PDA

View Full Version : speaker repareren???



telebart
7 februari 2007, 23:28
door een ongelukje is het karton van mijn speaker gescheurt, ong. 4cm aan de onderkant van me conus tot aan het rubber, de scheur heeft een L vorm en is ong. 3.5 groot, is dit nog te repareren, of is het einde van de speaker??

bert k
8 februari 2007, 10:19
Das mooi kut. Ik zou het eens proberen met (!) een stukje plakband. Van dat witte papieren afplakband, aan iedere kant een stukje. Dat werkt wel. Jammer van de kleur alleen.

tempo3
8 februari 2007, 11:34
Ik heb ooit eens gelezen hier dat je gewone witte houtlijm gebruikt en deze op de scheur doet (niet te zuinig). En lang (dag of 3-4) laten drogen (niet uitsmeren). Daarna de andere kant. Voor steun kan je eventueel een stukje tape gebruiken om doorzakken te voorkomen.

Piet

telebart
8 februari 2007, 11:55
had het als eerste poging al is geprobeert met ducktape en al is met dat gaffa tape, maar zogouw je dr echt wat meer volume uit wil halen hoor je het gelijk

Flint Stone
8 februari 2007, 12:10
[QUOTE=tempo3]... gewone witte houtlijm ... en deze op de scheur doet (niet te zuinig). ...[/QUOTE ]

Witte houtlijm droogt stijf op, dat komt de speakerbeweging niet ten goede. Probeer het maar eens op een stukje papier.
Bij ons thuis hadden we vroeger een speaker die mijn vader gerepareerd had met een vloeitje. De scheur ter plekke bevochtigen, natgemaakt vloeitje er als een pleister overheen. Als je erbij kan, hetzelfde aan de achterkant . Bij elkaar droogt het op als een homogeen geheel (allebei papier). Je kan het altijd proberen, want zo’n pakje vloeitjes kost niks natuurlijk.
Zelf zou ik op de uiteinden van de scheur en in de hoek nog een miniscuul tipje secondenlijm doen, maar dat is omdat ik van nature wat onzeker ben. Succes. :)

telebart
8 februari 2007, 17:35
2 pogingen gedaan met vloei maar hopeloos, wat voor lijm zou flexibel genoeg zijn om zoiets te houden, het is een celestion senventie 80 speaker, die heeft niet echt een rubbere rand maar het lijkt ook wel karton, want de scheur loopt er gewoon wat in door..

Flint Stone
8 februari 2007, 22:07
:confused: ja dan weet ik het ook niet

Gerbren
9 februari 2007, 23:00
heb wel mensen gezien die het met behanglijm deden, net als op de basisschool:P gewoon stukjes dun papier erop plakken, maar flexibel is het dan niet. voor de rand zou je misschien een reparatiekit voor neoprene wetsuits kunnen gebruiken. maar of dat goed hecht? flexibel iig wel...

telebart
12 februari 2007, 12:18
nog mensen ervaring met het repareren ervan?

tempo3
12 februari 2007, 12:49
Zelf ook maar eens die witte houtlijm truuk geprobeerd. Werkt prima hoor.

Unicron
12 februari 2007, 15:34
Ik heb wel een scheurtje gerepareerd door een heel dun laagje wc-papier (een velletje dus lospeuteren, tot je de dunste laag hebt) en dat met balsahout lijm aan beide zijden bevestigen....

telebart
12 februari 2007, 18:04
wittel lijm??

tempo3
12 februari 2007, 18:20
wittel lijm??aangepast:B

Damage Inc.
17 februari 2007, 16:42
Mja, ik weet verder niet veel van de technische kant.
Maar word 'de sound' (of iets in die richting) van de speaker zo niet veranderd door die scheur en vooral als je er ander matriaal op gaat plakken en smeren?

En ik zou ook denken dat, omdat een speaker beweegt, vooral bij hoge volumes, dat het karton enzo langzaam door zou scheuren, en ik bedoel ook meer kans bij hogere volumes.
Natuurlijk minder als het geplakt of gelijmd is, maar toch.

Ik heb niet echt een oplossing, iig niet beter dan wat gepost is.
Maar ik zou misschien toch eerder de speaker vervangen, natuurlijk niet zonder te proberen om nog iets met deze te doen.
Het ligt er natuurlijk ook aan of dezelfde speaker duur is of niet, maar vooral als deze een goedkopere is zou ik er een van hogere kwaliteit inzetten, van Celestion bijvoorbeeld.
En dan ook nog de speaker aan de voorkant goed afschermen...

GreetingZ
- Damage Inc.

bert k
17 februari 2007, 16:48
Tja, het zal best de klank beinvloeden, dus vervangen is wel een goeie oplossing, maar helaas ook de duurste. Ik zou ltijd eerst proberen te plaken. Is het niks dan kan je altijd nog iets anders kopen.

Damage Inc.
17 februari 2007, 17:30
Hmhm, ik weet verder ook niet wat je voor een speakerkast of versterker hebt telebart?

En ook hoe die scheur is gekomen, toch stiekem harder gespeeld dan je mocht?
Ik vind het wel vreemd, behalve als er iets scherps, puntigs of zwaars in is gevallen.

Maar ik vind het wel een goed idee om zo'n speaker-kast met een metalen rooster ervoor te kopen, wat ik zelf dan ook ga doen, en het ziet er vet uit ook als het je smaak is.
Of anders zelf maken om de volgende ongeluk te voorkomen, maarja dit helpt nog ff niks met het probleem van nu...

GreetZ
- Damage Inc.

guitarbuilder
7 maart 2007, 00:11
Het beste kun je boekbinderslijm gebruiken en eventueel versterken met EHBO gaasjes.

HCDP
7 maart 2007, 14:37
Yep, boekbinderslijm. Blijft flexibeler dan houtlijm en is er ook voor gemaakt om papier niet aan te tasten, conus dus ook niet.
Is wel een flinke jaap, 4 cm.

Franc
11 mei 2007, 14:18
Oud topic, ik weet het, maar zojuist had ik ook een rampje er viel een baffle van een andere kast uit mijn handen....je raadt het al... dwars door een speaker (een G12H30) :(

Na lezen van dit topic en ook hier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=55411&highlight=speaker+repareren

De witte houtlijmtruc aan het proberen. Ik laat het resultaat nog wel zien.

guitaraddict
11 mei 2007, 14:40
Misschien hebben jullie iets aan deze info ??

[/URL]http://www.esnips.com/doc/58a3784b-c289-48ad-a22e-ab97c21d64e4/Repair[/URL]

Succes , Alf