PDA

View Full Version : pickup advies



brunodb
6 februari 2007, 10:29
effe het probleem schetsen. ik heb een elitist les paul custom. ik ben supertevreden van de gitaar. maar sinds ik een orange rocker 30 heb zit ik met een probleempje. ik ben absoluut verliefd op de sound van mijn gitaar in combinatie met het scheurkanaal van mijn versterker. (en ik gebruik dan meestal het middenstandje voor combinatie van beide pickups met de tone van beide vol open. omdat ik enkel de rhytm pickup te modderig vind en enkel de treble pickup te schel)

maar nu het probleem: het cleankanaal van mijn versterker heeft geen equalizing en laat dus de gitaar volledig horen zoals ze klinkt. en in het middenstandje van de pickups vind ik het geluid clean nog steeds te donker. naar de treblepickup overgaan geeft geen oplossing omdat ik die dan weer te schel vind klinken. op de treblepickup de toneknop wat dicht draaien geeft ook niet het gewenste resultaat, het geluid wordt enkel doffer maar ofwel te schel ofwel te dof maar niet zoals ik het wil.mijn strat daarentegen met de nekpickup en de toneknop een beetje dicht geeft wel het gewenste resultaat clean, al vind ik die met overdrive helemaal niet klinken. ik hou nu eenmaal veel meer van het geluid van een les paul.

nu zat ik te denken, misschien moet ik een helderdere rythm pickup installeren en een minder schreeuwerige treble pickup, dat dat misschien het gewenste resultaat heeft.

Wat denken jullie gitaarfreaks hiervan?

The Underdog
6 februari 2007, 11:35
Een andere optie is: een equalizer kopen.

hansoonk
6 februari 2007, 11:50
De afstand tussen pick-up en snaren aan de kant van de hoge E iets vergroten.

glacius
6 februari 2007, 12:20
neck pickup vervangen voor een dimarzio from hell of een eric johnson custom

die zijn veel minder modderig ..

jimihattricks
6 februari 2007, 12:32
ik geef alleen advies als je een foto van je gitaar post

:P

hehe,

nee ik ben het eens met glacius over die dimarzio from hell, je zou ook een p90 in de neck-positie kunnen proberen..

(post toch maar ff een foto.. :))

brunodb
6 februari 2007, 12:48
modderig is niet het probleem hoor. mijn clean geluid sprankelt gewoon niet genoeg. het blijft te donker maar op de treble pickup spelen is geen oplossing want dat geluid, daar hou ik niet van. ik hou van warme romige geluiden

Orpheo
6 februari 2007, 12:50
modderig is niet het probleem hoor. mijn clean geluid sprankelt gewoon niet genoeg. het blijft te donker maar op de treble pickup spelen is geen oplossing want dat geluid, daar hou ik niet van. ik hou van warme romige geluiden

air norton, p90, pafje, alnico2pro. dat voor de hals.

oh, en voor de brug idem dito:)

brunodb
6 februari 2007, 12:59
en een seymour duncan pearly gates in de nek, zou dat wat zijn? die zou volgens de site van seymour duncan wat meer hoog moeten hebben dan een standaard paf zoals de '59.

hou er rekening mee dat mijn gitaar een heel zwaar exemplaar is met enorm veel bottom end in het geluid maar weinig sprankel. heb ze er speciaal op uit gezocht.

Dirkdewaard
6 februari 2007, 13:02
effe het probleem schetsen. ik heb een elitist les paul custom. ik ben supertevreden van de gitaar. maar sinds ik een orange rocker 30 heb zit ik met een probleempje. ik ben absoluut verliefd op de sound van mijn gitaar in combinatie met het scheurkanaal van mijn versterker. (en ik gebruik dan meestal het middenstandje voor combinatie van beide pickups met de tone van beide vol open. omdat ik enkel de rhytm pickup te modderig vind en enkel de treble pickup te schel)

maar nu het probleem: het cleankanaal van mijn versterker heeft geen equalizing en laat dus de gitaar volledig horen zoals ze klinkt. en in het middenstandje van de pickups vind ik het geluid clean nog steeds te donker. naar de treblepickup overgaan geeft geen oplossing omdat ik die dan weer te schel vind klinken. op de treblepickup de toneknop wat dicht draaien geeft ook niet het gewenste resultaat, het geluid wordt enkel doffer maar ofwel te schel ofwel te dof maar niet zoals ik het wil.mijn strat daarentegen met de nekpickup en de toneknop een beetje dicht geeft wel het gewenste resultaat clean, al vind ik die met overdrive helemaal niet klinken. ik hou nu eenmaal veel meer van het geluid van een les paul.

nu zat ik te denken, misschien moet ik een helderdere rythm pickup installeren en een minder schreeuwerige treble pickup, dat dat misschien het gewenste resultaat heeft.

Wat denken jullie gitaarfreaks hiervan?

Het is duidelijk, nieuwe potmeters. Voordat je ook maar iets gaat proberen met nieuwe pickups, eerst goede 500k potmeters kopen.
Liefst van RS Guitarworks. Deze potmeters halen echt de handdoek van je gitaar af en zorgen ervoor dat je je tone knoppen kan gebruiken zonder dat de volume weg valt.

succes

brunodb
6 februari 2007, 13:04
de gitaar in kwestie op aanvraag :)

http://i118.photobucket.com/albums/o90/brunodb/mijnenorangeenmijnlp1.jpg

Orpheo
6 februari 2007, 13:15
ik zou nieuwe pots erin zitten en air nortons nemen. maar NIET de pearly gates. ik vind die heel helder, maar totaal niet warm. ik zou bijna zeggen, schel. niet fijn, dat element.

brunodb
7 februari 2007, 12:39
welke invloed hebben die potentiometers op het geluid?

RolandT
7 februari 2007, 12:58
Ik heb zowat hetzelfde 'probleem' met mijn Les Paul Studio. Ik lees idd dat 500K pots ipv 300K pot het geluid minder dof zouden doen klinken (dus dat ga ik ook doen). Weet niet of het te scherp geluid gaat oplossen? Ik heb daarom nu ook nieuwe PuPs (Vintags PAFs) gekocht bij Bulldog Pickups (http://www.bulldogpickups.com/) om net dit probleem op te lossen. Als alles goed gaat zitten ze volgende week in mijn LP.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:21
Ik heb zowat hetzelfde 'probleem' met mijn Les Paul Studio. Ik lees idd dat 500K pots ipv 300K pot het geluid minder dof zouden doen klinken (dus dat ga ik ook doen). Weet niet of het te scherp geluid gaat oplossen? Ik heb daarom nu ook nieuwe PuPs (Vintags PAFs) gekocht bij Bulldog Pickups (http://www.bulldogpickups.com/) om net dit probleem op te lossen. Als alles goed gaat zitten ze volgende week in mijn LP.

Het zou best kunnen dat het minder 'dof' zal gaan klinken, maar of je er nou juist de scherpte ermee wegneemt, dat betwijfel ik...misschien zul je dan juist je tone-knoppen moeten gebruiken om van de scherpte af te komen.
In mn LP zitten twee 500K en twee 300K en het klinkt niet scherp of dof...ernstig goede combinatie moet ik zeggen. De tone wat naar beneden bij de treble pickup en je krijgt letterlijk de 'Money for Nothing' sound van Dire Straits. Zou je deze sound al krijgen met de tone knop van de treble pickup volledig open, dan klinkt je gitaar gewoon te dof.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 13:24
Maargoed, ook weer afhankelijk van je instellingen etc.

RolandT
7 februari 2007, 13:51
Maargoed, ook weer afhankelijk van je instellingen etc.Ik vind mijn LP iets te "muddy" (bij gebrek aan beter woord). Met wat distortion is het snel een "modderige brij". Ik hoop dat de nieuwe pups hier wat verbetering geven. Scherpe klank was voor mij niet zo'n probleem, blijkbaar wel voor de topicstarter.

omni
7 februari 2007, 13:52
Nou aan je set kan het niet liggen ;-) die Elitist ziet er erg fijn uit.
Maar ik ben wel voor de 'eerst-de-goedkope-oplossing-en-dan-pas-de-dure-aanpak' Als je blij bent met je gitaar en amp dan zou ik proberen;
1 positie van je humbuckers t.o.v. je snaren aanpassen. 2 andere snaren, dikkere snaren geven een dieper geluid. 3 andere potmeters, ik weet niet hoe het met elitist serie is maar de electronica in de standaard epi's is niet best. 4 Andere kabels. Kan echt veel uitmaken! 5 andere speaker in je amp (nog steeds goedkoper dan een set elementen) 6 dan pas andere elementen, wel veruit de meest ingrijpende verandering, maar moeilijk te testen en duur!

Yamhammer_71
7 februari 2007, 14:03
Ik vind mijn LP iets te "muddy" (bij gebrek aan beter woord). Met wat distortion is het snel een "modderige brij". Ik hoop dat de nieuwe pups hier wat verbetering geven. Scherpe klank was voor mij niet zo'n probleem, blijkbaar wel voor de topicstarter.

Nieuwe pups zullen hier wel een grote verbetering aan kunnen geven. Ligt er een beetje aan welke, maar dat weet je voor jezelf denk ik al goed.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 16:38
En aangezien je Vintags PAFs hebt besteld bij Bulldog Pickups, mag dit geen probleem zijn. Ik denk dat je wel goed zit... :)
Zijn het ook 59' replica's?
De Mules in mn LP zijn ook 'vintage', maar ze rocken van hier tot Tokio. Erg helder ook, totaal geen sprake van een modderboel. De middenstand van mn LP is nu ook bijzonder bruikbaar, met name clean...echt met fender-tintjes...onbegrijpelijk maar waar, zulke goede elementen zijn het. Alle 3 de standjes op mn LP hebben nu een andere sound :)
Zoveel invloed kunnen goede elementen dus hebben.

RolandT
7 februari 2007, 17:21
Zijn het ook 59' replica's?Wel volgens de website van Bulldog zijn geven ze "the perfect '59 tone". Sinds ik Bulldogs in mijn strat heb, kan ik nu ook genieten van perfect geluid in alle standen. Ik hoop hetzelfde binnenkort met mijn LP. Het is idd ongelooflijk wat pups van goede kwaliteit met je geluid kunnen doen.

Yamhammer_71
7 februari 2007, 17:55
Wel volgens de website van Bulldog zijn geven ze "the perfect '59 tone". Sinds ik Bulldogs in mijn strat heb, kan ik nu ook genieten van perfect geluid in alle standen. Ik hoop hetzelfde binnenkort met mijn LP. Het is idd ongelooflijk wat pups van goede kwaliteit met je geluid kunnen doen.

Ik denk dat het in je LP meer dan goed zal bevallen, aangezien het een kwaliteits 59' PAF replica is...maar altijd afwachten natuurlijk. Ik ken ze niet en heb ze nog niet bespeeld de Bulldog's. Ik kan je verzekeren dat ik niets anders wil dan de 59'ers van BK. En ik ben een rocker for sure en speel als het erop aankomt met veel distortion en toch blijft het karakter, dat 'rauwe', pure en de aanslaggevoeligheid van de elementen nog in tact. Terugschakelen naar mn overdrive en het is dezelfde toon, alleen dan zonder distortion.

Een goede 59' PAF replica klinkt zowel warm als helder tegelijk, zonder enige modder. In de hals heb ik nu echt een verschrikkelijk warm blues/jazz geluid, echt bijna letterlijk akoestisch met een helder, sprankelend tintje en de brug rockt als een tierelier. De output is perfect...medium. Van blues/jazz en classic rock tot aan hardrock met een grote H en een B van ballen. Uit eigen ervaring is dit een hele goede keuze. High output elementen hebben zeker niet altijd meer 'ballen'...

Yamhammer_71
7 februari 2007, 22:39
Laat maar een bericht achter als de Bulldog PAF's erin zitten..hoe ze klinken.
Zorg er wel voor dat je de hoogte van de beide elementen naar smaak insteld en waarop je ze het beste vindt klinken.
Ook dit heeft te maken met je sound. De een heeft het allemaal wat lager, de ander weer wat hoger om een strakkere rock-sound te creeren...let wel dat als je met name het brugelement wat hoger wilt zetten, dat je zorgt dat er voldoende sustain over blijft. Dan kan het niet verkeerd gaan :)

Het brugelement van mn Silverburst zit links vrij hoog en dicht bij de snaren, maar aan de rechterkant wat lager. Blijkbaar wil de pickup dat gewoon...dan issie in balans en op zn best in verhouding met het halselement.

RolandT
7 februari 2007, 22:52
Laat maar een bericht achter als de Bulldog PAF's erin zitten..hoe ze klinken.Zal ik zeker doen. Na 't lezen van jouw mails ben ik nog meer benieuwd naar het resultaat...
http://www.10pont.net/paf.jpg

Tristan
7 februari 2007, 23:54
Het is duidelijk, nieuwe potmeters. Voordat je ook maar iets gaat proberen met nieuwe pickups, eerst goede 500k potmeters kopen.
Liefst van RS Guitarworks. Deze potmeters halen echt de handdoek van je gitaar af en zorgen ervoor dat je je tone knoppen kan gebruiken zonder dat de volume weg valt.

succes

Die RS Guitarworks potmeterset klinkt heel interessant...
Ik heb zelf een Gibson ES335 die op dit moment net iets te modderig klinkt en ik vraag me af of die RS Guitarworks potmeterset dat zal verbeteren, nu zitten er gewoon de standaard potmeters in...
Waar kan je dan aan die RS Guitarworks dingen komen en hoe weet je zeker dat ze 500k zijn?
Heb je alleen ervaring met de potmeters of ook met de set inclusief de caps en bedrading die daarbij geleverd wordt?

Yamhammer_71
7 februari 2007, 23:56
Oke, hoor het dan nog wel :)

Dirkdewaard
8 februari 2007, 09:56
Die RS Guitarworks potmeterset klinkt heel interessant...
Ik heb zelf een Gibson ES335 die op dit moment net iets te modderig klinkt en ik vraag me af of die RS Guitarworks potmeterset dat zal verbeteren, nu zitten er gewoon de standaard potmeters in...
Waar kan je dan aan die RS Guitarworks dingen komen en hoe weet je zeker dat ze 500k zijn?
Heb je alleen ervaring met de potmeters of ook met de set inclusief de caps en bedrading die daarbij geleverd wordt?

Ik zal het altijd proberen, het was voor mij echt een super upgrade, zeker zo belangrijk als welk duur pickup dan ook. Je kan ze kopen op deze site, het is een duur geintje, maarja een hobby mag wat kosten. www.RSguitarworks.com.
Ik heb de potmeters incl. caps in een pre-wired kit. Met een ES word het een k*t klus om ze erin te krijgen denk ik, ga naar een tech als je weinig geduld hebt. Met mijn les paul kan heb ik nu altijd de tone van de brug pickup half dicht, maar hij klinkt super. Je kan met je volume half dicht clean spelen en open draaien als je OD nodig hebt. Net als vroeger! :hippie:

glacius
8 februari 2007, 11:14
*spam* zie mijn sig *spam*

Yamhammer_71
8 februari 2007, 14:58
Zijn die RS pots ook niet gewoon te bestellen in een Nederlanse muziekzaak?

Bijvoorbeeld gitarenzaak 'Haar Guitars'?

Tristan
8 februari 2007, 15:14
Niet dat ik weet, ik ben ze op nog geen enkele site van een Nederlandse muziekwinkel tegengekomen...

Yamhammer_71
8 februari 2007, 15:29
Oke...misschien dat ik het dan bij mn 'gewone' potmeters laat.
Die RS potmeters leken me wel interessant, zien er ook kwalitatiever beter uit dan gewone Gibson potmeters.

Dirkdewaard
8 februari 2007, 15:40
Oke...misschien dat ik het dan bij mn 'gewone' potmeters laat.
Die RS potmeters leken me wel interessant, zien er ook kwalitatiever beter uit dan gewone Gibson potmeters.

Ze zijn beter, gewoon bestellen uit de VS.