PDA

View Full Version : De pro's and con's of luchtgitaar



Dootch
7 februari 2007, 10:14
Ik poste reeds in een ander topic dat je zang en slagtechniek kunt oefenen door luchtgitaar te spelen. Omdat je die gitaar altijd bij hebt.
Luchtgitaar lijkt me echter een apart topic waard
Zijn er nog mensen die bepaalde oefentechnieken gebruiken waarvoor je geen gitaar nodig hebt?
Technieken die je dus ook kan oefenen op je werk, in de auto, ...

mawashi
7 februari 2007, 10:32
Tijdje geleden was ik aan't autorijden en er kwam een nummertje op de radio dat ik net in de les geleerd had. Het was helemaal niet bewust, maar plots zat ik met mijn hand al mee het slagritme te doen.

Kim Wilson
7 februari 2007, 10:34
Ik ben ook drummer, en het stuur van de auto is een gewillig oefeninstrument. :D

Met gitaaroefeningen heb ik het nog niet gehad, eerlijk gezegd...

Mitch_mashinguard
7 februari 2007, 11:58
Gehoortrainingen, zoals intervallen, je hoort ze overal... goede nuttige oefeningen waar je geen gitaar bij nodig hebt :)

Dootch
7 februari 2007, 12:22
Een oefening die ik dikwijls loop te doen is met de linkerhand:

Afwisselend met elke linker vinger op de top van je linker duim tikken (en steeds sneller). Je zal merken in het begin dat dat redelijk stroef loopt.
Het traint wel je hersenen in vingercoordinatie

Rutger
7 februari 2007, 12:33
Hey Dootch, die wilde ik net posten! :) t Houd je vingers ook redelijk in vorm.

peter_heijnen
9 februari 2007, 09:56
Oefenen zonder instrument is een zeer effectieve methode.

Maar ook zonder uberhaupt iets van je fysiek te gebruiken zoals bijv een slagje of vingerzetting kun je jezelf behoorlijk verbeteren. Het alleen visualiseren van wat je normaal met je gitaar zou doen, zorgt dat je heel precies alle benodigde onderdelen van die "beweging/voortgang" zelf zult moeten nagaan/analyseren en oproepen. Andere naam hiervoor is "mentaal studeren" en levert alleen pure winst op!

meul
9 februari 2007, 12:13
Als ik nummer schrijf onstaat de basis vaak uit een gitaar op schoot en een rifje. soms ook vanuit andere instrumenten. maar als ik ga door componeren gebeurd dat vaak zonder instrument. met je instrument op schoot verval je vaak in een motorisch geheugen waardoor je vaak toch weer de zelfde dingen speelt en harmonisch wendingen creeert. bij mij help het om dan alle knoppen uit te zetten en het nummer in mijn hoofd af te maken. iedereen doet dit natuurlijk al tot op zekere hoogte. wat ik doe is het moment uitstellen waarop ik van nature weer de gitaar wil gaan pakken.

dit is niet echt een voorbeeld van luchtgitaar in de zin van fysieke training maar meer het ontwikkelen van je muzikaliteit en overzicht. iedere heeft zo zijn weg denk ik. voor mij werkt dit goed.

j