PDA

View Full Version : Telecaster Kits



Meneer I.
8 februari 2007, 08:35
Hallo,

als tele liefhebber vroeg ik me af of zoiets als dit een goede gitaar oplevert:
http://www.torresengineering.com/telguitkitco.html

Lijkt me wel leuk om zelf de finish te bepalen, een eigen 'head'.

Alles zelf maken zoals sommigen doen, daar heb ik de tools niet voor dus dat is gedoemd te mislukken. Zijn dit soort kits ook in de EU verkrijgbaar? Om gelazer bij de douane te voorkomen.

Rutger
8 februari 2007, 09:34
Zo'n kit lijkt me weinig toegevoegde waarde hebben aan een Tele die je in de winkel koopt. Je bouwt toch meestal een gitaar omdat je daar je eigen twist aan wilt geven, en dit is min of meer een standaard Tele (afgezien van de pickups)

jimihattricks
8 februari 2007, 09:51
ik zie die kits ook vaker in guitar magazine staan (UK), ze bieden zelfs lp style kits aan met een flamed maple top en alles, en doublenecks, voor el cheapo prijzen (goedkoper dan op deze website)...

voor een eerste bouwervaring lijkt t me een heel leuk idee, en je kunt er toch zelf je twist aan geven met de finish en de pickups bv., hoewel t wel gewoon n standaard tele blijft natuurlijk...

Rutger
8 februari 2007, 09:54
op zich wel

maar dan kun je ook je eigen gitaar ns uit elkaar schroeven en weer in elkaar zetten. heb je dezelfde ervaring

jimihattricks
8 februari 2007, 09:57
ok dat klopt wel, maar we zijn niet allemaal even handig hiero.. bovendien moet je wel de headstock nog ff shapen en de body finishen, dus t is niet alleen schroeven geblazen, maar ben t met je eens dat de gedreven gitaarbouwer hierin geen uitdaging zal zien nee..

koennie
8 februari 2007, 10:03
bij www.guitarpartsonline.com heb je die kits voor 100 dollar.
is wel een goede manier om met gitaar bouwen in aanraking te komen.

Meneer I.
8 februari 2007, 10:05
Tja een andere optie kan dus ook zijn om 'iemand' (?) een body te laten zagen/frezen en er een Allparts tele neck er op te zetten, en dan zelf de electronica hardware uit te gaan zoeken.
Dan is het veel meer te customizen natuurlijk, maar alles zelf maken zoals de zelfbouwers hier op 't forum doen dat is mij een stapje te hoog.

Op vindt ik een tele in blank gelakt hout zonder slagplaat wel mooi, en dan met hummies of P90s erop.
Is de bedrading dan via een afdekplaat via de achterzijde te benaderen?

Meneer I.
8 februari 2007, 10:08
@koennie,

goeie link, en ik moet zeggen dat die PRS kit er ook niet verkeerd uit ziet. Ik weet niet hoe de electronica is maar dat is altijd nog te upgraden.

G.G.
8 februari 2007, 10:12
Dan is het veel meer te customizen natuurlijk, maar alles zelf maken zoals de zelfbouwers hier op 't forum doen dat is mij een stapje te hoog.

Ik ga ruzie krijgen: Schat de gemiddelde zelfbouwer niet te hoog in!

Het is voor iedereen te doen, het zit hem in de voorbereiding zoals: onderdelen aanschaffen, opmeten, alles uittekenen in 1:1 schaal, oefenen met stukjes afvalhout etc......

Je kan altijd beginnen met een kant en klare hals of een voorgezaagde toets.

Er zijn er genoeg bij zelfbouw die nooit iets met hout gedaan hebben en een fantastisch 1e project neerzetten.

Als je het durft, en je kan het je financieel permiteren zou ik het zeker aanraden.

koennie
8 februari 2007, 10:44
@koennie,

goeie link, en ik moet zeggen dat die PRS kit er ook niet verkeerd uit ziet. Ik weet niet hoe de electronica is maar dat is altijd nog te upgraden.

je kan natuurlijk ook bij winkels als http://www.voxhumana.nl/ of www.tonefactory.nl alleen een body en hals kopen en dan de rest zelf samenstellen.
heb je een bovenfrees? mocht je die hebben, dan is het echt niet moeilijk hoor! je moet alleen een beetje lef hebben :p
je lijmt twee balken hout tegen elkaar, de boel vlakken en op dikte brengen en dan met een mal (van bv MDF) de vorm uitfrezen. dan heb je t moeilijkste al gehad.
maargoed, kijk maar, de keuze is aan jou!

Rutger
8 februari 2007, 10:55
Tja een andere optie kan dus ook zijn om 'iemand' (?) een body te laten zagen/frezen en er een Allparts tele neck er op te zetten, en dan zelf de electronica hardware uit te gaan zoeken.
Dan is het veel meer te customizen natuurlijk, maar alles zelf maken zoals de zelfbouwers hier op 't forum doen dat is mij een stapje te hoog.

Op vindt ik een tele in blank gelakt hout zonder slagplaat wel mooi, en dan met hummies of P90s erop.
Is de bedrading dan via een afdekplaat via de achterzijde te benaderen?
Dat is idd een veel leukere manier van je eigen gitaar bouwen :)

En een tele neck + body kun je inderdaad al kant en klaar kopen, de rest kun je naar eigen smaak uitzoeken. De pickup-ruimtes zul je alleen nog even moeten frezen/laten frezen. De bedrading bij een standaard Tele is via de voorzijde te bereiken, onder de potmeters.

koennie
8 februari 2007, 11:01
Dat is idd een veel leukere manier van je eigen gitaar bouwen :)

En een tele neck + body kun je inderdaad al kant en klaar kopen, de rest kun je naar eigen smaak uitzoeken. De pickup-ruimtes zul je alleen nog even moeten frezen/laten frezen. De bedrading bij een standaard Tele is via de voorzijde te bereiken, onder de potmeters.

maar zonder slagplaat en/of controlplate zul je aan de achterkant een ruimte moeten maken om de boel samen te brengen

Rutger
8 februari 2007, 11:07
Oh sorry, k had eroverheen gelezen. Ja, dan zal die ruimte aan de achterzijde uitgefreesd worden.

Meneer I.
8 februari 2007, 11:22
Zelf een body maken is iets voor 'wat' later. Ik heb een bovenfrees maar dat is de goedkoopste van de gamma, en niet zo super.
Maar het zelf verder aflakken van ruwbouw en het verder opbouwen lijkt me wel een leuke klus, en je krijgt een echte Custom.

Ik heb (had) nl een squier tele Custom op 't oog, maar dit lijkt me een leukere uitdaging. Plus eigenlijk wil ik dezelfde hals als op mijn Fender Tele USA Am Std omdat deze gewoonweg het lekkerste speelt (in mijn opinie). Dit is trouwens een C-shape met een 9.5" radius. De Squier heeft een dikkere hals (7.25" radius).

Ben ik alleen nog aan het twijfelen om zo'n kit aan te schaffen incl alle electronics die ik dan niet ga gebruiken en dan verder opbouwen met eigen parts, of zelf een body en hals kopen. Laatste is duurder, maar dan weet je wel wat je krijgt.

Rutger
8 februari 2007, 11:27
.... en dan hoef je die hals van de kit ook niet alsnog te vervangen omdat ie misschien niet bevalt.

ik zou niet voor de kit gaan maar voor zelf uitgezochte onderdelen. dan weet je idd zeker dat je iets in huis haalt waar je tevreden mee bent!

Meneer I.
8 februari 2007, 11:30
Dan ga ik maar eens op zoek naar een body en hals om mee te beginnen, of wellicht een zelfbouwer benaderen die mij zou willen helpen met de body. Dus een tele-body met 2 hum/P90 uitsparingen en zonder slagplaat, dus met bewerkte achterzijde.

Komende tijd eens ebay/marktplaats ed in de gaten houden.

bert k
8 februari 2007, 11:51
Vox Humana (http://www.voxhumana.nl), is al genoemd, dat is de bekendste in Nederland. Ik heb een Strat van Vox, idd voorgezaagde en gefreesde body, en het is een primas instrument, goed speelbaar en klinkt lekker.

Meneer I.
8 februari 2007, 13:36
Wat voor soort hout adviseren jullie voor een blank af te lakken tele? Er staat er nl eentje te koop op marktplaats voor 50eur. Moeten wel de elementgaten bijgewerkt worden of een humbucker in singlecoil format erin gooien.

bert k
8 februari 2007, 14:13
Voor het uiterlijk maple, dat heeft een mooie tekening. Qua geluid durf ik het niet te zeggen, daar zijn vele meningen over.

Azrael
8 februari 2007, 14:19
Als je gewoon een goedkope maar super goede Telecaster wilt........neem een London City!

Meneer I.
9 februari 2007, 21:15
@Azrael,
een gewone tele erbij wil ik niet, ik wil wel een ander geluid erbij maar wel met de tele speelbaarheid. Ik vind het model gewoon super door de eenvoud.


Het Plan:
Ik ben nu het volgende van plan: geen zelfbouw, maar zelfsamenbouw.Het worden geen P90s, geen classic square hummies. Wat dan wel? Pure eenvoud met veel gelakt blank hout, geen slagplaat en een (hopelijk) killer sound! Met een bescheiden budget.
Na enkele dagen te hebben rondgeneusd kom ik met de volgende setup:

Van de Tonefactory een wit Korina body als basis.
http://www.tonefactory.nl/shop2/images/telly%20korina%20blank.jpg
Losse brug zonder de 'tele bodemplaat'.
Een telecaster hals of een goede imitatie (allparts).
Seymore Duncan pickups en dan wel de STK-T2b Hot Stack (Bridge) en een STK-T1n Vintage Rhythm Stack (Neck).
Controls:1 volume, 1 Tone, 3-way switch.

Nu nog wat vragen:
* Zijn er goede en goedkopere alternatieven voor de Seymour pickups, of is dit gewoon 'top of the bill'?
* Weet iemand wat de standaard freesdiepte is van de elementengaten?
* Ofwel zijn de Seymour pickups op de bodem van het gat te monteren en zijn ze dan op goede hoogte? (ik heb geen zin om mijn Tele USA te demonteren..)
* Wat denken jullie: bij een afgelakte body met zwarte pickups chroom, goud of zwarte brug, knoppen,tuners en knoppenplaat?
* En wat zou mooier staan: een blanke body met maple neck of donker blankgelakte body met rosewoodneck?

koennie
9 februari 2007, 21:32
goed bezig!

voor de pickups zou je eens naar GFS kunnen kijken (www.guitarfetsh.com) kost geen drol maar zijn zeker goede pickups. Dimarzio ben ik persoonlijk erg fan van, maar zijn weer wat duurder, net als de SD pickups.

De pickups zijn allemaal wel in de body te schroeven, gewoon zelftappers/houtschroeven gebruiken.

probeer deze eens:
http://www.nymphusa.com/kisekae/kisekaeE1.asp

daar kan je je eigen gitaar virtueel bouwen en kun je zien wat wel en niet mooi bij elkaar staat.
met een blanke body zou ik voor een hals met rosewood of ebben toets gaan en dan chromen hardware.

Meneer I.
9 februari 2007, 22:52
@koennie,
super die link van www.guitarfetish.com , de prijs is slechts een kwart van die van SD maar of ze ook goed klinken weet ik niet. Voor die prijs zeker het proberen waard!
Dan de andere link ook perfect. Ga er meteen eens iets mee fabriceren.

wordt vervolgd

koennie
10 februari 2007, 13:06
@koennie,
super die link van www.guitarfetish.com , de prijs is slechts een kwart van die van SD maar of ze ook goed klinken weet ik niet. Voor die prijs zeker het proberen waard!
Dan de andere link ook perfect. Ga er meteen eens iets mee fabriceren.

wordt vervolgd

die gfs pickups zijn een hype hier op dit forum, dat komt door de kwaliteit die ze leveren voor een klein prijsje. Ze klinken natuurlijk niet als de duurdere merken, maar voor de gemiddelde gitarist is het zeker interessant. De prijs-kwaliteit verhouding die je krijgt is gewoon de beste die je kan krijgen.

check dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86855

Meneer I.
10 februari 2007, 15:00
Nou inmiddels ben ik eruit en alle onderdelen worden van de week verwacht! :dance:

Ik kan helaas geen printscreen maken van de gitaar zoals ie gaat worden omdat ik e.o.a. vaag toetsenbord heb waarop dit niet werkt.

Maar de volgende items komen er op zodat er slechts 3 basiskleuren aanwezig zijn. Ik hou wel van een strakke gitaar. Het wordt een donker gelakte body, maple hals (zwarte dots) en zwart beslag/pickups.

* Wit korina body die donkertransparant wordt afgelakt (iemand een tip over welke lak te gebruiken?)
* Zwart beslag (brug, knobs, plate, tuners etc.)
* Zwarte GFS Calibrated Pickup Set "Hot Lead" Lil Puncher Import Telecaster (ik hoop dat ik geen gezeur krijg bij de douane...)
* 2e hands Maple telehals
* Geen slagplaat.

Wiring schema van de Seymour Duncan Site geplukt voor 2 hums met 3way switch, 1 tone en 1 volume, en hiervoor de electronica besteld (2 x 500K pots, 0.047u cap.)

Deze tele uitvoering ben ik nog niet tegengekomen op 't internet dus vooralsnog uniek! Alles bij elkaar kost het me 280eur :D , prima binnen budget gebleven, en de gitaar is (omdat ie basic is) altijd later makkelijk aan te passen met andere hardware, indien dit nodig mocht zijn.

Meneer I.
10 februari 2007, 17:09
Dit is ongeveer het idee, ik weet nl niet precies hoe donker de body gaat worden.
http://home.casema.nl/iwanvanree/tele 1.jpg
http://home.casema.nl/iwanvanree/tele 3.jpg

Ik hoop dat de body eruit gaat zien zoals de eerste maar dan een tikkie donkerder. Wellicht is het olien van de body dan toch het beste, omdat met iedere laag het donkerder wordt.

Wellicht past dit draadje nu beter bij het subforum "Zelfbouw", ondanks dat het meer samenbouw is.

koennie
11 februari 2007, 18:49
looking great! tof idee.
met beits kun je ook best een mooie donkere kleur krijgen hoor! als je maar een donkere beits neemt.
Ik vind persoonlijk de onderste t mooiste, dan kleurt die zwarte hardware beter.

ps heb je die plaatjes nou gekregen door met een camera je beeldscherm te fotograferen? :p

Meneer I.
11 februari 2007, 19:23
idd foto's van mijn beeldscherm genomen. ;)

Ikweet niet precies hoe wit korina uitpakt als je het beitst en of de nerf dan donkerder wordt. Ach we zullen zien. Ik heb inmiddels van fred dons goed advies gekregen over de afwerking.