PDA

View Full Version : Madamp A15 of M15?



Fumi SG
7 februari 2007, 14:45
Hoi medezelfbouwers!

Ik ga binnenkort een Madamp kitje bestellen. Deze wil ik gaan gebruiken voor m'n profielwerkstuk, niks nieuws hier op het forum volgens mij. Nou twijfel ik alleen nog tussen de A15 en de M15, ik weet dat er hier zowel mensen zijn met een A15 als met een M15 dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Voordelen A15
- iets meer mogelijkheden (o.a. 2 channel eq op clean)
- gainknop op het scheurkanaal
- effects loop
- evt. voetschakelbaar

Voordelen M15
- (iets?) simpeler qua opbouw (m'n eerste amp)
- mastervolume
- gebasseerd op Marshall, ik ben een fan van de rauwe Marshallscheur

Natuurlijk hebben ze ook allebei hun nadelen, voor zover ik dat nu kan beoordelen.

Nadelen A15
- ingewikkelder
- geen mastervolume (evt. later modden mogelijk neem ik aan?)

Nadelen M15
- geen effectsloop
- niet voetschakelbaar
- minder gain dan de A15


Ik kan maar geen keuze maken tussen deze twee omdat mij nog niet duidelijk is in hoeverre het klopt wat ik hier zeg over de voor- en nadelen. Ik heb tot nu toe alleen soundsamples gehoord van de A15, naast de samples op de site, en die bevielen eigenlijk allemaal erg goed. Ik kan de Marshallsound zoals in AC/DC erg waarderen, in hoeverre is die met de A15 te benaderen?

Ook zou ik toch echt graag een mastervolume op m'n amp willen. Ik hou juist van de randje dat je krijgt als je het cleankanaal flink laat werken, zonder mastervolume gaat het al gauw te hard. Ik heb vaak zat gehoord van het aanbrengen van een mv bij non-mv amps. Is dit bij iedere amp, dus ook bij de A15 mogelijk??

En als laatste, kan iemand een ruwe inschatting maken of de A15 écht veel moeilijk is om te bouwen dan de M15 aan de hand van deze twee foto's??

A15:

http://www.madamp.biz/images/a15_innen750.jpg



M15:

http://www.madamp.biz/images/hfull1.jpg

SimonS
7 februari 2007, 14:55
de M15 is een opgedirkt JCM800 kanaal en een apart cleankanaal (de J5 is zelfs bijna precies het zelfde als een HiOctane, zie www.ax84.com (http://www.ax84.com))

de A15 is m.i. meer in het amerikaanse straatje terwijl de M15 in het britse zit.

je hebt pm btw

vester86
7 februari 2007, 15:27
op dit moment wacht ik op de M15 die ik zelf besteld heb.
voetschakelbaar is de M15 gewoon te maken dmw een relais, dat is het probleem niet.
minder gain zie ik zelf niet als een nadeel, hoe vaak zet ik de gain op 10?? nooit.
effectsloop is voor mij wel een nadeel, maar dat weegt wel weer ruim op tegen de klank die een stuk beter "bij mij past" dan de A15.

zijn er mensen op het forum die ervaring hebben met het inbouwen van een FX-loop? wat is daar voor nodig? het moet neem ik aan gebufferd worden, maar hoe pak je dit aan?

SimonS
7 februari 2007, 16:12
inbouwen van fx-loop: zie musikding forum, staat in de M15 FAQ

hugo
7 februari 2007, 21:15
Ik heb de A15 gebouwd, en vond het prima te doen, was ook mijn eerste versterker. De M15 zal ws iets minder gain hebben maar als je van AC/DC houdt heb je ook niet echt heel veel gain nodig. Ik heb de M15 nooit live gehoord en vind de soundclips niet echt overtuigend, maar dat vond ik eigenlijk van de A15 ook niet. Je zal de keuze zelf moeten maken, maar ik denk dat ze beide goed in elkaar te bakken zijn.

Maar als je van een Marshall sound houdt zou ik in principe voor de M15 gaan, die is daar op gebaseerd, of een ander kitje ala 18 watt maar dat is ws duurder en lastiger.

Succes!

Fumi SG
7 februari 2007, 22:03
Nu ik dit topic zo lees en de link van Simon bekijk zal het de M15 worden denk ik. Daar zit waarschijnlijk meer mijn sound in en de belangrijkste voordelen van de A15 blijken ook nog eens mogelijk op de M15. Dan ben ik tevreden (hoop ik dan;))

Simon, nog bedankt hè! Hugo en anderen trouwens ook!

Arjo
8 februari 2007, 12:31
Ik wil zelf binnenkort de A15 bestellen maar weet iemand hoe het met de footswitch zit, kan dat nu wel of niet want ik hoor verschillende dingen?

Arjo

Squier4ever
8 februari 2007, 14:25
De M15 heeft misschien de helft van de gain van een JCM....
het is echt gewoon een crunchy ampje, wel erg lekker IMO.
Wat ik wel zou doen is direct de andere potmeters erbij bestellen, de alpa's...
de standaard dingetjes zijn een beetje crappy

kwoizoad
13 februari 2007, 19:27
Arjo, die voetschakelaar kan. Ik heb hem zelf ook gebouwd. Ik heb dit schema gebruikt hiervoor:
http://forum.musikding.de/yabbse/index.php?topic=6443.0

dit is mij A15
http://forum.musikding.de/yabbse/index.php?topic=7790.0

Geronimo
14 februari 2007, 00:30
Volgens mij maakt het niet zo veel uit welke je kiest kwa mogelijkheden. Een extra gaintrap of een gebufferde fxloop en een mastervolume is niet al te moeilijk later toe te voegen. Neem een of ander soortgelijk schema en kijk het af hoe ze het daar hebben gedaan.

Wat wel uitmaakt misschien is dat de m15 een EL84 eindtrap heeft volgens mij en de a15 6L6 ofzo, iig aan de hand van die foto's te zien. Dat betekent dus dat de a meer vermogen heeft. Dat lijkt mij een meer boeiende factor.
En de prijs natuurlijk.

En wat het werk betreft lijkt me er kwa moeilijkheidsgraad weinig verschil, de a15 vergt alleen wat méér werk.

Whatever je kiest; veel succes ermee!

SimonS
14 februari 2007, 08:46
a15 heeft 6v6.

Nobrain
2 maart 2007, 22:09
hoe zit het dan?
heeft de 6v6 méér vermogen dan de el84??

Geronimo
3 maart 2007, 14:41
Nee, ze zijn ongeveer gelijk. Alleen heeft de 6v6 een octal voet en de el84 een noval voet, waardoor ik dacht dat er in de a15 grotere buizen zitten.