PDA

View Full Version : Digitech RP350, ervaringen?



frusciflea
6 februari 2007, 16:22
Hey allemaal,

Ik zag een recensie van de andere versies van dit multi-effectenpedaal in de Gitarist van Feb. 2007. (gaat dan om RP150/RP250)

Het was behoorlijk positief, en ga ervan uit dat het dan ook zal gelden voor de RP350.

Echter vroeg ik me af of dit multi-effectenpedaal écht de moeite waard is!

Ik wil het naast mijn huidige Big Muff Pi en Boss DS-2 als een extra effectenpedaaltje (voor voor de Wah/Whammy/Chorus/FX e.d.) voor toevoging van enkele effecten.

Ik heb de volgende vragen over dit pedaal:
- Hoe is de kwaliteit van de effecten zelf?
- Is er een stilte tussen het switchen van patches?
- Hoe is de kwaliteit van de wah t.o.v. losse wah-pedalen?
- Is de Whammy te vergelijken met het origineel?
- Heeft deze last van het welbekende "tonesucking"?
- Is er extra ruis aanwezig tijdens gebruik/bypass?
- Is de bypass ook wel écht goedwerkende bypass?
- Zal deze wel goed werken i.c.m. mijn DS-2 en Big Muff?


Ik wil dit pedaal voor erbij, voor de toevoeging van extra effecten. Of raden jullie me een andere beter multi-effectenpedaal aan?

Ik hoop dat iemand al enige ervaring heeft met dit pedaal!

zeppo
6 februari 2007, 23:06
Als je ffe geduld hebt ...

Ik heb ook alleen de recensie van de 250 in de GitaarPlus en Gitarre&Bass gelezen, en besloten dat het toch wel erg interesssant was allemaal.
Bovendien waren ze erg positief over de prijs, terwijl voor de 250 een prijs van 250 werd genoemd (snappie?)

Toen ik zag dat je in DE voor slecht 199 Euri de 350 kon bestellen, heb ik dat meteen gedaan. Op 30 januari bij MusicStore.
Maar dan: ik heb aangegeven, ik wil geen klantgegevens invullen (profiel aanmaken), gewoon betalen met cc en opsturen. Ehm, ik heb nog niets binnen op dit moment, ook geen mailtje over wanneer het wordt verstuurd. Vandaag maar eens gemaild met de heren in DE.

Over je vragen: ik denk niet dat er sprake zal zijn van incompatibiliteit tussen je pedalen. Qua bypass: ik heb voor de 'voorpret' de manual van de 350 alvast gedownload en uitgeprint, en daarin staat:
The RP350 presets can be bypassed via a true analog bypass circuit for a clean, unprocessed guitar signal.

Op de site van Digitech staat trouwens een prima demo met alle presets.
(let wel op dat je met je muis de up/down knoppen bedient: beeldschermen kunnen niet zo goed tegen voetzolen :D )

Voor slechts 199 lijkt mij dat je weinig alternatieven hebt: deze serie is helemaal nieuw, met nieuwste techniek.
Ook het gemak van bedienen sprak mij aan. Ik denk dat de ME-50 het dichtst in de buurt komt, maar die bestaat al een tijdje ...

cardinal
7 februari 2007, 17:30
als het goed is komt er binnenkort een review van de 250 op gitaarnet, is wel vergelijkbaar natuurlijk

frusciflea
8 februari 2007, 22:43
Ik heb hem toch maar gekocht! En o o o, wat ben ik er blij mee!!! :D

Ik speel zelf op een Fender American Stratocaster. Past heerlijk achter mijn DS-2 en Big Muff Pi! (het moet gezegd worden, het Big Muff model in de RP350 is overigens erg goed! Maar ik kies toch liever voor mijn losse, omdat ik die vaker uit/aan zet!)

We hebben vanavond (ik en een bassist) heerlijk wat nummers geschreven en wat opgenomen met de ingebouwde drummachine. Klinkt echt onwijs gaaf... verdere ervaringen post ik nog wel... Ik ben verrast! :)

Edit: hieronder nog even een korte impressie van de RP350 gisteravond!

Ik besloot toch maar om de RP350 te kopen, omdat deze best goeie amp/cab models zou hebben, en ik voorlopig toch nog muziek blijf maken in mijn slaapkamer en dus nog niet direct een grotere/betere versterker nodig heb. (zou op het moment voor mij zonde zijn om dan niet vol te kunnen benutten). Plus ik wilde wat extra effecten!

Aangezien ikzelf nog een Boss ME-33 heb liggen en 2 maanden een Boss GS-10 heb gehad, had ik het niet zo erg meer op multi-fx pedalen, omdat ze toch iets te dof/vlak zouden zijn voor mijn doen. Alleen al met de komst van de DS-2 en Big Muff heb ik al enorm veel meer plezier! Maar toch wilde ik wat extra aan geluid, een nieuwe versterker en effecten...

Dus ja, na een vrij overtuigende recensie van de RP250 te hebben gelezen in Gitarist leek mij de RP350 erg goed, zeker ook omdat deze aparte outputs heeft naar de versterker én aparte outputs naar de mixer én ook nog eens USB. Aangezien je de versterker- en mixer-outputs allebei in kan stellen op het eigen geluid (amp of mixer) kon je in ieder geval direct goed spelen op je amp en goed opnemen op een mixer of USB! Dat sprak mij zeer aan en het werkte gisteren enorm goed!

Amp/Cabinet modellen
Ik heb gister slechts de Marshall '68 Plexi Lead model gebruikt met een Celestion 4x12 cab model, zomaar even snel gepakt en klonk zeer overtuigend! Zowel op mijn eenvoudige Fender Frontman Reverb amp als door de mixer! Opnames waren erg goed gelukt (finally!)

Maar goed, qua amp/cab models zit het dus wel snor en qua geluid/opnames ook. Op naar het volgende om te testen: de effecten!

Distortion
De distortion heb ik niet erg goed uitgetest, enkel even het Big Muff Pi model om eens te vergelijken met mijn eigen Big Muff Pi. In feite kan ik nu mijn losse pedaal weg doen, want het model was erg goed! Echter vind ik mijn Big Muff Pi enorm fijn als los pedaal omdat ik deze vaak aan/uit druk, dus hou ik deze lekker :)

Effecten
Daarnaast even wat phasers geprobeerd en dat klonk ook allemaal erg goed, met allemaal verschillende instellingen per phasermodel. Zo is er met elk effect aparte instellingen (meestal volgens het origineel). De whammy werkte naar mijn mening erg lekker met ook genoeg instellingen om te tweaken. Daarnaast was ik zeer verrast met de Step Filter. Heerlijk om nu eens Throw Away Your Television (RHCP) in zijn geheel mee te kunnen spelen! Verder heb ik de rest nog niet goed uitgeprobeerd.

Dealy/Reverb
De delay en reverb klonken ook lekker, met ook genoeg om in te stellen! Enkel nadeel was dat de delay bij het uitzetten of switchen van de patch niet aan blijft. Op zich niet zo'n ramp, maar kan leuke effecten opleveren. Wie weet valt dit in te stellen, maar heb ik het nog over het hoofd gezien.

Wah
Ook nog even snel de wah uitgeprobeerd, en ook hier weer met enkele verschillende instellingen. Ik heb het Cry Baby model gebruikt en klonk ook lekker, maar geen idee hoe het klinkt t.o.v. het origineel. Maar het klonk in ieder geval goed genoeg om goed te gebruiken!

Switchen van patches
Overigens is het switchen van patches zonder merkbare stilte. Slechts een hele lichte vertraging van het switchen, maar in ieder gevaal zonder stilte! Ook wel enorm fijn! Het switchen tussen ampmodellen is ook erg fijn. Op Amp A had ik een Frusciante-achtig "clean" geluid en op Amp B de gain voluit om een Fortune Faded-geluid te krijgen. Heerlijk om dat even zo snel te verwisselen! :)

Drummachine
Daarnaast nog even snel over de drummachine die erin zit... Heerlijk om mee te jammen! Geluid van de drums klinken erg leuk en vrij ruimtelijk. Volume en tempo valt ook in te stellen. Genoeg verschillende beats aanwezig.

Zo kan ik nog wel uren blijven doorgaan, als je vragen heb, stel deze dan gerust. Ik heb geen idee hoe dit pedaal zou klinken i.c.m. een buizenversterker, ik gebruik nu nog maar een simpele... Maar in ieder geval voldoet deze zeer goed aan mijn verwachtingen voor het opnemen en gebruik in mijn slaapkamer!!!

Korte impressie viel wel mee... misschien wat rommelig maar goed. Slechts een impressie na een aantal uur gebruik.

frusciflea
9 februari 2007, 10:53
Overigens kan je het expressiepedaal voor zo goed als alle instellingen gebruiken, of het nou de snelheid van het tremolo-effect is, het volume of de tijd van een delay... Min. en max. waardes vallen in te stellen. Zo kan je bijvoorbeeld met de snelheid van de tremolo met het pedaal omhoog (open) op 50 laten beginnen en vervolgens met het pedaal omlaag (dicht) op 80.
Het is allemaal mogelijk! Kan je leuke dingen mee doen :)

Balen dat ik nu op het werk zit en van het weekend amper tijd ervoor heb :(