PDA

View Full Version : gefrustreerde barree



intro
29 december 2002, 16:39
Hey, ik heb een vraagje...

ik probeer mezelf een beetje gitaar te leren spelen, maar ik loop vast op het barree accoord van het type B (x24442), moet je de D, G en B snaar indrukken met je:

-ringvinger (dat las ik, maar ik kan mijn ringvingertopje simpelweg niet genoeg buigen, in die onnatuurlijke richting dan, en demp dus de hoge E snaar),

-pink (dat hoorde ik van een vriend die ook net begonnen is, dat gaat al beter, maar is ook nog niet fantastisch...),

-overgebleven vingers? (een heel gedring, voelt ook niet gezond :smile: )

Klinkt eigenlijk vrij triest, ik moet dus in alle drie de gevallen iets gaan oefenen wat ik erg moeilijk vind, maar ik oefen liever in 1 keer de goeie manier...

hoofd
29 december 2002, 16:49
Alledrie de manieren zijn goed, zolang je je pols maar niet in een krampachtige positie zet. Zodra iets pijn begint te doen, niet forceren!!! Zelf gebruik eigenlijk altijd mijn pink om de 3 snaren op het 4de vakje in te drukken, met mijn wijsvinger zit ik op het eerste vakje en met mijn middelvinger druk ik op mijn wijsvinger. M'n ringvinger staat er doelloos bij. Als je per ongeluk de laatste noot dempt (f#, 2de vakje e snaar) maakt dat niet zo heel veel uit, je hebt die noot namelijk ook al op D snaar vakje 4.

gertdm
29 december 2002, 22:08
Bovendien ben je net begonnen met gitaarspelen, zoals je schrijft..barre akkoorden vragen veel kracht. Vooral bij beginners. Het is inderdaad een kwestie van niet forceren en zorgen dat je wijsvinger
zo dicht mogelijk tegen de fret aanligt.
Dat helpt ook de rest van je vingerzetting.
Verder speelt bij barre akkoorden ook de stand van de pols en de duim een rol.
Je duim mag ook wat meer kracht zetten tegen de hals.Je knijpt als het ware de hals tussen duim en wijsvinger.
Daarmee ontlast je de wijsvinger enigszins.
succes :smile:

Stringkiller
29 december 2002, 23:24
Ik pak een B altijd met drie vingers: pink, ring en middelvinger. Elke snaar (D g b) een vinger dus. Met de wijsvinger leg ik dan de barree. Ik weet dat het technisch gezien niet de juiste manier is, maar daardoor kan ik wel nummers met een B of Bes spelen. Ondertussen kun je oefenen op de juiste techniek. Begin anders eens met een Bm of F#. Deze zijn makkelijker om mee te beginnen. Beiden zitten in Hotel California van The Eagles. Kun je meteen een mooi nummer en de rest zijn standaard akkoorden...Volledige tekst en akkoorden vind je op http://www.jauko.nl. Succes!

intro
30 december 2002, 23:02
Ok, bedankt voor jullie reacties!

Maar is er nu 1 beste manier, want van mtlhead begrijp ik dat het niet uit maakt, maar ik geloof dat stringkiller het daar niet echt mee eens is.... :smile:

De andere standaard barreetjes lukken me trouwens aardig, nog niet zo heel snel, maar toch,
en deze begint ook te lukken als ik mun pink gebruik :grin:, dat begon te lukken nadat ik het met mijn ringvinger een tijdje had geprobeerd.
Maar kan ik gerust mijn pink blijven gebruiken of zal ik blijven oefenen op mijn ringvinger?

ikzeidegek
31 december 2002, 12:48
De makkelijkste manier voor mij en waarschijnlijk voor velen is de B-majeur te pakken, door je wijsvinger over alle snaren van de 2e fret te leggen en tegelijkertijd je ringvinger (hol maken en dus niet gebogen zoals je normaal doet) op de 2e, 3e en 4e snaren zetten. Het hol maken is dus de manier om de onderste snaar niet te raken. Met je ringvinger maak je dus eigenlijk een op het fretboard verschoven A-majeur. De duim gaat uiteraard gewoon weer achter de hals , ongeveer tegenover de wijsvinger. Deze barre pak je gewoon veel sneller dan als je alle vingers zou gebruiken, alleen al door ruimtegebrek bij dikke vingers. Bovendien heb je dan nog 2 vingers vrij, die je dan weer ergens anders kan gebruiken.

gertdm
31 december 2002, 16:40
bovenstaande klopt. maar is een variant.
Een barre maak je door je wijsvinger over alle snaren te leggen. Welke vingers je vervolgens gebruikt is persoonlijk.
Ik pak zelf altijd de 4e en 5e snaar(maj) of 3e en 4e (mineur) snaren met een vinger (dus met mijn middelvinger dan een andere snaar. Mijn pink gebruik ik om loopjes te doen vanuit de barre (majeur of mineur)

dirkw83
2 januari 2003, 08:50
Een Bar over alle snaren is niet juist; vormt in het geval van de Bmaj een B/F# en dat is niet geheel juist. Met je wijsvinger top kun je het best de E snaar dempen.

Met de duim moet je niet al te veel kracht zetten want dat is júist een van de oorzaken van kramp na een paar minuutjes bar spelen. Probeer eerder om meer druk te leggen met je vingers dan met je linkerduim want dat ga je echt voelen.

Voor de rest... Eén vinger voor het 'A' gedeelte van het akkoord is goed maar zorgt er wel voor dat je niet snel van bijv. B naar Bsus4 of zelfs Bsus kunt switchen. Geeft aan de andere kant wel weer de mogelijkheid tot een B6.
Je kunt wel zeggen dat je een B4 wel op E-bar kunt spelen maar dan klinkt het akkoord praktisch anders omdat je een verhoogde prime toevoegt.

intro
2 januari 2003, 22:20
Ok, dat snap ik...,
en het mooiste is dat alledrie de manieren nu beginnen te lukken. Nog niet zo snel, maar daar wordt aan gewerkt. De andere barreetjes gaan nu ook al een stuk beter en sneller..., als het zo doorgaat kan de majeur en mineur barreetjes over een week wel soepel overpakken! Volgens mij is mijn linkerhand echt sterker geworden deze vakantie. Maar ik krijg na een tijdje barree's oefenen nog wel een beetje kramp in mijn duim..., hoe kan je die het beste op de hals zetten? met ongeveer je top van je duim of met het harde stukje, net iets boven de knik in je duim? of maakt dat niks uit, gewoon wat je prettig vindt? (of moet je gewoon weer alle manieren oefenen? :smile:)

(Hij blijft maar vragen he! :razz: )

gertdm
3 januari 2003, 00:04
van bovenstaande snap ik niets. Een barre betekent in de gitaartechniek dat je op een hogere positie op de hals zorgt voor een transponisatie, het effect van een capo dastro.Vervolgens pak je met de overige vingers een akkoord. In de uitvoering kun je daar varianten op toepassen. Half open, andere vingerzetting etc. Het principe blijft

intro
3 januari 2003, 09:32
Wat ik bedoelde was het volgende.
Bij het pakken van een barree is er redelijk wat kracht nodig om te zorgen dat alle snaren goed klinken, en niet dof.
Die kracht lever ik voornamelijk met de duim van mijn linker hand. Als ik een tijdje barree's heb gespeeld wordt die moe, en gaat ie een beetje pijn doen.

Ik vroeg me af of er nog een manier is om het beste die kracht te leveren, zodat je minder snel kramp krijgt.
misschien met je duim plat tegen de onderkant van de hals, of juist wat meer met de punt van je duim...

maar het zal waarschijnlijk niet veel uitmaken, aangezien u/je :smile: niet begreep wat ik bedoel (misschien nog wel niet :razz: )...

dirkw83
4 januari 2003, 04:40
volgens mij bedoelde GertDm mijn verhaal, maar ik zal jou dalijk ook proberen te helpen :smile:

Gert, ik bedoel dat je bij een Bar akkoord van uit A niet de toon op de E-snaar mee mag spelen als je een volledig puur akkoord (mineur/majeur) wil krijgen. Dat houd in dat je de snaar het beste kunt dempen met je vingertop.
Verder bedoelde ik met duim de duim aan je linkerhand.

Nu, om die kramp weg te krijgen is het eerst zaak dat je precies weet hoeveel kracht je moet gebruiken om een bar akkoord helder te spelen.
NIET te veel want:
-als je een beetje versleten fret hebt, kan de snaar meefibreren op de volgend fret
-het doet PIJN! na een tijdje.
en NIET te weinig want:
-je kunt de klank van een akkoord daarmee dusdanig verneuken dat het niet eens meer als het bedoelde akkoord klinkt.

Je moet dus zorgen dat je hard genoeg drukt, maar niet zo hard dat je pijn lijdt.
Dat kun je bereiken met een gitaarleraar of door veel ervaring.
Weet wel dat in principe hoe hoger een akkoord op de hals ligt, hoe zwaarder je vaak moet drukken. (dus bij F uit A iets harder dan bij C uit E)

dirkw83
4 januari 2003, 04:42
probeer trouwens ook om met de wijsvinger zijwaarts druk te geven: druk niet keihard met de rug van je vinger op de fret maar zet hem krachtig neer en draai hem wat zodat het harde stuk van je vinger (binnenkant) hard vlák voor de fret drukt.

Buzz
4 januari 2003, 08:34
Kracht, kracht, kracht...
Dat is nou net waar 't uiteindelijk niet om draait. Natuurlijk heb je kracht genoeg nodig om het hele zaakje tegen de fret te houden, maar je moet niet bewust kracht willen zetten. Veel oefenen, daar ligt de kneep.
Wat mij uiteindelijk hielp is: de barré neerzetten en met de andere drie vingers loopjes spelen. Dat lijkt lastig en dat is het ook. Maar als je wat verder komt ben je de barré vergeten en is da geen probleem meer.
Nou ja, 't is maar een ideetje.
O ja, een goed afgestelde gitaar doet wonderen!

dirkw83
4 januari 2003, 13:21
idd. een strak gespannen gitaar speelt zwaar.