PDA

View Full Version : Crossroads van de 'beginnende' gitarist



Hooligan601
8 februari 2007, 16:20
Ik heb hier op het forum al eens eerder wat rondvraag gedaan en om advies gevraagd m.b.t. het (aan) leren van gitaarspelen. Ik open deze topic omdat ik denk dat er wel meer mensen zijn die in een situatie zitten zoals ikzelf.

Het probleem is als volgt; Ik heb zo'n 5 jaar geleden mijn eerste gitaar gekregen en wat 'aanleerles' van een niet gerenomeerde 'leraar' (een paar straten verder). Het ging hier vooral om het technische aspect van het gitaarspelen (wat open akkoorden, barré akkoorden meer niet echt). In principe heeft het met echt wel geholpen die lesjes. Na 1,5 jaar zo nu en dan eens langs te gaan, ben ik gestopt met deze lessen aangezien ook mijn leraar zijn plafond had bereikt (het was gewoon een redelijke gitarist meer niet).

Toen kwam het zwarte gat een beetje, ik bleef wel wat naspelen van tabs af (allen redelijk eenvoudige liedjes) maar op den duur heb ik mijn gitaar een lange tijd niet aangeraakt. Uit het niets pakte ik de gitaar ook weer op.. ik kwam er toen juist achter hoe onvolledig mijn skills zijn (laat staan mijn theoretische kennis... nagenoeg 0). Ik ben toen maar wat van internet gaan leren... dat schoot niet echt op naar mijn mening , ik vond het wat onvolledig.

Toen kwam de koopwoede in boeken... denken dat je als je een boek koopt , het verder allemaal wel komt.. Nouw en dan zit ik hier nu, met een ietsje betere kennis van alles , ok! Maar ik wil het gewoon nu fatsoenlijk kunnen!

Een leraar is voor mij op dit moment nog geen optie , weinig tijd/geld daarvoor. Ik heb echter wel een aantal , naar veler mening, zeer goede methodes in de boekenkast (Modern method for Guitar en Mel Bay serie.. beide overigens noten-based). In principe zou ik wel tamelijk all-round gitarist willen worden maar mijn voorkeur gaat toch wel de blueskant in.

Dit alles vormt voor mij de Crossroads... Wat te doen? Leren op basis van noten, op basis van theorie (noten en theorie zie ik niet echt als hetzelfde.. ik bedoel hier meer scales/modes/etc. mee) waar kom ik het meeste mee vooruit. Qua skills zit ik een beetje tegen intermediate aan (qua theorie weer helemaal niet).

Een moeilijke zaak al met al, ik ben benieuwd of iemand me kan helpen. :B

Waar mogelijk tips voor boeken/websites e.d. altijd welkom!

guitars and sigarettes
8 februari 2007, 16:51
als je echt talent hebt, en dat geloof ik wel, dan leer je het vanzelf, door regelmatig te oefenen.. en dat duurt natuurlijk wel even. maar het klinkt alsof je die verloren jaren nu zo snel mogelijk wilt inhalen! je zegt zelf al, je hebt alle boeken, en beschikking tot internet. Het beste advies wat ik je dan kan geven is, pik de dingen uit die boeken die bij je vaardigheden van nu aansluiten en zoek tabs op internet die je een uitdaging bieden. Ik heb zelfs nooit les gehad, maar ik maakte vroeger doelen voor mezelf. Gelijk toen ik m'n eerste electrisch gitaar kreeg, was de eerste doel: alle ritme partijen van appitite for destruction (eerste cd van guns n roses) te leren. Het was me gelukt behalve het nr anything goes.. :satisfie: Toen kwam die album mn strot uit. Maar maak voor jezelf die doelen. Een andermans muziek naspelen.. zo zijn de beste gitaristen begonnen.. Vanuit de tijd dat er geen lesboeken en geen tabs waren!

Succes!

The_syphon
12 februari 2007, 13:16
Je moet inderdaad eerst voor jezelf doelen opstellen. Wat wil ik bereiken? welke stijl heeft mijn voorkeur? Wat voor gitarist wil ik worden (rhythm, lead)? Wil ik in korte tijd in een band gaan spelen? etc.

Wanneer je je doelstellingen bepaald hebt, moet je kijken welke weg er bewandeld moet worden om die doelen te verwezenlijken, en kun je dus veel gerichter gaan oefenen.

Hooligan601
12 februari 2007, 19:36
Bedankt voor de reacties! Ik denk inderdaad dat ik misschien 'alles' / of te veel ineens wil, ik wil me in eerste instantie gaan richten op de blueskant eigenlijk maar ik weet niet of ik me zo kan doorontwikkelen naar een wat meer all-round gitarist. Ik wil in principe zowel rythm als lead spelen, sowieso in de blues. Dat van die doelen vind ik een goede, in principe logisch maar als je zo bezig bent vraag je je misschien te weinig af waar je heen wil.. je wordt een beetje overspoelt door info /theorie etc.

Waar kan ik dan het beste mee starten. Ik weet dat de combi blues-noten niet echt een twee-eenheid is, ik wil wel allround worden maar in principe beginnen in de bluesrichting (aangezien dit ook gewoon mijn favoriete muziek is)... is het dan slim om noten te leren of gewoon op een andere manier te starten?

Nogmaals bedankt voor de reacties!!!

guitars and sigarettes
12 februari 2007, 20:17
je kent de film crossroads toch? kijk die anders nog een keer..
feel the vibe.. je hoeft geen notenschrift te leren om blues te spelen..
dus laat die noten zitten tot je wat ouder bent.. begin blues altijd
met de blues slag.. leer de 12 bars.. weet hoe de turnaround gaat..
leer een paar standard blues licks, ga er zelf een beetje mee knoeien,
download een jamtrack en probeer zelf mee te spelen..
maar boven alles.. leg je gevoel erin!

Hooligan601
12 februari 2007, 20:24
je kent de film crossroads toch? kijk die anders nog een keer..
feel the vibe.. je hoeft geen notenschrift te leren om blues te spelen..
dus laat die noten zitten tot je wat ouder bent.. begin blues altijd
met de blues slag.. leer de 12 bars.. weet hoe de turnaround gaat..
leer een paar standard blues licks, ga er zelf een beetje mee knoeien,
download een jamtrack en probeer zelf mee te spelen..
maar boven alles.. leg je gevoel erin!


Haha, ja wederom dank voor de reactie. De film Hooligan heb ik uiteraard gezien en ik weet wat je bedoelt met 'de vibe' .. heel goed zelfs. Ik begrijp wat je bedoelt, ik heb al echt wel wat tijd gespendeerd aan het bluesgitaar spelen. De 12 bars is leuk maar op den duur zie je wel echt constant hetzelfde loopje terug (ik ben niet snel uitgekeken daarop maar ik hoop dat je begrijpt dat daar op den duur je uitdaging ook een plafond kent)... nu heb ik me vaker bezig gehouden met soleren in een bluesnr of jamming track en dan loopt het al wat vast he. Dan ga je zoeken, kom je bij de pentatonics blues etc. en dan ga ik weer denken ... hoe moet ik dit aanpakken.. En dan kom ik weer in een cirkeltje en dan denk ik : hoe moet ik die theorie (ja zelfs in de blues) nu aan gaan leren.

Misschien kom ik wel over als een moeilijke student op dat gebied maar zo gaat het bij mij.

jaspie
12 februari 2007, 22:06
voor echt alleen blues zou ik ook geen noten gaan lezen, tis dan ook makkelijker om in vormen te denken bij blues. Als je wat meer met fusion of jazz aan de slag wil gaan(of klassiek:P maar lijkt me nie) dan is het wel aan te raden. Ben er nie zelf ook al een beetje mee begonnen.

The_syphon
12 februari 2007, 23:11
Nee, noten lezen is niet nodig, tabs is veel makkelijker en toegankelijker en op internet staat blues weinig in noten.
Ik zou nu eerst beginnen met spelen, alvorens naar theoretische aspecten van blues te kijken. De bluesschema's ken je al zeg je, daar is verder ook niet zo veel aan inderdaad. Leuker is het om erop te soleren. Allereerst zou ik dan beginnen met de pentatonische (blues-)ladder te leren.
Pentatonisch:
http://www.yellowguitarbooks.com/fretboard-diagrams/Major%20Pentatonic%20Scale.pdf
Blues scale:
http://www.yellowguitarbooks.com/fretboard-diagrams/Blues%20Scale.pdf
Lijken veel op elkaar.

Belangrijk wordt het ook dat je zelf licks verzint of noten leert spelen die je zelf mooi vind: Een eigen stijl.
Maar om je een beetje op weg te helpen, kun je natuurlijk beginnen met kleine/korte veel gebruikte blueslicks:
Guitarpro files: http://www.guitar-tab-world.com/guitar-tabs/Blues-Exercises/12-KILLER-BLUES-LICKS-tab.html

Op theoretisch vlak kun je natuurlijk altijd even uitzoeken wat de pentatonische ladder is, welke intervallen er gebruikt worden (bij pentatonisch meestal grote secunden en kleine tertsen), etc.

Maar het allerbelangrijkste buiten het plezier hebben is dat je feeling krijgt voor de muziek en dat je doorkrijgt welke tonen mooi klinken bij bepaalde akkoorden. Veel spelen dus. Improviseren op backingtracks is hierbij niet overbodig.

Succes ermee.

jaspie
13 februari 2007, 15:11
zorg dat jeje niet beperkt tot pentatonisch na een tijdje want er is wel wat meer mogelijk.

appyhaan
13 februari 2007, 18:05
Nee, noten lezen is niet nodig, tabs is veel makkelijker en toegankelijker en op internet staat blues weinig in noten.

Blues is zeker wel op noten te vinden hoor, ik heb thuis een boek met wel meer dan 200 bluesjes en allemaal op noten. Maar daar ga ik verder niet op in. Belangrijk bij blues is inderdaad de feeling. En dan met name in de timing van je noten. Goed luisteren en blues gitaristen kopieren, dat is mijn advies voor het begin. GEEN TABS Plaat opzetten van bijvoorbeeld John Mayal of hoe heet die gast B.B. King enz. enz. en naspelen, op gehoor. Beginnen met simpele liedjes met korte licks en solo's. Zoek dan uit uit welke toonladder of in welke pattern deze solo is voortgekomen. Met dit alles train je hoe je een solo opbouwt en een mooie vorm geeft, alsmede je timing(ritmisch gezien dus). Na een tijdje heb je genoeg materiaal(licks) en inzicht om je eigen solo's te maken.

Hooligan601
28 februari 2007, 11:48
Iemand nog verder tips?

Heel even over het oefenen van de pentatonic etc. .. hoe pak ik dit goed aan en zijn hiervoor hulpjes voorhanden? Ik zie in die diagrammen vaak wel welke tonen je aan moet slaan en welke vormen je moet nemen.. maar dan is het voor mij gedaan. Ik weet niet hoe ik daar wat 'uit kan halen' , iemand hier tips voor?