PDA

View Full Version : "notenpiloot of ga je af op je feeling"



Shay
30 december 2002, 07:05
Hoi,

Bij het soleren en spelen van je ritme akkoorden of tokkels etc. Ga je dan af op je kennis, wat er op schema staat, feeling of een combinatie hiervan?

Bij mij is het een combinatie en hangt het af van wat ik op dat moment speel en wat de gehele band speelt.

Als ik soleer, laten we het een vrije val noemen, dan ga ik op mijn feeling af. Dit voelt bij mij stukken beter aan. Ik ken mijn ladders grotendeels maar wat ik belangrijker vind is dat ik weet hoe de ladders klinken. Aan de hand daarvan voel ik de noten en wat voor effect ik eraan geef => snaar buigen, pinch harmonic, velocity etc. Deze feeling hangt ook af van de akkoord waar de band in zit naar welke akkoord we toe gaan en soms ook de speelwijze van de drummer.

Als ik een begeleiding speel. Dan is het vaak wat er gerepeteerd is en soms improvisatie in de gecreeerde ruimte.

Mijn ritmische slag is alleen op gevoel met in de achterhoofd dat het aansluit op wat de rest speelt (denk aan soca, tjutney en calypso bijvoorbeeld) ... Maar de accoorden speel ik wat er geoefend is.

Ballads is voor mij de pure feeling .. heerlijke warme clean met een vleugje chorus en je eigen flow van gevoel. Geld ook voor de solo's in deze ballads => Aanvoelen wanneer je terughoudend speelt en wanneer je all-out gaat.


Ben benieuwd naar jullie wijze van...

Greetz van Shay

sickpunk
30 december 2002, 13:27
ikkan geen noot lezen, kan ook geen noot vinden op dat ding... alleen de basis akoorden ken ik bij naam..... dus ik kloot altijd gewoon wat aan... en speel, wat leuk klinkt(bij de rest)