PDA

View Full Version : buis v1 positie



rinaldo
5 februari 2007, 21:07
ik lees bij tonefactory dat de buis in de v1 positie de buis is die de meeste versterking geeft.

is dit bij alle versterkers zo? maw moet ik altijd bij het vervangen van de preamp buizen een speciaal daarvoor bestemde buis in de v1 positie plaatsen?

en als ik aleen de buis in de v1 positie vervang met die bewuste daarvoor bestemde buis geeft dat dan al verandering van klank? of moet ik dan alle buizen vervangen?

Rinze
5 februari 2007, 22:16
De V1 is de buis die als eerste het signaal van de gitaar binnenkrijgt en versterkt. Daarom is ie zo belangrijk, het is niet verplicht om een speciaal geselecteerde buis voor deze positie te gebruiken, maar wel verstandig, zeker als er flink gescheurd moet worden. Omdat de V1 het dignaal het meeste versterkt zullen alle bijgeluiden die deze buis levert ook zeer duidelijk in je signaal aanwezig zijn. Je kunt inderdaad voor een ander geluid eerst de V1 eens wisselen, kijken wat dat oplevert, vaak levert een andere V1 een groot verschil op. Je hoeft ook niet voor de voorversterkerbuizen allemaal hetzelfde type en merk te gebruiken. Juist door een combinatie van verschillende buizen kun je misschien dichter bij het geluid komen wat je graag wilt. Dan moet je dus wel experimenteren en een beetje gevoel krijgen voor de beschrijvingen van wat buizen doen en wat dat oplevert.

rinaldo
5 februari 2007, 22:36
oke, ik heb in mijn marshall silver jubilee 3 ecc83 van jj gedouwd en het klinkt wel goed, maar ik moet zeggen dat ze wel erg in het midden gebied zitten, een beetje santana achtig. dus als ik daar een buis van bv electro harmonix in de v1 positie bij doe, dan vang ik dat creamy midden een beetje op?

en oja, de v1 positie is dat altijd de eerste buis van af de linkerkant?

en hoe zit dat dan met mijn laney vc50, die heeft twee kanalen en zes preamp buizen, zijn dat dan voor elk kanaal 3, en heeft dan elk kanaal zijn eigen v1 positie? of lul ik uit m,n nek

Rinze
6 februari 2007, 08:14
JJ's hebben inderdaad veel mid ("warm" noemen ze dat), ik heb in mijn Peavey Classic 30 JJ's, maar de V2 (de buis die bij de Classic 30 voor het scheurkanaal zorgt) heb ik een Shuguang gezet, wat een heavier, meer Marshall-achtig geluid oplevert. Voldoet goed. EH zou ook kunnen, heb ik ook geprobeerd, vond ik minder verschil met de JJ maken. Ik heb met een aantal verschillende buizen gewoon een paar keer wat zitten schuiven en vergelijken.

De V1 is niet altijd de eerste buis vanaf de linkekrkant, hangt van je versterker af, de lay-out is niet altijd hetzelfde. Het zal wel vrij vaak de eerste links zijn denk ik, maar je kunt dan beter even in de handleiding kijken of op internet een schema zoeken.

Je VC50 heeft voor het cleane kanaal drie buizen en voor het scheurkanaal vier, waarbij ze de stuurbuis (laatste buis voor de eindversterker) delen. Het staat in de manual, die heb ik op de computer staan omdat ik bijna een VC50 had gekocht (niet genoeg geld op dat moment). Zo te zien hebben ze allebei een eigen V1. Bevalt die Laney goed? Ik heb begrepen dat de standaard speakers nogal hard en kil klinken, misschien zou je daar ook eens naar moeten kijken als je niet tevreden bent over het geluid. Je kunt hem natuurlijk ook aan mij verkopen :) De manual staat op de Laney site, mocht je hem niet hebben: http://www.laney.co.uk/manuals/VC50-100-VH100R%20Manual%20-%201995%20-%20Issue%201.1.pdf

Mitch
6 februari 2007, 10:22
Ik heb er twee jaar terug veel mee geËxperimenteerd en ben tot de conclusie gekomen dat 't verhoudingsgewijs VEEL verschil maakt. In heel de lijn gitaar, effect, kabel, amp, speaker zou je misschien denken dat 't een nuanceverschil is maar het is echt meer dan dat. Tussen de huidige merken zit er best wat verschil, maar het onderlinge verschil is klein als je het vergelijkt met hoe moderne buisjes klinken t.o.v. oude productie. Enorme verschillen, maar over het algemeen hebben oude productie buizen meer helderheid en een beter laag, gain kan wel erg verschillen (soms vroege vervorming, soms juist veel headroom.
Afijn, voor mij geen moderne productie pre amp tubes meer. JJ niet helder genoeg en slechte ervaringen met levensduur, EH vaak te scherp en weinig diepgang, etc. etc.

O ja:
V1: dichtste bij de input,verste van power amp tubes
fase draaier: dichtste bij power amp tubes.

rinaldo
6 februari 2007, 18:15
JJ's hebben inderdaad veel mid ("warm" noemen ze dat), ik heb in mijn Peavey Classic 30 JJ's, maar de V2 (de buis die bij de Classic 30 voor het scheurkanaal zorgt) heb ik een Shuguang gezet, wat een heavier, meer Marshall-achtig geluid oplevert. Voldoet goed. EH zou ook kunnen, heb ik ook geprobeerd, vond ik minder verschil met de JJ maken. Ik heb met een aantal verschillende buizen gewoon een paar keer wat zitten schuiven en vergelijken.

De V1 is niet altijd de eerste buis vanaf de linkekrkant, hangt van je versterker af, de lay-out is niet altijd hetzelfde. Het zal wel vrij vaak de eerste links zijn denk ik, maar je kunt dan beter even in de handleiding kijken of op internet een schema zoeken.

Je VC50 heeft voor het cleane kanaal drie buizen en voor het scheurkanaal vier, waarbij ze de stuurbuis (laatste buis voor de eindversterker) delen. Het staat in de manual, die heb ik op de computer staan omdat ik bijna een VC50 had gekocht (niet genoeg geld op dat moment). Zo te zien hebben ze allebei een eigen V1. Bevalt die Laney goed? Ik heb begrepen dat de standaard speakers nogal hard en kil klinken, misschien zou je daar ook eens naar moeten kijken als je niet tevreden bent over het geluid. Je kunt hem natuurlijk ook aan mij verkopen :) De manual staat op de Laney site, mocht je hem niet hebben: http://www.laney.co.uk/manuals/VC50-100-VH100R%20Manual%20-%201995%20-%20Issue%201.1.pdf

oke, het word me nu wel duidelijk, waar het mij om gaat is het scheurkanaal op de laney, die zou ik wel wat warmer willen hebben, het cleane kanaal ben ik wel redelijk tevreden over.

en idd hij is errug hard, en je moet met die speakers die er in zitten erg uitkijken met je hoog,
hij klinkt gouw te schel, maar verder voldoet hij wel erg goed. hij is erg veelzeidig, en onlangs heb ik er een paar jj el34,s ingezet, en daar is hij al heel erg van opgeknapt.
mischien dat ik nog eens een paar celestions op de kop kan tikken dan word het helemaal oke.

jerome
6 februari 2007, 20:39
Ik heb ook net geëperimenteerd met voorbuizen in Marshall JMP 100 Watt Master Volume top:
JJ: te weinig laag, heel veel hoog maar wel mooi transparant.
EH (Electro Harmonix): Heel veel vet laag, maar persoonlijk vond ik het een veel te veel dominant laag.
Met een EH en JJ's in 2 en 3 kreeg ik een redelijk lekker geluid.

Ik heb nu 3 Tung Sols erin. Een V1 geselecteerde (dus getest op hi gain) op V1, een gewone in V2 en een gebalanceerde in V3 (dan krijg je een mooi gelijkmatige sound wat bas, mid en hoog betreft)
Supergeweldige buizen!
Ik denk dat ze van de nieuwe buizen het dichtst bij de NOS buizen komen!
Lekkere diepe bastonen zonder dat ze dominant drukkend zijn en mooie mids en mooie heldere hoge tonen. Een dynamische tranparante warme sound zonder dat het wollig klinkt en met een heerlijk randje.
(Bij mijn amp moet ik alleen de mid niet boven de 5 zetten want dan krijg ik wél een (voor mijn smaak) te warm bijna wollig geluid...)
En als ik gas geef brult ie heerlijk!!


Alhoewel ik eigenlijk al dik tevreden ben ben ik toch nog van plan om nog eens te experimenteren met een Tung Sol in V1 en een JJ in V2.
Want die JJ's geven wel héle mooie heldere hoge tonen maar ze missen alleen diep laag wat een Tung Sol denk ik zonder problemen zal aanvullen.

Brord
7 februari 2007, 14:57
tien tekens

Rinze
7 februari 2007, 15:18
Ja hoor, dat kan zonder meer, je hoeft niks opnieuw af te regelen ofzo, bevalt het niet verwissel je ze gewoon weer.

jerome
7 februari 2007, 19:22
Het kan zelfs zijn dat je geluid veel lekkerder wordt!
Het kan natuurlijk ook minder naar je smaak zijn, gewoon proberen dus.
Ze moeten vaak wel van hetzelfde type zijn (hangt van je amp af)
Door verschillende merken voorbuizen te mixen kan je in veel gevallen zelfs een beter geluid krijgen dan dat je 1 (goed) merk voor alle posities gebruikt...

rinaldo
7 februari 2007, 19:52
ik ga daar ook maar eens mee expirimenteren, heb zoals gezegd 3 jj,s in m,n marshall gedaan maar vind het iets te warm, dus daar ga ik wat anders bij zetten.

en voor de laney ga ik maar een van die jj,s in de v1 positie zetten puur om te kijken of ik ook verschil hoor.

toch eigenlijk wel eigenaardig, heb jaren op buizen versterkers gespeeld maar heb me nooit echt bezig gehouden met wat voor buizen er in zaten, en was me eigenlijk nooit zo bewust van het feit dat preamp buizen zon verschil in sound uitmaakten.

dat is weer het mooie van dit forum alle informatie is beschikbaar, terwijl je het vroeger toch puur uit de boeken moest halen, ik leer steeds meer bij. :)

jerome
8 februari 2007, 00:03
Je zou deze combi's mss eens kunnen proberen:

1) Als je een vette, warme maar geen wollige, volle maar toch transparante sound wil een Tung Sol in V1 ( JJ's in V2 en 3 kan je eventueel laten zitten. Bas en middenpot niet te hoog zetten want dan kan je wél een wollig geluid krijgen)

2) Als je vette pompende bas wil en een redelijk kil aggresief geluid een EH in V1 (JJ's in V2 en 3 zou ik laten zitten want anders krijg je helemaal een overkill aan drukkende bastonen)

3) Of een geselecteerde Chinees (TAD heeft ze dacht ik) in V1. Ik heb ze zelf nog niet geprobeerd maar die schijnen ook behoorlijk vol, fel en transparant te klinken en waarschijnlijk iets minder warm dus mss meer wat jij zoekt?)

Sovtek vind ik persoonlijk minder mooi klinkende voorbuizen, weinig dynamiek...
En het is natuurlijk wel zo dat de ene amp beter klinkt met merk A en een andere amp weer met B....

rinaldo
8 februari 2007, 21:15
zoals gezegd ik ga lekker expirimenteren, heb een shuguan besteld, en heb nog een paar phillipsjes liggen dus dat word een middagje buisjes wisselen en luisteren totdat ik de juiste sound gevonden heb.

paulbekkers
7 november 2007, 22:01
Hey, ff een oud topic nieuw leven inblazen.

Als ik zit te overwegen om de V1 en de V3 buizen van mijn VC50 te verwisselen, heb ik begrepen dat het verstandig is om buizen te gebruiken die geschikt zijn voor hoge gain (aangezien het de eerste versterking doet voor de rest van het signaal door de versterker).

Simpele vraag: welke buizen moet ik dan hebben?
Kheb op de site van dr. Tube zitten kijken, maar kom er niet direct wijs uit welke ik dan moet hebben.

paulbekkers
8 november 2007, 09:51
...niemand?

ateng
8 november 2007, 10:09
oke, het word me nu wel duidelijk, waar het mij om gaat is het scheurkanaal op de laney, die zou ik wel wat warmer willen hebben, het cleane kanaal ben ik wel redelijk tevreden over.

en idd hij is errug hard, en je moet met die speakers die er in zitten erg uitkijken met je hoog,
hij klinkt gouw te schel, maar verder voldoet hij wel erg goed. hij is erg veelzeidig, en onlangs heb ik er een paar jj el34,s ingezet, en daar is hij al heel erg van opgeknapt.
mischien dat ik nog eens een paar celestions op de kop kan tikken dan word het helemaal oke.
Andere speakers erin gooien want die HH speakers zijn echt kil.
Bij de VC50 is het inderdaad anders opgebouwd wat preamp buisjes betreft... clean is de eerste buis V3 en bij de drive V1.

cas121
8 november 2007, 10:11
stuur even een mailtje naar tonefactory die hebben mij goed kunnen adviseren. Of anders gewoon contact opnemen met een ampbouwer/reparateru, die kunnen er vaak goed bij helpen.

Mitch
8 november 2007, 13:16
Als het niet per se nieuwe troep hoeft te zij kun je mij ook PB'en, ik heb nog een hoop goeie ouwerwetse borrelglaasjes in de aanbieding ;)

pol
8 november 2007, 13:17
speciaal geselecteerde buizen gebruiken voor V1 is onzin en verkoopspraat, elke buis die goeie waarden meet op een tester kan hier voor dienen.

Wel is het zo dat als je een buisje hebt waar iets mee scheelt (brom, ruis etc... ) dat het in V1 sneller gaat opvallen, want elke onzuiverheid hierin wordt nog een stuk feller versterkt door de volgende gainstages.

Mitch
8 november 2007, 13:21
speciaal geselecteerde buizen gebruiken voor V1 is onzin en verkoopspraat, elke buis die goeie waarden meet op een tester kan hier voor dienen.

Wel is het zo dat als je een buisje hebt waar iets mee scheelt (brom, ruis etc... ) dat het in V1 sneller gaat opvallen, want elke onzuiverheid hierin wordt nog een stuk feller versterkt door de volgende gainstages.
Dus is de meest ruisarme pre amp buis aan te bevelen. Gebalanceerd is inderdaad een beetje flauwekul, maar hij moet wel stil zijn. Als daarop geselcteerd wordt, is het geen verkooppraat.

pol
8 november 2007, 13:23
ja, ok, maar stil zouden ze allemaal moeten zijn, een buis die bromt of vollebak ruist is gewoon kapot en zou niet mogen verkocht worden.

jerome
9 november 2007, 02:15
speciaal geselecteerde buizen gebruiken voor V1 is onzin en verkoopspraat, elke buis die goeie waarden meet op een tester kan hier voor dienen.




Speciaal geselecteerde (V1) buizen is echt geen onzin!
Deze buizen worden nu juist geselecteerd op hoge waarden zodat je ze zelf niet hoeft te testen.
En je hoeft dus zelf geen buizentester te hebben en je hoeft ook niet meerdere buizen te kopen om daar een buis uit te selecteren die hoge waarden geeft.
En een op balans geselecteerde buis in V3 is ook geen flauwekul want het geeft (meestal) een voller geluid dan een niet op balans geselecteerde buis.
Of je zo'n vet en vol geluid mooi vind is natuurlijk een 2e...
Ik heb gewone en V1 en V3 geselecteerde buizen van één en hetzelfde merk vergeleken en de verschillen waren behoorlijk.
Zowel van JJ, EH als Tung Sol onderling

pol
9 november 2007, 08:19
die verschillen zijn zodanig klein dat ik amper de moeite vind om er tijd in te steken, en als het verschil echt duidelijk is is dat enkel omdat het buisje wat er eerst inzat niet voldeed aan de specs, of versleten was.

zelfs verschillende merken van preampbuisjes vond ik eerder nuanceverschillen, als er echt iets anders moet aan het geluid kan je beter beginnen met in het circuit van de versterker te modden, of een andere speakercab gebruiken, heeft allemaal veel meer invloed op je geluid dan V1 buisjes en gebalanceerde fasedraaiers (waar ik dus niks verschil tussen hoorde).

ok, als je echt voor die laatste kleine nuance wil gaan kan je proberen met die preampbuisjes te spelen, maar zoveel invloed heeft dat niet op het totaalgeluid.

vinni
9 november 2007, 08:47
Voor beide valt wat te zeggen.

Voor V1 een speciaal geselecteerde buis.....dat kan inderdaad zo zn voordelen hebben....minder ruis of meer gain (vaak niet samen). Ook een gebalanceerde PI is wel goed denk ik.

Het zijn echter inderdaad nuances....bijzonder grote verschillen tussen merken onderling en speciale buizen zijn er niet. Andere speakers bijvoorbeeld hebben een veel grotere invloed.

Echter...
Op een gegeven moment draait het wel om die details. Het is dan de som van alle kleine details die er dan voor zorgt dat je amp goed klinkt of waanzinnig. Vaak ook de combinatie.

Gewoon maar testen.

Ik hoop dat de "geluid zit in je vingers"-polizei zich nog even afzijdig wil houden....:roll:

Vinni

jerome
9 november 2007, 08:58
die verschillen zijn zodanig klein dat ik amper de moeite vind om er tijd in te steken, en als het verschil echt duidelijk is is dat enkel omdat het buisje wat er eerst inzat niet voldeed aan de specs, of versleten was.

Bij JJ en EH preampbuizen vond ik de verschillen tussen niet geselecteerde en wel geselecteerde echt heel duidelijk hoorbaar.
Bij Tung Sol was het verschil minder te horen.
Maar ik heb van elk merk maar 1 setje getest.
Het wil natuurlijk allemaal niet zeggen dat je altijd verschil zal horen.
De niet geselecteerde buisjes kunnen natuurlijk ook hoge waarden geven.
Als de fabrieken het voor elkaar krijgen om een (wat meetwaarden betreft) constantere kwaliteit buizen te fabriceren zou het allemaal niet nodig zijn



zelfs verschillende merken van preampbuisjes vond ik eerder nuanceverschillen, als er echt iets anders moet aan het geluid kan je beter beginnen met in het circuit van de versterker te modden, of een andere speakercab gebruiken, heeft allemaal veel meer invloed op je geluid dan V1 buisjes en gebalanceerde fasedraaiers (waar ik dus niks verschil tussen hoorde).

Als je het verschil niet hoort tussen bijvoorbeeld EH en Tung Sol en ook EH en JJ mankeert er echt iets aan je oren...




ok, als je echt voor die laatste kleine nuance wil gaan kan je proberen met die preampbuisjes te spelen, maar zoveel invloed heeft dat niet op het totaalgeluid.

Ik vraag me af of je er werkelijk wel eens mee hebt geëperimenteerd...
Bij mijn JMP ging het van een volgesmeerd krasserig en schreeuwerig metal-achtige sound met irritante dominante bastonen naar een open dynamische sound die ook mooi in balans was wat betreft lage midden en hoge tonen.
Niet echt nuances dus...


BTW, met sommige op balans geteste buisjes in V3 werd het geluid in mijn JMP naar mijn smaak ook wel eens té mooi, beetje richting hifi.
Ik vind het persoonlijk lekker als er ook nog een beetje smerigheid in m'n geluid te vinden is....

-Heineken-
12 november 2007, 18:13
Jah die pre-amp buis op V1 bepaald voor het grootste gedeelte je geluid. Goed idee om voor deze positie een "new-old-stock" buis te gebruiken. Kijk maar eens op die amerikaanse buizensites. Daar vragen ze soms wel 150 euro voor zo'n Telefunken 12ax7/ecc83 buisje. Voor bv. Philipps of Siemens iets minder maar nog absurd veel. Maar daar zijn ze ook superzeldzaam en worden alleen geimporteerd door handelaren die er grof geld aan verdienen. Die shit is hier allemaal in de buurt gemaakt (Nederland,Duitsland) en zijn hier lang zo duur en zeldzaam niet, al moet je wel ff goed googlen. Ze klinken echt veel voller en warmer,betrouwbaarder en gaan echt 3 keer zo lang mee als de tegenwoordige Russische,Chinese of Joegoslavische buizen. Heb vorig jaar 6 ongebruikte Telefunken smooth-plates gekocht van een buizenradio verzamelaar voor 150 Euro. Das een stuk duurder dan de gemiddelde geselecteerde JJ,EH of Sovtek buis, maar doe ik de rest van m'n leven mee (als ik ze alleen op V1 gebruik). Mocht ik toch iets anders willen kan ik ze altijd nog met dikke winst verkopen, zeker als ik nog 's een jaartje of 10 wacht. De beste zouden Mullards moeten zijn, maar die zijn zelfs hier superzeldzaam en peperduur, heb ze ook nooit geprobeerd.

Mitch
12 november 2007, 19:00
In mijn ervaring hebben de Mullards vooral nog meer helderheid, waar Siemens en meer nog Telefunken vooral uitblinken in een veel breder laag.

paulusdeBKB
25 november 2008, 22:02
Boem. En daar is het topic weer, opgediept uit de annalen van Gitaarnet.

Aanhakend op dit zeer interessante topic de volgende vraag: kun je ongestraft preamp buizen verwisselen terwijl je versterker aanstaat?

En als dat bij 'echte' gitaarversterkers niet kan, kan het dan wel bij een Mesa V-Twin / Pedaltone / Bottle Rocket / Tube tone / wat er verder nog allemaal aan pedaaltjes met een buisje bestaat.

nico verduin
25 november 2008, 22:22
Over het algemeen zul je er geen problemen mee krijgen. Het kan wel leiden tot doorslag. Immers de buis is nog ijskoud... Er loopt geen stroom dus de volle voedingspanning staat op de buis. Er kan bij een zeer hoge spanning een vonk even overslaan tussen de anode en de kathode. Dat kan je de Grid kosten.

Maar zoals ik al zei, KAN gebeuren. Heb het zelf nooit meegemaakt. En daar de rest van de buizen wel al warm is, zal de voedingspanning beperkt blijven.

Niet schrikken van de klap die je hoort....

Squier4ever
25 november 2008, 22:23
zou ik niet doen terwijl de versterker aan staat nee. ook niet bij V-twins en dergelijke.

vinni
26 november 2008, 11:29
Zoals al is opgemerkt in dit topic zijn al die NOS-buizen hier in de buurt gemaakt. Ik ken wel de sites in de USA waar je nog geteste NOS-buizen kunt kopen. Een aantal zijn ook zeer betrouwbaar.

Maar ik weet zo 1-2-3 niet waar ik hier in NL goede geteste NOS buizen kan krijgen....wie?

Groet,
Vinni

erwin_ve
26 november 2008, 12:30
Zoals al is opgemerkt in dit topic zijn al die NOS-buizen hier in de buurt gemaakt. Ik ken wel de sites in de USA waar je nog geteste NOS-buizen kunt kopen. Een aantal zijn ook zeer betrouwbaar.

Maar ik weet zo 1-2-3 niet waar ik hier in NL goede geteste NOS buizen kan krijgen....wie?

Groet,
Vinni

Bijv. www.hifitubes.nl (http://www.hifitubes.nl) Even zoeken maar er zitten wel geschikte en geteste NOS buizen tussen. Betrouwbaar adres.
Edit; volgens mij heeft www.verelec.com (http://www.verelec.com) ook wel leuke NOS buizen. Van ons eigen forum-tijger Nico Verduin :-)

rinaldo
26 november 2008, 19:44
'hey leuk dat m.n oude topicje weer opgerakeld word, ik ben in de tussen tijd ook flink aan het expirimenteren geweest en ik moet eerlijk zeggen dat ik niet echt grote verschillen in geluid heb gemerkt.

het beetje verschil wat er eventueel is word door het totaale band geluid weer teniet gedaan heb ik de indruk.

alleen in de laney kon ik een verschil horen toen ik alle stock preamp buisjes verving met jj's, en dat vond ik geen sucses, ik was al m,n vette bassen kwijt en heb ze dus gauw weer terug gezet.

ik heb in de tussentijd weer een ander versterkertje er bij gekocht een kittyhawk supreme counterpoint om precies te zijn, en deze klinkt wel goed, alleen zit er een dikke ruis op het boost kanaal. heb hiervan ook alle buisjes verwisseld maar de ruis blijft. is dit normaal voor deze versterkers? of is er iets anders mis

sjaak1990
27 november 2008, 12:01
Vergeet niet dat tung-sol wel blurry klinkt. Ik heb er zelf 3 in mn dsl50 zitten. Een jj in de v2, in de phase inverter gaat tung-sol dood bij marshall. JJ in de v2 geeft een wat donkerder randje, vind ik erg mooi.

Renin
28 november 2008, 10:57
Interessant...

Ik heb ook een dsl50....

Waarom heb je gekozen voor andere pre-amp buisjes? Wat is het resultaat (bevindingen) en welke stijl speel je (met welk kast eronder)?

Ik vraag me namelijk af wat het effect is in vergelijking met een mod aan de trafo's (mm), of andere speakers. Wat prijs betreft is het veruit de goedkoopste optie natuurlijk.


Het geluid van de dsl bevalt me uitstekend, maar....

Het mag wel "dikker". Ik heb meer dan genoeg bas (iets teveel zelfs op het leadkanaal), en heb genoeg "helderheid" in de klank, maar ik mis wat "ballen" bij het leadwerk.

Ik speel dus een soort NWOBH met een Zakk Wylde overdrive (volume op 3uur, gain op 9 uur, toon op 11 uur) over het cleankanaal (rood, gain tussen de 12 en 3 uur). Het gevolg is een lekkere crunchy sound, meer dan genoeg gain, lekker klassiek, maar wel wat aan de "dunne" kant.

Het lead kanaal gebruik ik om te soleren, zonder de Zakk Wylde overdrive. Het groene kanaal, gain niet te hoog (rond de 12 meen ik). Het gevolg is een (veel te) vette bas op de dikke snaren, maar wel o.k op de treblesnaren (of hoe je dat ook wilt noemen).

De gedeelde toonregeling staat op:

Bass 10 uur
Mid 2 uur
treble 11 uur
Presence 11 uur

De gitaar is een epiphone custom, SD-elementen (In de brug de custom en de jazz in de nek)

De speakerkast een 1960ac (greenbacks dus)

Oplossingen:
1) betere gitaar (is coming ;))
2) andere pre-amp buisjes
3) andere trafo's
4) andere speakers
5) ??????

Helpie helpie