PDA

View Full Version : True Bypass looper



future2future
7 februari 2007, 17:37
Weet iemand waar ik zo'n klein TB loopertje kan krijgen voor 1 pedaal tje? zoiets

http://www.loooper.com/MicroLBlack.JPG

Johnny Ramone
7 februari 2007, 18:03
worden op www.ebay.de regelmatig aangeboden voor weinig.

boss
7 februari 2007, 18:13
Hier op het forum bij dml informeren.
Dennis maakt ze zelf.

robzilla
8 februari 2007, 15:11
Remco (Speeddemon) maakt ze niet meer toch?

Fenndangoband
8 februari 2007, 16:00
Wat doet nu zo een looper??? Geen flauw idee.

yellowsun
8 februari 2007, 16:27
Die is handig wanneer je bv twee of meerdere pedalen in 1 keer wil inschakelen. Wanneer je bv wil schakelen van clean met chorus, naar overdrive met delay. Dan plaats je de overdrive en delay in een "apart" circuit, met behulp van zo'n looper. Je laat beide pedalen (OD en Delay) aanstaan en op het moment suprême verander je met één welgemikte trap van circuit... Zoiets toch hé?

EDIT: en velen gebruiken hem ook om een apart circuit te maken enkel en alleen voor hun tuner, om tonesucking in het hoofdcircuit te vermijden, dacht ik.

Fenndangoband
8 februari 2007, 16:51
Woow... de wondere wereld van effectpedaaltjes hebben nog vele geheimen voor mij... is wel super boeiend moet ik zeggen. Bedankt voor uitleg.

Speeddemon
8 februari 2007, 18:48
Remco (Speeddemon) maakt ze niet meer toch?
Voorlopig niet, al heb ik er wel nog 2 liggen, die weg mogen.
1 rode (met groene clearlense LED) en 1 gele met blauwe LED.
/spam-mode.

Ik ben nu mondjesmaat bezig met Fuzzwork Oranges, dus over een tijdje moeten die weer de wijde wereld in. :satisfie:

AutoStatic
9 februari 2007, 13:56
Aantal opties:
- WOBO (http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~bochniak/woboge/english/boxes.html)
- Lehle (http://www.lehle.com/products/LittleLehle/index.php?country=nl&lang=nl)

Je kan ze ook zelf maken:
- Banzai (http://www.banzai-effects.com/True-Bypass-Pedal-Set-pr-16322.html)
- SingleCoil (http://www.singlecoil.com/tb-strip/tbstrip.html)

hugo123
10 februari 2007, 18:28
Ik wil er graag een geen bouwen, heeft iemand ook een schemaatje liggen. en wat is het verschil tussen (true) bypass en normaal zonder (true) bypass?


hugo

hugo123
10 februari 2007, 21:23
Kan ik trouwens de aarde (afsacherming, massa) overal gewoon doorverbinden? of niet|?



hugo

Vonk
10 februari 2007, 21:32
Op de site van Fulltone staat een fotootje met beschrijving van een Looper. Dat is echt de makkelijkste manier om het te bouwen, iedereen kan dat bouwen.

De aarde hoef je je niet mee bezig te houden. Als je gewoon een aluminium doosje gebruikt hoef je geen extra draden aan te leggen, zoals je ook ziet bij Fulltone.

TB is zonder buffer doorschakelen. En alles dat niet TB is heeft een buffer, die vaak het signaal kleurt en/of verslechterd. Dat wil niet zeggen dat buffers slecht zijn, je moet gewoon een goede buffer gebruiken. Lastig onderwerp, google geeft je meer antwoorden.

hugo123
10 februari 2007, 21:44
waar staat dat dan?niet bij tips en trucs.



hugo

Vonk
10 februari 2007, 21:45
Zoek dan even rond met google, er zijn 20000 sites hierover.

Speeddemon
10 februari 2007, 22:18
Op de site van Fulltone staat een fotootje met beschrijving van een Looper. Dat is echt de makkelijkste manier om het te bouwen, iedereen kan dat bouwen.

De aarde hoef je je niet mee bezig te houden. Als je gewoon een aluminium doosje gebruikt hoef je geen extra draden aan te leggen,
mits je geen geisoleerde jacks gebruikt, anders moet je alsnog extra draden leggen (tussen aarde van 1 van de jacks en de behuizing... onder een moer van een switch frotten ofzo)

hugo123
10 februari 2007, 22:22
ik gebruik van die open inbouw jacks niet geisoleerd volgens mij.
en verder heb ik van internet een schemaatje weten te halen, dus ik fdenk dat het daarmee wel lukt.\


hugo

vulvasonic
10 februari 2007, 22:52
Voorlopig niet, al heb ik er wel nog 2 liggen, die weg mogen.
1 rode (met groene clearlense LED) en 1 gele met blauwe LED.
/spam-mode.

Ik ben nu mondjesmaat bezig met Fuzzwork Oranges, dus over een tijdje moeten die weer de wijde wereld in. :satisfie:

Zou je me even per PM willen laten weten wat je ervoor moet hebben?
Zou handig zijn (misschien) voor 4 maart. :)

artnaz
12 februari 2007, 20:16
Ik zoek zoiets: http://cgi.ebay.nl/TRUE-BYPASS-WOBO-DOPPELTES-LOOPER-for-guitar-FX-amps_W0QQitemZ330085889383QQihZ014QQcategoryZ22525 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Dus een dubbele looper. Kent iemand hier hier ook schema's van? En zo'n invertor (dus om beide loops tegelijk in of uit te schakelen of om ze in één keer te wisselen) is ook wel handig...

Speeddemon
12 februari 2007, 22:02
Ik zoek zoiets: http://cgi.ebay.nl/TRUE-BYPASS-WOBO-DOPPELTES-LOOPER-for-guitar-FX-amps_W0QQitemZ330085889383QQihZ014QQcategoryZ22525 QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Dus een dubbele looper. Kent iemand hier hier ook schema's van? En zo'n invertor (dus om beide loops tegelijk in of uit te schakelen of om ze in één keer te wisselen) is ook wel handig...
Tegelijk in of uit kan met een Master Bypass, maar wisselen vergt wel wat meer. En WOBO doet dat dus met actieve electronica. Misschien niet in het audiosignaalpad, maar zonder 9V werkt z'n bakkie gewoon niet, en de passieve loopers (Loooper, Loop-master, etc.) wel.

JoVe
13 februari 2007, 13:26
Het schema van zo'n WOBO looper met twee loops en een invertor zal er globaal wel zo uitzien:

http://joostverschueren.ruhosting.nl/diy/Relaislooper.JPG

Met de SPDT footswithes om de loop aan of uit te zetten en de 2PDT als inverter. En twee 2PDT relais' voor het schakelen van de loops. Een soort 'hotelschakeling/wisselschakeling' deluxe.

Joost

artnaz
13 februari 2007, 14:45
Bedankt! Ik zal eens kijken of het wat wordt...

AutoStatic
14 februari 2007, 10:57
Zoiets wil ik ook wel bouwen, maar dan met een true-bypass. Heb het uitgetekend maar zit alleen nog met de ledjes die aangeven welke loop aanstaat. Moet dat ook met relaistjes of kan ik ze ergens tussenzetten?

Edit: Kun je 2 spdt relaistjes koppelen aan de invert schakelaar waarmee de ledjes geschakeld kunnen worden? Of 3pdt relais gebruiken ipv de dpdt relais?

Edit the sequel: 3pdt relais zijn niet makkelijk te vinden, minimaal 12v en duur dus die optie valt af.

Edit the trilogy: ik ga het proberen met de millenium bypass icm de dpdt relais.

JoVe
15 februari 2007, 21:33
Euhm, het kan ook makkelijker. De schakeling is true bypass. Maar omdat het relais' zijn, zal je niet kunnen schakelen wanneer er geen stroom op staat. Verder hoef je niet moeilijk te gaan doen met 3PDT relais' of een millenium bypass, je kunt de LEDs parallel zetten met de relais'.

Joost.

artnaz
15 februari 2007, 21:40
Jongens, ik denk dat die "inverter" toch niet de moeite waard is voor mijn gebruik. Ik heb nu dus een "normale" dubbele looper nodig. Is hier een schema van, of is het simpel uit te leggen?

Dirk_Hendrik
15 februari 2007, 21:45
Da's toch gewoon 2 enkelvoudige loopers waarvan de uitgang van de eerste naar de ingang van de 2e gaat?

JoVe
15 februari 2007, 22:25
Ja precies, en wat je bereikt door bij twee enkelvoudig loopers op beide knoppen tegelijk te duwen, krijg je door die invert gedaan met één knop.

Je kunt er ook een overdrive en distortion aanhangen, alles in één doos stoppen en er 700 euro voor vragen:

http://www.moollon.com/product/product_cshop01_e.asp

check de flash demo onderaan.

Joost.

Speeddemon
15 februari 2007, 23:06
Ja precies, en wat je bereikt door bij twee enkelvoudig loopers op beide knoppen tegelijk te duwen, krijg je door die invert gedaan met één knop. .
Nee toch?
Die inverter verwisselt toch de volgorde van de 2 loops?

Maak een 2 Looper met 1 Master Bypass en dan heb je met 1 druk op de knop beide loops aan of uit.

JoVe
15 februari 2007, 23:24
Bij een dubbele enkelvoudige looper met een master switch kun je niet tussen de twee loops schakelen met deze master switch. Dat kan wel als je een soort wisselschakeling maakt voor het bedienen van de relais'.

Speeddemon wat jij bedoelt is zo'n ding (even bladeren op de WOBO site):
http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~bochniak/woboge/english/boxes_inverter.html

dat is iets anders dan de soort looper waar naar gevraagd werd, dat is namelijk deze:

http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~bochniak/woboge/english/boxes_doublelooper.html

Dirk_Hendrik
15 februari 2007, 23:44
Even kijkend naar dat "inverter" gebeuren,

Moet dat ervoor gaan zorgen dat de volgorde van de 2 omdraait? Dus, stel, loop 1 is chorus, loop 2 is distortion:
gewoon: chorus=> distortion
inverted: distortion => chorus?

Dan gaat de eerder gepostte schakeling niet werken daar het niet de schakelvolgorde omdraait maar de 2 SPST schakelaars van funktie laat wisselen.
Wil je met 1 schakelaar 2 loops van volgorde laten wisselen, dan heb je minimaal een 3pdt nodig. Succes met puzzelen ;)

JoVe
16 februari 2007, 00:02
Euhm, 'invert' is in dit geval 'de staat van de SPDT switches omdraaien' (uit de beschrijving van de double looper op WOBO site).

Het voordeel is dus dat je op deze manier altijd maar op één knop hoeft te drukken om elke mogelijkheid van aan/uit schakelen tussen de loops te verkrijgen (het zijn maar 4 mogelijkheden maar toch)

Dirk_Hendrik
16 februari 2007, 10:42
I see...

Ik begrijp er alléén echt het nut niet van?

AutoStatic
16 februari 2007, 10:57
Ik heb hier twee Distortion pedaaltjes (een voor de crunch en een voor de scheur) die ik wil TB-en en zo'n invert functie lijkt me superhandig. Als ze allebei aanstaan kan ik ze tegelijk uitzetten met een druk op de knop, als de scheur aanstaat en ik wil overschakelen naar de crunch kan ik dat ook met één knop doen. En ik kan ze ook nog eens los van elkaar aan en uitzetten.

Einzeln
16 februari 2007, 11:29
Het nut:
Scheurje in loop 1 (schakelaar 1)
Boost in loop 2 (schakelaar 3)
Scheur pedaaltje aan en uit schakelen met schakelaar 1
Boost aan en uit met schakelaar 3
als ik van clean naar boost naar scheur wil trap ik schakelaar 3 en vervolgens 2

En nu wil ik bovendien scheur plus boost dan trap ik op schakelaar 3. Weer naar bypass? schakelaar 2

Dus ik denk dat men dit een A,B,Y - looper zou kunnen noemen.

Einzeln
16 februari 2007, 13:53
wobo gebruikt de de trem inv en inverter voor 2 verschillende dingen.
http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~bochniak/woboge/english/images/pic_doublelooper.jpg
http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~bochniak/woboge/english/images/pic_routerlooper.jpg

Speeddemon
16 februari 2007, 18:48
Ik noem 1 van die 2 :
A/B Loop.

Met een 3PDT schakel je OF loop A aan, OF loop B, maar niet beide tegelijk.
Wil je een 2 Loop hebben, waarvan de afzonderlijke Loops aan en uit te zetten zijn, en ook nog tegelijk aan en uit moeten kunnen, dan heb je gewoon een 2 Looper met Master Bypass nodig. Niks inverten hier.
Wobo is dus in deze net zo fout bezig als Leo Fender met z'n 'tremolo' pook. :stop:

Einzeln
16 februari 2007, 19:05
Ik denk dat hij inderdaad met die naam verwarring schept.

Maar het is wel een belangrijk verschil wat jij beschrijft of het apparaat van WOBO.
Voor het kiezen tussen elke keuze mogelijkheid:
A aan B uit, A uit B aan en A / B aan, A /B uit,
is slechts een switch handeling nodig.

AutoStatic
25 februari 2007, 23:10
Ik heb onderstaand schemaatje gebouwd en op zich werkt het.... Echter alleen de bypasses. Zodra ik een effectloop inschakel hoor ik alleen een piep die van toonhoogte verandert als ik aan de knopjes draai van de distortion die in de effectloop hangt. Is iets met de relaistjes en aarde volgens mij maar kan niks vinden. Iemand enig idee? Kunnen de relaistjes stuk zijn, had ze in eerste instantie verkeerd om gesoldeerd.


Het schema van zo'n WOBO looper met twee loops en een invertor zal er globaal wel zo uitzien:

http://www.student.ru.nl/j.verschueren/nummers/Relaislooper.JPG

Met de SPDT footswithes om de loop aan of uit te zetten en de 2PDT als inverter. En twee 2PDT relais' voor het schakelen van de loops. Een soort 'hotelschakeling/wisselschakeling' deluxe.

Joost

Dirk_Hendrik
25 februari 2007, 23:17
Laat me raden,
je hebt een metalen kastje en alle pluggen zijn met hun sleeve met die kast verbonden.... je hebt last van oscillatie. In dit geval een broertje van de groundloop.

Met een non gain effect (chorus, delay) heb je nergens last van maar met gainende apparaten breekt de pieppleuris uit.

Oplossing:
Massa isoleren van de behuizing en met "locale" massa's werken. Kunststof jacks dus.

AutoStatic
26 februari 2007, 10:03
Hé Dirk_Hendrik, yup, Hammond BB kastje met ongeïsoleerde jacks. Ik ga geïsoleerde scoren en het nog eens proberen. Wel vreemd dat als ik de effectloops doorschakel zonder effect ertussen de loops het ook niet doen. Vanavond wat rommelen met de aarding want dat is het probleem. Maar bedankt voor de tip!

Speeddemon
26 februari 2007, 11:18
Wel vreemd dat als ik de effectloops doorschakel zonder effect ertussen de loops het ook niet doen.
Heb je dan wel een patchkabeltje lopen van FX Send naar Fx-Return?

Als ie met zo'n kabeltje geen signaal geeft, is of je kabeltje brak of heb je een groter probleem.

AutoStatic
26 februari 2007, 11:42
@Speeddemon, zitten nieuwe geteste patchkabeltjes tussen. Ik denk dat het komt omdat ik alle massa's heb doorgelust, vanavond even mee experimenteren.
Heb totaal geen ervaring met dit soort dingen, erg leerzaam zo'n kastje maken :)

Speeddemon
26 februari 2007, 15:02
Aha!
Als je massa's van de FX-Send en Return jacks direct aan elkaar hebt hangen, neemt de kans op aardlussen gigantisch toe.

Je kan het beste maar 1 van de 2 aarden.
D_H, maakt 't nog uit welke van de 2 je aardt?

Wat soms ook nog wel eens wil helpen, is de FX-Sends van de 2 Loops aan elkaar hangen qua massa, en de Returns ook, en die aan 2 verschillende plekken in de 'grote aarde' aan laten 'meren'.

AutoStatic
26 februari 2007, 15:14
Ik ga het uitzoeken vanavond, sowieso al superbedankt voor de tips!

Einzeln
1 maart 2007, 08:52
Tref ik gisteravond iemand in de supermarkt. En zeg ik, zit jij soms ook op gitaarnet?
Zie ik nu pas je sig:
Autostatic uit Beverwijk
[Gibson SG Pro + Fender Telecaster Standard + Ibanez MT10 Mostortion + London City DEA130]

AutoStatic
6 maart 2007, 17:37
De wereld is klein Nico ;)

Vandaag weer even naar het invert-loopertje gekeken maar of beide relais zijn stuk of ik sluit ze verkeerd aan. Aan de aarding ligt het dus niet. Het gaat om HFD2/009-M-D(555) (http://www.tranzistoare.ro/datasheets2/42/42032_1.pdf) relaistjes van Newtone.

Einzeln
6 maart 2007, 19:16
De wereld is klein Nico ;)

Vandaag weer even naar het invert-loopertje gekeken maar of beide relais zijn stuk of ik sluit ze verkeerd aan. Aan de aarding ligt het dus niet. Het gaat om HFD2/009-M-D(555) (http://www.tranzistoare.ro/datasheets2/42/42032_1.pdf) relaistjes van Newtone.

Ik denk dat jij dit ook wel hebt gezien maar de aansluiting van het schema zoals in deze thread op pagina 2 staat correspondeert niet met de aansluiting van het relais. 4 en 13 zijn de middencontacten. 6 en 11 is dan bypass en de loop is dan tussen 9 en 8.

Daarnaast staat er iets over het "reversen" van de spanning om te unlatchen (verbreken). En volgens mij is er in het schema alleen sprake van spanning en geen spanning. Misschien schakelt dit relais alleen door het het aantrekken en afstoten van de spoel.
Dit schema zou met andere woorden alleen werken als het relais echt verbreekt als de spanning op de spoel verdwijnt, door terug te veren. Dus : spanning is latchen (maken) en geen spanning is verbreken. Of zit ik nu echt te zwammen?

Dirk_Hendrik
6 maart 2007, 19:19
Aha!
Als je massa's van de FX-Send en Return jacks direct aan elkaar hebt hangen, neemt de kans op aardlussen gigantisch toe.

Je kan het beste maar 1 van de 2 aarden.
D_H, maakt 't nog uit welke van de 2 je aardt?

Wat soms ook nog wel eens wil helpen, is de FX-Sends van de 2 Loops aan elkaar hangen qua massa, en de Returns ook, en die aan 2 verschillende plekken in de 'grote aarde' aan laten 'meren'.


Als vuistregel de hoogohmigste. Meestal de ingang dus. Die heeft het meeste kans op het oppikken van ruis, brom en andere zooi.

AutoStatic
6 maart 2007, 21:51
Ik denk dat jij dit ook wel hebt gezien maar de aansluiting van het schema zoals in deze thread op pagina 2 staat correspondeert niet met de aansluiting van het relais. 4 en 13 zijn de middencontacten. 6 en 11 is dan bypass en de loop is dan tussen 9 en 8.

Daarnaast staat er iets over het "reversen" van de spanning om te unlatchen (verbreken). En volgens mij is er in het schema alleen sprake van spanning en geen spanning. Misschien schakelt dit relais alleen door het het aantrekken en afstoten van de spoel.
Dit schema zou met andere woorden alleen werken als het relais echt verbreekt als de spanning op de spoel verdwijnt, door terug te veren. Dus : spanning is latchen (maken) en geen spanning is verbreken. Of zit ik nu echt te zwammen?

Nee nee, wat mij betreft niet ;) Zat ook al te kijken naar het schemaatje van het relais. Na het goed aangesloten te hebben werkte het wel ok. Maar voordat ik invert-looper afmaak wil ik eerst andere bedrading aanschaffen, gebruik nu van die dunne priegeldraadjes.

Speeddemon
6 maart 2007, 22:55
Als vuistregel de hoogohmigste. Meestal de ingang dus. Die heeft het meeste kans op het oppikken van ruis, brom en andere zooi.
Maar de ingang is in dit geval de ingang van het effect in de loop, en dus de uitgang (FX-Send) van de Looper, right?

Even om die mogelijke onduidelijkheid te 'clearen'...

AutoStatic
9 maart 2007, 18:49
Invertlooper is af. Nog wel wat brom, maar moet nog even aarde signaal met aarde 9V doorlussen denk ik. Werkt naar behoren, had alleen de middelste invert knop wat lager moeten plaatsen, of de twee loop knoppen wat hoger.

http://nettowa-ku.net/img/invertlooper.jpg

rhcp_schipper
9 maart 2007, 18:58
Invertlooper is af. Nog wel wat brom, maar moet nog even aarde signaal met aarde 9V doorlussen denk ik. Werkt naar behoren, had alleen de middelste invert knop wat lager moeten plaatsen, of de twee loop knoppen wat hoger.

http://nettowa-ku.net/img/invertlooper.jpg


Ziet er puik uit, maar heb je misschien ook een pic van de binnekant? Ben ik wel benieuwd naar.

Groeten Tim

Einzeln
9 maart 2007, 20:08
Goed!
Maserati klinkt lekker trouwens!

AutoStatic
9 maart 2007, 20:15
The intestins:

http://nettowa-ku.net/img/invertlooper-inside.jpg

Forgive me the bad soldering ;)

Brom is weg. Rest me nog de goeie weerstandjes te vinden om het ploppen tegen te gaan. Morgen maar even langs de Baco.

aad
9 maart 2007, 20:54
The intestins:

Forgive me the bad soldering ;)

Brom is weg. Rest me nog de goeie weerstandjes te vinden om het ploppen tegen te gaan. Morgen maar even langs de Baco.

Ik vind het er goed uitzien.....op zich.

Maarrrrrrrr (die eeuwige maar kon je aan zien komen) ik vind je bedrading erg (te) lang. Dat zou ik nog even netjes maken als ik jou was.
Maar dat ben ik niet

dusssss

AutoStatic
9 maart 2007, 21:00
Bedrading is zeker te lang. Maar is m'n tweede projectje dus weet ik dat voor de volgende keer. Maar ga het nog aanpassen. Bij een volgende bestelling voor een volgend projectje bestel ik ook een nieuwe behuizing om de knoppen goed te plaatsen en dan doe ik ook de bedrading overnieuw.

dePerik
10 maart 2007, 21:50
Ik vind het reteknap, dat zelf spullen in elkaar zetten. Ik soldeer ook heus wel es een plugje of zo maar dit soort dingen, daar waag ik me liever niet aan. Volgens mij zou mijn geluid acuut in bagger veranderen als ik aan de gang zou gaan.

GitUtrecht
13 januari 2010, 20:34
AutoStatic:

Is dit dezelfde schakeling als Moolon? 2 Loops + Masterswitch, geen inverter?

Is ploppen en klikken geen issue?

Heb je een lay-out en BOM/ Parts list, zo is de "draad" miz nog niet af.

hugo123
13 januari 2010, 22:15
Wat is het verschil tussen een invertlooper en een normale?