PDA

View Full Version : Stagg incognito maken



Valoosj
7 februari 2007, 19:03
ik heb het zelfbouwvirus te pakken gekregen, maar om een gitaar van nul te beginne is het nog wat vroeg, ik heb niet alle materiaal, noch het geld om dat te kopen. vandaar ga ik wat werken aan mijn Stagg gitaar, mn eerste ooit.
er zit al een seymour duncan pickup in, en ondanks wat iedereen ook vindt van Stagg, de mijne is wel een degelijke gitaar.
om te beginnen zou ik de nek wat smaller willen maken, want deze speelt niet zo vlot als mijn Fender die ik ga verkopen.

na het versmallen van de nek ga ik het logo verwijderen, de vorm van de kop wat bijwerken, alles afschuren van de nek tot de kop. een eigen logo'tje erin zetten met pearl inlay. op het truss rod cover kapje de naam van de gitaar zetten. de nek en kop zwart verven, de frets kuisen en mogelijk bijschuren
misschien komt er een Fernandes sustainer in, maar dat hangt ervan af hoe goed mijn MXR Super compressor zal zijn. over de pickups ga ik kapjes zetten in chroom. en om af te werken een binding in het wit.

maar over de binding heb ik dan weer de vraag, hoe moet dat juist op een reeds geverfde gitaar? want op de body ga ik de verf natuurlijk niet verwijderen, die is te mooi. op de nek weet ik ook niet of het dan mogelijk is om daar een binding op te zetten. en hoe ik de kop moet doen, dat zal wel hetzelfde zijn als de body, enkel in meerdere aparte stukjes zeker.

hier is de gitaar...
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00626.jpg
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/DSC00627.jpg

spui uw ideeën...

G.G.
7 februari 2007, 20:47
Zo kan ie wel weer.

Ff een serieus advies:

Wat jij allemaal wil doen is behoorlijk ingrijpend, lijkt me verstandiger en gemakkelijker om te beginnen met een paar stukken hout te halen en het zelf te bouwen ipv de stagg te modden.

Bouw hem na zoals jij hem wilt hebben met binding etc..., gooi de hardware over, en evt. in de toekomst een hardware upgrade.

Lukt de zelfbouw niet, dan heb je altijd de stagg nog over. Vern%$k je de stagg, dan heb je niets.

just my two cents.

madman
7 februari 2007, 20:58
Wat jij allemaal wil doen is behoorlijk ingrijpend, lijkt me verstandiger en gemakkelijker om te beginnen met een paar stukken hout te halen en het zelf te bouwen ipv de stagg te modden.

Bouw hem na zoals jij hem wilt hebben met binding etc..., gooi de hardware over, en evt. in de toekomst een hardware upgrade.

Lukt de zelfbouw niet, dan heb je altijd de stagg nog over. Vern%$k je de stagg, dan heb je niets.

just my two cents.

+1, sorry maar de manier waarop je dit aan moet pakken is behoorlijk ingewikkeld, als je dat gaat afwegen tegenover het zelf maken van een gitaar die helemaal naar jouw zin is....

bovendien inderdaad, als je deze vernachelt heb je niets...

G.G.
8 februari 2007, 07:32
voor G.G.; ooit zal ik wel zelf een gitaar bouwen, maar ik ben nu 19, ben tevreden met de G&L en Stagg die ik al ga modden om en herstellen, dus echt een zelf bouwen is voor het moment dat ik eens genoeg geld heb voor het nodige materiaal.


Ik zou het risico niet nemen als je zo gek bent op die stagg om hem te vernaggelen.

Als je het hout in grove vorm koopt (ongeschaafde balken) valt de prijs echt mee.

Neem mijn PRS:

mahonie voor body €20
halshout, fineer, wenge middendeel voor een appeltaartje bij de meubelmaker meegekregen.
toets rosewood €15
Merbau topje €16

oaf
8 februari 2007, 10:16
voor G.G.; ooit zal ik wel zelf een gitaar bouwen, maar ik ben nu 19, ben tevreden met de G&L en Stagg die ik al ga modden om en herstellen, dus echt een zelf bouwen is voor het moment dat ik eens genoeg geld heb voor het nodige materiaal.


ik ben ook 19 en heb net een zelfbouw achter de rug, en tele welliswaar maar het is goed te doen. ik was met alles erop en eraan 150 euro kwijt denk ik.. heb ik wel een nek van een andere gitaar gebruikt, daar koop je geen nieuwe van (een stagg misschien) maar dan heb je precies wat je wil! of je maakt alleen een nek naar wensen ben je nog goedkoper uit.. en mijn zelfbouw is geen fender maar speeld als een tiet!!
waarom iedereen zo zeikt komt omdat stagg goedkoop hout gebruikt je gitaar klinkt gewoon een stuk mooier met een stukkie essen of esdoorn (vind ik) dus misschien is het toch het overwegen waard om een keer langs de AF (of andere) te gaan, en hout voor een body te halen..

over het de binding, ik zelf zou het niet doen, word me een beetje te les paul achtig.. (sorry is net mijn favo gitaar) maar als jij het graag wil moet je het doen!! maar dan ontkom je er niet aan om je gitaar op nieuw te verfen.. je hebt 2 andere 'goede' gitaren en gebruik deze als 'rag' gitaar zou ik zeggen en begin gewoon rustig met een zelfbouw! het hoeft niet snel!!
als je iets wil weten je kan me pm-en

succes
oaf

madman
8 februari 2007, 10:17
er wordt sinds post #14 serieus advies gegeven, de discussie of het waaibomenhout is of hele goeie kwaliteit doet er in mijn ogen niet toe

met een gelijmde hals zou ik sowiezo er niet aan beginnen om de hals zo ingrijpend te modden, als je een klein foutje maakt heb je niets meer, of in ieder geval iets beroerds ten opzichte van wat je had, en als je zo gek op die gitaar bent dan is dat gewoon eeuwig zonde

koennie
8 februari 2007, 10:58
ik zou t gewoon doen met in je achterhoofd de gedacht dat t ook kan mislukken.
Begin met de wat simpelere ingrepen. eerst op een oefenhoutje bindinggleuven frezen om te kijken hoe dit werkt, daarna oefenen met inleggen van dat parelmoer. begin daarna bijvoorbeeld met de binding van de kop, als dit lukt kun je de body proberen, maar deze moet je daarna wel weer aflakken, je freest namelijk door de lak heen en deze zal dan wel beschadigen. Je zou ook kunnen proberen alleen het zwarte van de burst af te lakken en de rest intact laten.
De hals zal wat moeilijker worden, omdat met de frets er op een binding erg moeilijk zal worden. ontfretten, je nek versmallen en dan binding er op en dan weer herfretten met nieuwe frets. Dat versmallen zal trouwens niet zo makkie zijn, de spacing van je brug en topkam zal je ook moeten veranderen.

verder zeg ik succes!

oaf
8 februari 2007, 11:11
je kan ook je body aan de bovenkant zo afplakken dat je zo min mogelijk beschadigd...

als je de nek dunner/smaller maakt moet idd ook de topkam smaller maar kom je dan niet in de problemen met je brug en je snaren..
ff snel een tekeningetje gemaakt met paint:
http://img147.imageshack.us/img147/3706/naamloosxn0.png (http://imageshack.us)
overdreven hoor maar je snapt wat ik bedoel.. hoop ik

sorry van die andere topic.. mn epi is mn schatje :cooler:

Valoosj
8 februari 2007, 12:05
de binding zal ik dan wel uit mn hoofd zetten, en die er eventueel op verven, of plakken. of zoals aangehaald, zorgen dat ik enkel in het zwarte deel de verf verwijder, dat is toch breed genoeg, dus zou wel moeten lukken.

voor de nek, het is niet de bedoeling om het fretboard te versmallen, maar het profiel minder dik te maken. ik denk dat daar ook het verschil zit met fender. bij een vergelijking met de mijne waren ze toch beiden even breed (het fretboard)
zou het dan niet lukken om dat met schuurlinnen er een aantal mm af te krijgen?

het inleggen zal ik zeker eens oefenen op wat brandhout, om te oefenen met de frees hoe diep het moet, en controle over zo'n ding te houden.

madman
8 februari 2007, 12:09
ik neem aan dat je bedoelt dat je die frees alleen voor de headstock wilt gebruiken?

Valoosj
8 februari 2007, 12:11
om parelmoer in te leggen, moet je daar geen frees voor gebruiken? en voor de binding dan? hoe werkt dat? of moet je dat enkel maar plakken op het hout

madman
8 februari 2007, 12:15
voor de inlag moet je iets subtielers gebruiken dan een frees, een dremel ofzo

voor binding moet je inderdaad het een en ander in de body frezen, vandaar dat je er dan niet onderuit komt om de body opnieuw te lakken.
ik zou gewoon vlak langs de rand van de body afplakken een kwastje pakken en er gewoon iets wat heel erg op een binding gaat lijken erop schilderen

Valoosj
8 februari 2007, 12:20
je kan ook je body aan de bovenkant zo afplakken dat je zo min mogelijk beschadigd...

als je de nek dunner/smaller maakt moet idd ook de topkam smaller maar kom je dan niet in de problemen met je brug en je snaren..
ff snel een tekeningetje gemaakt met paint:
http://img147.imageshack.us/img147/3706/naamloosxn0.png (http://imageshack.us)
overdreven hoor maar je snapt wat ik bedoel.. hoop ik

sorry van die andere topic.. mn epi is mn schatje :cooler:

Oaf, in die andere topic heb ik je mss beledigt, was niet mn bedoeling. ik zeg ook niet dat jouw epi slecht is, net zoals ik vind dat mijn stagg goed is. maar een van mn vrienden werkt al 7 jaar in een gitaarwinkel, en hij heeft wel wat inside information, en Epiphone blijft blijkbaar achter tegenover andere goedkope merken in prijs kwaliteit verhouding. de nieuwere epiphones zijn op dat vlak niet meer beter dan andere merken, omdat die een inhaalbeweging hebben gedaan, door nieuw en beter materiaal te gebruiken, dat nog altijd niet zoveel kost.
en hierbij ga ik heel de discussie laten, een gitaar is zo goed als de gitaar op zich is, niet omdat er Fender, Epiphone, Stagg, Squier of whatever op de kop staat.
en ja, life is too short to play a shitty guitar, maar toch verkoop ik mijn amerikaanse Fender voor een moto. mijn redenen hiervoor zijn dat ik een G&L aant het restoreren ben, die mijn main guitar zal worden, de looks van een Strat hebben mij nooit aangesproken, en ik heb genoeg aan 1 dure gitaar, en mijn Staggje dat ik ga aanpassen.

Valoosj
8 februari 2007, 12:22
voor de inlag moet je iets subtielers gebruiken dan een frees, een dremel ofzo

voor binding moet je inderdaad het een en ander in de body frezen, vandaar dat je er dan niet onderuit komt om de body opnieuw te lakken.
ik zou gewoon vlak langs de rand van de body afplakken een kwastje pakken en er gewoon iets wat heel erg op een binding gaat lijken erop schilderen

dat is misschien geen slecht idee. ook veel makkelijker. misschien best met een spuitbus witte verf dan? afplakken, even die rand dan opschuren, en spuiten maar. hopen dat dat dan houdt

madman
8 februari 2007, 12:24
ff wachten op reactie van fred, die kan je waarschijnlijk precies vertellen hoe je dat het beste aan kan pakken

oaf
8 februari 2007, 12:25
de looks van een Strat hebben mij nooit aangesproken,
kijk daar zijn we het eens,..

de epi word niet slechter maar de stagg beter :)
dat geloof ik zeker,..
ik zou graag willen weten hoe je stagg klinkt!! ik ben benieuwd..

Valoosj
8 februari 2007, 12:28
ja dat bedoelde ik. epi blijft zowat hangen op hetzelfde niveau, en hij is niet meer de beste onder de minder dure gitaren. vroeger was dat wel een feit. maar merken als Cort en Yamaha zijn ook niet te onderschatten tegenwoordig. mijn semiakoestische cort bv is zeer goed.

thijser
8 februari 2007, 12:29
dat is misschien geen slecht idee. ook veel makkelijker. misschien best met een spuitbus witte verf dan? afplakken, even die rand dan opschuren, en spuiten maar. hopen dat dat dan houdt


gewoon frezen, is veeeeeeeeeeeeeeeeel mooier. Zo'n nep binding ziet er echt een stuk minder mooi uit hor(als het al goed lukt)

Valoosj
8 februari 2007, 12:39
hoe moet je dan zo'n echte binding plaatsen? op stewmac las ik dat het geplakt moet worden. maar dan vraag ik me af waarom dat niet kan op de verf (eventueel dat ik de verf wat opschuur)

DarknessAwaits
8 februari 2007, 12:47
Zo'n binding is wel enkele mm dik, dat kun je dus niet 'erop' plakken. Dat moet 'in' de body worden bevestigd.

madman
8 februari 2007, 12:50
als je bij stewmac kijkt dan zie je dat zo'n binding een bepaalde dikte, hoogte en breedte heeft
de binding moet netjes overlopen in de rest van de body, dat betekent dat je de dikte en breedte van de binding moet infrezen in de rand van de body, en in het randje wat je dan gefreesd hebt doe je wat lijm, en plak je de binding in vast, goed vastklemmen anders schiet het meteen weer los!!!!
voor dat laatste zijn verschillende methoden.

daarna wordt de hele body in de lak gezet, en bij de kleurlak wordt de binding netjes afgeplakt, anders zie je er daarna natuurlijk niets meer van.

moraal van het verhaal;
als je de binding er zo opplakt krijg je alleen een lelijke dikke rand erbij op je gitaar
als je de binding erin gaat frezen moet je de body opnieuw lakken
als je het verft is het idd misschien niet het mooiste resultaat, maar dat moet je zelf afwegen tegen het opnieuw lakken van je hele gitaar

Mattia
8 februari 2007, 12:50
hoe moet je dan zo'n echte binding plaatsen? op stewmac las ik dat het geplakt moet worden. maar dan vraag ik me af waarom dat niet kan op de verf (eventueel dat ik de verf wat opschuur)

Frezen, op z'n plek lijmen, tijdelijk vastzetten met afplakband. De reden dat het niet op de verf moet/mag: je moet dat spul weer pas schrapen/schuren. En de kans dat je door de lak heen schuurt/schraap ligt om en nabij de 100%, vooral als je geen zeer bedreven reparateur/restaurateur bent van muziekinstrumenten. Veeeeeel werk, dus.

Verder: 'nep' binding vind ik er vaak mooier uitzien dan echte binding, maar het hangt inderdaad erg van het design/instrument af. En makkelijk is het ook niet, als je het goed doet; een witte streep opspuiten lijkt me echt niks, een randje mooi naturel hout vrijlaten juist weer wel. Maargoed, een mooie houten binding is nooit weg; plastic en alleen gekleurde verf, dat vind ik maar niks.

oaf
8 februari 2007, 12:52
hoe moet je dan zo'n echte binding plaatsen? op stewmac las ik dat het geplakt moet worden. maar dan vraag ik me af waarom dat niet kan op de verf (eventueel dat ik de verf wat opschuur)

een binding is een paar mm dik dan vrees je de paar milimeters uit je gitaar en plaak je je binding erin:

http://img142.imageshack.us/img142/5995/76852682oz4.png (http://imageshack.us/)

beetje vaag dus een tekeningetje...

die gleuf moet je dan helemaal rond de gitaar body vrezen en dan met lijm de binding erin plakken en die vast zetten met tape zodat de binding blijft zitten tot de lijm droog is.. er zijn bouwverslaggen met fotos op het forum

offtopic: je hebt helemaal gelijk over cort en yamaha alleen wil ik eraan toe voegen dat epi ook best wel duurdere modelen heeft... boven mijn prijs klassen nog, zeg maar... die toch echt wel van een hoog niveau hebben!!

Valoosj
8 februari 2007, 13:00
maar voor die binding hoef ik toch niet heel mn gitaar opnieuw te verven, ik frees enkel in de rand iets weg, en dan plak ik al het mooie zilver af, en herspuit ik de rand toch gewoon terug waar de verf te ver weggenomen is.

ik ben wel aan het twijfelen, want met een spuitbus moet ik toch ook een mooi egaal wit randje kunnen krijgen?

madman
8 februari 2007, 13:06
als je de rand probeert terug te spuiten na het frezen zul je het altijd blijven zien, je krijgt het nooit meer een mooie egale overgang terug tenzijn je de hele body opnieuw doet...
dan kun je beter een wit randje schilderen, het resultaat daarvan zou volgens mij wel een stuk mooier zijn...

oaf
8 februari 2007, 13:14
1 je doet het niet
2 je verft een binding
3 je vreest en plakt dan een binding

1 is het makkelijkst (en de gitaar is al mooi dus..)
2 vind ik minder mooi maar goed te doen
3 vind ik het mooist

1 niet natuurlijk
2 met tape alles afplakken behalve waar de binding moet komen
3 vrezen binding plaken en je body opnieuw spuiten

aan jouw de keus, ik ben benieuwd

oaf
8 februari 2007, 13:16
nog even op de stagg site gekeken,..

http://img256.imageshack.us/img256/7062/11356jz3.jpg (http://imageshack.us/)


A350-VS



TIGER STRIPE "JAZZ" ELECTRIC GUITAR - SEMI-ACOUSTIC MODEL

- pickups: 2x humbucker w/cover - controls: 2x volume + 2x tone - pu selector: 3-way toggle switch - tiger stripe arch top w/ b&w binding - neck: hard maple/ 628mm/ glued - fingerboard: rosewood / 20 frets - bridge: "jazz" style - machine heads: diecast, gold-plated nickel - colour: violinburst.

ongeveer 350eurie iets goedkoper dan mijn epi...

ben benieuwd hoe deze speelt!!!

AgileGhost
8 februari 2007, 17:26
mn nicht, die al een jaar onder mijn bed ligt

:eek: ik zou niet beginnen aan die binding trouwens.

Valoosj
8 februari 2007, 17:27
waarom niet?
mooie manier om me te quoten :D maar er ontbreekt wel n stukje

madman
8 februari 2007, 17:29
ik zou het óf helemaal niet doen, óf het doen en dan de hele gitaar overnieuw lakken, maar dat kost waarschijnlijk meer dan dat de gitaar zelf heeft gekost

Valoosj
8 februari 2007, 17:30
ik denk dat ik gewoon een randje ga afplakken, opschuren en spuiten

Valoosj
9 februari 2007, 22:17
als dit werk af is, wat ergens rond de zomer zal zijn, en mijn Superhawk in orde, dan ga ik eens beginnen rondzien , en info opzoeken voor het bouwen van een eigen gitaar van nul af aan. grotendeels geinspireerd op de gibson les paul, wat een beestig mooi gitaartje is. in de kleur die GibsonDC op de achterkant van de zijne heeft.
deze stagg wordt dus een oefenstukje voor later...

Valoosj
11 februari 2007, 13:40
kan het zijn dat mijn neck anders aanvoelt, omdat de radius anders is dan bij mn fender? want ik heb met de schuifpasser gemeten, en de diepte en breedte van de neck verschilt bijna niets.

radius is dan het enige waar ik meteen opkom dat nog verschillend kan zijn

madman
11 februari 2007, 13:45
breedte van de hals bij de nut en bij de body, hoogte van de frets, radius van de toets, dikte van de hals, het hout waar de hals en de toets van gemaakt zijn, wel of niet gelakt of iets anders, zou het allemaal aan kunnen liggen...

Valoosj
11 februari 2007, 14:01
ik heb met de schuifpasser gemeten, bij de 1e, 5e, 12e en 15 e fret, breedte en diepte, en overal wat dit bijna gelijk, grootste verschil was 2mm.

ik zou het gewoon willen vinden wat het is, want ik begin volgend jaar fzo met de bouw van een eigen gitaar, deze keer niet enkel herstellen, maar ook het hout zelf bewerken.
het zal een les paul model worden. maar de hals moet zo vlotjes gaan als die van mijn Fender

vincent!
1 september 2007, 21:41
Ik heb de stagg A350 - N (Jazz), en ik kan je vertellen echt een heerlijke gitaar! Ook zeker qua prijs/kwaliteit is het weer een pracht stuk!!!

Maar waarom zou je er wat aan veranderen bewaar dat lekker voor de lelijke Parker's mooi geluid maar het uiterlijk....

Ik heb deze gitaar nu een maand en ben trouwens weer aan het kijken voor een Italia...

no 1 hops
2 september 2007, 10:03
@valoosj

radius , dat heeft niets met de dikte en breedte te maken van de hals maar de mate van ronding van de toets, of bolling van de toets.
een oude fender had een radius van iets van 7, tegenwoordig meer rond de 9 maar er is ook een variatie waarin er een verloop is , ik geloof dat ze dat compound radius noemen.
je begint bij de topkam bij bv 10 en bij de body op 12

daarbij is de scale van een lp anders dus ook de snaarspanning en dat heeft toch invloed op hoe de neck speelt