PDA

View Full Version : Emg



vipskate
6 februari 2007, 11:30
wat is de functie van een EMG element in een gitaar?
verzwaart dit het geluid?
indien ja, laat ik ook zo'n elementje zetten in mijn epi sg

brunodb
6 februari 2007, 11:33
strakker geluid, meer gedefinieerdheid maar clean minder mooi en door sommigen te klinisch gevonden. is maar waar je van houdt. maar als het je om strakke, gebalde en gedefinieerde geluiden te doen is, is het zeker een aanrader

Johannes
6 februari 2007, 11:38
http://www.emgpickups.com/productimages/SA.jpg

Hoe clean wil je het hebben?

Natuurlijk heb je ook altijd nog de volumeknop op je gitaar.

brunodb
6 februari 2007, 11:51
waarom kom jij af met een foto van een single coil emg stratpickup als de topicstarter een emg humbucker in zijn epi sg wil steken?

ten tweede, je kan de gain wel wat verminderen door volumeknop maar je krijgt nooit of te nooit een even warme clean als met pickups met een alnico magneet in

gerrekat
6 februari 2007, 12:24
Ik vind EMG's helemaal niet zo strak als een goede passieve Distortion class humbucker. Het enige dat ze doen is een flinke boost meegeven die vroeger gebruikt werd om mid gain amps meer te oversturen, het is hetzlfde principe als een losse preamp of booster in je signaalketen te zetten.

In samenwerking met een moderne high gain amp resulteert het alleen maar in teveel van het goede IMO.

Yamhammer_71
6 februari 2007, 18:14
Ik vind EMG's helemaal niet zo strak als een goede passieve Distortion class humbucker. Het enige dat ze doen is een flinke boost meegeven die vroeger gebruikt werd om mid gain amps meer te oversturen, het is hetzlfde principe als een losse preamp of booster in je signaalketen te zetten.

In samenwerking met een moderne high gain amp resulteert het alleen maar in teveel van het goede IMO.

Daar ben ik het volledig mee eens. EMG's staan echt niet per definitie in verband met 'strak'. Goede passieve pups doen dit veeeeel beter, zonder modderig of steriel te worden. EMG's zijn niet erg gebalanceerd, vooral het middengebied vind ik modderig en niet voldoende eruit springen. Ze zijn helemaal niet te beschrijven als 'warm'.
Clean niet helemaal toppie; vaak de neiging om dan te over sturen alsof je bij wijze van spreken al met overdrive speelt om het maar als voorbeeld te geven. Passieve pickups zijn echt veeeeeeeeeel warmer.

Johannes
6 februari 2007, 18:47
waarom kom jij af met een foto van een single coil emg stratpickup als de topicstarter een emg humbucker in zijn epi sg wil steken?

ten tweede, je kan de gain wel wat verminderen door volumeknop maar je krijgt nooit of te nooit een even warme clean als met pickups met een alnico magneet in

Ik probeerde je aan te sporen je huiswerk iets beter te doen. Als je op de EMG website (http://www.emginc.com/) kijkt zie je dat er ook humbuckers met alnico magneten (http://www.emginc.com/displayproducts.asp?section=Guitar&categoryid=6&catalogid=6) tussen staan. Als ik even snel tel maakt EMG zelfs meer modellen met alnico dan met ceramische elementen.

Op dit forum komt vaak voorbij dat EMG's voor metal zijn en niet clean kunnen. Dat vind ik dus BS! Natuurlijk moet je met een EMG 81 geen jazz willen spelen, maar dat snapt iedereen. De uitlatingen kunnen wat dat betreft iets genuanceerder en objectiever als je het mij vraagt (ah shit, niemand vroeg om mijn mening). Verder ben ik zelf geen EMG gebruiker, wel uitvoerig getest, maar het (ontbreken van) karakter sprak mij niet aan.

@Topic starter:

is je vraag uit nieuwsgierigheid, of heb je een probleem met de huidige sound van je gitaar? Indien het laatste, is het misschien handig om aan te geven wat er "mis" is met je geluid en wat voor geluid je graag zou willen.

Outlaw_roelof
6 februari 2007, 21:52
hallo ik ben zelf wel een EMG gebruiker, en ik vind ze grandioos, hiervoor passieve duncans, maar (okeee, ik speel wel metal) de EMG geven een flinke boost aan je geluid

verder vind ik zelf dat in mijn ltd ex400bd een schitterend clean geluid zit, ik speel clean op mijn neckhumbucker, en sla de snaren dan boven mijn brughumbucker aan, klinkt geniaal vind ik zelf

gerrekat
6 februari 2007, 22:00
Over de neck gata het nog wel, maar een brughumbuckervan EMG overstuurt erg snel. Overigens hebben passieve high output humbuckers daar ook last van.

Een zeer goed alternatief voor een EMG 81 is de DiMarzio X2N, geloof me dat ding klinkt heter als een EMG 81 en daar heb ik er heel wat van gehad.

fred dons
6 februari 2007, 22:08
steve lukather en dave gilmour kunnen beiden prima clean spelen met hun emg's dus enige nuance is zeker op zijn plaats. het eindplaatje is altijd een combinatie van de versterker en de gitaar en indien je denk dat je een emg equiped gitaar zonder einige aanpassing van de instellingen op de versterker je "sound" kunt krijgen indien je die met passieve pups heb verkregen loop je inderdaad gegarandeerd tegen eeen teleurstelling op.

Ik heb maar 2 of 3 gitaren met emg's maar die kunnen prima mee met SD's en DM's

Philippe
7 februari 2007, 00:33
Over de neck gata het nog wel, maar een brughumbuckervan EMG overstuurt erg snel. Overigens hebben passieve high output humbuckers daar ook last van.

Een zeer goed alternatief voor een EMG 81 is de DiMarzio X2N, geloof me dat ding klinkt heter als een EMG 81 en daar heb ik er heel wat van gehad.

Ik heb een EMG 60 bij de brug en die is héérlijk.
Clean ook supergoed. Niet voor akkoorden, maar cleane loopjes issie perfect. Geen randje te bekennen.

brunodb
7 februari 2007, 13:20
Ik probeerde je aan te sporen je huiswerk iets beter te doen. Als je op de EMG website (http://www.emginc.com/) kijkt zie je dat er ook humbuckers met alnico magneten (http://www.emginc.com/displayproducts.asp?section=Guitar&categoryid=6&catalogid=6) tussen staan. Als ik even snel tel maakt EMG zelfs meer modellen met alnico dan met ceramische elementen.

Op dit forum komt vaak voorbij dat EMG's voor metal zijn en niet clean kunnen. Dat vind ik dus BS! Natuurlijk moet je met een EMG 81 geen jazz willen spelen, maar dat snapt iedereen. De uitlatingen kunnen wat dat betreft iets genuanceerder en objectiever als je het mij vraagt (ah shit, niemand vroeg om mijn mening). Verder ben ik zelf geen EMG gebruiker, wel uitvoerig getest, maar het (ontbreken van) karakter sprak mij niet aan.



dat de topicstarter dat weet dat je met een emg81 geen jazz kunt spelen. daar ga jij van uit maar dat is allesbehalve noodzakelijk zo. en dat een single coil passieve emg wel mooi klinkt clean doet ook helemaal niks ter zake want de topicstarter heeft een epi sg waar enkel humbuckers in kunnen. en wanneer mensen advies vragen over emg's zonder verder te specifiëren vragen ze in 99% van de gevallen raad over de actieve varianten van de emg's.

so you do the math ;)

Yamhammer_71
7 februari 2007, 14:47
Spijtig dat ik het moet zeggen, maar ik heb jarenlang EMG's in een van mn gitaren gehad waar ik ook heel tevreden over was, zowel thuis als in live-situaties. Maar ze overstuurden veel te snel, waardoor het gauw een modderbad werd zonder definitie en balans. Overgegaan op passieve pickups en het rockt veel meer, maar goed met 'rock' denk ik bijv. aan 'Paradise City', 'Welcome to the Jungle' etc. Hardrock dus.
Misschien zijn EMG's wel beter voor echt metal, maar hardrock zeker niet.

omni
7 februari 2007, 15:00
Ik was laatst door de nieuwe esp catalogus aan het bladeren en het viel me op dat veel van de signature modellen helemaal geen EMG's hebben, veel meer JB en 59 ers. Ik denk dat de combinatie EMG en metal toch een beetje verleden tijd is ;-)

Yamhammer_71
7 februari 2007, 15:24
Ik was laatst door de nieuwe esp catalogus aan het bladeren en het viel me op dat veel van de signature modellen helemaal geen EMG's hebben, veel meer JB en 59 ers. Ik denk dat de combinatie EMG en metal toch een beetje verleden tijd is ;-)

Nou...EMG is METAL, natuurlijk kun je er andere stijlen mee spelen, maar het leent zich voornamelijk voor metal door de hoge output en oversturingen + de 'eigen' sound die er in de elementen zitten
Hardrock is een ander verhaal...daarvoor zijn bijv. de genoemde JB en 59 weer beter. Het grote nadeel aan EMG is dat ze niet aanslaggevoelig zijn...je kunt er wel blueslicjes mee spelen en overdrive gebruiken, maar je hebt geen invloed op hoe je het wil laten klinken, want de klank is er al...iets feller of opeens harder laten klinken op een soepele manier zit er bij EMG niet in.
Bij passieve pickups heb je hier veel meer invloed op en kun je meer met je tonen 'spelen', want de klank kun je zelf maken of 'aanvullen'...het is er niet meteen zoals EMG. Dan daarbij krijg je uit een gewone overdrive snel het gevoel dat je met een distortion speelt, tis allemaal niet zo puur.

AART
7 februari 2007, 15:27
Over de neck gata het nog wel, maar een brughumbuckervan EMG overstuurt erg snel. Overigens hebben passieve high output humbuckers daar ook last van.

Een zeer goed alternatief voor een EMG 81 is de DiMarzio X2N, geloof me dat ding klinkt heter als een EMG 81 en daar heb ik er heel wat van gehad.

Ik heb EMG 85 in de brug van mijn ibbi en clean is echt clean hoor(op een Mark IV).
Test die nieuwe gitaar van je met emg's maar eens op je mark IV.
gain pot pulled, gain niet boven 5/6 en je hebt instant metallica clean tone.

Of je ervan houdt is natuurlijk een smaakkwestie.

Daarnaast zijn ze wel strakker, de tonezone en superdistortion van DM zijn heel modderig en ongedefinieerd in het laga vergeleken met de 85.

Ik verkies de 85 wel boven de 81, die is vaak te schel.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 15:30
Ik heb EMG 85 in de brug van mijn ibbi en clean is echt clean hoor(op een Mark IV).
Test die nieuwe gitaar van je met emg's maar eens op je mark IV.
gain pot pulled, gain niet boven 5/6 en je hebt instant metallica clean tone.

Of je ervan houdt is natuurlijk een smaakkwestie.

Daarnaast zijn ze wel strakker, de tonezone en superdistortion van DM zijn heel modderig en ongedefinieerd in het laga vergeleken met de 85.

Ik verkies de 85 wel boven de 81, die is vaak te schel.

De 85 is zeker de betere van het stel, ook voor in de brug :)

AART
7 februari 2007, 16:00
Het grote nadeel aan EMG is dat ze niet aanslaggevoelig zijn...je kunt er wel blueslicjes mee spelen en overdrive gebruiken, maar je hebt geen invloed op hoe je het wil laten klinken, want de klank is er al...iets feller of opeens harder laten klinken op een soepele manier zit er bij EMG niet in..


Dat is echt hele dikke onzin.
Echt... ik snap niet hoe je er bij komt. EMG is gewoon aanslaggevoelig.
Het is een gewoon element met weinig output, maar dan versterkt.

Ik kan heel makkelijk bluesloopjes uit mijn EMG's krijgen en ze zijn juist vrij aanslaggevoelig vind ik.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:37
Dat is echt hele dikke onzin.
Echt... ik snap niet hoe je er bij komt. EMG is gewoon aanslaggevoelig.
Het is een gewoon element met weinig output, maar dan versterkt.

Ik kan heel makkelijk bluesloopjes uit mijn EMG's krijgen en ze zijn juist vrij aanslaggevoelig vind ik.

Misschien dat het voor jou gevoel prima werkt, voor mij niet :)

Het enige dat ik bedoel is dat je een overdrive kan gebruiken op hoog volume en toch clean kan spelen zonder dat je maar iets van de overdrive hoort....met name losse tonen, namelijk door een hele soepele aanslag. En dan kun je er prachtig mee spelen, iets harder dan hoor je de warme overdrive en iets agressiever aanslaan dan hoor je een felle overdrive en toch warm...afhankelijk welke pickup je gebruikt. Bij goede passieve elementen hoor je ondanks een stevige overdrive de hoge tonen ook nog, alles heel erg helder...zelfs bij distortion. EMG is hier geen uitblinker in. Die zijn ergens anders weer goed in :)