PDA

View Full Version : Grondverf???



Minda
8 februari 2007, 13:04
Ik ben op wat afvalhout aan het experimenteren met dekkende lak. Beetje naar Charlotte's projecten gekeken, dus kleuracryl van de Praxis en cellulose voor de finish. Ook smeer ik op de nog kale mahonie een porienvuller, en voor de zekerheid ook maar op het elzen, al weet ik niet of dat nodig is. Dan nu de vraag: Heeft he zin / nut om grondverf te gebruiken, en waarom dan wel of niet? Bij mijn kozijnen deed ik dat wel braaf, maar dat was ander hout en geen gitaar... En ik heb inmiddels kunststof kozijnen, maar dat terzijde.

Alvast bedankt voor jullie reacties,

madman
8 februari 2007, 13:20
wat ga je precies verven? (subtiel voor; wat voor gitaar ga je maken;))

Mattia
8 februari 2007, 14:57
Bij elzen hoef je geen porieen te vullen.

Zelf heb ik nooit grondverf gebruikt; bij een dekkende kleur is het miscchien een idee, mooie basis voor de kleur. Tot nu toe eigenlijk alleen schellac als sealer. Het idee achter grondverf is dat je dan minder lagen aflak nodig hebt. Bouwt wat sneller op.

gw_guitars
9 februari 2007, 18:44
Grondverf is volgens mij ook een soort van 'hecht laag'
Als je dekkend verft wordt de grondverf ook gebruikt om een betere hechting te krijgen tussen hout en de kleur.
Volgorde is:
schuren
gronden
plamuren
gronden
schuren (lichtjes)
kleur (dekkend)

Groetjes Gerard

orreltak
9 februari 2007, 19:22
grondverf is wel nodig,maakt niet uit wat voor hout.trouwens,maakt niet uit bij wat voor materiaal.ten eerste de hechting en ten tweede het remt de zuiging af van het hout.dus het schuurt dan ook een stuk lekkerder.
als je daarna de aflak gaat spuiten merk je direct dat je solide lagen aan het opbrengen bent(omdat de zuiging er uit is).

met dat betreft is het niks anders dan aan kozijn.hout heeft gewoon een grondlaag nodig.

wat voor kleur krijgt ie trouwens?

gw_guitars
9 februari 2007, 19:22
Ik heb even 'gegooled'
Dit heb ik gevonden.
Hoop dat je wat aan hebt.

Grondverf.

Wat is grondverf?


- hechten: Vooral op gladde ondergronden “pakt” lakverf niet goed. Grondverf fungeert dan als hechtlaagje.


- Vullen: Op hout is het heel anders. Gewone verf trekt veel te snel in het hout, waardoor de verflaag in het hout verdwijnt. Grondverf doet dit niet, door het veel grotere vullend vermogen. Op nieuw hout is dus altijd grondverf nodig, ook op kale plekjes!


Wanneer gebruik je grondverf?

- op kaal hout, dat dekkend geschilderd moet worden. (gewone grondverf)


- Op al geschilderd hout in slechte staat.(gewone grondverf)


- Op boardmaterialen die geschilderd moeten worden.(gewone grondverf)


- Op onbehandeld kunststof, als hecht laag. (Kunststof grondverf of universele grondverf)


- Op onbehandeld metaal. (grondverf voor metaal, met roestwerende eigenschappen)


Wanneer gebruik je geen grondverf:

- Ondergronden die al eerder geschilderd zijn en geen gebreken vertonen. (hout en kunststof)


- Als de aflaklaag een eenpotsysteem is. Bijvoorbeeld hammerite voor op metaal.


- Bij een transparante afwerking. (uiteraard, anders is de ondergrond niet transparant meer)


- -Als afgewerkt wordt met een beitsachtig product. (alleen op hout. Grondverf is dan niet nodig)



Grondverf is de basislaag van het schilderen. Een verfsysteem is zo sterk als de zwakste schakel. Zorg dus dat de grondlaag in orde is! Grondverf doet eigenlijk twee dingen.

Groetjes Gerard

Minda
9 februari 2007, 21:34
wat ga je precies verven? (subtiel voor; wat voor gitaar ga je maken;))

en


wat voor kleur krijgt ie trouwens?

Uh, sorry, kan ik nog niet vertellen. Maar het worden er 6. Verschillende. Komen later foto's en verhalen over. Maar nu niet. Sorry...

Dank voor overige info, ga ermee aan de slag.

Groeten,

fred dons
9 februari 2007, 22:11
en nog even, grondverf is niet nodig (en minste niet altijd ;))
bij een gitaar wil je zo'n dun mogelijke lak en grondverf helpt daar niet altijd bij (daarentegen werkt cellulose grondlak dan weer beter dan bijvoorbeeld een acrylgrondverf )

De reden dat fender grondlak gebruikte bij de solidcolours was niet om een dun mogelijke laag lak te krijgen maar om te besparen op de kleurlaag (die was duurder)

bij gitaren werk je 9 van de 10 keer met een transparante lak en gebruik je geen grondverf en zelfs bij de solidcolours kun je op het meest poreuze hout de grondlaag overslaan mits (!) je op deze houtsoorten de porieen goed vult
en eventueel een sealer gebruikt
de traditionele gitaarlak soorten hebben geen enkel probleem op op het hout te hechten, sommige houtsoorten zijn misschien wat vettig maar dat lost een grondverf ook niet op

oknarb180
10 februari 2007, 01:05
Hey Minda,

Ga je weer wat bouwen? Tof man!!!
Ik heb voorgaande allemaal gelezen, gaat over grondlaag en over 6 kleuren?!
Wordt het toevallig een Swirl?! Zoals bijv. de Ibanez JEM?
Nog steeds tevreden over je PRS?

vr.gr.

Branko

ernieman
10 februari 2007, 08:49
nee nee nee, allemaal mis. Ik weet lekker al wat Minda gaat doen. hahaha. Maar euhm ik mag niks verklappen, dus zeg ik het niet. Maar het wordt volgens mij wel supergaaf.

Ik hoop voor je dat het lukt Minda!:cool:
Wanneer mogen we een eerste voorstelling van je nieuw project verwachten?

Minda
10 februari 2007, 10:43
Helaas is er wat misgegaan met de techniek, ik zit op onderdelen van mijn freesmachine te wachten. Duurt dus even. Leuk hè, mensen aan het lijntje houden...

oknarb180
10 februari 2007, 21:02
Helaas is er wat misgegaan met de techniek, ik zit op onderdelen van mijn freesmachine te wachten. Duurt dus even. Leuk hè, mensen aan het lijntje houden...

Moah, als het resultaatminimaal net zo mooi wordt als de vorige, dan is 't het wachten wel waard.
Ik ben inmiddels wel erg nieuwschierig geworden.

vr.gr.

Branko

Javaca
10 februari 2007, 21:16
Ik heb ook goede resultaten met eiwitgrondering.

Dit is wat traditioneler, maar blijkt ook goed bruikbaar voor nieuwe lakken.