PDA

View Full Version : Vox, Vox, Vox, of Roland?



denniss
5 februari 2007, 13:58
Ik heb nu pas een LC spitfire II gehaald en speel al twee weken zonder versterker maar ga er nu wel echt eentje halen. Hij is in weze alleen voor thuis en misschien een oefenruimte. Ik speel voornamelijk klassieke rock, en funk-achtige rock a la RHCP. Hij is in ieder geval niet bestemd voor metal of iets in die richting.

Mijn budget is beperkt en daarvoor wil ik eigelijk de Roland Cube 15 halen voor een 99 euri. Maar volgens sommigen is Vox met vergelijkbare versterkers toch beter? Ik heb een beetje rondgekeken maar ik zag VEEL Vox staan lopende van 100 tot 200 euri: Vox AD15VT (200E), Vox DA15 (170), Vox DA5 (160), Vox Pathfinder 15 (135), Vox Pathfinder 10 (100), Vox Pathfinder 15R (150).

Nu zou ik eigelijk wel willen weten wat nou de beste keuze zou zijn. ik gebruik weinig effecten over het algemeen en hoewel effecten erop (distortion/overdrive is wel nodig) nodig zijn ga ik niet extra veel betalen voor een extra functie. ik speel voornamelijk clean.

vulvasonic
6 februari 2007, 10:34
Het zijn allemaal oefenversterkertjes voor thuis en ze hebben allemaal een zooi effecten en meer van dat soort spul. En zo moet je er ook naar kijken. Kwalitatief ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel.

Natuurlijk lopen hier veel toonpuristen rond die, zelfs binnen die prijsklasse, nog een serieuze poging doen om de kwaliteit van het geluid te vergelijken. Feit is dat het geluid nooit geweldig is, maar absoluut leuk genoeg om mee te kloten.

Mijn advies; koop er een die er lollig uit ziet en leuk bij je meubilair past. :)

O, na een jaar of twee (of minder) gaan ze allemaal kraken en krijgen ze allemaal wel wat gebreken. En laat je niet overhalen om te kiezen voor Behringer, want dat gaat meestal al kapot als je er te lang naar kijkt.

brunodb
6 februari 2007, 10:37
ik zou voor de vox ad15 vt gaan. die heeft het beste geluid van al diegene die je opnoemt. en die 100 euro die je extra uitgeeft zal je je geen moment beklagen. dat er veel functies opzitten die je niet gebruikt zul je later misschien nog gaan gebruiken als je experimenteerdrang krijgt. heel cool versterker waar veel goede(voor zijn prijs natuurlijk) geluiden inzitten die je lang blijven boeien

guitartub
6 februari 2007, 18:32
ik zou voor de vox ad15 vt gaan. die heeft het beste geluid van al diegene die je opnoemt. en die 100 euro die je extra uitgeeft zal je je geen moment beklagen. dat er veel functies opzitten die je niet gebruikt zul je later misschien nog gaan gebruiken als je experimenteerdrang krijgt. heel cool versterker waar veel goede(voor zijn prijs natuurlijk) geluiden inzitten die je lang blijven boeien

Hier is weinig aan toe te voegen. Kom je eenmaal in de experimenteerfase dan kun je ongeveer kijken wat een Fender doet of Vox of Marshall, of de USA rectifier modellen. Helemaal 100% is het natuurlijk NOOIT maar je krijgt toch een aardig idee. En wil je dan verder heb je je misschien een aardig beeld kunnen vormen. Ik heb mijn Vox modeller (AD60) nu ruim 4 jaar. Zowel in de oefenruimte als op het podium gebruikt en het ding blijft me boeien.

denniss
7 februari 2007, 11:32
Maar al deze Vox zijn buizen toch? Wat zijn de kosten om deze te onderhouden en hoe vaak zou dat per jaar moeten?

En is het verschil tussen een transistor (Cube) en de Vox zo groot dan?

guitartub
7 februari 2007, 11:42
Neen, de Vox AD serie is geen buizenversterker maar heeft 1 buis die in het pre amp circuit zit. Die buis gaat jaren mee dus over enig onderhoud hoef je je niet zo'n zorgen te maken. Wel laat ik mijn amp jaarlijks door een amptech nakijken en schoonmaken. Voor een buizenversterker geldt ongeveer hezelfde verhaal, al naar gelang hoeveel je het ding gebruikt. Wat klankkarakter betreft verschillen buizen en transistor amps natuurlijk behoorlijk van elkaar. T'is maar net wat jij wilt en wat je mooi vindt. Veel luisteren en testen dus.

almarvk
7 februari 2007, 11:43
Tis allemaal transistor. Er komen geen buizen bij kijken...

guitartub
7 februari 2007, 12:06
AD serie? Komt wel degelijk een buis bij kijken!

Kim Wilson
7 februari 2007, 12:20
Ja, één preamp buisje. Maar daarvan wordt het nog geen buizenversterker.

Rinze
7 februari 2007, 12:39
Maar dat pre-ampbuisje zit, net als in de tonelab, erin om middels een speciaal circuit een buizeneindversterker te simuleren. Het is dus niet de gebruikelijke excuus-buis in de hybride voorversterker, maar een excuusbuis in een eindversterkersimulatie.

Van de Vox-site:

VOX Valve Reactor for true tube power amp sound and feel.

The AD100VT, AD50VT, AD50VT-212, AD30VT and AD15VT feature our patented VOX Valve Reactor found on all Valvetronix products. The Valve Reactor circuit uses a 12AX7 triode vacuum tube together with an actual low-wattage tube power amp circuit, a virtual output transformer and a dummy speaker circuit that simulates the impedance changes of a real speaker. It also reconfigures itself so that its characteristics are the same as the amps it’s modeling (class A, class AB, negative feedback circuit, etc.). This means that all of the nuances of the original amp model including sound, feel, distortion and presence are reproduced accurately.

Afijn, in de Tonelab werkt het heel aardig, dus het zal in de AD-versterkers zijn werk ook wel doen.

guitartub
7 februari 2007, 12:56
Ja, één preamp buisje. Maar daarvan wordt het nog geen buizenversterker.

Dat heb ik ook nooit beweerd.

(Maar dat pre-ampbuisje zit, net als in de tonelab, erin om middels een speciaal circuit een buizeneindversterker te simuleren. Het is dus niet de gebruikelijke excuus-buis in de hybride voorversterker, maar een excuusbuis in een eindversterkersimulatie)

En hier zit dus het onbegrip in. Gehoormatig verschilt de Vox met dat ene buisje behoorlijk van de andere hybride en modelling amps.

mmd
9 februari 2007, 07:17
hoi
ik heb zelf een vx ad30vt en kan nie andes zeggen dat het een geweldig ding is zeker voor thuis gebruik.
en wat het buisje betreft ik heb hem vergeleken met marshall en line6 die halen het geen van beide bij de vox.

darkrazer
9 februari 2007, 14:55
hoi
ik heb zelf een vx ad30vt en kan nie andes zeggen dat het een geweldig ding is zeker voor thuis gebruik.
en wat het buisje betreft ik heb hem vergeleken met marshall en line6 die halen het geen van beide bij de vox.

En daar ben ik het als vox ad 15vt het weer mee eens. AD15/30vt klinken beter en hebben véél meer mogelijkheden als die andere amps!