PDA

View Full Version : Hoelang blijft een gitaar origineel?



zeppo
7 februari 2007, 00:38
Retteketet, advertentie-pret

Ok, we vervangen allemaal wel eens een potmetertje, een 1-ply slagplaat naar een 3-ply of crappy electronica door Switchcraft. Sommigen vervangen zelfs de orginele snaren, tss.

Maar waar ligt de grens: wanneer is een gitaar niet meer de oorspronkelijke gitaar?
Ik moest errug hard lachen om deze ad op MP:

Disclaimer 1: Not my ad, no spam en sowieso zou niemand op GTN 'm willen :D
Disclaimer 2: puristen: click op 'back'

ok, de ad, en niet lachen!:

Gibson Sonex Deluxe

leuk ding, b.j. 1980, kunststof body is vernieuwd voor een geheel maple exemplaar.(zwaar)
Gibson P-100 neck pup, Dimarzio PAF brug pup.Grover tuners, push-pull volume/tone knop.
Klinkt/speelt geweldig ! Koopje....

(Hij vergeet te vertellen dat er ook nog een Floyd-achtig iets opzit.)

HAHA! Koopje wil er 800 euri voor hebben: dus eigenlijk staat er: 800 Euro voor een Gibson hals, met veel schroefgaten van vervangen tuners.
Ehm, en volgens mij was nou juist de kunststof body de clou bij de Sonex.
Wanneer je dat weghaalt, wat blijft er dan nog over van een Sonex????

Voor de mensen die deze Frankenstein willen zien, klik hier (http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/75086063-gibson-sonex-deluxe.html)

Rutger
7 februari 2007, 00:52
Haha, t ziet er meer uit als een zelf-assemble projectje :)

Op de foto's afgaand ziet het er toch best leuk uit. t Geld kun je er niet voor vragen, maar ik wil best geloven dat het een fijn gitaartje zou kunnen zijn.

Orpheo
7 februari 2007, 00:52
raar; het lijkt een floydbrug, maar er is geen cavity voor de veren.


en trouwens; lelijk rotding. voor dat geld bouw ik een warmoth (nja ietsje meer, maar ok).

Rutger
7 februari 2007, 00:54
Ja, nu je t zegt... hahaha, waar laat ie de veren?? :dontgeti:

Wouter J
7 februari 2007, 00:54
Ik kan niet voor anderen spreken maar ik vind die gitaar wel erg mooi.

Mooier dan een Sonex in mint conditie.
http://www.j-guitar.com/sp/sea/data/1133/r/1225_1.jpg

Dat "Floyd Geval" is trouwens wel degelijk een vaste brug, een Schaller met fijnstemmers.

Rutger
7 februari 2007, 00:56
Aha. Nou, t ziet er best leuk uit iig :)

Maar je kunt het geen Sonex meer noemen....

Wouter J
7 februari 2007, 00:56
http://www.schaller-guitarparts.de/1216.htm

de brug van die sonex.

wietse
7 februari 2007, 08:26
ah een badass bridge, heb er hier ook nog 1 nieuw in doos liggen ooit eens op een rommelmarkt gekocht voor 5 euro, ding zal nog wel eens van pas komen.

ik had me ook al over die advertentie verbaasd van die sonex, dat is geen gibson meer en dus hooguit waard wat je voor een niet al te mooi zelfbouw dingetje geeft 200 euro max.
maar de verkoper zal dat wel heel anders zien.
trouwens wanneer een gitaar nog origineel is en wanneer niet dat is een ruim begrip, voor een verzamelaar moet echt alles origineel zijn
ik ken een man die verzamelt oude akoestische gitaren uit de 18e eeuw e.d die valt er al over dat de stemmechanieken een keer vervangen zijn.
meestal verkruimelen die mechanieken door de jaren heen.
dat de potmeters, stemmechanieken e.d en keer vervangen zijn dat vind ik niet erg dat is nu éénmaal spul dat slijt als het wordt gebruikt.