PDA

View Full Version : Gibson Burstbucker #3 vs. SD JB



jimihattricks
6 februari 2007, 13:07
Hey luitjes,

Ik heb hier een epiphone lp liggen:

http://img484.imageshack.us/img484/6742/s50001133ex.jpg

daar zitten momenteel een SD59 en een Duesenberg P90 in.. Beiden puike elementjes, maar toch nog niet he-le-maal wat ik zoek.
Ook de witte + zwarte covers vind ik niet mooi achteraf.. De dome speed knobs heb ik ook weer voor de originele vervangen, ik ga weer voor die klassieke LP-vibe, dat terzijde..;

In de halspositie gaat waarschijnlijk een SD PhatCat. In de brug weet ik t nog niet: een SD Jeff Beck of een Gibson Burstbucker #3..

Waarom? Ik heb graag een pickup die iets meer output heeft dan de '59 die er nu in zit. Punt is alleen, ik speel geen metal, en ik zie toch wel veel gasten met een JB in hun metalgitaar.. Hoe doet deze pickup t als solo-beest of rock-scheurmachine. En is er clean nog wel een fatsoenlijk geluid uit te halen? De Burstbuckers zitten bij Gibson ook op de CS LP's volgens mij, maar ze zijn me wel een partijtje duur zeg.. Het geld waard?

Ohja, detail, de JB kan met cover worden geleverd..? Volgens SD wel, maar lijkt haast alsof ik daar extra voor moet betalen..

Orpheo
6 februari 2007, 13:20
ik vind de JB verschrikkelijk. in een les paul ook. heldere (lees: schelle) scheurbak, totaal niet lekker en brullend, alleen maar scheur. Geef mij maar de air norton van dimarzio; kost je op ebay 50, 60 euro, is lekker warm, past bij de phat cat (vind ik), en is warm en helder tegelijk.

de bursbucker vind ik ook heel lekker. scheurt als een malle! voor blueslicks is ie lekker, geeft ie lekker wat bite, en voor high gain werk is ie ook perfect! Maar de air norton heeft net iets minder output, en iets meer definitie.

Wat natuurlijk ook een goeie is, is de alnico2pro, maar die word met high gain imo modderig, terwijl de air norton juist open blijft! Wat natuurlijk ook kan, als je t geld hebt, is een Mule, black dog, emerald, cold sweat of nailbomb van bareknuckle in je gitaar zetten (ik noemde ze van de laagste naar de hoogste output). ik heb genoeg erover gepost, over die BKP's, dus even de search gebruiken, en je ziet zo de tonereviews die ik geplaatst heb. Of pm me, of log in op t forum van bareknuckle :)

Met kapje kost altijd meer. wat je kunt doen is een element kopen, en er zelf een kapje over zetten.

De jb voor solo's is imo een ramp trouwens. alsof iemand een pikhouweel in je oor douwt. voor clean is ie wel lekker, maar je hebt al een p90 in de hals, dus voor helder sprankelend clean heb je al een pup (die ook dik kan klinken met tone dicht).

Ik blijf erbij: de air norton is 'the way to go'. of natuuriljk BKP, maar dat kost je echt, ECHT veel geld.

jimihattricks
6 februari 2007, 13:42
wow, dat was een hulpvolle reply, thanks!

ja, die BKPups heb ik al naar gekeken, het lijken me WAANzinnige dingetjes, maar die prijs he.. ik heb je reviews gezien btw

ik was al bang dat die JB wat schel zou zijn, dat kan ik juist NIET gebruiken voor solo's e.d.

Dimarzio's heb ik nooit echt naar gekeken, waarom eigenlijk vraag ik me nu af.. Ik associeer dat merk toch altijd met lui als Steve Vai en Joe Satriani, en ik ben meer het Jimmy Page type..

Zelf covers installeren doe ik liever niet, komt toch nogal wat bij kijken..

--edt--

ik begrijp dat de air norton net iets meer output heef dan de '59..? dat is eigenlijk perfect, veel meer hoeft ook niet, zeker niet naast de phatcat

Yamhammer_71
6 februari 2007, 13:56
Ja, als ik het dan toch moet zeggen....'Jimmy Page' zei je?
Let er met je koop wel op dat ''high output'' pups niet altijd meteen meer 'rocken'. De JB is inderdaad overrated en heeft geen karakter.
The Mule van BK is de meest veelzijdige, die heeft BALLEN. Van dat rauwe ZZ TOP geluid, tot echt hardrock, heel classic zou je bijna zeggen. Lijkt me de perfecte pickup voor Jimmy Page sound. Ik heb ze zelf in een van mn LP's zitten en ik kan me geen betere wensen. Deze hebben ook een 'vocaal' karakter, ze kunnen met je comminiceren, janken met een klassiek randje en onder high gain klinken ze heeeeeel strak, 'clear' en 'heavy', zonder modder of onduidelijke tonen :)
Maarja, hier is al veel over ge'topict', dus zou je ook bij de search kunnen zoeken zoals Orpheo al zei.

Orpheo
6 februari 2007, 14:25
wow, dat was een hulpvolle reply, thanks!

ja, die BKPups heb ik al naar gekeken, het lijken me WAANzinnige dingetjes, maar die prijs he.. ik heb je reviews gezien btw

ik was al bang dat die JB wat schel zou zijn, dat kan ik juist NIET gebruiken voor solo's e.d.

Dimarzio's heb ik nooit echt naar gekeken, waarom eigenlijk vraag ik me nu af.. Ik associeer dat merk toch altijd met lui als Steve Vai en Joe Satriani, en ik ben meer het Jimmy Page type..

Zelf covers installeren doe ik liever niet, komt toch nogal wat bij kijken..

--edt--

ik begrijp dat de air norton net iets meer output heef dan de '59..? dat is eigenlijk perfect, veel meer hoeft ook niet, zeker niet naast de phatcat

oeeh, oeeh moet je voorzichtig mee zijn, met die uitspraken! dimarzio's worden door velen gebruikt. en wat maakt associatie uit? t gaat om TOONNNEEEE :) ik heb liever seymour vanwege de uitstralnig en klasse, maar dimarzio vanwege de sound en feel en vibe. en voor page-sound? Mules OF air nortons. eitje. BKP's zijn het geld zeker waard, absoluut. maar als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten (bij wijze van spreken :) ) zou ik voor de air nortons gaan. bijna even goed, en immens veelzijdig en SUPERLekkere sound. precies wat jij wilt. en is 't m niet? pm je me maar, koop ik 'm van je over voor de prijs die jij ervoor betaalde (mits t n cream, witte, zwarte of zebra is...)

covers installeren, heel wat bij kijken?? erover heen schuiven, en vast solderen op de baseplate. als dat heel wat bij kijken is, wil ik niet weten wat jij vindt van het in je gitaar solderen van een pickup....

Verder ben ik t met yamhammer eens. helemaal.

jimihattricks
6 februari 2007, 14:37
hehe orpheo, ja wellicht was ik weer iets te kortzichtig.. wat betreft voor een dubbeltje op de eerste rij zitten: voor 80 euro op de tweede rij zitten vind ik prima :) en wat betreft dat solderen, moet je dan ook niet gaan waxpotten?

@ yamhammer: ik bedoelde met de uitspraak over jimmy page meer dat ik niet het superstrat-type ben (waar ik dimarzio mee associeer - inmiddels ben ik al terechtgewezen :)), qua geluid denk ik meer aan page on steroids (zijn talent moet je dan ff wegdenken :D)

glacius
6 februari 2007, 14:48
@ topicstarter : je hebt pm !

Rutger
6 februari 2007, 15:37
ik heb een JB in de brug van m'n LP. die wordt binnenkort door een BK vervangen omdat ik toch voor de originele sound ga...

ik ben het niet helemaal eens met Orpheo: de JB is echt een killer, veel output, brute palmmutes en een mooie volle leadtone... in mijn setup. En die nuance moet je denk ik even maken. De rest van mijn setup zorgt namelijk al voor een warme en volle tone, dat extra hoog van de JB klinkt in mijn setup dus niet verkeerd. ik heb genoeg bas in m'n pedalen en druk in m'n amp om hem heel bruut te laten rocken! ik heb thuis wel opnames waar je dat kunt horen.

waar ik het wel mee eens ben, is dat ie clean niet mooi is. je neemt m alleen voor het scheurwerk

Yamhammer_71
6 februari 2007, 15:45
Ik ben niet vaak tevreden over sound samples die te vinden zijn op internet, vooral op Youtube. Meestal te zoetjes, puur en zonder ballen.
Toch heb ik een filmpje gevonden waarin je kunt horen hoe nou echt een Les Paul behoort te klinken. Ik vind de sound zelf nog ietwat te 'fuzzy' en 'muddy', maar dit is wel op en top Les Paul.

http://www.youtube.com/watch?v=cA0w1qhXYQU&mode=related&search=

Yamhammer_71
6 februari 2007, 15:51
In het filmpje hoor je trouwens een Les Paul met BURSTBUCKERS, aangezien het topic hier ook over gaat.

jimihattricks
6 februari 2007, 16:04
bedankt voor je speurwerk:

ok, dit klinkt niet slecht, maar ik vraag me wel af wat hier dan wél puur aan is..? volgens mij speelt die gast ook over een fuzz of i.d., anders een ds-pedaaltje.. die zoete, sustainende hoge tonen spreken me aan, maar in hoeverre zijn dit de pickups die ik hoor..?

bij mij is t overigens => lp > EQ > TS-9 > Peavey VK112 (+ delay in fxloop)..

Orpheo
6 februari 2007, 16:27
ik heb een JB in de brug van m'n LP. die wordt binnenkort door een BK vervangen omdat ik toch voor de originele sound ga...

ik ben het niet helemaal eens met Orpheo: de JB is echt een killer, veel output, brute palmmutes en een mooie volle leadtone... in mijn setup. En die nuance moet je denk ik even maken. De rest van mijn setup zorgt namelijk al voor een warme en volle tone, dat extra hoog van de JB klinkt in mijn setup dus niet verkeerd. ik heb genoeg bas in m'n pedalen en druk in m'n amp om hem heel bruut te laten rocken! ik heb thuis wel opnames waar je dat kunt horen.

waar ik het wel mee eens ben, is dat ie clean niet mooi is. je neemt m alleen voor het scheurwerk

tja... tis vooral een smaakkwestie. Ik heb de jb in allerhande gitaren en over allerhande amps getest, en voor mij is ie te schel. maarrrrrr: ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 'm geweldig vinden!

Yamhammer_71
6 februari 2007, 16:42
bedankt voor je speurwerk:

ok, dit klinkt niet slecht, maar ik vraag me wel af wat hier dan wél puur aan is..? volgens mij speelt die gast ook over een fuzz of i.d., anders een ds-pedaaltje.. die zoete, sustainende hoge tonen spreken me aan, maar in hoeverre zijn dit de pickups die ik hoor..?

bij mij is t overigens => lp > EQ > TS-9 > Peavey VK112 (+ delay in fxloop)..


Geen dank, graag gedaan. Het is ook inderdaad vooral een smaakkwestie.
En in hoeverre het de burstbuckers zijn die je hoort? Tsja, laat ik het zo zeggen: deze sound krijg je weer niet uit een JB. Dat zoet hoog waar je het over hebt is denk ik ook te danken aan de burstbuckers...niet schel dus.

Rutger
6 februari 2007, 17:01
tja... tis vooral een smaakkwestie. Ik heb de jb in allerhande gitaren en over allerhande amps getest, en voor mij is ie te schel. maarrrrrr: ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die 'm geweldig vinden!
ik zeg ook niet dat ik m geweldig vind, k vind de JB maar niks! daarom wordt ie ook vervangen.

maar bruut scheuren kan ie wel...

ben vanhoof
6 februari 2007, 18:03
Vette body btw, kleur en stripes vind ik fantastisch mooi !!

jimihattricks
6 februari 2007, 21:13
tnx, ben er zelf ook wel content mee, hoewel ik altijd een zwak heb gehad voor een naturel flame maple top.. wat te denken van deze bv:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/5/3/1/428531.jpg

niet misselijk he..

ooit zal er ook nog een lp custom met bigsby in mijn collectie komen..

Orpheo
6 februari 2007, 21:16
tnx, ben er zelf ook wel content mee, hoewel ik altijd een zwak heb gehad voor een naturel flame maple top.. wat te denken van deze bv:

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/5/3/1/428531.jpg

niet misselijk he..

ooit zal er ook nog een lp custom met bigsby in mijn collectie komen..

ah cool ding! echt supervet!

jimihattricks
6 februari 2007, 21:27
ja he, is een limited edition run van epiphone..

geen idee of ze ook in nederland worden geimporteerd, maar dit is wel een van de geilste epiphone lp customs die ik tot nog toe heb gezien!

dr.distortion
6 februari 2007, 21:51
Gaaf ding!!! Van zoiets krijgt elke LP-liefhebber GAS!!!

The Underdog
6 februari 2007, 22:04
Gaaf ding!!! Van zoiets krijgt elke LP-liefhebber GAS!!!
Ik niet. Ik ben eerder een Standard liefhebber.

Yamhammer_71
6 februari 2007, 22:17
Ik ook niet. Doe maar maar een LP Standard.
De Custom is wel mooi, maar niet helemaal mn smaak.

Agent_Smith
6 februari 2007, 22:36
Ik ook niet. Doe maar maar een LP Standard.
De Custom is wel mooi, maar niet helemaal mn smaak.

Doe mij maar allebei :D
Ik hou van (bijna) alles waar 'Gibson' en 'Les Paul' op staat :)

Rinze
6 februari 2007, 23:42
Allereerst: de JB en de Burstbucker zijn TOTAAL verschillende elementen, die te vergelijken is appels met peren vergelijken. Ik snap ook niet waarom de topic starter zich beperkt tot deze twee, er zijn veel meer goede elementen.

De Burstbucker ken ik niet uit eigen ervaring, maar van wat ik erover heb gelezen zijn in de ieder geval de Burstbucker 1, 2 en 3 vintage elementen (ik denk de Burstbucker Pro ook, over welke hebben jullie het hier eigenlijk??): PAF-replica's, weinig output, niet gewaxed (behalve de Pro) en asymmetrisch gewonden voor een duidelijk vintage karakter. Iemand beweerde hier dat ze goed zouden voldoen voor high-gain, misschien dat de Pro-versie dat kan maar bij de rest wordt dat geheid een fluitconcert (uit je versterker, wel te verstaan). Misschien versta ik wat anders onder high-gain, maar over het algemeen blinken vintage-pups niet uit in high-gain. Verder vind ik ze idioot duur (zoals veel van Gibson): 150 to 180 euro per element bij Music Produktiv.

Dan de JB, hier en ook elders op dit forum verguisd: zeker geen vintage element, je kunt er wel clean mee spelen maar clean en licht vervormd zijn niet zijn favoriete werkgebied. Scheuren wil ie en dat kan ie ook. Bij mij brult ie wel, ik heb hem in drie gitaren als brugelement en hij voldoet prima, laat het karakter van de gitaren ook goed doorkomen. Niemand hoeft hem van mij te kopen, maar ik wilde toch even wat tegengas geven. Schel is ie in mijn ervaring en die van een aantal gitaristen die ik ken totaal niet.

Ik denk dat je wanneer je een element beoordeelt goed moet proberen te bepalen wat het aandeel van het element is in het geluid en wat uit de rest van de relevante factoren voortkomt. Zoals: de bespeler, de gitaar en zijn afstelling (ook van de elementen!!), de versterker etc. Een gitaar kan op de ene versterker geweldig klinken en op de volgende kut. Het maakt het niet altijd eenvoudig, ik heb een setje Dimarzio Paf Pro's in wel 4 verschillende gitaren gezet voordat ik concludeerde dat ik ze toch echt niet lekker vind klinken. Maar bij andere mensen klinken ze prima.

Ik zou zeker naar andere elementen kijken, er is erg veel op de markt tegenwoordig. En over welke Burstbuckerversie hebben jullie het hier eigenlijk?

Mr.Bluesbreaker
7 februari 2007, 00:07
Ik heb een topic gemaakt met een hardrock clipje, dat met een burstbucker 3 is gemaakt. (les paul standard) Of het een pro of niet is....ik durf het je niet te zeggen.

Luister er maar eens naar in dit topic:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86143

jimihattricks
7 februari 2007, 09:21
hoi rinze, bedankt voor je commentaar, het element waar we het over hadden is de burstbucker #3 (zoals de topictitel al een beetje deed vermoeden) ;)

dat ik me niet tot alleen deze twee pickups had moeten beperken heb ik me inmiddels wel gerealiseerd ja..

@ bluesbreaker: vet! maar dit riekt toch meer naar metal.. :)

Mr.Bluesbreaker
7 februari 2007, 09:53
Ik speel normaal gesproken ook helemaal geen metal hoor.
Je krijgt net zo mooi blues en classic rock uit de burstbucker 3.

jimihattricks
7 februari 2007, 09:58
Ik speel normaal gesproken ook helemaal geen metal hoor.

ja, je naam deed al zoiets vermoeden :)

Rinze
7 februari 2007, 10:18
hoi rinze, bedankt voor je commentaar, het element waar we het over hadden is de burstbucker #3 (zoals de topictitel al een beetje deed vermoeden) ;)

dat ik me niet tot alleen deze twee pickups had moeten beperken heb ik me inmiddels wel gerealiseerd ja..

@ bluesbreaker: vet! maar dit riekt toch meer naar metal.. :)

Aha, laat ik nou de titel net niet GOED gelezen hebben. Oeps!

Bluesbreaker: die kende ik al, wist niet dat het een Burstbucker was. De Pro heeft volgens wat ik ervan gelezen heb niet een cijfer en is dacht ik juist wat overwound en wel gewaxed, terwijl de anderen underwound en niet gewaxed zijn. Ik moet zeggen dat het een mooi geluid is (ik heb ook niks tegen de Burstbucker) maar ik noem dit niet echt high-gain, voor mij is het meer medium-gain. Hoe hard had je de versterker staan toen je dit inspeelde? Als een element niet vol met was zit, krijg je op volume en met (veel) vervorming gewoon sneller gepiep, dat was mijn punt. Plus dat de Burstbucker en de JB geheel verschillende elementen zijn.

jimihattricks: Mischien is de Dimarzio Alnico Pro inderdaad iets? Op http://www.gitarrebass.de/ kun je trouwens een test van heel veel PAF-achtigen downloaden, ik heb hem in PDF op de computer staan, als je daar belang bij hebt, geef maar een gil. Moet je wel Duits kunnen lezen trouwens :)

Mr.Bluesbreaker
7 februari 2007, 10:54
Ik gok inderdaad dat het de niet-gewaxde pickup is. Maar om eerlijk te zijn heb ik me er totaal niet in verdiept bij aanschaf, ik prikte in en luisterde, klonk vet, nobrainer. Volgens de papiertjes zit er een #2 in de hals en een #3 in de brug.

Live krijg ik wel eens feedback, maar met mijn PRS met een HFS element (hot fat scream) heb ik niet echt veel verschil in output, en ongeveer op hetzelfde standje feedback. (maar dan heb ik het ook over JCM800 op 5 met TS808 en gitaar tegen speakerkast aanschurende:)) De clipjes zijn op huiskamervolume opgenomen.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:04
De sound verschilt zeer zeker per versterker.

Bij de oefenruimte gaat mn Gibson direct door een Randall en vanuit het cleane kanaal wordt verder met pedalen gespeeld voor distortion, overdrive, etc.
Wat een 'klote' geluid komt er uit dat ding. Clean klinkt het heel erg dof en dit is zeker ten nadele van het distortion geluid wat ik vervolgens uit mn pedalen haal. Dan krijg je echt een fuzzy modderboel. Er valt echt een fatsoenlijk geluid uit te halen ongeacht dat er uitstekende elementen in mn gitaar zitten. Maar volgens mij is er ook gewoon iets niet goed met die versterker.
Plug 'm in mn Fender amp uit 88' en wow, zo behoort ie gewoon te klinken. Clean is HEEL clean en distortion is gewoon super strak en heavy met veel definitie, weer te danken aan het goede clean van de versterker.
Maar de burstbucker 3 kan echt geen fout element zijn.... :)