PDA

View Full Version : Optreden en de Fiscus



Ibanez44
29 december 2002, 17:12
Ben een amateur muzikant die af en toe eens optreed. Nou is mijn ervaring dat cafe's en zaaltjes steeds meer "wit" willen betalen.
Ik heb naast deze hobby een full-time job.
Ben als de dood dat ik straks gezien ben!!
- Hoeveel mag je bijbeunen??
- Moet ik een kopie van m'n paspoort afgeven?
- Wat zijn jullie ervaringen?

Kitaarhiero
30 december 2002, 11:25
Ik weet alleen dat je per persoon maximaal €136,- mag verdienen met een optreden om niks aan de belasting af te hoeven dragen.
verder is http://www.raakvlak.nl wel nuttig/interessant voor info.

pimmetje
30 december 2002, 13:39
Volgens mij zit 't net iets anders (maar in de praktijk niet veel).

Je kan per persoon 136 euro zonder probleem als onkosten voor 't optreden opvoeren. Op de loonverdeelstaat (die je samen met de kopietjes paspoort aan de opdrachtgever overhandigt) vul je 't totaalbedrag in bij de onkosten.

Achteraf zal je wel aannemelijk moeten maken dat je die kosten ook werkelijk als onkosten hebt gemaakt. Zorg dus dat je bonnen van snaren, oefenruimte, benzine, overnachting, voedsel, berekening afschrijvingen, etc een beetje bijhoudt. Dan kan je 't over 't algemeen al snel aannemelijk maken dat je er niet echt aan hebt verdiend.

Zolang de frequentie van de optredens en het ontvangen gage niet overdreven is, zal 't allemaal wel los lopen.

Dude
2 januari 2003, 12:17
volgens mij moet je minstens 1 keer per week groot optreden wil je zeg maar opvallen voor de fiscus, dat ze opmerken dat je een mercedes rijdt terwijl je gemeente ambtenaar bent zeg maar, als jij in cafeetjes staat ed hoef je je daar echt niet druk om te maken.. maar dit is slechts mijn mening ,

Ibanez44
2 januari 2003, 16:52
Hoe weet jij nou dat ik gemeente ambtenaar ben (geintje).
Echt zorgen maak ik me niet maar een feestzaaltje bij ons in Rotterdam zou graag een kopie van m'n paspoort hebben. Het lijkt mij dat je dit nooit moet doen omdat je dan al je gegevens uit handen geeft en vervolgens bij de belasting terecht kunnen komen. Buut Ibanez!

Dude
2 januari 2003, 16:57
Op 2003-01-02 16:52, schreef Ibanez44:
een feestzaaltje bij ons in Rotterdam zou graag een kopie van m'n paspoort hebben.

tja, vaag, zou ik ook niet doen nee, rijbewijs ok maar paspoort toch wat minder

pimmetje
2 januari 2003, 19:43
Dat feestzaaltje wil je paspoort om je sofi-nr op een loonverdeelstaat of een soortgelijk document te zetten met het betaalde bedrag (al dan niet 100% als onkosten opgegeven). Het paspoort dient als verificatie dat dat sofi-nr bij jou hoort.

Sinds je sofi-nr niet op je rijbewijs staat, zullen ze daar waarschijnlijk geen genoegen mee nemen. Misschien ook wel, want de helft van de kroegbazen heeft geen idee hoe 't allemaal zit en doen maar wat :grin:. Strikt genomen hebben ze 99 van de 100 keer ook eigenlijk genoeg aan alleen een loonverdeelstaat.

Er is idd altijd mogelijkheid tot misbruik, maar je moet ook je handtekening op die loonverdeelstaat zetten... haalt uiteraard ook weinig uit :grin:.

Wij maken al jaren gebruik van de loonverdeelstaat. Ook in de tijd dat de kroegen nog alles vaak zwart wilden regelen. Die idioten hadden gewoon niet door dat ze zichzelf naaiden.

We hadden 't gewoon altijd bij ons voor als de kroeg er plots om zou vragen. In al die jaren ben ik nog nooit door de fiscus gevraagd hoe 't nu zat met de inkomsten uit optredens.

Zou ook wel lullig zijn, want volgens mij heb ik netto geen cent verdiend (met de nieuwe investeringen steeds mee)... alleen maar ontzettend veel lol gehad zonder dat 't me al te veel kostte :grin:. Dat is - zoals ik hierboven al zei - ook heel makkelijk aan te tonen als je een beetje de zooi bijhoudt.

Ibanez44
3 januari 2003, 13:58
Kreeg vandaag de volgende tip:
Als een zaaleigenaar of kroegbaas om je paspoort vraagt moet jij hem vragen of je aan het eind van de avond een mooie nette afrekening krijgt. Dan binden ze wel in.
Nou, lijkt me een aardige.

pimmetje
3 januari 2003, 15:00
Zal wel dom zijn... maar: Afrekening waarvan???

Harry
3 januari 2003, 15:41
ik doe het altijd anders; als de kroegbaas met de drankrekening komt vraag ik of ie effe buiten wil afrekenen :grin:

JV
3 januari 2003, 16:05
je kan natuurlijk ook een nv oprichten als band zijnde. geef je jezelf gewoon geen loon en alle winst hou je in het bedrijf (koop je apparatuur van etc.) dan betaal je alst goed is ook geen belasting. als je de winst liever in eigen zak wil ist een ander verhaal natuurlijk

pimmetje
3 januari 2003, 16:30
JV ... enkele probleempjes met die NV... je moet de beurs op en wat doe je bij opheffen band... dan komt alle inghouden winst en waarde van aangekochte apparatuur vrij :grin:.

Wij hebben met de band 'ns gedacht om een stichting of zo ervan te maken. Geen winst maken is altijd te regelen :grin:.

Op die manier konden we ivm de kleine ondernemers-regeling alle of een deel van de ontvangen BTW ook nog houden... en de kroegbaas zal geen seconde met 't betalen van de extra BTW zitten. Krijgt-ie toch direct weer in mindering op de te betalen BTW aan de fiscus.

We zagen ook de mogelijkheden die JV hierboven noemde... gewoon dingen doen en spullen kopen op kosten van de stichting. Het probleem komt dan toch weer als je ermee kapt...

Daar zijn ook oplossingen voor te verzinnen (bijvoorbeeld blijven bestaan tot de spullen fiscaal zijn afgeschreven (minimale kosten per jaar), maar 't is dan al wel snel teveel gedoe voor een niet meer bestaande band :grin:.

Ibanez44
4 januari 2003, 10:55
Wat betreft de afrekening bedoel ik het volgende: Onze "bandleider" ontvangt de poen aan't eind van de avond(tuurlijk, is een vertrouwens kwestie). Wij krijgen ieder ons deel. Als ik mijn sofienummer aan de zaaleigenaar overdraag lijkt het mij normaal dat ik aan't eind van de avond van hem een "loonbrief" krijg waarop staat wat ik verdient heb minus wat ik eventueel verzopen heb. Komt de belasting dan om de hoek kijken kan ik gespecificeerd overdragen wat ik ontvangen heb. Daarmee sluit ik uit dat hij mijn gage 3x bij de belasting terugvraagt en dat ik voor 3x zoveel wordt aangeslagen.

Het is misschien allemaal spijkers op laag water zoeken maar het blijkt uit vele reacties/meningen die iedereen heeft dat nog veel onduidelijk is."Moeilijker kunnen zij het niet maken, Makkelijker wel", uh, die spreuk ging geloof ik iets anders.

pimmetje
4 januari 2003, 11:18
Oh op die manier afrekening. Maar volgens mij zie je toch wat over het hoofd (of ik zie wat over het hoofd... kan natuurlijk ook).

't Is voor de kroegbaas een kwestie van voor jou/jullie een paar lettertjes en cijfertjes op een viltje schrijven (bij wijze van spreken) over zaken die hij toch al op papier aan de fiscus gaat geven. Alleen hij kan iets minder met jullie drank sjoemelen.

Als hij dan besluit je sofi-nummer nogmaals frauduleus te gebruiken, dan kan hij dat gewoon doen. Uiteraard met de praktische beperkingen die ik al eerder aangaf.

Op dat moment ben jij de belastingplichtige over dat bedrag en het niet bezitten van een afrekening hoeft/zal de fiscus niet als bewijs van je onschuld te zien. Deze kan je namelijk even gemakkelijk weggegooid hebben (bewijs van inkomsten vernietigen).

Het is goed mogelijk dat er kroegbazen zijn die inbinden over fiscale zaken bij het vragen naar zo'n afrekening. Dat zal volgens mij dan echter vooral komen door gebrekkige kennis en begrip van dit soort zaken.

Ibanez44
5 januari 2003, 15:25
Je hebt gelijk Pimmetje. Heb dat punt over het hoofd gezien. Misschien zie ik wel te veel beren op de weg. Maar ben toch een beetje schijterig voor de zwarte bende.
Zag trouwens ergens anders op deze site dat je ook een Koch Twintone hebt. Ben van plan deze ook te kopen. Is wel veelzijdig geloof ik. Zit hier een effectloop op?

pimmetje
5 januari 2003, 22:09
Yep... is zeker veelzijdig en heeft een fx-loop.