PDA

View Full Version : Hoe leer ik spelen en zingen tegelijk? En snel akkoorden pakken



Larsrookie
5 februari 2007, 21:57
Hallo allemaal,

Ik heb een paar jaar klassiek gitaarles gehad. Dus de basics kan ik dus. Nu heb ik zangles. En nu ga ik dus gitaar spelen en zingen tegelijk. Dat gaat goed als het beide hetzelfde ritme is. Maar als ik een bepaald slagje wil doen dan daat het fout.

Weten jullie de beste manier om dit te oefenen?

En even iets anders: Ik speel mijn akkorden nu vaak door eerst éen vinger neer te zetten en daarna de rest. Maar ik heb het idee dat het akkoorden pakken sneller gaat als ik alles in één greep probeer te pakken. Hebben jullie advies

Thanx,

Lars

Bl44t44p
5 februari 2007, 22:19
Over dat spelen en zingen, oefenen! In het begin lukte het me ook totaal niet maar het gaat me nu wel beter af... gewoon veel doen. Je kunt ook proberen eerst de gitaarpartij goed er in te krijgen zodat het vrijwel allemaal automatisch gaat en je er niet meer bij na hoeft te denken, dan kun je je op de zang concentreren.

En die akkoorden, tja, als dat beter voelt kun je het gewoon doen. Ikzelf doe het geloof ik ook, ik heb alleen bij klassiek gitaar geleerd om bij moeilijkere grepen het gaandeweg neer te zetten, maar dat geldt alleen als je het gebroken speelt. Dus de noten die het eerst komen zet je dan meteen neer enz. Logisch ;)

Slevin
5 februari 2007, 23:23
Hallo allemaal,

Ik heb een paar jaar klassiek gitaarles gehad. Dus de basics kan ik dus. Nu heb ik zangles. En nu ga ik dus gitaar spelen en zingen tegelijk. Dat gaat goed als het beide hetzelfde ritme is. Maar als ik een bepaald slagje wil doen dan daat het fout.

Weten jullie de beste manier om dit te oefenen?

En even iets anders: Ik speel mijn akkorden nu vaak door eerst éen vinger neer te zetten en daarna de rest. Maar ik heb het idee dat het akkoorden pakken sneller gaat als ik alles in één greep probeer te pakken. Hebben jullie advies

Thanx,

Lars


Over akkoorden, doe ik ook nog bij sommige akkoorden. Kwestie van oefenen en oefenen en oefenen, na een tijdje zet je je vingers automatisch tegelijk op de goede plek neer ( of met een zeer kleine interval die niet te merken is :) )

-=JEROEN=-
5 februari 2007, 23:58
sommige akkoorden zet ik als een blok neer, maar deze akkoorden speel ik dan ook al jaren

ik heb pas allerlei nieuwe (jazz) akkoorden er bij geleerd, en die zet ik nog redelijk beetje voor beetje neer

dus ja, ik denk dat het een kwestie van ervaring is, slijten

en zoals blaataap zei, leer de gitaar partijen als vanzelf spelen, blindelings, zonder er op te hoeven concentreren

succes

Larsrookie
6 februari 2007, 20:54
Bedankt voor de reacties.

enne, wat betreft zingen en spelen tegelijk, alleen vrouwen kunnen twee dingen tegelijk zeggen ze wel eens. heeft iets met hersenhelften te maken of zo.
Gisteren zag ik bij de wereld draait door een salsa-drummer en die speelde met 2 armen en twee benen 4! ritmes tegelijk. Maar ja die heeft ook heel veel moeten oefenen zei hij.

Nou ik ga weer even wat oefenen...

cya-all :gitarist:

mawashi
6 februari 2007, 22:30
enne, wat betreft zingen en spelen tegelijk, alleen vrouwen kunnen twee dingen tegelijk zeggen ze wel eens. heeft iets met hersenhelften te maken of zo.

Lol, ik denk dat ik zelf te mannelijk aangelegd ben dan :p Kan namelijk voor geen meter zingen als ik gitaar speel :d

guitars and sigarettes
7 februari 2007, 09:07
Bedankt voor de reacties.

enne, wat betreft zingen en spelen tegelijk, alleen vrouwen kunnen twee dingen tegelijk zeggen ze wel eens. heeft iets met hersenhelften te maken of zo.

nou das niet waar :) probeer nirvana - come as you are te zingen en spelen tegelijk.. of een willekeurig liedje van jimi hendrix.. nu zijn die natuurlijk wel beide linkshandig :satisfie:

Dootch
7 februari 2007, 10:01
Zingen en gitaarspelen = oefenen.

Maar je hebt helemaal geen gitaar nodig om te oefenen.
Je kan gewoon het liedje zingen en met je rechterhand de slagbeweging maken (luchtgitaar).
Dat verhoogd de beschikbare oefentijd enorm! Je luchtgitaar heb je namelijk altijd bij. :hippie:

Mitch_mashinguard
7 februari 2007, 11:56
Maar dan mis je wel de oefening om met akkoordenwisselingen met moeilijke grepen te zingen