PDA

View Full Version : wat is fuzz precies?



rocking toek
8 februari 2007, 13:30
ik heb begrepen dat fuzz een soort overstuurd/vervormd geluid geeft. ik heb wat gehoord en het lijkt me idd een soort heavy vervorming, maar wat is dan het verschil met overdrive/tubescreamer/distortion??? is fuzz een soort distortion, of gaat het echt om een heel ander effect?

grtz, rocking toek! :rockon:

GuitarMaster
8 februari 2007, 14:00
http://www.gitaar.net/wiki/index.php/Encyclopedie/Distortion

Alstu.

Mitch
8 februari 2007, 14:38
Pfffffff, wat een waardeloze beschrijving zeg. Je hebt fuzz en fuzz en dit is wel een hééél erg summiere beschrijving. Wat hier beschreven wordt is vooral de high gain fuzz als een ouwe Shin Ei, hoog ingestelde Big Muff, etc.
Weg met die scoop, die golven voegen in dit geval weinig toe aan de uitleg.

Fuzzes zijn er in verschillende smaken: directe fuzzface-afgeleiden met germanium transistors, met silicium transistors, fuzzes met meer gain als de tonebender, supafuzz, later de big muff etc.
De mildere variant (germanium fuzzface) kán wel heel ranzig en ééndimensionaal klinken, maar dat hoeft absolut niet. Deze werken juist hartstikke goed samen met je volumeknop van de gitaar en kunnen soms zó goed opschonen dat je met teruggedraaid volume praktisch clean speelt. Hoe meer gain de fuzz heeft, hoe slechter dat gaat.
Belangrijk (en vaak onderschat) onderdeel van een fuzz is de samenwerking met gitaarvolume (zoals boven beschreven) maar vooral ook de samenwerking met de amp. Zéker de iets lagere gain fuzzes kunnen heel mooi mengen met de sound van de amp. Zet een fuzzface op een spatje cleane Twin en je rent gillend weg. Zet 'm op een licht oversturende Marshall en je hebt ineens een mooie, ronde leadsound.

Waar een overdrive meer een lichte crunch geeft en nog vrij natuurlijk kan klinken, een distortion meer een steviger, kunstmatiger scheurgeluid geeft gaat het bij een fuzz juist meer om de samenwerking tussen fuzz en amp. Vanuit praktisch oogpunt zou je een distortion eerder op diverse amps goed klinkend kunnen krijgen dan een goeie fuzz.