PDA

View Full Version : Harmonics in combinatie met tremolo



Bazzztard
8 februari 2007, 00:09
Hallo gitaarvrienden!

Ik ben nieuw op deze site, maar niet nieuw met het gitaarspel.. Dat beoefen ik al weer enige jaren, maar ik had een vraagje, die één van jullie hopelijk kan beantwoorden...

Ik kwam de laatste tijd in een leuke vid een harmonic tegen waarbij met behulp van de tremolo (en nu bedoel ik gewoon het ijzeren pen geval) een zeer vette harmonic wordt geproduceerd. Soms gooien ze de tremolo dan ook helemaal naar achter (bij onderstaande vid doet ie dat niet trouwens).

Bij de link hieronder moet je ff kijken na 1.40 minuten.

http://www.youtube.com/watch?v=owAj5LiXG5w

Het is overigens een te gruwelijke video, die hopelijk velen van jullie al kennen.

Hopelijk kan iemand mij uitleggen hoe dit nu precies werkt!

Groetjes, Bastiaan!

Trocar
8 februari 2007, 00:24
Hey!

Wij zijn bekend met Cannon Rock, ja, het is zowel bejubeld als verguist hier ;)

Wat hij doet is een natural harmonic boven de derde fret op de g-snaar. Je legt (de top van je wijs)vinger op de snaar, niet indrukken, maar er nét tegenaan. Dan sla je de snaar aan. Om dit te oefenen is flink wat distortion handig, dan gaat het het makkelijkst. Als je het onder de knie hebt, kun je je distortion terug draaien, uiteraard.
Je moet oefenen met het vinden van de juiste plek (boven de 3de fret zit deze, maar ook op andere plaatsen; 5 of 7 bijvoorbeeld), en je moet dat 'nét aanraken van de snaar' doorkrijgen.
Als je het goed doet hoor je een harmonic. Dan trek je je tremolo omhoog en gaat de harmonic mee in toon.

Bazzztard
8 februari 2007, 00:30
Verhip.. ik zie het nou.. Dat het zo simpel was.. Ik ga morgen meteen oefenen, anders wek ik de hele buurt.. :P Thnx!!

Trocar
8 februari 2007, 00:33
Verhip.. ik zie het nou.. Dat het zo simpel was.. Ik ga morgen meteen oefenen, anders wek ik de hele buurt.. :P Thnx!!

Geen probleem!
Ik was net mijn post aan het aanpassen, want volgens mij weet je allang hoe harmonics werken (begrijp ik nu achteraf uit je eerste post) - en inderdaad, dan is het best simpel :)
Maar goed, ben blij dat ik kon 'helpen'!

Bazzztard
8 februari 2007, 00:35
Ja... harmonics weet ik natuurlijk allang.. Is er misschien ook een andere manier om ze met tremolo te spelen.. Of heb ik echt nooit gezien (ook niet bij andere vid's) dat het gewoon een natural is?

Trocar
8 februari 2007, 00:40
Ik zou eigenlijk niet weten wat je nog meer met een trem kunt doen specifiek in combinatie met een harmonic dan: *pinch*->trem->*whiehiehie!*; maar als er iemand anders meer weet dan ik hoor ik het graag natuurlijk. Bij dit filmpje ben ik er echter behoorlijk van overtuigd dat het een natural is ;)

Bazzztard
8 februari 2007, 00:41
Ja.. ik ook! :) Daar ben ik je al hartstikke dankbaar voor.. ;)

Trocar
8 februari 2007, 00:51
Ja.. ik ook! :) Daar ben ik je al hartstikke dankbaar voor.. ;)

:)

Ah, voordat ik ga slapen, Satriani heeft een soort 'trademark'-harmonic-floyd truukje dat hij erg veel gebruikt en dat gaat anders dan in het Cannon Rock filmpje. En daar is een filmpje van op YouTube. Dus dit is ook een manier:
(Alleen het eerste stukje trouwens... tot 38 sec.)

http://www.youtube.com/watch?v=jhJtfCkOAWY

Bazzztard
8 februari 2007, 01:01
Ok thnx... Het lijkt in eerste instantie op gepimpte pinch harmonics... Flink wat effect gebruiken dus..

orreltak
13 februari 2007, 21:24
dimebag van pantera had hier ook wel een handje van,bijv.eind van cemetary gates als ik het goed heb.daar gebruikt ie ook nog een whammy overheen.daar komen blaffende honden op af,zo hoog.

RRRobin
13 februari 2007, 21:27
ja idd, van dimebag's 'squeel' techniek staan ook een paar filmpjes op youtube. Ook waar hij zelf uitlegt hoe het in elkaar steekt.

Bazzztard
14 februari 2007, 16:28
Squeel!!! Zo wordt het dus genoemd.. thnx! Ik heb een mooi filmpje gevonden op internet (mochten anderen het ook willen leren..)

Squeel (http://www.youtube.com/watch?v=eQn3JF9bOxk)

Kijk maar ff! :) Deze is niet van Dimebag, maar mag er ook zijn...