PDA

View Full Version : En dan vind je ineens een bandrecorder op zolder...



amon
5 februari 2007, 23:23
Een sony 2track bandrecorder. Nogal stoffig, dat wel. Ik heb er niet zo gek veel verstand van, maar het lijkt mij een 'consumenten'-dingetje, daar hij kan uitklappen waardoor de 2 speakers aan de zijkant zitten, iets dat er niet zo heel erg professioneel uit zien. Maargoed, prima voor mij om mee te spelen.

Jammer genoeg zit er alleen geen tape op, ik zou eens aan mijn ouders moeten vragen of ze weten of we dat nog ergens hebben, hoewel ik eigenlijk wel zeker weet dat dat er niet is...

Het is een Sony dingetje en aan de zijkant zat nog een klepje met een oud microfoontje erin ook.

Als ik hem aanzet en de grote knop op play zet of op rew of ff, begint er alleen niets te draaien. Hij maakt ook een zoemend geluid, hetzelfde als uit je gitaarspeaker komt als de aarding niet goed is, maar bij dit aparaat komt het niet uit de speakers, maar uit het ding zelf. Het ruikt hier nou ook een beetje naar 'stroom'. Niet naar een brandlucht ofzo, maar je kent dat misschien wel, stroom... Ja, stroom is toch te ruiken, net als in die reclame...

Weet misschien iemand wat ik aan dit ding kan hebben? De tapes zijn duur toch om te kopen? Of valt dat voor een 2track tape voor zulke dingen nog wel mee? En waar kan het aan liggen dat er niets draait? Als ik hem op play zet tikt ie wel even, het wiel, alsof ie wil zeggen "ik wil wel beginnen", maar hij draait niet. Met de hand kan ik het wel gewoon draaien.

hier wat foto's:

http://img250.imageshack.us/img250/5639/hpim1089gv5.jpg

http://img95.imageshack.us/img95/2946/hpim1091ns1.jpg

amon
5 februari 2007, 23:49
hmm, ik zie net op marktplaats dat dezelfde tape recorders voor 2 tientjes over de toonbank gaan....
Ach, waarde maakt me niet veel uit, ik wil er gewoon mee kunnen spelen.

Han S
6 februari 2007, 00:01
Ik heb ook nog zo'n ding op zolder slingeren en eigenlijk heb ik best veel van dat soort consumentenzooi.

Is verder niet interessant, het wordt pas leuk met professionele machines als Studer, Ampex, Telefunken M series, Philips PRO 50 en dat soort bakbeesten, dat klinkt geweldig. Deze goedkope consumentenmeuk klinkt soms nog slechter dan een cassette.

En tape is duur ja, een klein 7" plastic spoeltje kost rond €14 ex BTW en een 10.5" metalen spoel komt rond € 40 ex BTW en dan heb je Quantegy, Maxell kost het dubbele.

Ik heb het hier over 1/4" tape zoals het voor de consumentenmachines werd gebruikt, de 2" brede multitrack tapes welke ik gebruik kosten €240 ex BTW en die zijn op hoge snelheid in 16 minuten vol. Voor een CD gebruik ik er vijf of zes als ik 38 cm/sec draai, op 76cm/sec gebruik ik er tien tot 12 gemiddeld.
Steely Dan heeft er voor hun laatste CD ongeveer 300 gebruikt.

Maar het klinkt wel heel erg goed, zo'n tape.

Trocar
6 februari 2007, 00:06
Die van mij wil alleen draaien als er een lint/tape onder langs de koppen loopt.
De tape leg je er op, en dan draai je de tape strak (door het wiel te draaien tot de tape strak staat) en dan drukt de tape een pinnetje in (in dat blok waar de koppen ook zitten) waardoor hij 'vrij' komt om te draaien. Dientengevolge slaat de speler ook automatisch af als de tape op is (na het spelen of spoelen). Ik weet niet of dit bij jou het 'probleem' is hoor! Verder stinkt en zoemt die van mij ook (eveneens niet uit de speakers).
Wat je er aan kunt hebben? Tsja, ik heb er één met banden waar al muziek op staat (Armand enzo) en dat heb ik overgezet op mijn PC. En nu staat 'ie weer netjes opgeborgen in een kast.

amon
6 februari 2007, 01:20
Hmm, tja, dat dacht ik al wel, beetje een anti-climax...

guhlenn
6 februari 2007, 08:54
m;n pa heeft er ook nog twee, philips iets. een bak ruis wat daar uitkomt... maar het staat stoer dus...

Rinze
6 februari 2007, 09:03
Die Sony-dingen gebruikten ze bij ons op de middelbare school vroeger voor de talen als er een luistertoets moest worden gedaan.

sjoerd5
6 februari 2007, 09:11
Ik heb nog een oude 2 sporen akai (dacht ik) staan.

Ook oude mic op zolder gevonden. (nog best een aardig ding)

Zo af en toe neem ik is iets op met 2 sporen.
Klinkt meschien niet geweldig maar lol heb ik wel. (en ik kan een beetje m'n ideeen vast leggen)
BTW vind ik 2 sporen veel te weinig, 4 zou al beter zijn.

jaap50
8 februari 2007, 19:43
Ik heb ooit ook zo'n Sony gehad. Er zat ook een SOS op. Staat voor Sound on Sound. Je kon er opnames mee maken en over elkaar heen leggen. Of naast elkaar, dat weet ik niet meer. Ik sleelde gitaar in, solo'tje, bas eronder en ook nog zang erop. Beetje klooien met een cassetterecorder en ik voelde met net Mike Oldfield die Tubular Bell's opnam. Leuke dingen mee gedaan. Zit op deze ook zo'n SOS?

bert k
8 februari 2007, 23:25
Ja, daar dacht ik ook meteen aan! Sound on Sound, zo ben ik begonnen. En volgens mij op dezelfde machine, dertig jaar geleden. Leuk hoor, het klinkt voor geen meter, maar wel erg leuk om te doen.