PDA

View Full Version : Hoe versterk ik mijn semi accoustische gitaar?



Ibanez44
29 december 2002, 16:40
Speel van huis uit electrisch maar wil binnenkort een semi-acc. gitaar kopen.
Ik zal deze niet veel met optredens gebruiken. Ik weet dat het niet goed is voor je electrische gitaarversterker is om hierover met de semi te spelen. Maar ja, koop nauw ook daarvoor eens een versterker.
Paar vraagjes: Zijn er van jullie kant tips voor als ik de semi aansluit op mijn elec.(transistor)amp. Iets met de toonregeling of met het volume. Hoor van jullie.

gertdm
29 december 2002, 22:14
Niet doen:) Een electro-akoestiese gitaar
op een elektriese versterker is gewoon nix.
Er zijn twee methoden: of je neemt een goede akoestiese versterker (AER bv) of, als je in een band speelt, je zet hem op de zangversterker of PA.
Vergeet niet dat het toch al een hele strijd is om een akoestiese gitaar versterkt akoesties te laten klinken.Met de juiste piezo's lukt dat tegenwoordig wel, maar niet als je het laat versterken via een gewone versterker voor een elektriese gitaar.Dan klinkt zelfs een duur duet-systeem (piezo en microfoon)nog niet goed.
Een elektriese versterker heeft nu eenmaal
een andere output dan een akoestiese versterker.

Balladeer
30 december 2002, 21:49
Heb enkele weken geleden nog een elektr/akoestische gitaar gekocht met een Roland Cube 30 versterker. Is dit geen goede koop geweest dan? De Roland Cube 30 is geen specifieke akoestische versterker maar wordt wel aangeduid als Guitar Amplifier, dus dan neem ik aan dat de Cube 30 zowel voor elektrische als akoestische giraren gebruikt kan worden...

Pat Boyack
3 januari 2003, 23:53
Op 2002-12-30 21:49, schreef Balladeer:
Heb enkele weken geleden nog een elektr/akoestische gitaar gekocht met een Roland Cube 30 versterker. Is dit geen goede koop geweest dan? De Roland Cube 30 is geen specifieke akoestische versterker maar wordt wel aangeduid als Guitar Amplifier, dus dan neem ik aan dat de Cube 30 zowel voor elektrische als akoestische giraren gebruikt kan worden...



Dat bepaal je natuurlijk vooral zelf!
Als het geluid sucks, weg ermee.
Hoor je je vertrouwde akoestische geluid, alleen dan harder, dan is ie perfect.

JimGitaar
4 januari 2003, 20:06
Als je een akoestische gitaarversterker zoekt en niet voor optredens gebruiken kan je o.a de volgende versterkers gebruiken:

Ibanez TA 25 U: 25 watt versterker 265 euro

Ibanez Troubadour: 25 watt versterker + microfoon ingang 265 euro

Laney LA 65 C: 60 watt en microfoon aansluiting en een uitgebreide toonregeling
Deze moet je uit proberen 335 euro

Maar het beste geluid is nog altijd versterken via een PA systeem

Ervanel
8 januari 2003, 22:05
Altijd een acoustische versterker kopen. Ibanez en Laney zitten in de goedkopere prijsklassen. Mijn Laney EA65 heeft een akoestisch en electrisch kanaal. Heb je minder dan zo'n 500 EURO dan gaan voor Laney.
In de midklasse kan je veel overslaan (Marshall, Fender). Boven de 1000 EURO: gaan voor Trace Elliot of AER.

Heb je een een gewone acoustische gitaar dan zou je hem kunnen laten versterken met het Finse B Band (het A2/22L) systeem. Al valt het vermogen wat tegen, het geluid is niet te evenaren. Een kant en klare semi-acoustische gitaar zou ik nemen met een Fishman systeem. Ook LR Baggs en EPM Quantum is niet slecht.

gertdm
9 januari 2003, 11:54
trace Elliott en AER zijn wel de beste in de duurdere klasse.
Qua piezo is er veel discussie altijd. Ik heb t idee dat de verschillende systemen naar elkaar toe kruipen. Ik heb zelf de toevalligheid van drie verschillende merknamen te hanteren: Fishman stage in mijn 12string Furch en 6str Lowden, LR Braggs-duet in mijn 6 snarige Furch en Highlander in mijn Guild.

Misschien dat type gitaar en constructie ook wel invloed heeft.

In ieder geval ben ik bij alledrie tevreden over het geluid, zij het dat ik de Fishman wat minder goed in het hoog vind.Maar dat kan ook aan de gitaar liggen.
LR Bragg duet is de beste en geeft een heel heldere akoestiese sound waarbij bovendien een stereomix mogelijk is op een pa (mike en piezo gescheiden). Over de AER klinken ze alledrie gewoon perfect.

BartL
9 september 2008, 18:16
Maar het beste geluid is nog altijd versterken via een PA systeem
Kick-mode!

Ik ben sinds vandaag in bezit van een APX4 en vroeg me af of het aan te raden is om nog iets tussen de gitaar en de PA te zetten. Of is dat in principe overbodig? Als ik een beetje delay of galm zou willen hebben, raden jullie dan bijvoorbeeld een AD-3 http://www.thomann.de/nl/boss_ad3_aip.htm aan, of kan dat ook met een "gewoon" delay pedaaltje?

Edit: Hoe heet zo een rondje dat je in het klankgat van de gitaar kan doen om rondzingen te voorkomen?

Jedeel
9 september 2008, 20:10
Edit: Hoe heet zo een rondje dat je in het klankgat van de gitaar kan doen om rondzingen te voorkomen?
Feedbackbuster ofwel soundholecover;
B.v hier; http://www.musik-produktiv.de/gitarre-bass/zubehoer-gitarre-bass/soundholecover.aspx