PDA

View Full Version : Waarom, waarom, waarom....



Spitfire
7 februari 2007, 16:29
....zit op een Esquire een 3-standenschakelaar als dat ding maar 1 element heeft?

Gewoon uit pure nieuwsgierigheid

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:31
Lijkt me erg vreemd....

Orpheo
7 februari 2007, 16:35
zoek eens op 'esquire wiring' en je snapt t precies. tis een soort tonecontrol; je kan de tone echt LOSkoppelen, de gewone, meest bekende, stnadaard tone control gebruiken (de pot) en een algehele filter. in tone gezegd: SUPERhelder, helder tot modderig, supermodderig. dat zijn de 3 standen op de esquire.

Darth Vader II
7 februari 2007, 16:36
die bij voxhumana had volgens die gast die daar werkt nog een verborgen element onder de slagplaat.

Spitfire
7 februari 2007, 16:38
zoek eens op 'esquire wiring' en je snapt t precies.
Wel verrek:

Custom-Wired 3-Position Blade:
Position 1. Volume Control, (Dark Vintage Circuit), No Tone Control
Position 2. Volume Control with Cap. and Tone Control with Cap.
Position 3. Volume Control Only No Cap. , No Tone Control

Maar wat is cap. in dit geval?

Maakt dat 'verborgen element' verhaal dus meteen complete bullshit

vulvasonic
7 februari 2007, 16:43
Wel verrek:

Custom-Wired 3-Position Blade:
Position 1. Volume Control, (Dark Vintage Circuit), No Tone Control
Position 2. Volume Control with Cap. and Tone Control with Cap.
Position 3. Volume Control Only No Cap. , No Tone Control

Maar wat is cap. in dit geval?

Maakt dat 'verborgen element' verhaal dus meteen complete bullshit

Capacitor.

Fender gaf de Esquire een circuit dat de gitarist de mogelijkheid gaf om te kiezen tussen een solo en een slaggeluid (of basgeluid). De meeste mensen zijn het er trouwens over eens dat positie 1 volledig ruk en onbruikbaar is. Maar tegelijkertijd zou positie 3 HET geheime wapen zijn van de Esquire, volgens de echte TOONpuristen in ieder geval.

Rutger
7 februari 2007, 16:47
Haha, dat zoog ie wrs ter plekke uit z'n duim omdat ie het ook niet wist

Cap. is capacitor, ofwel condensator.

Zit er bij stand 2 dan een cap op zowel de volume- als de toonpotmeter??


Ik heb zelf een esquire gebouwd, maar dan alleen met volume- en tonepotmeter en zonder dat tooncircuit. Is dat circuit interessant genoeg om erop te zetten, of gebruik je het in de praktijk toch nooit?

[edit] oh crap, Vulva was me voor....

Orpheo
7 februari 2007, 16:48
nee nee zeker niet! fender heeft een esquire die wel n pup onder de slagplaat heeft, maar die zie je niet. is qua looks esquire, qua bedrading, tele.

vulvasonic
7 februari 2007, 16:52
nee nee zeker niet! fender heeft een esquire die wel n pup onder de slagplaat heeft, maar die zie je niet. is qua looks esquire, qua bedrading, tele.

Hoe KOM je erbij?!?!?!?!?!
Misschien heb je ooit zoiets gezien, maar dan was het in ieder geval GEEN productiemodel. :o

Rutger
7 februari 2007, 16:55
De meeste mensen zijn het er trouwens over eens dat positie 1 volledig ruk en onbruikbaar is. Maar tegelijkertijd zou positie 3 HET geheime wapen zijn van de Esquire, volgens de echte TOONpuristen in ieder geval.
hm, klinkt interessant die laatste... toch maar ns gaan uitproberen dan.

ik ging er eigenlijk vanuit dat een tonecontrol geen invloed heeft als ie volledig openstaat?

Orpheo
7 februari 2007, 17:02
Hoe KOM je erbij?!?!?!?!?!
Misschien heb je ooit zoiets gezien, maar dan was het in ieder geval GEEN productiemodel. :o

oh zucht.... het was wel een productiemodel, van de customshop. is onlangs nog een discussie over geweest in JOU topic notabene. ik zocht, maar kon t even niet vinden. jammer dan. maar tis wel zo.

Orpheo
7 februari 2007, 17:03
hm, klinkt interessant die laatste... toch maar ns gaan uitproberen dan.

ik ging er eigenlijk vanuit dat een tonecontrol geen invloed heeft als ie volledig openstaat?

toch wel; je hebt nog de load van je pot en cap die in je signaal staat. t heeft wel wat effect. t kan net die ene edge betekenen.

Rutger
7 februari 2007, 17:04
oke, op die manier. dat had ik wel begrepen ja.
ik vroeg me alleen af of het een enorm verschil uitmaakte, aangezien dat het 'geheime wapen' moet zijn.