PDA

View Full Version : Gibson nu in China gemaakt?



gerrekat
7 februari 2007, 12:52
http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?t=1529516


interssant, zou ebst eens waar kunnen zijn. m.u.v. de custom shop modellen dan.

episua
7 februari 2007, 13:05
Ik weet niet zo goed of ik dit wel moet geloven. Laat er eerst maar eens een officieel (pers) bericht van Gibson van komen.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:10
Pff in China?
Waarom eigenlijk?

Kim Wilson
7 februari 2007, 13:13
Geld? Vakmanschap? Die Chinezen werken echt supernauwkeurig, en voor weinig.

Veekeren
7 februari 2007, 13:15
Geld? Vakmanschap? Die Chinezen werken echt supernauwkeurig, en voor weinig.

Marketing-technisch echter waarschijnlijk minder verstandig...

vulvasonic
7 februari 2007, 13:18
Marketing-technisch echter waarschijnlijk minder verstandig...

Precies. Gibson is (was?) de laatste grote gitaarfabrikant waarvan je zeker kon zijn dat het een Amerikaans product was. Het lijkt me niet slim om buiten Amerika te gaan kutten. Daar hebben ze toch ook Epiphone voor?

Tho
7 februari 2007, 13:20
Epiphone word in Korea gemaakt, maar er was toch ook al een verschil tussen Gibson en Gibson USA?

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:27
Misschien maken de Chinezen alleen maar crappy Gibsons...wie weet.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:28
Gibson Les Paul Standard 'Nasi Goreng' limited Edition.

Negative K3 fan
7 februari 2007, 13:34
misschien dat ze dan eindelijk eens een zooi gitaren met consistente kwaliteit kunnen gaan leveren

jimihattricks
7 februari 2007, 13:35
de kleuren honeyburst en heritage cherry worden vervangen door beijing burst en shanghai cherry..

als de gitaren goedkoper worden heb ik er geen enkel probleem mee btw, die chinezen kunnen wel wat hoor, heb je ze wel s zien schilderen..? ze werken heel precies :)

Kim Wilson
7 februari 2007, 13:38
de kleuren honeyburst en heritage cherry worden vervangen door beijing burst en shanghai cherry..

als de gitaren goedkoper worden heb ik er geen enkel probleem mee btw, die chinezen kunnen wel wat hoor, heb je ze wel s zien schilderen..? ze werken heel precies :)
Heb je wel eens bij een Chinees in de keuken gekeken!? :o

guiman
7 februari 2007, 13:46
Heb je wel eens bij een Chinees gegeten?

Kim Wilson
7 februari 2007, 13:48
Ik bedoel maar, het is niet allemaal super wat er vandaan komt. :D

drap
7 februari 2007, 13:48
Prachtig broodje aap. Gibsons worden nog steeds in Amerika gemaakt, geen enkel model uitgezonderd.

In dat draadje op dat forum spreekt de duimzuiger over dat het zelfs ergens op de Gibson site staat. Nou ja, ik zal er dan wel overheen hebben gekeken...

Veekeren
7 februari 2007, 13:50
als de gitaren goedkoper worden heb ik er geen enkel probleem mee btw, die chinezen kunnen wel wat hoor, heb je ze wel s zien schilderen..? ze werken heel precies :)

Verwacht niet dat het goedkoper zou worden, wellicht een beetje, maar voornamelijk meer winst voor Gibson.

Laat ik voorop stellen Gibson fanaat te zijn, anders had ik niet zo knallend veel geld uitgegeven aan die Class5 van me, ben er nog altijd gelukkig mee. Maar Gibson gaat voor een groot deel toch ook om de naam, de uitstraling die dat met zich mee brengt, de historie, en een belangrijk deel daar van is dan ook het made in the states gedeelte. Hoe je persoonlijk de waarde van dergelijke bijkomstige charmes inschat doet er niet zo toe, waar het mij om gaat is dat die charmes voor een groot deel verloren zullen gaan als Gibson geassocieerd zal worden met China... Lijkt me niet de juiste manier om het merk "Gibson" een impuls te geven...

Veekeren
7 februari 2007, 13:52
Prachtig broodje aap. Gibsons worden nog steeds in Amerika gemaakt, geen enkel model uitgezonderd.

In dat draadje op dat forum spreekt de duimzuiger over dat het zelfs ergens op de Gibson site staat. Nou ja, ik zal er dan wel overheen hebben gekeken...

Dat verwacht ik eigenlijk ook wel hoor.. Geloof het niet zo meteen, echter is het wel een grappig iets om over na te denken als het wel zou gebeuren...

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:56
Het zou natuurlijk allemaal onzin kunnen zijn. Dat het niet op de Gibson site zal staan heeft misschien ook zn redenen als het allemaal waar is.
Ben benieuwd...ALS het waar is, hoop ik toch wel een beetje dat de kwaliteit deze keer wat constanter wordt en minder verschil tussen dezelfde gitaren etc..zoals K-3fan ook al aangaf.

-----------------------
It's all about the details

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:58
En 'goed' is het natuurlijk nooit voor de echte Gibson liefhebbers als ze weten dat hun gitaar uit 'China' komt en niet uit de USA.
Dan zullen de Chinezen zich echt moeten bewijzen.

LaurentB
7 februari 2007, 14:01
Gibson Les Paul Standard 'Nasi Goreng' limited Edition.

Nasi Goreng is Indonesisch...

drap
7 februari 2007, 14:03
Ik zou zo zeggen, mensen met een nieuwe Gibson, check 't ff aan de hand van het serienummer hiero (http://www.guitardaterproject.org/gibson.aspx). Valt dit verhaal ook gelijk weer in duigen.

Wabbie
7 februari 2007, 14:04
wat ik uit dat topic op Harmony central opmaakte was dat volgens gibson ( stond ook op hun site) er inderdaad gitaren in China gemaakt gaan worden in de epiphone fabriek. Maar die worden dan Mass-marketing instrumeten, oftwel gitaren die je voor 50-200 dollar bij de wallmart kunt kopen. Zal dus ook wel heus niet Gibson op komen te staan, misschien "blabkla, by Gibson". Ik denk dat de mensen bij Gibson ook wel heel goed door hebben dat ze juist door hun goede naam zoveel kunnen vragen voor een Gibson, en dat het behoorlijke schade toebrengt aan hun reputatie als ze nu al hun productie naar china verplaatsen.
Het zal dus allemaal wel meevallen ;)

Tho
7 februari 2007, 14:07
Het is wel onwaarschijnlijk maar het zou wel kunnen. Ik heb gisteren toevallig gehoord dat ESP ook niet meer in de states gemaakt word, maar in Japan. LTD komt uit Korea dacht ik. Enkel het hoofdkantoor zit nog in de States.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 14:09
Mooi man die Gibson serial number-site.
Heb net ff gecheckt voor mn Silverburst en kreeg er dit uit.... :D

Your guitar was made at the
Nashville Plant, TN, USA
May 6th, 1988
Production Number: 61

hansies
7 februari 2007, 14:15
Precies. Gibson is (was?) de laatste grote gitaarfabrikant waarvan je zeker kon zijn dat het een Amerikaans product was. Het lijkt me niet slim om buiten Amerika te gaan kutten. Daar hebben ze toch ook Epiphone voor?

"de laatste grote gitaarfabrikant waarvan je zeker kon zijn dat het een Amerikaans product was".je zegt het zelf al, en waarom kan men in China geen goede gitaren bouwen, het zijn toch ook mensen die ze maken.
Alsof de amerikanen perfect zijn??????
Nu zullen ze misschien betaalbaarder worden......eindelijk goed nieuws
greetz
Hansies

Kim Wilson
7 februari 2007, 14:16
En toch denk ik ook dat het meer mensen aanspreekt als er USA op staat dan wanneer er China op de headstock staat.

hansies
7 februari 2007, 14:22
En toch denk ik ook dat het meer mensen aanspreekt als er USA op staat dan wanneer er China op de headstock staat.

Wat mij als muziekliefhebber het meeste aanspreekt is dat een gitaar goed afgewerkt is, goed klinkt en goed bespeelbaar is, dat is toch het belangrijkste USA of made in China "what's in a name"
greetz
Hansies

Kim Wilson
7 februari 2007, 14:26
Ja, dat zijn er meer. Maar een USA op de headstock brengt ook een bepaald gevoel mee. Je hebt wel een echte Amerikaan, met alle historie en mojo. Het is maar waar je voor kiest. Eén van de redenen waarom er zoveel voor Gibsons wordt betaald, is mojo. En ik vermoed dat dat veel te maken heeft met het land van herkomst.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 14:27
Gibson USA heeft een historie, China niet.

almarvk
7 februari 2007, 14:31
Het is wel onwaarschijnlijk maar het zou wel kunnen. Ik heb gisteren toevallig gehoord dat ESP ook niet meer in de states gemaakt word, maar in Japan. LTD komt uit Korea dacht ik. Enkel het hoofdkantoor zit nog in de States.

ESP komt dan ook oorspronkelijk uit Japan.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 14:33
En ik zie niet graag bami of nasi-resten onder het afdekklepje bij de potmeters :)

Just kidding. We wachten maar af dan he...

Tho
7 februari 2007, 14:45
ESP komt dan ook oorspronkelijk uit Japan.

Ja okey, maar de ESP modellen werden wel in de states gebouwd

heb ik mij laten vertellen, ik kan het ook bij het verkeerde eind hebben :sssh:

jimihattricks
7 februari 2007, 14:50
Heb je wel eens bij een Chinees in de keuken gekeken!? :o

nee, de keukendeur houden ze altijd wijselijk dicht :D

maargoed, tenten als een McDonalds of een KFC staan nu ook niet bepaald bekend om hun hygiene of haute cuisine..

ik weet niet waarom, maar als ik aan de nashville plant denk, zie ik altijd een zwaarlijvige, bebaarde medewerker voor me die tussen twee burgers door nog ff een paar frets polijst..

als ik aan een chinese fabriek denk, zie ik medewerkers voor me die planken flamed maple met hun handen doorslaan om vervolgens een bookmatched top in elkaar te lijmen, hun handen als lijmklem gebruikend!

maar zonder gekheid (en flauwte), ik hoor t wel als t officieel is..

AART
7 februari 2007, 14:58
Het gaat zoals eerder gezegd alleen om de 50 tot 200 dollar wallmart gitaren.

Bestaan al enkele jaren.

SteveVHT heeft het dit keer gewoon bij het verkeerde eind.

Hij heeft wel een ontiegelijk geile ampcollectie.

hansies
7 februari 2007, 15:08
En ik zie niet graag bami of nasi-resten onder het afdekklepje bij de potmeters :)

Just kidding. We wachten maar af dan he...


Liever ketchup of hamburgers dan..........

Also just kidding
greetz
Hansies

hansies
7 februari 2007, 15:11
Gibson USA heeft een historie, China niet.
China werkt nog aan zijn historie, Amerika al lang niet meer.
Trouwens er zijn veel nieuwe gitaarbouwers die stukken beter zijn dan Gibson...................nieuwe gitaarbouwers zonder historie !
greetz

Veekeren
7 februari 2007, 15:22
China werkt nog aan zijn historie, Amerika al lang niet meer.
Trouwens er zijn veel nieuwe gitaarbouwers die stukken beter zijn dan Gibson...................nieuwe gitaarbouwers zonder historie !
greetz

Ja dat zal ongetwijfeld wel, maar de meeste mensen die gaan voor de hoogste kwaliteit en niet om namen geven gaan meestal sowieso niet voor Gibson. Dus ondanks alle redenen waarom het kwalitatief en prijstechnisch niet onverstandig zou zijn voor Gibson om bepaalde dingen in China te produceren, ze zouden er qua verkoop zeer onzeker op vooruit gaan.

vulvasonic
7 februari 2007, 15:29
"de laatste grote gitaarfabrikant waarvan je zeker kon zijn dat het een Amerikaans product was".je zegt het zelf al, en waarom kan men in China geen goede gitaren bouwen, het zijn toch ook mensen die ze maken.
Alsof de amerikanen perfect zijn??????
Nu zullen ze misschien betaalbaarder worden......eindelijk goed nieuws
greetz
Hansies

Ik beweer toch ook nergens dat Chinezen geen goede gitaren kunnen maken?
En ik beweer ook niet dat Amerikanen daar per definitie beter in zijn.

Het gaat om de naam. Gibson heeft de naam een hoogstaand Amerikaans produkt te zijn. En dat is het straks misschien niet meer.


Ik heb een tijdje terug trouwens inderdaad Gibsons gezien die ze voor een paar stuivers in supermarkten verkochten. Op de doos staat duidelijk Gibson, maar op de gitaar is iets heel anders te lezen. Die dingen zullen best in China geproduceerd kunnen zijn. Is volgens mij ook al een topic over geweest, of in een ander topic besproken.

casper innosence
7 februari 2007, 15:31
Het is wel onwaarschijnlijk maar het zou wel kunnen. Ik heb gisteren toevallig gehoord dat ESP ook niet meer in de states gemaakt word, maar in Japan. LTD komt uit Korea dacht ik. Enkel het hoofdkantoor zit nog in de States.

Esp is oorspronkelijk een japans bedrijf zoals gezegt. Ze hebben een korte tijd een customshop gehad in de VS (zat nog samen met een ander merk). Maar alles komt nu al weer meerdere jaren uit Japan. Ook de custom shop zit daar (en daar heb ik ook van gehoord dat ie samen zat met een ander merk..)

Yamhammer_71
7 februari 2007, 15:41
Het is allemaal afwachten, maar ik heb gewoon niet graag 'Made in China' achter op de headstock van een Gibson. Niet goed voor je feeling...een gitaar moet bij je passen en je moet je er goed bij voelen...dat doet 'made in China' niet.

gerrekat
7 februari 2007, 15:47
Geld? Vakmanschap? Die Chinezen werken echt supernauwkeurig, en voor weinig.


Zijn de Chinese gitaren daardoor van mindere kwaliteit en mindere toonmaterialen gemaakt?

Kim Wilson
7 februari 2007, 15:48
Zijn de Chinese gitaren daardoor van mindere kwaliteit en mindere toonmaterialen gemaakt?
Heu? Hoe bedoel je?

Orpheo
7 februari 2007, 16:09
Prachtig broodje aap. Gibsons worden nog steeds in Amerika gemaakt, geen enkel model uitgezonderd.

In dat draadje op dat forum spreekt de duimzuiger over dat het zelfs ergens op de Gibson site staat. Nou ja, ik zal er dan wel overheen hebben gekeken...

oei, harde uitspraak! is helaas niet waar. ik sprak er vandaag nog over met een gitarist (heel veel info kreeg ik vandaag trouwens!) made in USA mag er op staan, ok al worden bepaalde dingen in t buitenland gemaakt. t mag made in xxx heten als het voor een minimaal percentage in de USA is gemaakt, en bij gibson is t precies dat percentage en echt geen procentje meer. gibson komt me m'n neus uit trouwens. de les pual niet, de sg ook niet, de V niet, maar het hele concern. tis fake tot 't bot, totaal niet nauwkeurig, gewoon een zooitje. de mazzel.

Orpheo
7 februari 2007, 16:10
Zijn de Chinese gitaren daardoor van mindere kwaliteit en mindere toonmaterialen gemaakt?

als een chinese bouwer hetzelfde hout krijgt als de gibson customshop, maken ze mooiere gitaren dan in de usa hoor. kijk maar naar gretsch; de jappen zijn tig keer beter dan de usa's, voor de fender-overname.

almarvk
7 februari 2007, 16:11
Dit is waard om in een willekeurige sig te staan!!!! :eek:

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:11
oei, harde uitspraak! is helaas niet waar. ik sprak er vandaag nog over met een gitarist (heel veel info kreeg ik vandaag trouwens!) made in USA mag er op staan, ok al worden bepaalde dingen in t buitenland gemaakt. t mag made in xxx heten als het voor een minimaal percentage in de USA is gemaakt, en bij gibson is t precies dat percentage en echt geen procentje meer. gibson komt me m'n neus uit trouwens. de les pual niet, de sg ook niet, de V niet, maar het hele concern. tis fake tot 't bot, totaal niet nauwkeurig, gewoon een zooitje. de mazzel.

Daar ben ik het volledig mee eens. Het mag weleens een keer weer wat beter worden bij Gibson.

vulvasonic
7 februari 2007, 16:11
Wat zullen ze je missen..... :seriousf:

gerrekat
7 februari 2007, 16:14
Heu? Hoe bedoel je?

Nou jij zegt dat Chinezen zo nauwkeurig en precies zijn, maar laat ik voorop stellen dat ondanks dat ze tegenwoordig hele verdienstelijke gitaren maken ze nog echt niet kunnen tippen aan de high end USA gitaren.

Dat is de Koreanen nooit gelukt en slechts de Jappen zijn in de buurt gekomen zei het tegen soortgelijke prijzen die de US builders rekenen. Overigens reken ik NOCH Gibson NOCH Fender tot "high end" maar dat is net zo'n massproductie als de meeste giga merken uit Korea en China. Maar goed ik schatte Gibson die toch een naam heeft als kwaliteitsmerk (ok het zit meer in de naam als nu echt daadwerlijk in het product, zie de vreseljike fretjobs en setups waar dure gibsons vaak mee komen) toch aanmerkelijk hoger in.

Het is bovendien gewoon bedrog om je gitaren als "made is usa" voor duizenden euro's te verkopen terwijl het "frame" gewoon in china in elkaar geprutst is. De Epiphone Elitist is dan een veel betere optie die zijn gewoon upfront over de herkost van hun product en verkopen het voor een veel lagere prijs dan de "made in usa" producten.

laat ik vooropstellen dat ik niet weet of deze geruchten waar zijn, maar als dit zo is is het een groot vies spelletje. En ik denk dat de kans op de waarheid van deze berichten best reeel is, Celestion speakers worden tegenwoordig ook in China gemaakt evenals grote gedeeltes van marshall amps.

gerrekat
7 februari 2007, 16:19
als een chinese bouwer hetzelfde hout krijgt als de gibson customshop, maken ze mooiere gitaren dan in de usa hoor. kijk maar naar gretsch; de jappen zijn tig keer beter dan de usa's, voor de fender-overname.


Jappen zijn heel wat anders dan Chinezen, en nee ik denk niet dat de massale CNC fabrieken in China eenzelfde kwaliteit leveren als de boutique/high end builders in de USA. ze komen niet eens in de buurt.

Kijk het zal altijd zo blijvan dat je voor een beetje meer kwaliteit een boel extra poen moet dokken. dat is een exponentieel verband en heeft niet alleenbetrekking op gitaren

Orpheo
7 februari 2007, 16:19
Nou jij zegt dat Chinezen zo nauwkeurig en precies zijn, maar laat ik voorop stellen dat ondanks dat ze tegenwoordig hele verdienstelijke gitaren maken ze nog echt niet kunnen tippen aan de high end USA gitaren.

Dat is de Koreanen nooit gelukt en slechts de Jappen zijn in de buurt gekomen zei het tegen soortgelijke prijzen die de US builders rekenen. Overigens reken ik NOCH Gibson NOCH Fender tot "high end" maar dat is net zo'n massproductie als de meeste giga merken uit Korea en China. Maar goed ik schatte Gibson die toch een naam heeft als kwaliteitsmerk (ok het zit meer in de naam als nu echt daadwerlijk in het product, zie de vreseljike fretjobs en setups waar dure gibsons vaak mee komen) toch aanmerkelijk hoger in.

Het is bovendien gewoon bedrog om je gitaren als "made is usa" voor duizenden euro's te verkopen terwijl het "frame" gewoon in china in elkaar geprutst is. De Epiphone Elitist is dan een veel betere optie die zijn gewoon upfront over de herkost van hun product en verkopen het voor een veel lagere prijs dan de "made in usa" producten.

laat ik vooropstellen dat ik niet weet of deze geruchten waar zijn, maar als dit zo is is het een groot vies spelletje. En ik denk dat de kans op de waarheid van deze berichten best reeel is, Celestion speakers worden tegenwoordig ook in China gemaakt evenals grote gedeeltes van marshall amps.


sorry, maar dat zeg jij? een dean-speler. ik vind deans echt niet het geld waard qua kwaliteit. sterker nog: ik vind ze het totaal niet waard. niet eens qua looks. dat zit wel snor. maar qua constructie, feel, sound, vibe. PRS, dat is high-end stuff. anderson: idem! fender customshop: idem! gibsoncustom:hoort het te zijn! echte high end is hamer. dat is ongelooflijk geweldig. maar gibson (customshop) heeft t voor mij afgedaan. absoluut.

Wimvdb
7 februari 2007, 16:20
Vorig jaar las ik al op internet dat er een merk " Designed by gibson " uitkomt , en inderdaad voor rond de 200 € ...

Kim Wilson
7 februari 2007, 16:22
Nou jij zegt dat Chinezen zo nauwkeurig en precies zijn, maar laat ik voorop stellen dat ondanks dat ze tegenwoordig hele verdienstelijke gitaren maken ze nog echt niet kunnen tippen aan de high end USA gitaren.

...
Gibson high end? Kom nou...

Ik denk dat die Chinezen betere gitaren kunnen bouwen dan de gemiddelde Gibson die nu van de band rolt...

Orpheo
7 februari 2007, 16:23
Jappen zijn heel wat anders dan Chinezen, en nee ik denk niet dat de massale CNC fabrieken in China eenzelfde kwaliteit leveren als de boutique/high end builders in de USA. ze komen niet eens in de buurt.

alleen omdat jij dat zo wilt, je wilt niet anders denken. Ik heb vandaag een chinese gitaar bespeeld die de vloer aanveegde met een gibson. ook in een de blind test (JUIST in de blinde test!). je verdomd t gewoon om eens verder te kijken dan je neus lang is, en te zien wat er precies op de markt is. waarom is dean zo duur? slaat nergens op. dat hout kost hooguit 100 dollar bij elkaar. met pups en hardware erin 250 dollar. en dan 2000 tot 3000 DOLLAR rekenen voor een cnc machine die t uithakt en freest? dan heb ik liever een gitaar uit azie waar ik weet waar ik voor betaal dan een USA die in elkaar is gezet door huisvrouwen, en 1000/2000 euro teveel kost.

Orpheo
7 februari 2007, 16:24
Gibson high end? Kom nou...

Ik denk dat die Chinezen betere gitaren kunnen bouwen dan de gemiddelde Gibson die nu van de band rolt...


absoluut mee eens. Mijn V speelt lekkerder en klinkt beter dan menig gibson USA V. Dean v's, daar heb ik t niet over; die vind ik per definitie verschrikkelijk; de sound is t net niet, en de feel ook niet, en de looks al HELEMAAL niet.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:24
Ook al zou de productie in China 'beter' worden, dan verlang ik toch naar de USA Gibsons...ben wat dat betreft conservatief en laat het bij de historie. Misschien worden de oude, nog originele USA Gibsons dan eindelijk meer hun geld waard door de jaren heen en zoals alles heeft 't zn voordelen en nadelen. Ben ik trots dat ik over een aantal jaren kan zeggen: Mooi, maar ik heb nog een echte oude USA Gibson.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:25
Ook al is het puur productieverandering...het 'heeft' gewoon meer.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:30
Hopelijk mag de Gibson productie dan voor hele lange tijd in China zijn :)
Ik hou niet van dat ge-switch van hot naar haar.

drap
7 februari 2007, 16:31
oei, harde uitspraak! is helaas niet waar. ik sprak er vandaag nog over met een gitarist (heel veel info kreeg ik vandaag trouwens!) made in USA mag er op staan, ok al worden bepaalde dingen in t buitenland gemaakt. t mag made in xxx heten als het voor een minimaal percentage in de USA is gemaakt, en bij gibson is t precies dat percentage en echt geen procentje meer. gibson komt me m'n neus uit trouwens. de les pual niet, de sg ook niet, de V niet, maar het hele concern. tis fake tot 't bot, totaal niet nauwkeurig, gewoon een zooitje. de mazzel.

Dat zou ik opzich best aan willen nemen, alleen ik weet niet beter dat in ieder geval alles in elkaar wordt gezet in de Gibson fabrieken. Kijk, ik begrijp best dat bijv. de stemmechanieken niet in de Gibson fabrieken worden gesmolten, of dat men er een fabriek op nahoudt om topkammen te fabriceren. Dat soort dingen zal allemaal ongetwijveld uit het wijze oosten komen. Maar de gitaren ansich worden echt nog steeds volledig in Amerika in elkaar gezet hoor. Tenminste, zolang men mij het tegendeel niet kan bewijzen ga ik nog steeds uit van de toch vrij harde informatie dat ik nu heb.

vulvasonic
7 februari 2007, 16:39
Vorig jaar las ik al op internet dat er een merk " Designed by gibson " uitkomt , en inderdaad voor rond de 200 € ...

Dat klopt. Dat verklaart meteen alles.

Maar de discussie gaat nu over de superioriteit van de Amerikaanse mens t.o.v. de Aziatische mens, of iets specifieker, de Mandarijn.... :seriousf:

gerrekat
7 februari 2007, 16:52
sorry, maar dat zeg jij? een dean-speler. ik vind deans echt niet het geld waard qua kwaliteit. sterker nog: ik vind ze het totaal niet waard. niet eens qua looks. dat zit wel snor. maar qua constructie, feel, sound, vibe. PRS, dat is high-end stuff. anderson: idem! fender customshop: idem! gibsoncustom:hoort het te zijn! echte high end is hamer. dat is ongelooflijk geweldig. maar gibson (customshop) heeft t voor mij afgedaan. absoluut.


Het gaat helemala niet om DEAN, die bouwen hun gitaren tenminste nog steeds in de USA. je kan zeggen wat je wilt maar die horen zeker wel thuis in het rijtje PRS, Jackson USA, Hamer, BC Rich USA, etc etc. Daar waren ze al in de 70's en vandaag de dag bouwen ze nog steeds met dezelfde kwaliteit, ik ben met je eens dat ze momenteel wel erg duur beginnen te worden, maar goed het ging om Gibson niet om dean.

Het is makkelijk iets te bashen, maar als het echt waar is dat Gibson hun gitaren laat construeren in China verklaart dat hun slechte afwerknigsniveau van de laatste tijd. Oudere Gibsons zijn vaak wel degeljik hle goeie gitaren.

Je gaat mij niet vertellen dat je je lekker kan voelen bij het gevoel als je net een LP standard van € 2100 hebt gekocht.

Orpheo
7 februari 2007, 17:07
Het gaat helemala niet om DEAN, die bouwen hun gitaren tenminste nog steeds in de USA. je kan zeggen wat je wilt maar die horen zeker wel thuis in het rijtje PRS, Jackson USA, Hamer, BC Rich USA, etc etc. Daar waren ze al in de 70's en vandaag de dag bouwen ze nog steeds met dezelfde kwaliteit, ik ben met je eens dat ze momenteel wel erg duur beginnen te worden, maar goed het ging om Gibson niet om dean.

Het is makkelijk iets te bashen, maar als het echt waar is dat Gibson hun gitaren laat construeren in China verklaart dat hun slechte afwerknigsniveau van de laatste tijd. Oudere Gibsons zijn vaak wel degeljik hle goeie gitaren.

Je gaat mij niet vertellen dat je je lekker kan voelen bij het gevoel als je net een LP standard van € 2100 hebt gekocht.

ach, ik heb gelukkig ouwe lp's, en t gaat mij om tone, niet om waar t vandaan komt. en ja, gibson is junk, 90% vand e tijd. helaas, ik kom steeds vaker rotte gibsons tegen waar ik niet mee dood gevonden wil worden. sterker nog; ik zie vaker een goeie epi dan n goeie gibson.


oh ja, en gibson werkt al in azie sinds de jaren 80. de sonex werd bv in azie gebouwd (korea dacht ik)...

gerrekat
7 februari 2007, 17:31
ach, ik heb gelukkig ouwe lp's, en t gaat mij om tone, niet om waar t vandaan komt. en ja, gibson is junk, 90% vand e tijd. helaas, ik kom steeds vaker rotte gibsons tegen waar ik niet mee dood gevonden wil worden. sterker nog; ik zie vaker een goeie epi dan n goeie gibson.


oh ja, en gibson werkt al in azie sinds de jaren 80. de sonex werd bv in azie gebouwd (korea dacht ik)...

Ik heb zelf veel gibsons gehad en ook enkele hele goede, een LP custom en een Flying V en Explorer. Het gaat me er niet om om het merk te bashen. Ik en zelf een groot liefhebber van het gibson principe.

het gaat erom dat ik, als het waar is, belachelijk vind dat ze hun naam zo ten grabbel gooien.

gerrekat
7 februari 2007, 17:33
ach, ik heb gelukkig ouwe lp's, en t gaat mij om tone, niet om waar t vandaan komt. en ja, gibson is junk, 90% vand e tijd. helaas, ik kom steeds vaker rotte gibsons tegen waar ik niet mee dood gevonden wil worden. sterker nog; ik zie vaker een goeie epi dan n goeie gibson.


oh ja, en gibson werkt al in azie sinds de jaren 80. de sonex werd bv in azie gebouwd (korea dacht ik)...

Ik heb zelf veel gibsons gehad en ook enkele hele goede, een LP custom en een Flying V en Explorer. Het gaat me er niet om om het merk te bashen. Ik en zelf een groot liefhebber van het gibson principe.

het gaat erom dat ik, als het waar is, belachelijk vind dat ze hun naam zo ten grabbel gooien. Ik zou me echt giga genaaid voelen als ik een dure gibbie kocht en bleek dat hij voor 70% in China gebouwd was. Koop da'n zo'n atlas ofzo uit Thailand dat ziet er behoorlijk goed uit en is veel redelijker geprijsd.

Ik ben ook niet anti China want ik vind dat de bijvoorbeeld de dean imports uit China in kwaliteit de Koreanen overstijgt.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 17:35
Het gaat helemala niet om DEAN, die bouwen hun gitaren tenminste nog steeds in de USA. je kan zeggen wat je wilt maar die horen zeker wel thuis in het rijtje PRS, Jackson USA, Hamer, BC Rich USA, etc etc. Daar waren ze al in de 70's en vandaag de dag bouwen ze nog steeds met dezelfde kwaliteit, ik ben met je eens dat ze momenteel wel erg duur beginnen te worden, maar goed het ging om Gibson niet om dean.

Het is makkelijk iets te bashen, maar als het echt waar is dat Gibson hun gitaren laat construeren in China verklaart dat hun slechte afwerknigsniveau van de laatste tijd. Oudere Gibsons zijn vaak wel degeljik hle goeie gitaren.

Je gaat mij niet vertellen dat je je lekker kan voelen bij het gevoel als je net een LP standard van € 2100 hebt gekocht.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar de nieuwere Gibsons van nu boeien me echt weinig tot niets. Niet zozeer dat het slechte gitaren zijn, maar je betaald er ongeloofelijk veel voor tegenwoordig, terwijl ik veel meer verzot ben op de sound van een goede Gibson uit de 70's/80's. Ook toen verschilde de kwaliteit, maar nu is het echt allemaal prutje. Ik snap goed dat mensen hun blik tegenwoordig op andere merken richten, maar dat komt gewoon omdat de Gibsons niet zijn zoals ze behoren te zijn. Heb je een goede, dan heb je ook ECHT iets in handen en dan kan er geen Dean, Prs of wat dan ook tegenop.
En ik voel me idd beter als ik net een LP Standard heb gekocht van 2100 euro dan een onbekende gitaar die me geen feeling geeft.

AART
7 februari 2007, 17:42
Chinezen kunnen trouwens zeker wel bouwen.

Ibanez Artcore modellen(onder de 500 euro) worden in china gebouwd en de kwaliteit daarvan is echt geweldig, zeker als je ziet dat je voor zo'n modelletje maar 300 euro tot 500 euro neertelt.

Daarnaast ind ik de kwaliteit van de normale gibsons(std, studio, classic) en fenders(americn standard etc) echt bedroevend.
Als je dan kijkt naar wat Ibanez(prestige series) en ESP/LTD afleveren voor die prijs vraag je je echt af hoe die amerikanen dat zo slecht kunnen doen.

IMO heeft Japan de VS overtroffen qua productiegitaren, japanners werken meer, zijn secuurder lijkt het.
Goedkope arbeiders is in Japan btw geen excuus meer, die lui krijgen net zo veel of zelfs meer dan Amerikanen(Japan is echt duur!).

Op de boutique bouwers na heb je veel meer kans op een goede productiegitaar uit japan dan uit de VS.

Alain
7 februari 2007, 17:45
Gibsons worden al jaren in China gemaakt. De onderdelen zijn nog Amerikaans en de afstelling gebeurt nog in de usa, vandaar dat er nog altijd "Made in USA" op mag staan. De enige die niet in China worden gemaakt zijn de custom shops.

Dit is al lang geen forumroddel meer, maar een feit.

Trouwens dezelfde fabrieken die de goedkope kopies op ebay smijten.

Mitch
7 februari 2007, 17:47
Misschien maken de Chinezen alleen maar crappy Gibsons...wie weet.

Nee hoor, laat dat maar aan Amerikanen over !

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:00
Nee hoor, laat dat maar aan Amerikanen over !

Sorry dat ik het moet zeggen, maar de nieuwere Gibsons van nu boeien me echt weinig tot niets. Niet zozeer dat het slechte gitaren zijn, maar je betaald er ongeloofelijk veel voor tegenwoordig, terwijl ik veel meer verzot ben op de sound van een goede Gibson uit de 70's/80's. Ook toen verschilde de kwaliteit, maar nu is het echt allemaal prutje. Ik snap goed dat mensen hun blik tegenwoordig op andere merken richten, maar dat komt gewoon omdat de Gibsons niet zijn zoals ze behoren te zijn. Heb je een goede, dan heb je ook ECHT iets in handen en dan kan er geen Dean, Prs of wat dan ook tegenop.
En ik voel me idd beter als ik net een LP Standard heb gekocht van 2100 euro dan een onbekende gitaar die me geen feeling geeft

gerrekat
7 februari 2007, 18:03
Heb je een goede, dan heb je ook ECHT iets in handen en dan kan er geen Dean, Prs of wat dan ook tegenop.


LOL, nou ja argumenten als "feel" en "vibe" zijn natuurlijk subjectief, op objectieve gronden kan ik heel wat merken verzinnen die de strijd met een custom shop gibson makkelijk aan kunnen.

gerrekat
7 februari 2007, 18:04
Chinezen kunnen trouwens zeker wel bouwen.

Ibanez Artcore modellen(onder de 500 euro) worden in china gebouwd en de kwaliteit daarvan is echt geweldig, zeker als je ziet dat je voor zo'n modelletje maar 300 euro tot 500 euro neertelt.

Daarnaast ind ik de kwaliteit van de normale gibsons(std, studio, classic) en fenders(americn standard etc) echt bedroevend.
Als je dan kijkt naar wat Ibanez(prestige series) en ESP/LTD afleveren voor die prijs vraag je je echt af hoe die amerikanen dat zo slecht kunnen doen.

IMO heeft Japan de VS overtroffen qua productiegitaren, japanners werken meer, zijn secuurder lijkt het.
Goedkope arbeiders is in Japan btw geen excuus meer, die lui krijgen net zo veel of zelfs meer dan Amerikanen(Japan is echt duur!).

Op de boutique bouwers na heb je veel meer kans op een goede productiegitaar uit japan dan uit de VS.

japanse gitaren zijn ook niet goedkoop, ik bedoel een Ibanez Prestige (niet dat ik die zo geweldig vind) kost circa net zo veel als een SG standard.

Maar dat Japanners leuke gitaren maken die soms inderdaad kunnen wedijveren met Amerikaans fabrikaat is zeker waar.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:05
LOL, nou ja argumenten als "feel" en "vibe" zijn natuurlijk subjectief, op objectieve gronden kan ik heel wat merken verzinnen die de strijd met een custom shop gibson makkelijk aan kunnen.

Juist, dat geloof ik goed. Maar het behoort totaal niet zo te zijn. Daarom ben ik het er ook zeker mee eens dat mensen tegenwoordig andere merken verkiezen boven Gibson. Nu krijg je gewoon geen waar meer voor je geld bij Gibson.

gerrekat
7 februari 2007, 18:06
Gibsons worden al jaren in China gemaakt. De onderdelen zijn nog Amerikaans en de afstelling gebeurt nog in de usa, vandaar dat er nog altijd "Made in USA" op mag staan. De enige die niet in China worden gemaakt zijn de custom shops.

Dit is al lang geen forumroddel meer, maar een feit.

Trouwens dezelfde fabrieken die de goedkope kopies op ebay smijten.


voor mij was dit een vrij ongelofelijke forumroddel, ik was echt in de veronderstelling dat Gibsons in de US of A gemaakt werden....

Ik ben echt met stomheid geslagen...

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:11
Er is al eerder op dit topic een site aangegeven waarop je de serie-nummers kunt checken. Iemand dan toevallig een LP uit deze tijd? Jaren 90'/2000?
Ik heb er 2 uit de jaren 80 en die waren uitsluitend uit de Nashville Plant, TN USA.
Check ff je serienummer en dan moet er vanzelf bij komen te staan waar de gitaar gemaakt is.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:13
Die van mij zijn gewoon volledig USA hoor, zoals veel gitaristen die LP's uit de jaren 70/80 bezitten. Ik weet niet wanneer die Chinese onzin er kwam, maar dat moet dan iets zijn van de laatste jaren.

gerrekat
7 februari 2007, 18:13
Juist, dat geloof ik goed. Maar het behoort totaal niet zo te zijn. Daarom ben ik het er ook zeker mee eens dat mensen tegenwoordig andere merken verkiezen boven Gibson. Nu krijg je gewoon geen waar meer voor je geld bij Gibson.


vroeger waren ze ook iet goedkoop...

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:20
vroeger waren ze ook iet goedkoop...

Haha, nee toen ook niet. Maar toen bestond er nog 'kwaliteit', 'nostalgie' en 'puurheid'. Tegenwoordig niet...verwacht geen magische dingen van een 'Custom Shop' Gibson. Gibsons die nu GOED zijn, zijn nog pindakaas vergeleken met GOEDE Gibsons van vroeger.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:39
Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden met de Chinese productie.
Vreemdgenoeg trouwens zie ik zelden jaren 80 LP Standards aangeboden worden op marktplaats etc? Wel jaren 70 en 90, maar jaren 80 lijkt te ontbreken :chicken:

hansies
7 februari 2007, 18:51
Ik ben benieuwd wat het allemaal gaat worden met de Chinese productie.
Vreemdgenoeg trouwens zie ik zelden jaren 80 LP Standards aangeboden worden op marktplaats etc? Wel jaren 70 en 90, maar jaren 80 lijkt te ontbreken :chicken:


wie gaat er niet eens een keertje naar China, kan men het daar direct navragen wat er al dan niet juist is. Gibson made in China or the USA....dan zijn we er allemaal zeker van.
greetz

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:53
Juist, first class to China :D

Yamhammer_71
7 februari 2007, 18:58
Waarom gaan we niet met alle Gitaarnet-leden naar China?
Gaan we massaal protesteren tegen de productie-verandering van Gibson.
Overal spandoeken en affiches dat het eindelijk een keer moet stoppen met dat geouwehoer van Gibson :D

renier
7 februari 2007, 18:59
wat een onzin.

een enkel berichtje op een forum, zonder enige bronverwijzing.

blijkbaar is het bij gitaar kenners "in" om gibson te haten, zoals het bij nerds "in" is om microsoft te haten...

jongens, focus je toch gewoon op wat je leuk vind, in plaats van alleen maar geruchten te verspreiden over het grote boze gibson...

Yamhammer_71
7 februari 2007, 19:08
wat een onzin.

een enkel berichtje op een forum, zonder enige bronverwijzing.

blijkbaar is het bij gitaar kenners "in" om gibson te haten, zoals het bij nerds "in" is om microsoft te haten...

jongens, focus je toch gewoon op wat je leuk vind, in plaats van alleen maar geruchten te verspreiden over het grote boze gibson...

Ik hou van Gibsons en zal dat altijd blijven doen. Maar bij echt 'houden van' hoort er ook bij dat je de slechte eigenschappen opmerkt en dat wel accepteert. Ik accepteer de Gibsons van tegenwoordig zeker, maar het is gewoon echt niet zoals het behoord te zijn. Kwaliteit is nog vergezocht, vandaar dat ik al aangaf dat het geen wonder is waarom mensen verder kijken dan alleen Gibson tegenwoordig.
Vroeger was het nostalgie en je moest koste wat kost een Gibson hebben, al je grootheden speelden erop en je wilde niets anders. Nu is dus heel die nostalgie totaal weg (zoals met veel dingen) dat ik het geen wonder vind dat mensen blij zijn met hun Japanse kopieen of Tokai's. Heerlijk eigenlijk...hier moet Gibson energie uit putten en er eindelijk iets mee doen als vanouds.

renier
7 februari 2007, 19:14
ach, ik heb gelukkig ouwe lp's, en t gaat mij om tone, niet om waar t vandaan komt. en ja, gibson is junk, 90% vand e tijd. helaas, ik kom steeds vaker rotte gibsons tegen waar ik niet mee dood gevonden wil worden. sterker nog; ik zie vaker een goeie epi dan n goeie gibson.


oh ja, en gibson werkt al in azie sinds de jaren 80. de sonex werd bv in azie gebouwd (korea dacht ik)...

sjongejonge orpheo, wat ben jij toch een ongelofelijke aansteller.

met dit soort posts maak je jezelf echt belachelijk. je lijkt wel een klein verwend kindje dat elk excuus om iets anders dan zijn eigen speelgoed af te zeiken met 2 handen aangrijpt.

ga jij lekker genieten van de "tone" van je ouwe gibsons, en laat de rest van ons genieten van de "tone" van onze vreselijke junk-gitaren waarmee jij nog niet dood gevonden zou willen worden...

renier
7 februari 2007, 19:18
Ik hou van Gibsons en zal dat altijd blijven doen. Maar bij echt 'houden van' hoort er ook bij dat je de slechte eigenschappen opmerkt en dat wel accepteert. Ik accepteer de Gibsons van tegenwoordig zeker, maar het is gewoon echt niet zoals het behoord te zijn. Kwaliteit is nog vergezocht, vandaar dat ik al aangaf dat het geen wonder is waarom mensen verder kijken dan alleen Gibson tegenwoordig.
Vroeger was het nostalgie en je moest koste wat kost een Gibson hebben, al je grootheden speelden erop en je wilde niets anders. Nu is dus heel die nostalgie totaal weg (zoals met veel dingen) dat ik het geen wonder vind dat mensen blij zijn met hun Japanse kopieen of Tokai's. Heerlijk eigenlijk...hier moet Gibson energie uit putten en er eindelijk iets mee doen als vanouds.


wat heeft dit te maken met het al dan niet produceren van gibsons in china? iedereen blaat maar lukraak achter een roddel zonder enige grond aan. jullie lijken wel een stelletje sherryzuipende story-lezeresen...

mijn punt was: er is geen enkele reden om aan te nemen dat die roddel ook maar enige grond heeft. toch begint iedereen gelijk weer zijn gibson haat te braken.

Orpheo
7 februari 2007, 19:23
sjongejonge orpheo, wat ben jij toch een ongelofelijke aansteller.

met dit soort posts maak je jezelf echt belachelijk. je lijkt wel een klein verwend kindje dat elk excuus om iets anders dan zijn eigen speelgoed af te zeiken met 2 handen aangrijpt.

ga jij lekker genieten van de "tone" van je ouwe gibsons, en laat de rest van ons genieten van de "tone" van onze vreselijke junk-gitaren waarmee jij nog niet dood gevonden zou willen worden...

oh man, doe even chill zeg! hoef je me niet gelijk aan te vallen. als je het niet ziet dat ik t soms lekker flink overdrijf, boeiend? maar dan hoef je me niet gelijk een klein verwend kind te noemen. Ik heb immers ook een LP uit 2004 en 1991. relatief nieuw dus. Ik zeg alleen maar dat ik vaak genoeg gibsons tegenkom waar de afwerking van om te huilen is. en ik weet dat ik ooit zei dat ik ze nooit zag, maar tja, dat komt ervan als je alleen maar naar winkels gaat die niet zomaar genoegen neemt met 'the average' gibson.

Orpheo
7 februari 2007, 19:24
wat heeft dit te maken met het al dan niet produceren van gibsons in china? iedereen blaat maar lukraak achter een roddel zonder enige grond aan. jullie lijken wel een stelletje sherryzuipende story-lezeresen...

mijn punt was: er is geen enkele reden om aan te nemen dat die roddel ook maar enige grond heeft. toch begint iedereen gelijk weer zijn gibson haat te braken.


moet je op andere mensen blijven zeiken?

drap
7 februari 2007, 19:27
wat heeft dit te maken met het al dan niet produceren van gibsons in china? iedereen blaat maar lukraak achter een roddel zonder enige grond aan. jullie lijken wel een stelletje sherryzuipende story-lezeresen...

Niet iedereen in deze discussie lult achter de roddel aan, maar inderdaad, ik snap ook het hele verhaal niet omdat het totaal niet gegrond is.


mijn punt was: er is geen enkele reden om aan te nemen dat die roddel ook maar enige grond heeft. toch begint iedereen gelijk weer zijn gibson haat te braken.

Exactly my point. En inderdaad, Gibson bashen is hip tegenwoordig.

@Orph: Jij noemt dan een model uit de jaren '80, maar we leven anno 2007 en ik kan me niet één model herinneren de afgelopen jaren dat uit Azie komt, behalve hooguit wat onderdelen dan.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 19:30
oh man, doe even chill zeg! hoef je me niet gelijk aan te vallen. als je het niet ziet dat ik t soms lekker flink overdrijf, boeiend? maar dan hoef je me niet gelijk een klein verwend kind te noemen. Ik heb immers ook een LP uit 2004 en 1991. relatief nieuw dus. Ik zeg alleen maar dat ik vaak genoeg gibsons tegenkom waar de afwerking van om te huilen is. en ik weet dat ik ooit zei dat ik ze nooit zag, maar tja, dat komt ervan als je alleen maar naar winkels gaat die niet zomaar genoegen neemt met 'the average' gibson.

We moeten allemaal chill doen tegen elkaar, zeker als gitaarliefhebbers.
Je bedoeld eigenlijk hetzelfde te zeggen als mij, namelijk dat de kwaliteit/afwerking van tegenwoordig bij GIBSONS vaak inderdaad om te janken is en te wensen overlaat. Ik geniet ook veel liever van mn oudere LP's dan de nieuwere die nu in veel winkels verkrijgbaar zijn en eerlijk gezegd vind ik de klank van een goede oude Gibson ook beter dan een 'goede' nieuwe Gibson. We zullen zien wat het nog wordt verder met Gibson.

drap
7 februari 2007, 19:30
Ik zeg alleen maar dat ik vaak genoeg gibsons tegenkom waar de afwerking van om te huilen is. en ik weet dat ik ooit zei dat ik ze nooit zag, maar tja, dat komt ervan als je alleen maar naar winkels gaat die niet zomaar genoegen neemt met 'the average' gibson.

Dit zijn dan hele recente bevindingen, want ik kan me nog herinneren dat jij haast niet kon geloven dat ik destijds op één middag twee draken van Gibsons in handen heb gehad.

Orpheo
7 februari 2007, 19:52
Dit zijn dan hele recente bevindingen, want ik kan me nog herinneren dat jij haast niet kon geloven dat ik destijds op één middag twee draken van Gibsons in handen heb gehad.

ja inderdaad. ik heb een zoektocht gehad naar DE lp standard voor mij. en in die tocht kwam ik toch rampendingen tegen.... t schaamrood trok over mijn kaken...

Orpheo
7 februari 2007, 19:53
Niet iedereen in deze discussie lult achter de roddel aan, maar inderdaad, ik snap ook het hele verhaal niet omdat het totaal niet gegrond is.



Exactly my point. En inderdaad, Gibson bashen is hip tegenwoordig.

@Orph: Jij noemt dan een model uit de jaren '80, maar we leven anno 2007 en ik kan me niet één model herinneren de afgelopen jaren dat uit Azie komt, behalve hooguit wat onderdelen dan.

het schijnt dat halffabrikaten van de bodies in azie worden gemaakt. maar dat hoorde ik via via. gibson zegt zelf van niet in officiele statements, maar ze zeiden t wel bij de NAMM booth (als je de link op de 1e pagina leest).

drap
7 februari 2007, 20:01
het schijnt dat halffabrikaten van de bodies in azie worden gemaakt. maar dat hoorde ik via via. gibson zegt zelf van niet in officiele statements, maar ze zeiden t wel bij de NAMM booth (als je de link op de 1e pagina leest).

Heb ik gelezen inderdaad, maar de persoon die dat beweert, zegt ook dat er een linkje van is op de Gibson site en die heb ik in ieder geval nog niet kunnen ontdekken. Als het zo is dan is het zo natuurlijk, maar totdat ik keihard bewijs zie geloof ik het niet. Er zijn ik weet niet hoeveel filmpjes in de omloop van de Gibson fabrieken waarin je kan zien hoe de gitaren van begin tot eind gefabriceerd worden en er is nooit iemand geweest die anders beweerde dan dat het zo gebeurt. En nu opeens moet ik naar aanleiding van een draadje op een forum ineens heel anders geloven en dat naar aanleiding van een bewering van één persoon? Sorry, maar ik vind het op z'n minst apart dat mensen dit serieus kunnen nemen.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 20:10
Tsja, ik vind het zelf ook nog steeds erg appart en ongeloofwaardig.

Lennartmot
7 februari 2007, 21:27
Zoiets kan echt niet hoor.. Made in the USA.. Je moest eens weten hoe trots die Amerikanen zijn op die onzin.. Made with pride, blegh

Nickname
7 februari 2007, 22:55
Zoiets kan echt niet hoor.. Made in the USA.. Je moest eens weten hoe trots die Amerikanen zijn op die onzin.. Made with pride, blegh

Het enige waar amerikanen trots op zijn is $$$$$$ :chicken:

Neej, ff geen gelul.. Je moet gewoon kijken wat je fijn vindt spelen, ik heb zelf 3 ibanezzen, dat merk ligt me gewoon en ik vind het heel goed spelen. Een van mn Ibanezzen is er een uit de GIO serie, made in indonesia, interesseert me geen zak! Ik vind em mooi en fantastisch spelen :satisfie:

gerrekat
7 februari 2007, 22:57
Zoiets kan echt niet hoor.. Made in the USA.. Je moest eens weten hoe trots die Amerikanen zijn op die onzin.. Made with pride, blegh

er zijn ook mesne die politiek zo bedorven zijn dat ze alles wat uit de US komt haten, beetje zielig. Een beetje meer trots zou nederland ook niet misstaan. Zondar dat nu gelijk in extremen te trekken.

En ja er komen veel kwaliteitsproducten uit de USA, like it or not.

gerrekat
7 februari 2007, 22:59
wat een onzin.

een enkel berichtje op een forum, zonder enige bronverwijzing.

blijkbaar is het bij gitaar kenners "in" om gibson te haten, zoals het bij nerds "in" is om microsoft te haten...

jongens, focus je toch gewoon op wat je leuk vind, in plaats van alleen maar geruchten te verspreiden over het grote boze gibson...

Het gata niet om "haten" maar zelfs als fanboy moet je je ogen openen voor de realiteit. Ik zeg al ik wete niet of het waar is, maar de schijn is er zeker en als dat zo is is dat een behoorlijke beerput IMO.

robert-gitarist
7 februari 2007, 23:04
Het enige waar amerikanen trots op zijn is $$$$$$ :chicken:

Neej, ff geen gelul.. Je moet gewoon kijken wat je fijn vindt spelen, ik heb zelf 3 ibanezzen, dat merk ligt me gewoon en ik vind het heel goed spelen. Een van mn Ibanezzen is er een uit de GIO serie, made in indonesia, interesseert me geen zak! Ik vind em mooi en fantastisch spelen :satisfie:

+1

Ik heb 5 Epiphones en dat merkt ligt mij zeer fijn.Niks mis mee.Er zijn een heleboel gitaren uit het oosten die inderdaad bagger zijn maar test je er 10 dan zul je zien dat ze alle 10 anders zijn en 3 van de 10 redelijk zijn.
Overgens las ik dat iemand zei dat LTD uit Taiwan zou komen ofzo?Ik heb een LTD Viper en is gemaakt in Indonesië :) Maar dan nog,fijne en goeie gitaar(op de standaard tuners na dan).

koennie
8 februari 2007, 02:04
wat een gezeik weer! 10 pag vol met dezelfde onzin. misschien een nieuwe afdeling maken met alleen gezeik over alles en nog wat?

FruscianteFan
8 februari 2007, 08:17
Het gata niet om "haten" maar zelfs als fanboy moet je je ogen openen voor de realiteit. Ik zeg al ik wete niet of het waar is, maar de schijn is er zeker en als dat zo is is dat een behoorlijke beerput IMO.Nee hoor, het ligt veel simpeler: als je een gitaar geweldig vindt en je kunt haar betalen, dan koop je d'r lekker. Als je een gitaar niet fijn vindt of je vindt haar veel te duur, dan koop je die gitaar niet. Daarbij maakt het niets uit van welk merk ze is of uit welk land ze komt.

Is de schijn er? Als ik hier roep dat J.P. Balkenende en Paus Benedictus getrouwd zijn, geloof je het toch ook niet?

Veekeren
8 februari 2007, 09:20
wat een gezeik weer! 10 pag vol met dezelfde onzin. misschien een nieuwe afdeling maken met alleen gezeik over alles en nog wat?

In ieder geval bedankt voor deze nuttige, diepgaande, weldoordachte en interessante post waar iedereen wél wat aan heeft.

gerrekat
8 februari 2007, 09:31
+1

Ik heb 5 Epiphones en dat merkt ligt mij zeer fijn.Niks mis mee.Er zijn een heleboel gitaren uit het oosten die inderdaad bagger zijn maar test je er 10 dan zul je zien dat ze alle 10 anders zijn en 3 van de 10 redelijk zijn.
Overgens las ik dat iemand zei dat LTD uit Taiwan zou komen ofzo?Ik heb een LTD Viper en is gemaakt in Indonesië :) Maar dan nog,fijne en goeie gitaar(op de standaard tuners na dan).


De goedkope LTD's komen uit Indonesie en Taiwan, de duurdere uit Korea.

gerrekat
8 februari 2007, 09:31
wat een gezeik weer! 10 pag vol met dezelfde onzin. misschien een nieuwe afdeling maken met alleen gezeik over alles en nog wat?

ik kan me ebst voorstellen dat het klote is als je recent een nieuwe Gibson hebt gekocht.

guiman
8 februari 2007, 14:55
Missen jullie het punt niet? O.K., gitaristen zijn nu vaak nog oerconservatief, maar voor veel nieuwe jonge mensen geldt misschien wel dat de afkomst van het produkt steeds minder belangrijk is. Made in de USA? Sommige mensen op dit forum hebben daar nogal overtrokken en romantische ideeen over. Het maakt in de toekomst voor het grootste deel van de consumenten niet meer uit waar een produkt in elkaar wordt gezet, of dat nu een gitaar is of een auto, als de kwaliteit afdoende is.China, Indonesie, Vietnam, dat zijn de landen waar dit soort zaken in de toekomst worden gemaakt in wisselende kwaliteiten. Die ontwikkeling kan Gibson niet negeren; Fender anticipeert daar al veel langer op. Yamaha is er heel erg groot mee geworden. Het is hier al vaker gezegd: wie ziet hoe goed een Japanse Fender in elkaar zit, die snapt waarom de dagen van de dure Amerikaanse gitaarindustrie voor wat betreft massaproduktie zijn geteld.

gerrekat
8 februari 2007, 15:01
Missen jullie het punt niet? O.K., gitaristen zijn nu vaak nog oerconservatief, maar voor veel nieuwe jonge mensen geldt misschien wel dat de afkomst van het produkt steeds minder belangrijk is. Made in de USA? Sommige mensen op dit forum hebben daar nogal overtrokken en romantische ideeen over. Het maakt in de toekomst voor het grootste deel van de consumenten niet meer uit waar een produkt in elkaar wordt gezet, of dat nu een gitaar is of een auto, als de kwaliteit afdoende is.China, Indonesie, Vietnam, dat zijn de landen waar dit soort zaken in de toekomst worden gemaakt in wisselende kwaliteiten. Die ontwikkeling kan Gibson niet negeren; Fender anticipeert daar al veel langer op. Yamaha is er heel erg groot mee geworden. Het is hier al vaker gezegd: wie ziet hoe goed een Japanse Fender in elkaar zit, die snapt waarom de dagen van de dure Amerikaanse gitaarindustrie voor wat betreft massaproduktie zijn geteld.

voorlopig zie ik nog niet veel van dit doom scenario, tuurlijk nemen Korea, China en japan een belangrijkre rol in in de gitaaridustrie. Maar de high end producten komen veelal toch uit de US en Europe en in mindere mate uit Japan. dat is verder ook helemaal niet erg, mits de juiste prijs voor het juiste product gevraagd wordt.

Bovendien blijf ik van mening dat een goedbetaalde zelfgekozen gitaarbouwer meer ziel in zijn werk zal leggen dan iemand die uit nood geboren zijn schamele loontje achter de CNC bank in en ongezonde omgving staat te verdienen.

Veekeren
8 februari 2007, 15:05
Missen jullie het punt niet? O.K., gitaristen zijn nu vaak nog oerconservatief, maar voor veel nieuwe jonge mensen geldt misschien wel dat de afkomst van het produkt steeds minder belangrijk is. Made in de USA? Sommige mensen op dit forum hebben daar nogal overtrokken en romantische ideeen over. Het maakt in de toekomst voor het grootste deel van de consumenten niet meer uit waar een produkt in elkaar wordt gezet, of dat nu een gitaar is of een auto, als de kwaliteit afdoende is.

Ik denk niet dat ik het punt mis iig, want ik weet niet of je gelijk hebt. Wat betreft gitaren dan, want dat is toch wel een andere business dan magnetrons of whatever. Het kan je gevoel zijn, mijn gevoel wat betreft dit onderwerp is anders. Aangezien je het redelijk stellig beweerd, waar heb je deze kennis vandaan, ik ben meer dan bereid overtuigd te worden :)

guiman
8 februari 2007, 15:31
Kijk eens wat er tegenwoordig in China en Korea omstreken wordt gemaakt. Merken zoals Alden, Indie en nog veel meer (we hebben nog lang niet alles gezien): sexy gitaren, goede kwaliteit, uitstraling, tegen een veel betere prijs als Gibson en in mindere mate ook Fender. Door slimme endorsements op de kaart gezet. Inderdaad, vast gemaakt door arme sloebers aan CNC-draaibanken, maar toch, dacht je dat dat de meeste consumenten ook maar een moer kan schelen? Ze hebben voor een redelijk bedrag een goede gitaar.
Een zijstapje: wie wilde er vijf jaar geleden in een Hyundai rijden? Maar kijk nu eens wat een geinige en overigens prima wagens ze maken? Die bovendien ook nog eens beter zijn dan onze oude, vertrouwde Opel en Fiat? Wat kan ons het schelen dat de ontwerpen uit Korea komen.
Wie geen geldproblemen heeft, haalt natuurlijk zijn Gibby lekker uit de VS en droomt daar lekker bij weg. Daar is niks mis mee, ik heb zelf ook al jaren fantasien over een ouwe J-45.

Kim Wilson
8 februari 2007, 15:34
Swing is toch ook Chinees? Echt mooie en goeie gitaren, stuk voor stuk.

Veekeren
8 februari 2007, 15:39
Kijk eens wat er tegenwoordig in China en Korea omstreken wordt gemaakt. Merken zoals Alden, Indie en nog veel meer (we hebben nog lang niet alles gezien): sexy gitaren, goede kwaliteit, uitstraling, tegen een veel betere prijs als Gibson en in mindere mate ook Fender. Door slimme endorsements op de kaart gezet. Inderdaad, vast gemaakt door arme sloebers aan CNC-draaibanken, maar toch, dacht je dat dat de meeste consumenten ook maar een moer kan schelen? Ze hebben voor een redelijk bedrag een goede gitaar.
Een zijstapje: wie wilde er vijf jaar geleden in een Hyundai rijden? Maar kijk nu eens wat een geinige en overigens prima wagens ze maken? Die bovendien ook nog eens beter zijn dan onze oude, vertrouwde Opel en Fiat? Wat kan ons het schelen dat de ontwerpen uit Korea komen.
Wie geen geldproblemen heeft, haalt natuurlijk zijn Gibby lekker uit de VS en droomt daar lekker bij weg. Daar is niks mis mee, ik heb zelf ook al jaren fantasien over een ouwe J-45.

Ongetwijfeld heb je gelijk wat betreft het beter worden van dergelijke gitaren, maar als het om high-end gaat, waar we Gibson voor het gemak onder scharen, telt status in verhouding veel meer dan in het segment waar Alden en Indie in opereren.

Om maar de vergelijking met auto's opnieuw te maken, hoeveel Hyundai's van 40.000 euro en meer zie je rondrijden? Heb daar om heel eerlijk te zijn niet een geweldig inzicht in, maar heb het idee dat mensen die zulke bedragen uitgeven toch ook nog steeds liever rijden in een Audi, een BMW, een Mercedes enz...

Yamhammer_71
8 februari 2007, 15:40
Wie geen geldproblemen heeft, haalt natuurlijk zijn Gibby lekker uit de VS en droomt daar lekker bij weg. Daar is niks mis mee, ik heb zelf ook al jaren fantasien over een ouwe J-45.

Die 'fantasieen' over een oude J-45 zijn wel waarheid. Bij oude solid gebouwde akoestische gitaren van goede kwaliteit is het gewoon een feit dat ze nu veel warmer en mooier, dieper etc klinken. Dat is gewoon 'aging'.

Oudere Gibson les Pauls uit de USA hebben ook wel degelijk een 'aging-proces'...ze zien er nu niet voor niets 'vintage' uit. Denk aan vergeelde bindingen, vergeelde Gibson logo en de 'droge' body en lak welke nog weleens verkleuren naarmate ze ouder worden. Dat is zeker 'aging' en heeft natuurlijk absoluut invloed op de klank van de gitaar. Dat zijn feiten. Hout staat niet stil.

gerrekat
8 februari 2007, 15:48
Ongetwijfeld heb je gelijk wat betreft het beter worden van dergelijke gitaren, maar als het om high-end gaat, waar we Gibson voor het gemak onder scharen, telt status in verhouding veel meer dan in het segment waar Alden en Indie in opereren.

Om maar de vergelijking met auto's opnieuw te maken, hoeveel Hyundai's van 40.000 euro en meer zie je rondrijden? Heb daar om heel eerlijk te zijn niet een geweldig inzicht in, maar heb het idee dat mensen die zulke bedragen uitgeven toch ook nog steeds liever rijden in een Audi, een BMW, een Mercedes enz...


een Hyundai kan ook echt niet tippen aan een BMW, Mercedes of Audi op het gebied van prestaties en comfort. Qua betrouwbaarheid zullen ze best goed (en misschien gelijkwaardig) zijn en ze rotten echt niet onder je kont vandaan, maar ja als je dat beetje extra wil zul je daarvoor moeten betalen, maar dan krijg je ook waar je voor betaald hebt.

Hetzelfde geldt voor Chinese gitaren, alhoewel er wel degeljik nog heel veel echte crap uit China komt zowel op auto als gitaargebied.

Ik zie best mogeljikheden dat ze over en x periode hun eigen high end gitaren zullen gaan maken die vergelijkbaar zijn, maar geloof me, dan zal ook de prijs omhoog gaan, want de Chinezen bljiven niet werken voor $ 10 per dag. Juist daar staat de klok niet stil. aan kwaliteit hangt een prijskaartje waar het ook vandaan komt.

Yamhammer_71
8 februari 2007, 15:49
Hetzelfde geldt voor Chinese gitaren, alhoewel er wel degeljik nog heel veel echte crap uit China komt.

Juist, nog teveel crap :)

FruscianteFan
8 februari 2007, 16:17
een Hyundai kan ook echt niet tippen aan een BMW, Mercedes of Audi op het gebied van prestaties en comfort. Qua betrouwbaarheid zullen ze best goed (en misschien gelijkwaardig) zijn en ze rotten echt niet onder je kont vandaan, maar ja als je dat beetje extra wil zul je daarvoor moeten betalen, maar dan krijg je ook waar je voor betaald hebt.

Hetzelfde geldt voor Chinese gitaren, alhoewel er wel degeljik nog heel veel echte crap uit China komt zowel op auto als gitaargebied.

Ik zie best mogeljikheden dat ze over en x periode hun eigen high end gitaren zullen gaan maken die vergelijkbaar zijn, maar geloof me, dan zal ook de prijs omhoog gaan, want de Chinezen bljiven niet werken voor $ 10 per dag. Juist daar staat de klok niet stil. aan kwaliteit hangt een prijskaartje waar het ook vandaan komt.Je moet Hyundai ook niet vergelijken met BMW, Mercedes-Benz en Audi. Dat is weer ongeveer als, zeg, Richwood vergelijken met Fender Custom Shop. Daarentegen kan Lexus prima meekomen met BMW en Mercedes, net als Hyundai met Fiat. Honda en Toyota zijn echt niet slechter dan Volkswagen en Opel ;)

gerrekat
8 februari 2007, 16:37
Je moet Hyundai ook niet vergelijken met BMW, Mercedes-Benz en Audi. Dat is weer ongeveer als, zeg, Richwood vergelijken met Fender Custom Shop. Daarentegen kan Lexus prima meekomen met BMW en Mercedes, net als Hyundai met Fiat. Honda en Toyota zijn echt niet slechter dan Volkswagen en Opel ;)

mee eens, maar denk niet dat de gemiddelde lexus veel goedkoper is dan een Mecedes en een honda is zeer zeker niet goedkoper dan een fiat of opel. dan is het logisch dat de kwaliteit vergelijkbaar is.

Natuurlijk geldt voor gitaren ongeveer hetzelfde als voor auto's, echte slechte worden door gerenommeerde merken niet meer gebouwd, als ik bedenk dat de gemiddelde startersgitaar van tegewoordig vaak set neck is, de gemiddelde LP copie een echte carved top heeft met echt maple veneer is dat een hele vooruitgang t.o.v. begin jaren 90.

FruscianteFan
8 februari 2007, 17:19
mee eens, maar denk niet dat de gemiddelde lexus veel goedkoper is dan een Mecedes en een honda is zeer zeker niet goedkoper dan een fiat of opel. dan is het logisch dat de kwaliteit vergelijkbaar is.Da's waar. Maar zet een Opel Astra of Volkswagen Golf tegen een Toyota of Hyundai in dezelfde klasse en je zult zien dat de Aziaat ofwel beter, ofwel goedkoper zal uitvallen. Althans, dat was zo toen ik nog regelmatig autobladen las ;)

tjas
8 februari 2007, 18:33
hmm interessant.. maar zou je nu aanraden om een Gibson Les Paul uit china te kopen voor bv 600 euro?

Yamhammer_71
8 februari 2007, 18:43
hmm interessant.. maar zou je nu aanraden om een Gibson Les Paul uit china te kopen voor bv 600 euro?


Nee, het zou CRAP zijn.
Het is nog nooit gebeurd in de geschiedenis dat een goedkope namaak beter is dan het origineel. Sommigen beweren van wel, maar het is onzin wanneer je het origineel naast de crappy kopie zet.
En een echt ''GIBSON'' uit China zou nooit 600 euro gaan kosten, maar veel meer.

robert-gitarist
8 februari 2007, 19:31
Nee, het zou CRAP zijn.
Het is nog nooit gebeurd in de geschiedenis dat een goedkope namaak beter is dan het origineel. Sommigen beweren van wel, maar het is onzin wanneer je het origineel naast de crappy kopie zet.
En een echt ''GIBSON'' uit China zou nooit 600 euro gaan kosten, maar veel meer.

Waarom zou het crap zijn? Gibson heeft een grote naam en zal niet snel zijn naam op iets zetten dat rotzooi is ;) Het zou crap KUNNEN zijn.Niet alles over een kam scheren.Enne het hoeft ook niet beter te zijn als het maar een beetje op het zelfde lijntje zit is het al prima.

Tristan
8 februari 2007, 19:56
Mooi man die Gibson serial number-site.
Heb net ff gecheckt voor mn Silverburst en kreeg er dit uit.... :D

Your guitar was made at the
Nashville Plant, TN, USA
May 6th, 1988
Production Number: 61

Welke serial number site is dat dan?
Ik krijg op de Gibson site bij serial numbers alleen een algemeen verhaal te zien, maar geen veld waarin ik het serial number van mijn ES335 kan intypen en dat er dan zoiets komt uitrollen...

Yamhammer_71
8 februari 2007, 21:16
Welke serial number site is dat dan?
Ik krijg op de Gibson site bij serial numbers alleen een algemeen verhaal te zien, maar geen veld waarin ik het serial number van mijn ES335 kan intypen en dat er dan zoiets komt uitrollen...

Pagina 3 van dit forum. Helemaal bovenaan kun je een link aanklikken en word je doorgelinkt naar de serial-number site.
Succes! :D

drap
8 februari 2007, 23:23
Welke serial number site is dat dan?
Ik krijg op de Gibson site bij serial numbers alleen een algemeen verhaal te zien, maar geen veld waarin ik het serial number van mijn ES335 kan intypen en dat er dan zoiets komt uitrollen...

Voor linkshandigen heb ik heel veel over: http://www.guitardaterproject.org/default.aspx

Yamhammer_71
8 februari 2007, 23:57
Drap weet wel altijd alles :D

Wat moesten we zonder hem....dat meen ik ghehehe.

:B

Tristan
9 februari 2007, 00:35
Dank je wel drap!
Ik kon het inderdaad niet vinden met Jan Hammer zijn aanwijzingen, nog wel even de zoekfunctie gebruikt maar dat leidde ook tot niets...

Enfin, de resultaten dus... :D
Mijn linkshandige Gibson (USA?) ES335 Dot Reissue is gemaakt:
24 Juni 1997 Nashville Tenessee
Production Number: 157

Een gekke gedachte dat ik een maand later de gitaar als zestienjarige in mijn handen zou hebben en, met dank aan mijn ouders, zou kopen...

Yamhammer_71
9 februari 2007, 00:47
Enfin, de resultaten dus... :D
Mijn linkshandige Gibson (USA?) ES335 Dot Reissue is gemaakt:
24 Juni 1997 Nashville Tenessee
Production Number: 157

Die van mij komen ook allebei van de Nashville Plant, Tenessee.
Is dit trouwens een slechte fabriek van Gibson? Het ging een tijdje niet al te goed met Gibson en hun fabrieken etc..en toen kreeg je die Norlin periode...weet iemand dit op een rijtje te zetten? Volgorde van de verschillende Gibson-fabrieken? Welke was degene met de meest goede resultaten?

Tristan
9 februari 2007, 00:53
Wat betreft het hele Gibson en/of Fender versus andere merken verhaal, ik weet het niet...

Ik heb echt stad en land afgezocht naar betere gitaren, een hele hoop boutique spul geprobeerd maar heb daar nooit kunnen vinden wat ik wel gevonden heb in mijn Gibson en Fender...
Als je voor jou een goede Gibson of Fender gevonden hebt dan denk ik ook dat je niet zo makkelijk iets beters zult vinden...

Het gaat er denk ik meer om of dat het karakter van deze gitaren je aanspreekt, als het je niet aanspreekt dan kan ik me voorstellen dat je helemaal weg bent van PRS ofzo, maar dat zijn echt andere gitaren...
Je kan wat mij betreft dus niet zomaar stellen dat PRS beter is dan Gibson ofzo, over het algemeen zijn ze wel consistenter gebouwd, daarmee ben ik het zeker eens, het is ook altijd een flinke zoektocht om een goede Gibson of Fender te vinden, maar ze zijn er wel en als je dat karakter wil dan is er mijns inziens gewoon vrijwel geen andere optie...
Ik weet niet wat het is, ik ga eigenlijk altijd alleen uit van de klank van een gitaar want de rest interesseert me niet zo, maar op de een of andere manier klinken Gibsons en Fenders toch anders dan al die boutique gitaren enzo, het heeft echt een ander karakter...
Het is misschien niet zo perfect, maar toch, voor mij heeft die klank iets...

Met mijn ES335 heb ik ook een haat/liefde verhouding hoor, soms klinkt ze waanzinnig en soms gewoon ronduit kut, ze ontstemt soms ook als een wilde, maar toch hou ik van die gitaar, het is ook mijn eerste gitaar waar ik echt een band mee gekregen heb en het is ook de gitaar waar mensen mij mee associeren op de een of andere manier...
Op het podium heeft ze me nog nooit echt in de steek gelaten...

Ik ben de laatste tijd eerlijk gezegd steeds minder van het boutique spul aan het worden, dacht altijd dat het beter was, maar na een lange zoektocht van jaren en jaren blijkt dat het vooral anders is en dat het mij over het algemeen toch minder ligt qua klank dan de klassieke merken en dan heb ik het niet alleen over gitaren maar ook over amps...

Yamhammer_71
9 februari 2007, 01:10
Als je voor jou een goede Gibson of Fender gevonden hebt dan denk ik ook dat je niet zo makkelijk iets beters zult vinden...

Met mijn ES335 heb ik ook een haat/liefde verhouding hoor, soms klinkt ze waanzinnig en soms gewoon ronduit kut, ze ontstemt soms ook als een wilde, maar toch hou ik van die gitaar, het is ook mijn eerste gitaar waar ik echt een band mee gekregen heb en het is ook de gitaar waar mensen mij mee associeren op de een of andere manier...
Op het podium heeft ze me nog nooit echt in de steek gelaten

Mooi hoe je het op die manier uitlegt, serieus.
Je hebt het vooral over de band die je hebt met je gitaar en de 'verliefdheid'. Ik heb een bekende eens horen zeggen:'Ik ben echt verliefd op deze gitaar'. Ik wist niet echt hoe dat kon, elke keer vond ik die 'verliefdheid' niet in mn gitaren en zeker niet bij electrische gitaren. Mn Yamaha akoestische gitaar uit 1980 is het helemaal voor mij.
Qua electrisch: Ik heb eens een bijzondere Gibson aangeschaft en ook daar kwam deze verliefdheid bij kijken en is sindsdien ook niet overgegaan. Een overstap op een ander model of andere gitaar is in die zin hetzelfde als overstappen op een andere vriendin. Het is 'nieuw', het is 'wennen', de klik moet weer opnieuw komen. En als die klik er eenmaal is, denk je weer terug aan je oude vriendin en denk je op langer termijn: was toch liever bij mn andere vertrouwde vrouw/meisje gebleven. Ik denk dat dit ook bij je eigen gitaren het geval is. Wanneer je zelf al een lange poos verzot bent op een van je gitaren, is dat moeilijk vervangbaar...andere kwaliteit of dergelijke WIL je dan ook eigenlijk niet zien en 'doen' je minder, ondanks dat het goed klinkt.

Tristan
9 februari 2007, 01:14
Die van mij komen ook allebei van de Nashville Plant, Tenessee.
Is dit trouwens een slechte fabriek van Gibson? Het ging een tijdje niet al te goed met Gibson en hun fabrieken etc..en toen kreeg je die Norlin periode...weet iemand dit op een rijtje te zetten? Volgorde van de verschillende Gibson-fabrieken? Welke was degene met de meest goede resultaten?

Die van jou zijn ouder dan de mijne, volgens mij zijn dat Norlins, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...
Tsja, de meningen zijn heel erg verdeeld, over het algemeen zijn de meeste mensen het er echter over eens dat vanaf halverwege de Jaren '90 de gitaren behoorlijk in kwaliteit achteruit zijn gegaan...
De verhalen over de gitaren vanaf ongeveer 2000 waren juist weer wat positiever, voordat dit hele China verhaal in de wereld gebracht werd tenminste...
Ik ben zelf geen fan van de 70's Gibsons, maar ook daarover zijn de meningen weer verdeeld, de jongens die over het algemeen wat meer gain gebruiken en een wat heavier Rock stijl spelen zijn vaak erg gecharmeerd van dit soort gitaren, vooral de 70's Les Paul Customs zijn wel in trek...
De 80's Gibsons kan ik niet zoveel over zeggen, daar is me wat minder van bijgebleven...
De 50's en 60's Gibsons zijn volgens mij tegenwoordig voornamelijk erg duur...

Ik weet het niet man, laatst speelde ik op een '58 Fender Strat die absoluut niet bijzonder klonk, een net gebouwde Haar Strat was zelfs beduidend beter en daar was ik niet eens helemaal wild van, ik vond het wel een goede gitaar, maar het was niet helemaal mijn ding...
Een paar dagen geleden speelde ik op een Les Paul Studio, vermoedelijk gemaakt na 2000 (dus een Chinese gitaar volgens sommigen hier) en die klonk zo open dat je met je ogen dicht bij wijze van spreken zou zweren dat het een Fender had kunnen zijn, maar dan met behoud van alle Les Paul kenmerken...

Zo zie je maar, iedere gitaar is anders, waar zij ook gemaakt is...
Volgens mij is een in jouw oren goed klinkende gitaar gewoon een toevalstreffer en of je dat nou vindt bij Gibson of Fender of boutique merken of wat dan ook dat maakt niet uit, alleen heb je het wel makkelijker als je van die boutique gitaren houdt, want die zijn over het algemeen wel ietsje consistenter gebouwd, voor de mensen die op het uiterlijk letten is dat misschien ook wel een pre...
Maar ja, dat zoeken houdt je ook weer bezig, dus dat is ook prima... :D

Yamhammer_71
9 februari 2007, 01:28
Ik weet het niet man, laatst speelde ik op een '58 Fender Strat die absoluut niet bijzonder klonk, een net gebouwde Haar Strat was zelfs beduidend beter en daar was ik niet eens helemaal wild van, ik vond het wel een goede gitaar, maar het was niet helemaal mijn ding...
Een paar dagen geleden speelde ik op een Les Paul Studio, vermoedelijk gemaakt na 2000 (dus een Chinese gitaar volgens sommigen hier) en die klonk zo open dat je met je ogen dicht bij wijze van spreken zou zweren dat het een Fender had kunnen zijn, maar dan met behoud van alle Les Paul kenmerken...
Maar ja, dat zoeken houdt je ook weer bezig, dus dat is ook prima... :D

Juist, gitaren moeten echt je 'ding' zijn. Electrisch was voor mij altijd 'niet puur' en niet 'eerlijk'...ik hield het daarom ook bij akoestisch. Ik had toendertijd een Jackson gitaar (strat body) klonk en speelde erg goed. Maar het was totaal niet mn ding, geen feeling erbij. Ik hou niet van poespas en 'extra's'. De Les Pauls hebben daar zeker verandering in gebracht en brachten dit gevoel er wel degelijk. Zo puur en eerlijk. Tis eigenlijk maar een klein gitaartje, met een vette body. En zoeken dat is iets wat je inderdaad bezig houdt, vaak om te vergelijken in mijn geval of eens te kijken watvoor kwaliteit de LP's van tegenwoordig zijn, testen etc. Maargoed, zo heeft iedereen wil zijn/haar feeling met een bepaalde gitaar. Erg persoonlijk ook.

Tristan
9 februari 2007, 01:32
Mooi hoe je het op die manier uitlegt, serieus.
Je hebt het vooral over de band die je hebt met je gitaar en de 'verliefdheid'. Ik heb een bekende eens horen zeggen:'Ik ben echt verliefd op deze gitaar'. Ik wist niet echt hoe dat kon, elke keer vond ik die 'verliefdheid' niet in mn gitaren en zeker niet bij electrische gitaren. Mn Yamaha akoestische gitaar uit 1980 is het helemaal voor mij.
Qua electrisch: Ik heb eens een bijzondere Gibson aangeschaft en ook daar kwam deze verliefdheid bij kijken en is sindsdien ook niet overgegaan. Een overstap op een ander model of andere gitaar is in die zin hetzelfde als overstappen op een andere vriendin. Het is 'nieuw', het is 'wennen', de klik moet weer opnieuw komen. En als die klik er eenmaal is, denk je weer terug aan je oude vriendin en denk je op langer termijn: was toch liever bij mn andere vertrouwde vrouw/meisje gebleven. Ik denk dat dit ook bij je eigen gitaren het geval is. Wanneer je zelf al een lange poos verzot bent op een van je gitaren, is dat moeilijk vervangbaar...andere kwaliteit of dergelijke WIL je dan ook eigenlijk niet zien en 'doen' je minder, ondanks dat het goed klinkt.

Ik vind het ook een heel vreemd iets hoor, want ik heb echt jaren rondgelopen en gezocht naar iets "beters" dan mijn ES335 en ook naar de perfecte Strat, maar telkens kon ik het toch niet vinden...
Wat je zegt over het wennen heb ik dan weer niet zo sterk, ik heb soms gewoon iets met een gitaar, dat heb ik al als ik er in de winkel op speel, dan blijf ik er maar op spelen, ben ik er wel een uur of langer op aan het spelen en dan weet ik het, dat is ook nog nooit misgegaan, zijn altijd toch gitaren geweest waar ik een band mee heb gehouden...
Vandaag naar aanleiding van dit topic weer even zitten spelen op mijn ES335, weliswaar met oude snaren, maar wow, ze klinkt toch wel lekker hoor... :D
Met mijn Strat was dat ook zo leuk, ging gewoon langs bij een nieuwe winkel in Belgie met linkshandige gitaren en hij had drie dezelfde Strats staan voor een hele mooie prijs, van die 50th anniversaries, de eerste gitaar die ik pakte bleef ik een uur op spelen, daarna heb ik bijna alle andere gitaren geprobeerd die hij had staan, maar die deden toch niet zoveel met me...
Daarna nog naar een andere winkel geweest waar ze een linkshandige 50th anniversary Strat hadden staan en daar was ik ook wel verliefd op, toen ging ik twijfelen en ik had de Strat in de andere winkel al besproken en zou haar gaan ophalen dat weekend...
Afijn, dus ik toch naar Belgie toe om die gitaar op te halen en toen viel ze me echt niet tegen, ik was heel blij dat ik uiteindelijk toch die gitaar uitgekozen had, vreemd toch vind je niet, dat de gitaar die ik instinctief als eerste koos voor mij uiteindelijk ook de beste was?
Het is niet de "perfecte" Strat hoor, die bestaat volgens mij niet, maar ze geeft me wel een bepaald soort veelzijdigheid en toch een diepte en openheid in het karakter wat ik bij andere Stratachtige gitaren tot dan toe nog niet had kunnen vinden...
Maar ja, dit is volledig offtopic, mijn excuses daarvoor...
Het ging natuurlijk over Gibsons die al of niet (voor een gedeelte) in China worden geproduceerd, maar daarover heb ik eigenlijk niks zinnigs te zeggen, ik heb echt geen idee... :D

Yamhammer_71
9 februari 2007, 01:46
Ik vind het ook een heel vreemd iets hoor, want ik heb echt jaren rondgelopen en gezocht naar iets "beters" dan mijn ES335 en ook naar de perfecte Strat, maar telkens kon ik het toch niet vinden...

Afijn, dus ik toch naar Belgie toe om die gitaar op te halen en toen viel ze me echt niet tegen, ik was heel blij dat ik uiteindelijk toch die gitaar uitgekozen had, vreemd toch vind je niet, dat de gitaar die ik instinctief als eerste koos voor mij uiteindelijk ook de beste was?
Het is niet de "perfecte" Strat hoor, die bestaat volgens mij niet, maar ze geeft me wel een bepaald soort veelzijdigheid en toch een diepte en openheid in het karakter wat ik bij andere Stratachtige gitaren tot dan toe nog niet had kunnen vinden...
Maar ja, dit is volledig offtopic, mijn excuses daarvoor...
Het ging natuurlijk over Gibsons die al of niet (voor een gedeelte) in China worden geproduceerd, maar daarover heb ik eigenlijk niks zinnigs te zeggen, ik heb echt geen idee... :D

Haha, ja volgens mij is er nog wel meer 'offtopic' wanneer het hier over de Chinese productie gaat van Gibsons, loopt af en toe volledig uit de hand :p
Van Bami en Nasi tot aan Sjanghai...maargoed doe ik zelf ook aan mee.
De 'perfecte' gitaar bestaat niet, vaak is je eerste ingeving de beste en dat is met veel dingen zo. Ik geloof best dat je een bijzondere strat hebt, het schijnt eveneens als bij de Gibsons nogal te varieeren wat betreft sound/kwaliteit/bespeelbaarheid. Ik weet zeker als ik mocht kiezen tussen 3 exact dezelfde Gibsons, dat ik er 1 als beste uitkoos. Puur instinctief.
Maar goed, :D back to Gibson China

MarkS
30 mei 2007, 22:48
Ik denk dat het hele China verhaal gaat over deze gitaartjes (http://www.gibson.com/Products/GBME/)
Gitaartjes gebaseerd op de bekende modellen.
http://www.gibson.com/files/_maestro/products/lp_callout.jpg http://www.gibson.com/files/_signature/products/sg_callout.jpghttp://www.gibson.com/Files/_spirit/products/lp.jpg
http://www.gibson.com/Files/_genre/mainpage2.jpg

Lexvandoef
30 mei 2007, 23:13
Dit snap ik dus niet he. Op deze, waarschijnlijk, dirtcheape gitaartjes mag wel de goeie Open Book Headstock gebruikt worden, maar ga je dan over naar de, waarschijnlijk, beter epiphones dan mag het niet, want anders zou die headstock weleens geassocieerd kunnen worden met goedkopere gitaren. :S

MarkS
30 mei 2007, 23:18
Dit snap ik dus niet he. Op deze, waarschijnlijk, dirtcheape gitaartjes mag wel de goeie Open Book Headstock gebruikt worden, maar ga je dan over naar de, waarschijnlijk, beter epiphones dan mag het niet, want anders zou die headstock weleens geassocieerd kunnen worden met goedkopere gitaren. :S
My thoughts exactly toen ik de headstock zag. Zo jammer, want van de Epi headstock ben ik niet echt gecharmeerd. Te speels, frivool.

Lexvandoef
30 mei 2007, 23:22
My thoughts exactly toen ik de headstock zag. Zo jammer, want van de Epi headstock ben ik niet echt gecharmeerd. Te speels, frivool.

Gewoon niet mooi ;), ik kijk er elke dag tegen aan, maar dan kijk ik weer net iets verder naar rechts, en dan hangt er toch ook een mooie open book headstock aan de wand :D