PDA

View Full Version : Speaker Cabinet op maat



poeyerke
29 december 2002, 18:12
Weet iemand of je ook Speakercabinet's te koop zijn zonder speakers of met speakers naar keuze? Liefst in Nederland of een van onze buurlanden (niet te ver over de grens).

Ik zou graag een speakercabinet hebben met Celestion G12H-30 speakers erin.

sash
29 december 2002, 21:20
Je kan toch altijd andere speakers in een cabinet zetten?

sash
29 december 2002, 21:21
Btw, in elk 4x12 cabinet kan je die speakers zetten.

poeyerke
29 december 2002, 21:25
hmm, ja dat kan. Maar dan moet je eerst een cabinet met speakers kopen en dan nog nieuwe speakers kopen dan betaal je dus voor speakers die je niet gebruikt.

Het leek me handiger als je een cabinet kan kopen wat de gewenste speakers al heeft. Ik heb ze namelijk gehoord in een Avatar kast (USA) maar die zijn niet te koop in Nederland. In de USA stikt het van die Custom bouwers, in Europa niet echt volgens mij.

Misschien dat ik 2e hands een 2x12" kan kopen voor een aantrekkelijke prijs, en dan de speakers vervangen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: poeyerke op 2002-12-29 21:27 ]</font>

BLOK182
29 december 2002, 21:42
je kan een marshall 1960 dummy kopen voor een kleine 400 euro, zitten dan geen speakers en, en dan kan je je eigen speakers erin bouwen. Misschien moet je nog wat wel elektro-werk verrichten (aansluitingen enzo)

Simon
29 december 2002, 22:14
Je kunt niet zomaar elk speaker type in ieder willekeurig cabinet stoppen.
Iedere type speaker heeft zijn eigen karakteristieken, waardoor de speaker niet tot z'n recht komt.
Ik weet alleen dat de Celestion-90 en de EVM-200 die Mesa gebruikt uitwisselbaar zijn. Voor de rest zou ik het niet weten.

Dus pas dus op met zomaar Celestion G12H-30 speakers ergens in te zetten, want het kan dan wel eens tegen vallen.

FragDaddy
29 december 2002, 22:33
dit is niet helemaal correct simon. gitaarspeakers zijn bijna allemaal zo geconstrueerd dat ze niet afhankelijk zijn van de kast waarin ze zitten. denk maar aan de combo's (die open zijn van achter).

als je een dichte kast hebt (veel 4x12 kasten) krijg je meer bass-response, maar je hoeft de inhoud van de kast niet te berekenen zoals bij een normale audio speaker of sub.

maw. je kunt alles eigenlijk overal instoppen.

sash
29 december 2002, 22:43
Op 2002-12-29 21:25, schreef poeyerke:
hmm, ja dat kan. Maar dan moet je eerst een cabinet met speakers kopen en dan nog nieuwe speakers kopen dan betaal je dus voor speakers die je niet gebruikt.



Die verkoop je dan toch gewoon... Lijkt me logisch.

jpb
29 december 2002, 22:55
Op 2002-12-29 18:12, schreef poeyerke:
Weet iemand of je ook Speakercabinet's te koop zijn zonder speakers of met speakers naar keuze? Liefst in Nederland of een van onze buurlanden (niet te ver over de grens).

Ik zou graag een speakercabinet hebben met Celestion G12H-30 speakers erin.

jpb
29 december 2002, 22:57
Dat wat dus niet goed; hier komt 'ie:

Yde Rosier maakt ze. Tel/website weet ik niet maar met google vindt je hem wel. succes

the sure thing
29 december 2002, 23:43
... interessante keuze, de G12H speaker. Er is en periode geweest dat Marshall ze "standaard" in haar 4x12 kasten stopte. Je kan dus een originele 4x12 kast van Marshall kopen met de G12H speakers erin. Maar om ze in een 2x12" te stoppen... Weet je zeker dat je deze speaker wilt? Ze klinken meer hoog, minder midden en minder warm.

poeyerke
30 december 2002, 08:19
Hmm, ik heb de G12H-30 inderdaad gehoord in een 4x12", daar klonken ze best warm in en met die lekkere jaren 70 sound.

Ze staan juist bekend om hun middentonen en strak laag die speakers, ik vond ze in ieder geval beter klinken dan de bekende Greenback´s (G12M-25). En van een Cabinet met alleen Vintage 30 ben ik ook niet echt weg.

Ik heb ook goede dingen gehoord over de combinatie Vintage 30 en G12H-30

Ik wil ook best nog een keer testen met een standaard Marshall Cabinet, maar ik heb gehoord dat die nogal schel klinken.

jpb
30 december 2002, 08:46
Niks mis met 2x12" G12H-30. Ik gebruik ze al jaren in een open cab (met fender versterkers). De 1x12" G12H-30 is zelfs een gewilde keuze voor Deluxe Reverbs. Mischien wel de beste allround Celestion die er is.

poeyerke
30 december 2002, 09:09
jpb,

Vind jij ze het best in een open cab. of gesloten cab. kun je misschien de verschillen toelichten. Als je er ervaring mee hebt dan.

jpb
30 december 2002, 09:57
Op 2002-12-30 09:09, schreef poeyerke:
jpb,
Vind jij ze het best in een open cab. of gesloten cab. kun je misschien de verschillen toelichten. Als je er ervaring mee hebt dan.


Heb ik geen ervaring mee. Ik denk niet dat er een bepaalde speaker is die beter/minder klinkt in een open/gesloten cab. Maar dat kun je beter aan iemand vragen die er meer verstand van heeft. Elke speaker klinkt in een geloten cab strakker (laag) met meer projectie. Het is maar net wat je mooier vind.

LordRiffenstein
30 december 2002, 09:58
Je kan in Duitsland bij Rubytubes cabs kopen met of zonder speakers. Kijk maar eens op http://www.rubytubes.de . Je kan ook eens informeren bij SonicArt in België, ik denk dat Geert je ook wel een cab kan bouwen of je ermee helpen (http://www.sonicart.be).

Greetzzz,

Yoeri

poeyerke
30 december 2002, 11:47
Bedankt voor de links, ik ben redelijk handig met hout en heb gereedschappen genoeg tot mijn beschikking. Misschien is het zelfs een idee om zelf een cab te bouwen.
Het enige probleem is de bekleding, dat is erg moeilijk denk ik.

Op zich lijkt het me wel een leuk projekt om zelf een cabinet te bouwen.

jpb
30 december 2002, 13:54
Op 2002-12-30 11:47, schreef poeyerke:
Bedankt voor de links, ik ben redelijk handig met hout en heb gereedschappen genoeg tot mijn beschikking. Misschien is het zelfs een idee om zelf een cab te bouwen.
Het enige probleem is de bekleding, dat is erg moeilijk denk ik.

Op zich lijkt het me wel een leuk projekt om zelf een cabinet te bouwen.


Bekleding is denk ik het gemakkelijkst. Je moet alleen weten hoe. Ik heb het zelf een keer gedaan (Tolex) en het ziet er professioneel uit.
Er zijn verschillende sites waar je gegevens over houtsoorten, afmetingen etc. kunt vinden (kijk b.v. onder 'enclosures' op http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html ). Inderdaad, leuk om zelf een keer te doen. succes.

the sure thing
30 december 2002, 21:45
... Een open kast kan meer lucht verplaatsen zodat de speaker (conus) vrijer kan bewegen en zo meer bas kan produceren. Maar: je raakt inderdaad wat "kracht" aan de voorkant kwijt, omdat het geluid ook aan de achterkant weg kan. De G12H klinkt inderdaad strak, minder modderig dan de G12M. Maar modderig wordt ook vaak met "warm" geassocieerd. Maar: het verbaast mij niets dat een G12H een goede combinatie is met een Fender amp!