PDA

View Full Version : {het grote 'de lakdiscussie'topic} schellak/politoeren



Orpheo
7 februari 2007, 17:51
Als je gitaar gestained is met beits of ecoline, kan je dan nog wel politoeren?

naast dat antwoord wil ik in dit topic eigenlijk wel een debat/discussie zien over politoeren, schellak, olien en lakken zelf.

G.G.
7 februari 2007, 18:02
naast dat antwoord wil ik in dit topic eigenlijk wel een debat/discussie zien over politoeren, schellak, olien en lakken zelf.

Ik gebruik altijd pledge meubelolie in combinatie met Kiwi vloeibare bijenwas. Ik geloof niet in dure middelen. Kom maar op met discussiepiunten.

ernieman
7 februari 2007, 18:34
politoeren (op de juiste manier dan) vind ik zelf alleen geschikt voor acoustische instrumenten die je met zorg behandeld. Met politoeren breng je zo'n dunne beschermlaag aan dat het aan de klank quasi niks doet (natuurlijk altijd wel iets). Het nadeel van politoer is dan weer dat het zeer gevoelig is voor beschadigingen, maar als je er op tijd bij bent is het wel eenvoudig te "repareren".

Voor electrische instrumenten zou ik ofwel voor lak ofwel voor olie/wax gaan. Ligt er dan een beetje aan hoeveel tijd/geld je erin wilt steken.

Wat betreft orpheo's vraag: volgens mij kun je over stain wel politoeren, maar moet je de eerste lagen er met een kwast of airbrush/spuit opzetten om de stain niet los te werken (bij "echt" politoeren breng je de shellak aan met een "doekje" in strijk/cirkel bewegingen).

Orpheo
7 februari 2007, 19:06
degene die ik vanmiddag over politoeren sprak vertelde me dat het ook een perfecte wijze is wanneer je je gitaar lekker 'houtig' wel hebben qua feel. dat idee spreekt mij heel erg aan eigenlijk, en dat wil ik dan ook hebben op mijn zelfbouw les paul. heeft iemand flinke nadelen waarom t NIET te doen?

edit:
lang leve wikipedia: ik weet n nadeel: het is ziekelijk kwetsbaar en smelt onder warmte. helaas, is niet voor mij geschikt. zeker niet voor een body. voor een hals wel. 2 laagjes schellak schijnt dan genoeg te zijn.


edit2:
dat beschadigingen zelf te reparen zijn vind ik wel een voordeel trouwens. en na verloop van tijd is de schellak echt in t hout getrokken eigenlijk, en is t hout perfect beschermd. je voelt dan de nerven enzo. maar voor een elec. gitaar, bij een gitarist die behoorlijk heftig speelt, is dat niet echt handig. damn, zelfs de polylak op mn epi vind mijn manier van spelen niet prettig.....

rinaldo
7 februari 2007, 20:02
ik denk dat schellak op een electrische gitaar niet echt handig is, het is heel kwetsbaar, dus ik denk dat het na intensief gebruik zomaar weer verdwenen is.

je kunt het wel gebruiken als sealer, dus na dat je je porienvuller hebt aangebracht en gladgeschuurd kun je een paar laagjes schellak aanbrengen, en daarna aflakken.

zo heb ik het ook gedaan bij mijn lacewood tele, en bijkomend voordeel, je hout krijgt er een mooie warme tint van.

Mattia
7 februari 2007, 20:21
Schellac is wel kwetsbaar, maar het smelt echt niet (gewoon niet. Punt) in de omstandigheden waar een gitaar aan is blootgesteld. Reageert slecht op alcohol (de eerste 10 jaar ofzo, tenminste) en dergelijke, maar ik weiger om iets anders dan schellac of oile op m'n halzen te doen. Daar is het meer dan sterk genoeg voor. Het verdwijnt niet, het is ook niet echt een 'glassy' high gloss optie, maar het is wel errug mooi. Ik gebruik het spul bijna altijd als sealer onder nitro en andere laksoorten.

Qua 'houtige' feel ga ik zelf toch eerder voor olie, maar groot verschil is er niet. Olie is wel minder, wat betreft invloed op geluid (olie trekt in, dempt vibratie; op een electrische gitaar maakt 't IMO geen ene moer uit, maar op een akoestische gitaar, vooral voor de top, is het niet zo'n goed idee. Schellac laat de demping juist minder worden, omdat het zo 'glashard' is).

GG: zit Pledge niet propvol (superfoute) siliconen? En je moet mij eens wijsmaken dat pledge goedkoper is in gebruik dan een flesje Rustin's Danish Oil, bijvoorbeeld. Of dat vloeibare bijenwas (ook siliconenvrij, mag ik hopen) de moeite is boven iets als Briwax. Een potje Briwax gaat bij mij minstens een gitaar of 40-50 mee (denk: blik is na 2 gitaren nauwelijks gebruikt), kost een euro of 8, ongeveer; een flesje Danish oil kost voor een halve liter minder dan een tientje, en daar haal je met gemak een gitaar of 3-4 uit. 2,50 per gitaar, en het is een redelijk harde finish (voor olie), ziet er goed uit, hoef je niet vaak te 'verfrissen'. Da's geen geld, vergeleken met wat je kwijt bent als je een redelijke hoogglans finish wil (wat ook prima betaalbaar is, IMO)

Orpheo
7 februari 2007, 20:25
@ mattia: voor een electrische gitaar, is dan schellak wel een goeie optie? in de situatie die ik beschreef dus.

G.G.
7 februari 2007, 20:34
GG: zit Pledge niet propvol (superfoute) siliconen? En je moet mij eens wijsmaken dat pledge goedkoper is in gebruik dan een flesje Rustin's Danish Oil, bijvoorbeeld. Of dat vloeibare bijenwas (ook siliconenvrij, mag ik hopen) de moeite is boven iets als Briwax. Een potje Briwax gaat bij mij minstens een gitaar of 40-50 mee (denk: blik is na 2 gitaren nauwelijks gebruikt), kost een euro of 8, ongeveer; een flesje Danish oil kost voor een halve liter minder dan een tientje, en daar haal je met gemak een gitaar of 3-4 uit. 2,50 per gitaar, en het is een redelijk harde finish (voor olie), ziet er goed uit, hoef je niet vaak te 'verfrissen'. Da's geen geld, vergeleken met wat je kwijt bent als je een redelijke hoogglans finish wil (wat ook prima betaalbaar is, IMO)
Ik zou het niet weten. Net op de flesjes gekeken. Kiwi bijenwas bevat in ieder geval terpentijn (dus niet opdrinken) en pledge bevat nafta 9ook niet opdrinken dus), over siliconen wordt niets gezegd op het label.

Voor de prijs hoef je het waarschijnlijk niet te laten, maar ik gebruik dit al sinds ongeveer 1991/1992 (mijn eerste bouwprojectje) en de resultaten bevallen mij prima. Omdat dit voor mij werkt blijf ik dit gebruiken. Ik vind het lekker aanvoelen, en het ruikt heerlijk (nadat de terpentijn en nafta zijn uitgedampt, ruikt ook lekker, maar je wordt er zo wazig van in je hoofd).

ernieman
7 februari 2007, 20:40
Schellac ..., het is ook niet echt een 'glassy' high gloss optie, maar het is wel errug mooi.

Als je echt "kunt" politoeren, dan is schellac dus wel super-high-gloss te maken. Een spiegeltje waar je jezelf in kunt bekijken als het ware. Maar dat vergt heel veel oefening, iets wat je niet in een paar uurtjes leert.
Javaca heeft ooit eens ergens online een handleiding gevonden en daaruit blijkt dat politoeren ietsje meer is dan gewoon in alcohol opgeloste schellac op het hout smeren.

Mattia
7 februari 2007, 20:45
Als je echt "kunt" politoeren, dan is schellac dus wel super-high-gloss te maken. Een spiegeltje waar je jezelf in kunt bekijken als het ware. Maar dat vergt heel veel oefening, iets wat je niet in een paar uurtjes leert.
Javaca heeft ooit eens ergens online een handleiding gevonden en daaruit blijkt dat politoeren ietsje meer is dan gewoon in alcohol opgeloste schellac op het hout smeren.

Het is well high gloss, spiegel-achtig, maar op een hele andere manier dan een high gloss nitro of poly lak; ik kan het verschil tenminste wel zien. Schellac ziet er 'warmer' uit, organischer, dichter bij het hout, minder 'flash'.

ernieman
8 februari 2007, 07:12
ja, mee eens. Dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dat jij dacht dat schellac niet echt spiegelend te maken is.