PDA

View Full Version : Amp vs. effects



a darker shade of grey
7 februari 2007, 15:53
Kijk ik zit echt met een dilemma, ik wil een soundverbetering...dus nieuwe versterker, maar hoe meer ik surf op het internet hoe meer ik erachter kom dat de digitale techniek 'on the rise' is, en dat tubesounds al lang enigszins fatsoenlijk kunnen worden nagemaakt in een solidstate versterker, nu heb ik al een marshall solidstate van ruim 30 jaar oud, waarvan de clean echt heerlijk is.
Nu zou ik dus 'mijn' sound uit een pedalboard gaan laten komen door die marshall, of een hele nieuwe buizenamp aanschaffen...

Effe voor de duidelijkheid: ik heb het extra vermogen niet nodig, bedroompractice ;)

Nog een voordeel: in een ofenhok zou ik dan wel mijn pedalboard aan de plaatselijke versterker kunnen hangen en nog steeds mijn sound hebben.

Jullie mening?? Ik ben een beetje in een tweestrijd...en mijn mening verandert met de dag...

skabouter
7 februari 2007, 15:58
ik ben van mening dat "je sound" echt in de gitaar en de amp zit. randapparatuur als effecten is een leuke bijkomstigheid voor wat leuke details binnen je sound of bepaalde randjes. maar de basis bestaat natuurlijk uit gitaar+amp

als je een los pedalboard neemt, en dit gebruikt over verschillende amps die je tegenkomt onderweg zal je steeds een behoorlijk andere sound hebben......

ik zou zelf zeggen "koop een amp die bij je past". en ikzelf vind buizenamps nog steeds ongeevenaard door huidige digitale techniek.........liever 1 goeie sound die staat, dan 30 mindere digitale kopien.

but that`s just my 50 cents :)

klikokarma
7 februari 2007, 16:24
ik zou zelf zeggen "koop een amp die bij je past". en ikzelf vind buizenamps nog steeds ongeevenaard door huidige digitale techniek.........liever 1 goeie sound die staat, dan 30 mindere digitale kopien.

Sluit ik mij bij aan. De klank van de huidige generatie modellers vind ik treffend, de feel echter niet. Het trekt de klank niet uit mijn vingers om het maar weer eens lekker vaag te omschrijven.

Je kan echter ook voor de middenweg kiezen: een buizenvoorversterker die je in een willekeurige cleane ("transparante") amp prikt. Zelf speel ik via een Koch Pedaltone door onder andere een transistor eindtrap en dat geeft in mijn oren een erg lekker resultaat.
Er zijn genoeg buizenvoorversterkers op de markt, ook in pedaalvorm (Mesa Boogie V-twin, H&K Tubeman, Elektro Harmonix LPB Tube, genoemde Koch, etc.) wat de draagbaarheid naar oefenruimtes etc. ten goede komt.
Bovendien kun je er ook lekker thuis mee opnemen zonder dat je fullstack het servies van je buren vernielt

a darker shade of grey
7 februari 2007, 16:33
hm okee....
dan ga ik toch ff kijken naar wat amps/preamps dan....

edit: zo'n preamp in pedaal vorm is wel heel erg vet :satisfie:

dat zou ik dus om te beginnen kunnen aansluiten op een combo en daarna op poweramp-->box?
en bovendien: welke heavy metal gitarist zwicht nou niet voor een triplerectifier in a box? Die V-twin lijkt me wel retevet.....die van H&K heeft niet genoeg gain voor mij denk ik zo, maar what about the koch pedaltone??

vulvasonic
7 februari 2007, 17:01
Die V-twin lijkt me wel retevet.....die van H&K heeft niet genoeg gain voor mij denk ik zo, maar what about the koch pedaltone??

Ik heb de Koch pedaltone. Ik ben er gek op!

yhcmarc
7 februari 2007, 17:43
en die vtwin heeft ook niet echt veel gain ;) .. een mesa boogie recording preamp zou een betere optie kunnen zijn, helaas ook een duurdere ;) enne voor metal heb je niet veel gain nodig, gewoon veel mid en hard aanslaan

AART
7 februari 2007, 18:39
V-twin met eventueel een ts 9 als booster ervoor zorgt instant voor een recto sound hoor.

Fred dons had die combinatioe en dat had gain zat.

slash103
7 februari 2007, 20:17
mijn mening is hoe minder pedalen hoe beter

maar ja, elk zijn keuze en goesting

Robin.ke
7 februari 2007, 23:37
mijn mening is hoe minder pedalen hoe beter

1 goede modeller ? :satisfie:
Heb afgelopen weekend de VOX tonelab SE aangeschaft. Voor huis/slaapkamer doeleinden prima geschikt. Klinkt naar mijn mening met koptelefoon fantastisch.
En je kunt hem rechtstreeks aan de PA hangen, mocht je de oefenruimte ingaan.

Squier4ever
8 februari 2007, 00:05
ook die goede modeller weglaten...
de sound zo puur mogelijk houden...
gebruik zelf alleen een Wah, distortion (lang niet altijd) en een overdrive (ingesteld als booster). hier haal ik alle sounds ik uit die ik nodig heb....

a darker shade of grey
8 februari 2007, 09:25
Jah met die digitale techniek in mijn openingspost wilde ik niet zeggen dat ik van modeling houdt ofzo, niet zelfs. Maar meer om te zeggen van: ik kan nu een tubeamp kopen, terwijl je over 5 jaar (als ik een baan heb na mn studie ;)) bijna dezelfde sound uit een solidstate zou kunnen krijgen. En daarom was het misschien mijn idee om nu een rits pedalen te kopen voor mn sound (distortions/overdrives/delay/flanger/phaser) en die later aan zo'n versterker te hangen, je hoeft dan namelijk niet meer de sound uit de amp te halen, je hebt alleen nog een 'motor' nodig snappie. Maar ik begrijp dus dat een amp een aanzienlijk deel van je klank bepaalt...

Ik wil wel iets met wat meer gain dan die H&K en als die mesa ook niet zo gek veel gain heeft dan valt die optie zowiezo af....en dan ben ik dus weer terug bij af....goeie amp of later een amp als motor voor mn pedalenbak?

LordRiffenstein
8 februari 2007, 10:39
V-twin met eventueel een ts 9 als booster ervoor zorgt instant voor een recto sound hoor.

Fred dons had die combinatioe en dat had gain zat.

bullshit, een V-Twin kan wel veel gain hebben maar komt niet in de buurt van een recto-sound.

ON topic: gitaar-> goeie versterker en dan spelen. Als je het daar niet mee kunt, meer oefenen. Al de rest is extra en leuk maar belangrijkste is een goeie sound uit je gitaar en versterker halen.

Izegrim
8 februari 2007, 11:23
Als het voor thuis is en je speelt al 30 jaar op een SS dan vind ik een modeller niet zo'n slecht idee hoor. Ik zou eens kijken naar een 2e hands modeller op Marktplaats ofzo waarmee je lekker kunt experimenteren met verschillende versterkersounds en effecten. Als je het ding beu bent en weet wat je mooi vindt en wat niet dan verkoop je hem voor dezelfde prijs weer en je kunt gerich investeren in wat je mooi vindt. Zie jezelf de winkel inlopen met je modeller en tegen de verkoper zeggen: "Ik zoek dit versterkergeluid met die clean en die scheur en dat en dat effect". Toch best handig.

Azrael
8 februari 2007, 11:55
Ik heb bij mijn Boss GT8 totaal NIET het idee dat hij niet reageert op wat ik doe. Volume knop van mijn gitaar reageert heel normaal , dynamiek is top , geluid is top mits goed afgesteld en ruis bestaat niet. Maargoed , hij werkt dan ook vind ik het beste met HiFi speakers eraan gekoppeld (of andere neutrale zooi). Maargoed , ik ben dan ook geen ultra hi-gain freak. Voor een echt gigantisch Hi-gain geluid moet je bij Line6 zijn. Ook al kan de GT8 het wel , vind ik de line6 distortions in dat opzicht mooier. Maar voor gewoon goddelijk clean (ik vind het serieus een erg goed clean) en lichte blues distortions of rock is hij echt perfect! Gaat wat mij betreft niet weg!

a darker shade of grey
8 februari 2007, 14:49
Als het voor thuis is en je speelt al 30 jaar op een SS dan vind ik een modeller niet zo'n slecht idee hoor. Ik zou eens kijken naar een 2e hands modeller op Marktplaats ofzo waarmee je lekker kunt experimenteren met verschillende versterkersounds en effecten. Als je het ding beu bent en weet wat je mooi vindt en wat niet dan verkoop je hem voor dezelfde prijs weer en je kunt gerich investeren in wat je mooi vindt. Zie jezelf de winkel inlopen met je modeller en tegen de verkoper zeggen: "Ik zoek dit versterkergeluid met die clean en die scheur en dat en dat effect". Toch best handig.

Even voor de duidelijkheid, ik speel ongeveer 4 jaar op die SS....ik heb hem gekregen van mijn oom die hem al 25 jaar had...ik ben pas 17 :), dus ik heb ook niet zo gek veel geld te besteden

edit: ik begin wel steeds meer geïnteresseerd te raken in een laney gh50l met een 212 kastje, schijnt een heel mooi puur buizengeluid te hebben is niet duur en reageert goed op stompboxjes....dus die kan ik kopen voor clean en met de gainboost voor een lead en met een stompbox voor over the top gain? toch?

Robin.ke
8 februari 2007, 22:46
Als het voor thuis is en je speelt al 30 jaar op een SS dan vind ik een modeller niet zo'n slecht idee hoor. Ik zou eens kijken naar een 2e hands modeller op Marktplaats ofzo waarmee je lekker kunt experimenteren met verschillende versterkersounds en effecten. Als je het ding beu bent en weet wat je mooi vindt en wat niet dan verkoop je hem voor dezelfde prijs weer en je kunt gerich investeren in wat je mooi vindt. Zie jezelf de winkel inlopen met je modeller en tegen de verkoper zeggen: "Ik zoek dit versterkergeluid met die clean en die scheur en dat en dat effect". Toch best handig.

Dit dwaalt misschien af van het topic, maar ik krijg soms het idee dat een aantal mensen een oordeel hebben over modelling, terwijl ze het nooit serieus beluisterd hebben. Ik ben het volledig met Izegrim eens dat het een ideale manier is om je eigen sound te ontdekken.
Heb geen oordeel voordat je het zelf gehoord hebt.
Zo dat is eruit !

Blauw
8 februari 2007, 23:34
Modeling wordt door de puristen (zonder iemand te beschuldigen) vaak nogal veroordeeld maar wat de mensen hierboven ook al zeggen: het is wel prima om je geluid te vormen. Dan krijg je vanzelf een goed gevoel bij je eigen sound, zonder honderden euro's te moeten vergooien aan mooie pedaaltjes als de TS9. Als je dan uiteindelijk (na een hoop gepiel) verliefd bent geworden op je beste modelersound is het kiezen van andere hardware makkelijker en ben je er financieel niet zo zwaar ingeschoten. Overigens, zelf speel ik op een ZoomG2.1u met een Peavey Bandit op het clean kanaal, en dat klinkt allemaal prima & bluesy (uit een Peavey? Ja, uit een Peavey)

skabouter
9 februari 2007, 00:11
niets mis met peavey en als je blues wil is bijv de peavey classic prachtig!!!
en modeling is een handig iets, en wordt steeds beter, en best aan te raden voor beginners! ik denk alleen dat puristen sneller 1 sound kiezen die helemaal top is, dan 30 imitaties. want let`s face it..........AL die modeling dingen zijn gemodelleerd naar JAWEL buizenamps!! en niemand kan tegenspreken dat The Real Thing beter klinkt dan een digitale simulatie!
dat modeling amps echter soms wel een uitkomst zijn is ook een feit...

klikokarma
9 februari 2007, 10:04
Dit dwaalt misschien af van het topic, maar ik krijg soms het idee dat een aantal mensen een oordeel hebben over modelling, terwijl ze het nooit serieus beluisterd hebben.

Misschien ben IK zo klunzig dat ik na uren en uren over verschillende modellers gespeeld te hebben nog geen lekkere sound had gevonden... Of misschien juist teveel (iets van bomen en een bos?)

Synx
9 februari 2007, 11:16
Zoals iedereen het verkondigd, dus 1 goede amp en je eigen geluid is natuurlijk ideaal maar voor wie is dit praktisch? Niet iedereen is al in staat om zn eigen muziek elke vrijdagavond ten gehore te brengen voor publiek en valt dus terug op coveren ( of om welke reden dan ook ). In die situatie is het ook vrij handig dat je kunt kiezen tussen een AC 30 of een Soldano. Zelfs dan blijf je toch voor lead maar 1 patch gebruiken omdat die patch toch meer je eigen geluid is. Maar de flexibiliteit en kwaliteit wegen voor mij niet op tegen de kosten en rompslomp van n lekkere buizenset.

Als we n keer optreden met de band mag je gerust eens komen luisteren ( weet je natuurlijk dat het line6 is ;)) maar toch, overtuig jezelf. En zeker voor een beginnend gitarist is modelling ideaal.
( owja en tuurlijk klinkt n goede buizenbak beter ;) )

en voor de TS, in zon modelling pedaal zit alles, effecten en 'amps'. Dus 5 jaar zoeken naar je geluid, oefenen en dan na je studie een vette buizenamp! Of tegen die tijd het nieuwste modelling systeem ;)

a darker shade of grey
9 februari 2007, 11:50
kerels kerels...bedankt voor jullie reacties allemaal en keep on going, want het is best een boeiende discussie tussen de toonpuristen en de wat moderner ingestelde medegitarist, maar het gaat allemaal een beetje off topic...

Punt 1 bedoelde ik geen modeling versterker, maar bijvoorbeeld de nieuwe mosfet techniek van Randall (als imitatie van tubesound).

Punt 2 speel ik geen blues (heel af en toe, maar dan high gain blues)

En Punt 3: wat denken jullie van een Laney GH50L? Ik heb veel dingetjes erover gelezen op harmonycentral en daar komen niets dan positieve reacties erover...heeft een mooi prijsje en een nog mooiere sound. Hij heeft wel maar 1 kanaal, maar footswitchable gainlevel en ik kan er eventueel alvast een Boss SD-1 of een wylde overdrive erbij kopen om die gain nog iets te boosten voor het zwaardere werk en dan beginnen aan mn pedalboard voor alle uiterste randjes van mijn sound, want ik ben best veelzijdig...

maar jullie reacties over modeling vs real deal mogen ook blijven komen, ik lees veel interessante meningen!! :)