PDA

View Full Version : hoeveel oefenen?



rocking toek
7 februari 2007, 14:32
wat ik me wel ns afvraag, hoeveel oefenen de meeste gitaristen nou eigenlijk? ik probeer wel dagelijks te spelen maar dat komt er niet altijd van...en als ik speel dan meestal varierend van een half uur tot anderhalf uur(tijdens het wekelijks repeteren met de band natuurlijk wel langer). Ik vraag me wel eens af hoeveel oefening er nodig is om flink snelle vingers te krijgen en te leren improviseren. meerdere uren per dag oefenen zit er echt niet in als je fulltime werkt en ook nog eens heel veel reistijd hebt...

Michel89
7 februari 2007, 15:21
Ik speel varierend van helemaal niet tot... Zo een beetje drie kwart van de dag. Is heel afhankelijk van hoeveel vrije tijd ik heb en of ik er zin in heb. Vandaag heb ik wel meerdere uren gemaakt, 4 of 5 ofzo en het is nog maar 3 uur en ik ga vanavond ook jammen ergens.

Wat betreft je vraag, tja, het ligt eraan wat je doel is. Snelle vingers en improviseren kan vele betekenissen hebben. Wat voor muziek wil je kunnen spelen? Waaraan dacht je bij "Leren improviseren"? Met een paar maanden lang een uurtje per dag kun je zeker wel wat improviseren, als je je echt gaat focussen op improviseren... Het zal uiteraard niet meteen professioneel klinken maar het kan wel. Zo ken ik iemand die 8 maanden speelt ofzo en k jam altijd met hem op een bluesjam, hij speelt heel langzaam maar het klinkt prima. Als je met snelle vingers bedoelt dat het gewoon relaxed klinkt als je een beetje los speelt, kan je dit dus vrij snel leren. Wil je mega technische muziek leren (Jazz bijvoorbeeld, door de toonladders) of snelle solo's (Metal) zal je toch wat meer moeten gaan oefenen.

Wat wel een feit is, wat je muziekstijl ook is; Technisch of niet, des te meer tijd je erin steekt des te sneller wordt je beter, dus probeer zo veel mogelijk tijd ervoor te nemen. Kijk minder tv ofzo weet ik veel. :p

gorgasm
7 februari 2007, 17:16
ja kijk ik denk dat improviseren met theorie samengaat, of met heel goed gehoor/ervaring.

snelheid is trainen gewoon, dagen aan een stuk ladders oefenen, up en downstrokes enzo

hoeveel kan je niet zeggen, want de ene is er rapper mee weg dan de andere, wat wel is, dat je rapper met solo's van n ander gaat weg zijn, doordat je de techniek al kent

Mitch_mashinguard
7 februari 2007, 22:53
Oefen ook efficient. Ik oefen sinds kort met vaste schematjes die verschillen voor de tijd dat ik ermee wil werken (halfuurschema, uurschema, 2 uur schema), maar ik merk dat het nu al veel beter is dan zonder schema. Gewoon maar wat aankloten en af en toe wat toonladders enzo leren, is niks vergeleken bij de structuur die ik nu heb (=warming up, akkoorden, toonladders, picking oefeningen, solo-technieken, theorie, gehoortrainingen enz.) :)