PDA

View Full Version : Fireball als poweramp



Izegrim
6 februari 2007, 14:32
Ik ben er bijna zeker van dat de Fireball mijn volgende aanschaf wordt. Op zichzelf klinkt het ding fantastisch voor wat ik speel en verder geen gezeik met teveel knoppen... Moet je niet denken dat ik niet van knoppen houd hoor.

Het liefst speel ik op een no-nonsense amp voor mezelf. In de band gebruik ik nogal wat effecten van de PODxt Live en ik ben ook best gecharmeerd van veel versterkermodellen. Met oefenen en op het podium wil ik dus gewoon de settings van mijn POD gebruiken die via de FXreturn de poweramp in moet van mijn aanstaande Fireball.

Nu is mijn vraag:
In hoeverre is de PODxt Live geschikt als preamp in combinatie met de Fireball (+ E412SS cabinet) als poweramp? Ook als je ervaring hebt met andere top+4x12cab setup en modellers hoor ik het graag.

skabouter
6 februari 2007, 14:33
heiligschennis!

Izegrim
6 februari 2007, 14:54
heiligschennis!

Daar rekende ik al op. ;)

BLOK182
6 februari 2007, 15:07
Denk dat het best zal klinken, alleen de headroom is wat beperkter (60 watt), en je hebt wat minder instelmogelijkheden. Denk dat je dan met een losse poweramp verder komt. Die zijn er ook wat meer op gevoiced, aangezien de Fireball's poweramp bij de preamp-sectie hoort. Maar het zal zo al best vet klinken!

marc_o
6 februari 2007, 15:08
Moet kunnen hoor, je zult wel wat aan je instellingen moeten doen, aangezien het geluid wat je thuis lekker bombastisch in elkaar hebt gezet, nu wel heel erg bassig kan worden, anyway, daar zul je flinke verschillen gaan horen.

Ik heb zelf een tijd opgetreden met de Savage 120 als eindtrap met een Marshall JMP1 preamp in de return, waaruit ik al mijn geluiden toverde (en ja, dat was een verbetering t.o.v. de ENGL, want die was ik beu geraakt destijds)

guhlenn
6 februari 2007, 15:18
bij mij rijst toch de vraag; wleke amp heeft Marc niet gehad? Overigens geen dis, want u heeft goede smaak! (mijn smaak nl. ;) )

marc_o
6 februari 2007, 15:29
Best veel, ik zal ze eens opnoemen.....als ik ze allemaal nog weet, want ik ben al een tijdje bezig natuurlijk, zo'n 23 jaar nu.


1 Peavey backstage 30
2 Dean Markley K50 (geloof ik)
3 Peavey Classic Chorus 130 i.c.m. H&K metal master
4 Vintage Amp 90 (dat is een merk, gauw vergeten)
5 Hiwatt 100 R met 412 box
6 Peavey Triumph pag 60
7 ENGL Savage 120
8 Rivera Knucklehead 100 1e serie
9 Peavey 5150 combo
10 Marshall JMP 1 racksysteem
11 Johnsson Millennium 150 combo (aiaiai)
12 Fender Prosonic combo
13 ENGL Souvereign 100 plus extra 1 keer 12 (2 maal gehad)
14 Rivera Fandango 55 combo 212
15 Rivera Knucklehead reverb 55 top plus 212 box
16 Vox AC-15
17 Epiphone Junior Valve Head
18 Crate 15 watt oefenversterkertje
En wellicht ben ik nog iets vergeten....

skabouter
6 februari 2007, 15:46
nou vooruit izegrim, ik neem je serieus:D
wil je echt ook op de fireball als stand-alone spelen en hem soms gebruiken icm met pod? als je hem altijd wil gebruiken met pod, dan raad ik je idd ook een losse poweramp aan. kan je netjes in een 4HE rack monteren met je Pod, en klinkt wss transparanter/beter icm pod.
maar als je de fireball sws wel wil, dan moet je erop rekenen dat de poweramp niet neutraal is voor een pod. je krijgt behoorlijke kleuring, en andere sounds dan je mss (thuis) gewend ben.........maar het helpt wel alsje alle presets dubbelt. 1 set voor thuis, en 1 set voor live icm fireball

Izegrim
6 februari 2007, 15:57
Dank je mensen! Ik gebruik hem nu ook al icm met een buizencombo. Mijn Randall klinkt echt waanzinnig met de XTL alleen hij is te klein voor een metalband waar iedereen met oordoppen in loopt te blazen. Ik heb mijn XTL al eens eerder in een Marshall AVT100 (geloof ik) gehangen en dat was huilen met de pet op. Zelfs na een half uur kloten (en ik ben best handig met m'n XTL) was het verschrikkelijk wat er uit de speaker kwam. Daarom mijn vraag. Het E412SS cabinet doet het prima als XTL -> Randall FX return -> E412SS gaat maar de powersectie van de Fireball heb ik nooit gebruikt met de XTL ervoor.

cardinal
9 februari 2007, 23:01
De fireball is inderdaad een waanzinnige amp. Zie hem niet heel erg veel. Heb erop gespeeld en er was zeer eenvoudig een goede sound uit te halen. Zeker voor metal super.

Hoe de link met je pod gaat weet ik niet. Heb daar vaak niet enorm goede ervaringen mee, maar waarschijnlijk ook geen geduld voor.

Koop je een lekkere simpele amp zoals de fireball, ga je daarna moeilijk doen door de pod eraan te hangen. Al die rommel weer mee en weer instellingen maken/aanpassen, en die zitten er op de pod natuurlijk weer in overvloed.

Volgens mij heb je, in ieder geval bij death/black/thrash wel aan alleen de fireball genoeg. Geloof wel dat je een noisegate nog nodig hebt, maar weet dat niet meer helemaal zeker.

skabouter
9 februari 2007, 23:20
cardinal je hebt PM!

Izegrim
10 februari 2007, 12:40
Het gaat me niet zozeer om moeilijk doen met de PODxtl, maar ik wil een traditioneel uitziende halfstack waar ik m'n zooi op de poweramp kan aansluiten. Bovendien moet hij het ook doen zonder effecten of wat ook. Lekker simpel plug-and-play. Het voordeel van de PODxtl is dat ik 'mijn' sounds overal mee naartoe kan nemen en in combinatie met een PC zelfs een ready-to-go studio setup heb als ik hem via USB aansluit.

Izegrim
12 februari 2007, 11:25
Wow, ik heb gisteren even mijn combo op een Engl cab aangesloten (dezelfde die ik heb, maar die staat nog thuis zonder amp) en m'n PODxtl in de fx-return en dat was toch wel indrukwekkend! 50W verdeeld over 4 speakers gaat net zo hard als 1 alleen klinkt het een stuk breder. Ik hoop dat de Fireball net zo'n neutrale poweramp heeft als m'n combo, want dan ben ik zéér tevreden! Het viel me trouwens op hoe goed de PODxtl als preamp kan klinken!

Ibanez RuleZ
12 februari 2007, 11:47
ieder zijn ding... SimonS had dr een en teste die icm mijn toenmalige poweramp (mesa 20/20) en dat klonk eigenlijk vrij ruk, maar ja, ieder zijn ding he ;)

harrald