laney en deze) komt een 1x12" cabinet met een Eminence Governor, een V30 achtige speaker van Eminence die verrekte lekker klinkt :) die zitten nu met 2 in 1 kast, maar daarvoor wil ik ook nog 2 losse cabinets gaan ontwerpen. genoeg te doen dus!

De komende tijd komt hier een uitgebreid verslag met veel foto's en dergelijke te staan. tips en aanvullingen van jullie kant zijn natuurlijk ook van harte welkom, ook voor mij is dit redelijk onbekend terrein.

vester86
8 februari 2007, 16:42
Gelijk een update:

De bestelling is binnen :D (ondanks de sneeuw ja, die lui werken gewoon door )

de handleiding is inmiddels ook binnen, die heb ik per mail ontvangen, wat kennelijk ook oorspronkelijk de bedoeling was.
het is allemaal zeer snel en correct afgehandeld door klaus brunner, de man achter madamp/musikding, mijn complimenten daarvoor.

Ik ben ondertussen begonnen met het ontwerp voor de top, en hiervoor heb ik geen plexi/JMP of andere versterker genomen als basis, maar een peavey windsor

http://www.musicarius.com/catalog/images/Windsor.jpg

nu ga ik dit niet 1 op 1 kopieren maar wil ik dat wat nu wit getolexed is als rooster uit gaan voeren, zodat je de buizen kan zien :D over de rest zit ik nog te denken maar de kans is aanwezig dat dit wit of wijnrood getolexed gaat worden.
ook word de head ietsje smaller, zodat ik niet moeilijk hoef te doen met rooster NAAST het chassis.
morgenochtend ga ik een begin hiermee maken,dan ga ik hout kopen e.d.
en wellicht ook de eerste stukjes solderen.

wordt uiteraard vervolgd

AART
8 februari 2007, 17:39
Ontwerp idee tip: Mesa lonestar topjes vind ik altijd erg chique!

vester86
8 februari 2007, 17:50
ja klopt maar dat lukt niet met hoe het chassis is meegeleverd; de buizen steken er aan de bovenkant bovenuit

Squier4ever
8 februari 2007, 18:14
heb je dus ook de alpha pots erbij zitten?
tenminste, dacht dat die bij de deluxe versie zaten...

Fumi SG
8 februari 2007, 19:35
Hey hartstikke cool man! Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt ga ik binnenkort ook beginnen aan een Madamp, het wordt n.a.v. mijn topic hier waarschijnlijk ook de M15mk1 dus ik ga je topic zeker volgen! Met name het footswitch gedeelte.:D

Veel succes met het bouwproces!

Trouwens, je hebt pm.

Fumi SG
8 februari 2007, 19:44
Mocht je nog een leuk ontwerp voor je top kunnen gebruiken, heb ik deze nog wel voor je: http://motd.ods.org/a15mk1/a15mk1.html

Ik zou hem zelf ook mooi donkerrood tolexen met een mooi randje in crème er omheen. Erg chique!

http://motd.ods.org/a15mk1/img/boxuamp.jpg

bert k
8 februari 2007, 23:21
Wat heel belangrijk is, is hoe je de bedrading legt in het chassis. Er is al veel geschreven n de Werkbank over nette bedrading, dus leer er ales goed van door.

Ik heb een 18Watt gebouwd, lijkt erg op jouw kitje, en mijn bedrading was nogal rommelig in het begin, dat bromt als de tering. Zoek goed uit hoe het het beste kan.

peter_heijnen
9 februari 2007, 09:01
[http://motd.ods.org/a15mk1/img/boxuamp.jpg
Ik twijfel zelf nog tussen de M15 of de J5, maar dit is toch wel een heel fraaie set zeg!!!

Arjo
9 februari 2007, 12:14
Leuk project suc6, wil volgende maand een A15 bestellen. Dus ik blijf deze ff volgen :D

Arjo

Arjo
9 maart 2007, 17:19
En ben je al begonnen?

Wat betrefd de footswitch komen ze volgende maand waarschijnlijk met een extra kit voor de madamps (A15 en M15), hij schijnt eind deze maand op de musicfair zijn debuut te krijgen, misschien interesant voor je. Ik heb de mijne daarom een maandje uitgesteld :D

Arjo

Tristan
9 maart 2007, 18:18
Haha, grappig, ik kom er nu pas achter dat deze amps Madamp heten in plaats van Matamp, ik vroeg me al af waarom deze amps niet op de Matamp site stonden... :D

Nobrain
10 maart 2007, 16:28
heel simpel Matamp komt uit de UK
en Madamp uit Duitsland

Tristan
10 maart 2007, 17:09
Ja, daar was ik inmiddels ook al achter... :seriousf:
Ennuh, is het wat, dat Madamp?