PDA

View Full Version : Clapton/Metallica/GunsRoses/Shredder/cleane gitaar



Arvoitus
5 februari 2007, 14:19
Zoals de titel beschrijft. Ik zoek een gitaar van rond de 450 euro. Hij word bespeelt op een Marshall MG30 DFX.

Ik wil een geluid zo dicht mogelijk bij:
- Guns n Roses (Heerlijk die solo's)
- Metallica (Mooi riff geluid)
- Eric clapton/Led Zeppelin (Mooi rustig picking geluid)
- Shredding (Om mijn toonladders een beetje spannender te laten klinken)

Optioneel. Ik ben een groot fan van Children of Bodom. En ik wil af en toe ook wel een riffje van hun leren. Maar dat is niet zo heel belangrijk.

Ik zat zelf te denken aan:
- Epiphone Les Paul std HB
- Ibanez RG 370 DX.

Wat denken jullie ? Hartelijk dank.

Tho
5 februari 2007, 14:22
Naar mijn idee is de perfecte Humbucker configuratie voor je gitaar een Seymour Duncan JB in de brug, en een Seymour Duncan '59 of Jazz in de neck. Ik heb zelf een JB en een '59 en het is echt ongelofelijk veelzijdig. Werkt perfect over een Alder body. Ik hoop dat je wat aan die info hebt.

Kim Wilson
5 februari 2007, 14:26
Ik heb die SD combi in een Epi Les Paul gehad, en ik was daar niet zo kapot van. De '59 was te vol, te modderig t.o.v. de JB.

Maar Clapton speelde toch met een strat? Ik vind de muziekstijlen nogal divers voor één gitaar...

hendrix_appendix
5 februari 2007, 14:28
Je zou een gitaar met tap-coil kunnen overwegen.

Tho
5 februari 2007, 14:29
Ik heb die SD combi in een Epi Les Paul gehad, en ik was daar niet zo kapot van. De '59 was te vol, te modderig t.o.v. de JB.

Maar Clapton speelde toch met een strat? Ik vind de muziekstijlen nogal divers voor één gitaar...

Dat is waarschijnlijk omdat die combinatie wat minder goed werkt met Mahonie hout. In mijn Jackson klinkt die '59 heerlijk warm en clean. totaal niet modderig zelfs!

Het is inderdaad nogal breed voor één gitaar..

Orpheo
5 februari 2007, 14:30
Ik heb die SD combi in een Epi Les Paul gehad, en ik was daar niet zo kapot van. De '59 was te vol, te modderig t.o.v. de JB.

Maar Clapton speelde toch met een strat? Ik vind de muziekstijlen nogal divers voor één gitaar...

clapton speelde in de tijd van cream op les paul, es335 en een sg. die clapton tone is imo de beste.

maar wat IK zou doen is een les paul kopen, en 2 air nortons erin stoppen. doe ik ook. klinkt voor heavy metal, ECHT heavy metal, perfect! en voor lekkere blues, idem dito! mits de amp die je gebruikt maar metal en blues aan kan. mijn jcm800 trekt dat perfect. gain wat lager, volume hoger, mids open, low input, en hallo bluesy licks ala clapton en muddy waters! gooi je alles open, hallo zakk wylde!

Het prachtige van de air norton is dat ie lekker warm is, maar helder tegelijk. t word niet modderig, ook niet met high gain. en gesplit klinkt ie ook geweldig.

Orpheo
5 februari 2007, 14:31
Dat is waarschijnlijk omdat die combinatie wat minder goed werkt met Mahonie hout. In mijn Jackson klinkt die '59 heerlijk warm en clean. totaal niet modderig zelfs!

Het is inderdaad nogal breed voor één gitaar..

t schijnt de perfecte combi te zijn in een les paul.maar ik ben sowieso niet echt fan van die elementen. ik raad ze daarom ook heel erg sterk af. De jb vind ik schreeuwerig en de '59 saai en niet met genoeg diepgang.

Tho
5 februari 2007, 14:31
clapton speelde in de tijd van cream op les paul, es335 en een sg. die clapton tone is imo de beste.

maar wat IK zou doen is een les paul kopen, en 2 air nortons erin stoppen. doe ik ook. klinkt voor heavy metal, ECHT heavy metal, perfect! en voor lekkere blues, idem dito! mits de amp die je gebruikt maar metal en blues aan kan. mijn jcm800 trekt dat perfect. gain wat lager, volume hoger, mids open, low input, en hallo bluesy licks ala clapton en muddy waters! gooi je alles open, hallo zakk wylde!

Het prachtige van de air norton is dat ie lekker warm is, maar helder tegelijk. t word niet modderig, ook niet met high gain. en gesplit klinkt ie ook geweldig.

Een LP is inderdaad bijzonder veelzijdig, mits mahonie hout, maar het is wel een kunst om hem inderdaad veelzijdig te maken

Negative K3 fan
5 februari 2007, 14:31
Maar Clapton speelde toch met een strat? Ik vind de muziekstijlen nogal divers voor één gitaar...

neehoor, in cream speelde hij met humbuckers.

afgaande op wat je wilt zou die epiphone standaard geen slechte keus zijn, ongeveer alles wat je opnoemt is te doen met een les paul...

Orpheo
5 februari 2007, 14:33
Een LP is inderdaad bijzonder veelzijdig, mits mahonie hout, maar het is wel een kunst om hem inderdaad veelzijdig te maken
precies!! Mijn studio is superveelzijdig, vanwege die air nortons en de splits en mastervolumes. werkt briljant. ik heb geen andere gitaar NODIG (maar koop ze toch :chicken: )

Tho
5 februari 2007, 14:34
precies!! Mijn studio is superveelzijdig, vanwege die air nortons en de splits en mastervolumes. werkt briljant. ik heb geen andere gitaar NODIG (maar koop ze toch :chicken: )

haha, dat laatste is een bekend fenomeen ;) Les Pauls zijn fantastisch, maar van alle gitaren vind ik het wel de 'moeilijkste' qua elementkeuze en dergelijke. Maar wanneer je dat eenmaal bereikt hebt, doe je hem nooit meer weg!

chennie
5 februari 2007, 15:00
Ik zeg ook les paul. Ik zeg ook, die 59 en JB combi is niet zon goed idee.
Zelf heb ik nu Seymour duncan sh-6 distortion combi erin zitten. Scheurt heftig, maar is niet te lomp dik. Verder heb ik coil tap en kan ik goed vandaan met de neck pup op split stand. Een redelijk vol geluid op clean en zelfs met randje klinkt die lekker.

Ik weet alleen niet hoe die over je versterker zal klinken.

Orpheo
5 februari 2007, 15:03
haha, dat laatste is een bekend fenomeen ;) Les Pauls zijn fantastisch, maar van alle gitaren vind ik het wel de 'moeilijkste' qua elementkeuze en dergelijke. Maar wanneer je dat eenmaal bereikt hebt, doe je hem nooit meer weg!
mee eens. de zoektocht was niet normaal. echt heel veel pups getest. maar ik ben er!

Tot mijn grote vreugde heeft dimarzio mijn favo element (air norton) ook in singlecoil size uitgebracht! zinloos om te zeggen dat ie in mijn zelfbouw komt!!(de andere plek van de humbucker-hole word gevuld door een echte singlecoil; hoef ik niet te kloten met splitten enzo).

Arvoitus
5 februari 2007, 15:17
Dan ben ik redelijk overtuigd. Het wordt dus de Epiphone les paul. (feedback link: http://feedback.nl/?id=55&b=12000HB )

Op dit moment heb ik een Jackson Performer waar ik niet zo overtuigd van ben, geen goede kwaliteit (had ik kunnen weten) en het geluid is te heavy.
i.c.m. de Marshall op scheurstand heb ik een te metal geluid. Ik kan er geen Rock uit krijgen.

Het is inderdaad veeleisend ja. De sound van Metallica en Guns 'n Roses zijn wel het belangrijkste.

Ik zal eerst de sound van de normale les paul eens vergelijken, en daarna een JB of air norton overwegen.

Tho
5 februari 2007, 15:18
Dan ben ik redelijk overtuigd. Het wordt dus de Epiphone les paul. (feedback link: http://feedback.nl/?id=55&b=12000HB )

Op dit moment heb ik een Jackson Performer waar ik niet zo overtuigd van ben, geen goede kwaliteit (had ik kunnen weten) en het geluid is te heavy.
i.c.m. de Marshall op scheurstand heb ik een te metal geluid. Ik kan er geen Rock uit krijgen.

Het is inderdaad veeleisend ja. De sound van Metallica en Guns 'n Roses zijn wel het belangrijkste.

Ik zal eerst de sound van de normale les paul eens vergelijken, en daarna een JB of air norton overwegen.

Wat voorn performer heb je dan, als het slechte kwaliteit is??

Arvoitus
5 februari 2007, 15:31
Wat voorn performer heb je dan, als het slechte kwaliteit is??
http://www.muziekberkers.nl/images/stories/ejackson2
Hier is een foto ervan, type is voor mij onbekend, maar ik dacht dat het een PS4 was.

De gitaar klonk goed in de winkel, maar ik heb er al verschillende problemen mee.
Tone-knop los, brug knakt, tremelo houder komt los, pickups los. En verder is het niet echt mijn geluid, hij speelde wel heel erg soepel en alles voelde echt goed aan. Ik heb hem voor 500 euro gekocht, en dat vindt ik hem niet waard.

Tho
5 februari 2007, 15:42
http://www.muziekberkers.nl/images/stories/ejackson2
Hier is een foto ervan, type is voor mij onbekend, maar ik dacht dat het een PS4 was.

De gitaar klonk goed in de winkel, maar ik heb er al verschillende problemen mee.
Tone-knop los, brug knakt, tremelo houder komt los, pickups los. En verder is het niet echt mijn geluid, hij speelde wel heel erg soepel en alles voelde echt goed aan. Ik heb hem voor 500 euro gekocht, en dat vindt ik hem niet waard.

Dat is kut. Het zijn trouwens wel kwaaltjes waar meer budgetgitaren last van krijgen. Wat de elementen betreft: Je weet dat daar speling in hoort te zitten he? ;)

Arvoitus
5 februari 2007, 15:51
Dat is kut. Het zijn trouwens wel kwaaltjes waar meer budgetgitaren last van krijgen. Wat de elementen betreft: Je weet dat daar speling in hoort te zitten he? ;)
Jawel, doormiddel van veertjes. Maar ik vond dat een beetje TE veel spelling. Ik had overlegt met de verkoper en die zei dat ze idd wel een strakker mochten. Hij had ze daarna wel 0,5 cm naar beneden geschroeft.

Iniedergeval kan ik voor 500 euro wel iets beter halen hopelijk, hij is 2,5 weken gekocht en hopelijk kan ik er nog mee terug.

Tho
5 februari 2007, 15:58
Jawel, doormiddel van veertjes. Maar ik vond dat een beetje TE veel spelling. Ik had overlegt met de verkoper en die zei dat ze idd wel een strakker mochten. Hij had ze daarna wel 0,5 cm naar beneden geschroeft.

Iniedergeval kan ik voor 500 euro wel iets beter halen hopelijk, hij is 2,5 weken gekocht en hopelijk kan ik er nog mee terug.

wow! Je hebt hem in die staat gekocht?? Dan is er absoluut iets niet goed inderdaad!

LostHighway
5 februari 2007, 16:51
Jawel, doormiddel van veertjes. Maar ik vond dat een beetje TE veel spelling. Ik had overlegt met de verkoper en die zei dat ze idd wel een strakker mochten. Hij had ze daarna wel 0,5 cm naar beneden geschroeft.
Schroef ze dan weer naar boven, hoe dieper hoe losser :chicken:

kassie
5 februari 2007, 17:01
Het is inderdaad veeleisend ja. De sound van Metallica en Guns 'n Roses zijn wel het belangrijkste.

Ik zal eerst de sound van de normale les paul eens vergelijken, en daarna een JB of air norton overwegen.

ben ik hier dan de enigste die opmerkt dat guns n' roses en metallica een totaalverschillende sound hebben? slash met z'n les paul en seymours alnico 2 pro's erin voor een vintage tone. en kirk met zijn esp en actieve emg's voor een brute distortion. ik wil niet zeggen dat het een wereld van verschil is maar veel gelijkenis zie ik er ook niet in...

Tho
5 februari 2007, 17:16
ben ik hier dan de enigste die opmerkt dat guns n' roses en metallica een totaalverschillende sound hebben? slash met z'n les paul en seymours alnico 2 pro's erin voor een vintage tone. en kirk met zijn esp en actieve emg's voor een brute distortion. ik wil niet zeggen dat het een wereld van verschil is maar veel gelijkenis zie ik er ook niet in...

Nee maar goed, gezien de eisen van de topicstarter, is de LP wel de beste uitkomst. Gelukkig hoeven wij die keuze niet te maken :D

Arvoitus
5 februari 2007, 17:27
ben ik hier dan de enigste die opmerkt dat guns n' roses en metallica een totaalverschillende sound hebben? slash met z'n les paul en seymours alnico 2 pro's erin voor een vintage tone. en kirk met zijn esp en actieve emg's voor een brute distortion. ik wil niet zeggen dat het een wereld van verschil is maar veel gelijkenis zie ik er ook niet in...

Ik weet dat ze allebij verschillend zijn, maar die distortion is waarschijnlijk geen probleem.
De marshall overstuurd vrij heftig, het enigste waar ik me dan nog zorgne om maak is dat ik een niet te metal geluid krijg (meer in de buurt van rock).


Schroef ze dan weer naar boven, hoe dieper hoe losser
Dan heb ik het verkeerd gezien, de single coil stond iig scheef en hij had eraan geschroeft, en nu staat hij een rechter en steviger.

stumpy
5 februari 2007, 17:42
Probeer eens een Micheal Kelly Patriot! Split humbuckers en erg goede kwaliteit en sound.

Kim Wilson
5 februari 2007, 19:30
ben ik hier dan de enigste die opmerkt dat guns n' roses en metallica een totaalverschillende sound hebben? slash met z'n les paul en seymours alnico 2 pro's erin voor een vintage tone. en kirk met zijn esp en actieve emg's voor een brute distortion. ik wil niet zeggen dat het een wereld van verschil is maar veel gelijkenis zie ik er ook niet in...
Nee, jij bent niet de enige, want ik had dat ook al opgemerkt. ;)

Hector_Tsolodimos
5 februari 2007, 21:15
Naar mijn idee is de perfecte Humbucker configuratie voor je gitaar een Seymour Duncan JB in de brug, en een Seymour Duncan '59 of Jazz in de neck. Ik heb zelf een JB en een '59 en het is echt ongelofelijk veelzijdig. Werkt perfect over een Alder body. Ik hoop dat je wat aan die info hebt.
en dat allemaal in een MIM Stratje..

Tho
5 februari 2007, 21:17
en dat allemaal in een MIM Stratje..

Een MIM stratje..?

Squier4ever
5 februari 2007, 22:00
Ik weet dat ze allebij verschillend zijn, maar die distortion is waarschijnlijk geen probleem.
De marshall overstuurd vrij heftig, het enigste waar ik me dan nog zorgne om maak is dat ik een niet te metal geluid krijg (meer in de buurt van rock).


Dan heb ik het verkeerd gezien, de single coil stond iig scheef en hij had eraan geschroeft, en nu staat hij een rechter en steviger.

wat ook helpt is om de gain niet meteen op 10 te gooien, zeker voor blues is gain op 4 á 5 al genoeg...
op 10 krijg je IMO echt een kuttoon, je hoort alleen maar oversturing.

DarknessAwaits
5 februari 2007, 22:15
Ik zou niet te snel voor een Epi Les Paul gaan. Niet omdat je er een miskoop aan zou hebben, waarschijnlijk niet. Maar als je zo'n wijd aanbod aan tonen uit 1 gitaar wilt halen is dat denk ik toch niet de gitaar, zeker niet stock.

Bovendien is het heel anders spelen dan de superstrat die je nu hebt én is die volgens mij qua opzet behoorlijk veelzijdiger dan een Les Paul.

Orpheo
5 februari 2007, 23:39
ben ik hier dan de enigste die opmerkt dat guns n' roses en metallica een totaalverschillende sound hebben? slash met z'n les paul en seymours alnico 2 pro's erin voor een vintage tone. en kirk met zijn esp en actieve emg's voor een brute distortion. ik wil niet zeggen dat het een wereld van verschil is maar veel gelijkenis zie ik er ook niet in...

daarom zeg ik ook LP+air norton. kan je metallica mee knallen (de ouwe sound, zeg maar, tot master of puppets, ga je harder, krijg je een heel ander soundspectrum) en GNR kan ook perfect, omdat ie net niet teveel output heeft. t hangt gewoon af van je amp.

Yamhammer_71
6 februari 2007, 01:53
Ik zou niet elementen kiezen met een te hoge output. (=minder toon)
Je gaat dan clean vaak merken dat het vanzelf al bijna overstuurd, terwijl dat natuurlijk niet echt de bedoeling is, tenzij je dat wilt. Ik zou kiezen voor medium output, geen Duncan JB dus.

Arvoitus
6 februari 2007, 15:13
wat ook helpt is om de gain niet meteen op 10 te gooien, zeker voor blues is gain op 4 á 5 al genoeg...
op 10 krijg je IMO echt een kuttoon, je hoort alleen maar oversturing.
Gain heb ik nooit op 10 gezet, het is inderdaad een kuttoon. Maar zodra ik van het cleane kanaal naar het crunch kanaal ga is het meteen overstuurd. Gain staat meestal op 5, en zelfs op 3/4 heb ik nog steeds metal. Ligt waarschijnlijk aan me pups.

Maar eigenlijk zocht ik naar een standaard gitaar, pickups veranderen zal ik het eerste paar jaren toch niet doen.