PDA

View Full Version : Probleem enkelspoel elementen strat



FrankC
5 februari 2007, 13:06
Iemand een idee hoe ik het volgende probleem kan verhelpen of verminderen.

Ik heb een fender strat USA uit 2001. De standaard elementen zitten er nog op. Ik weet niet precies welke elementen het zijn maar waarschijnlijk zijn het gewoon American Strat® Single-Coil Pickups.

Probleem:
De uitfase standen zijn vrijwel ruisloos maar zodra ik naar standje 1, 3 of 5 schakel neemt de ruis aanzienlijk toe. Daarbij hoor ik een lichte zoem toon. Het blijven enkelspoelelementen dus er zal altijd sprake zijn van een zekere mate van ruis maar dit kan niet de bedoeling zijn.

Ik weet dat er kwalitatief betere elementen te koop zijn maar wat voor elementen zouden jullie adviseren? Hierbij denk ik aan enkelspoel elementen die het karakteristieke strat geluid behouden. Denk Mark Knopfler, Robert Cray etc.......

Epic
5 februari 2007, 13:13
Of je elementen alleen de oorzaak zijn van het probleem is de vraag. Denk ook aan omgevingsfactoren als tl-buizen, computer monitoren en dergelijke. Verder kan een slechte aarding / shielding ook van invloed zijn op ruis.

Ik gebruik zelf kinmans (http://www.kinman.com/), Fender heeft nu ook noiseless.

The Underdog
5 februari 2007, 13:21
Volgens mij is het normaal, hoor. Als je dicht bij de versterker staat, zal de ruis toenemen.

G.G.
5 februari 2007, 14:04
Dat is gewoon het geluid van een strat in stand 1 ,3 en 5. Daar doe je niet veel aan als je het karakter van een strat wil bewaren. Noiseless ben ik ook niet echt een voorstander van.

Voor de Robert Craysound zou je een setje Texas Specials kunnen nemen (met dezelfde problemen in stand 1, 3 en 5), maar vergeet ook niet dat je het geluid alleen maar kan benaderen, want een stringthrough hardtail klinkt toch altijd anders dan een (geblokte) tremversie.

Begini eens met het echt goed shielden van de cavity, aarden van de hele zooi etc, voordat je aan andere pups gaat denken.

savale
5 februari 2007, 14:13
Wordt het geluid minder als je de snaren of iets metaalachtigs van je strat aanraak?

renier
5 februari 2007, 15:10
Iemand een idee hoe ik het volgende probleem kan verhelpen of verminderen.

Ik heb een fender strat USA uit 2001. De standaard elementen zitten er nog op. Ik weet niet precies welke elementen het zijn maar waarschijnlijk zijn het gewoon American Strat® Single-Coil Pickups.

Probleem:
De uitfase standen zijn vrijwel ruisloos maar zodra ik naar standje 1, 3 of 5 schakel neemt de ruis aanzienlijk toe. Daarbij hoor ik een lichte zoem toon. Het blijven enkelspoelelementen dus er zal altijd sprake zijn van een zekere mate van ruis maar dit kan niet de bedoeling zijn.

Ik weet dat er kwalitatief betere elementen te koop zijn maar wat voor elementen zouden jullie adviseren? Hierbij denk ik aan enkelspoel elementen die het karakteristieke strat geluid behouden. Denk Mark Knopfler, Robert Cray etc.......

tja, echte strats hebben nu eenmaal wat ruis en brom, daar doe je niks aan. goed shielden kan helpen, maar verwacht geen stille elementen.noiseless is een optie, maar het hele fabeltje van humbuckers-die-klinken-als-singles is onzin, dus als je perse de echt SC toon wil, zul je genoegen moeten nemen met wat ruis.

overigens: cray en knopfler gebruikten beide texas specials, dat zal dus wel de toon zijn die je zoekt.

Kim Wilson
5 februari 2007, 15:18
Dimmers, tv's e.d. zijn allemaal oorzaken van ruis en brom. Ik moet bij mij thuis echt zoeken naar een plekje waar ik een acceptabel "stil" geluid heb (dimmers voor en achter, dat zijn de ergste oorzaken).

jaspie
5 februari 2007, 15:27
Wordt het geluid minder als je de snaren of iets metaalachtigs van je strat aanraak?
bij mij wel:p, moet me gitaar nog eens openhalen, denk dat het een soort aarde probleem is.

savale
5 februari 2007, 15:35
bij mij wel:p, moet me gitaar nog eens openhalen, denk dat het een soort aarde probleem is.

Ik de mijne vrijwel direct helemaal geshield omdat ik er gek van werd... Alle rare bijgeluidjes zijn nu gelukkig over! :D

FrankC
5 februari 2007, 15:39
Alvast bedankt voor jullie reakties en tips! Ik zal mijn gitaarelementen eens onder de loep nemen.

Nu is het al lastig om hier in huis geen hinder te ondervinden van andere elektrische apparatuur maar dan moet dat live helemaal een drama zijn. Denk hierbij bijv. aan de lichtinstallatie. Ik heb deze strat nog niet op het podium gebruikt maar wil het wel gaan doen.

Hoe doen jullie dat dan live?

Rinze
5 februari 2007, 15:50
Iemand een idee hoe ik het volgende probleem kan verhelpen of verminderen.

Ik heb een fender strat USA uit 2001. De standaard elementen zitten er nog op. Ik weet niet precies welke elementen het zijn maar waarschijnlijk zijn het gewoon American Strat® Single-Coil Pickups.

Probleem:
De uitfase standen zijn vrijwel ruisloos maar zodra ik naar standje 1, 3 of 5 schakel neemt de ruis aanzienlijk toe. Daarbij hoor ik een lichte zoem toon. Het blijven enkelspoelelementen dus er zal altijd sprake zijn van een zekere mate van ruis maar dit kan niet de bedoeling zijn.

Het zijn geen uitfase standen, maar de combinaties van twee elementen waarbij de middelste blijkbaar "reverse wound" is, waardoor je bij de combinaties een humbucking effect krijgt. Single Coils zijn nu eenmaal gevoelig voor bijgeluiden door hun bouwwijze, en afhankelijk van de afstand tussen gitaar en versterker, hoeveelheid vervorming, kwaliteit van het lichtnet en aarding, lampen, koelkasten, tl-buizen, kwaliteit van kabels en effecten en de afscherming van je gitaar. Zo, en ik ben vast nog een paar factoren vergeten. Er zijn inderdaad wel noiseless-varianten, minder lawaai maar ook net niet helmaal het echte strat-geluid. Ik heb op een strat Kinmans zitten, geen bijgeluiden maar toch qua geluid een (behoorlijk goed, dat wel) compromis.

Dus: al kun je met afscherming wel wat verbeteren, het blijft een keuze tussen geluid en bijgeluid...

no 1 hops
6 februari 2007, 09:37
humbuckers-die-klinken-als-singles is onzin, dus als je perse de echt SC toon wil, zul je genoegen moeten nemen met wat ruis.


ik denk dat fender daar anders over denkt.
http://www.billlawrence.com/Pages/SCNHistory.htm

daarbij nog volgende.
op dit moment heeft BL de l200 pups in productie waarvan diegenen die het tot nu toe hebben uitgeprobeert erg onder de indruk zijn van hun vintage sound en stilte.
http://p082.ezboard.com/More-BLs-for-me--Now-with-tone-report-D/fguitarsbyfenderfrm8.showMessage?topicID=2303.topi c

Rinze
6 februari 2007, 10:14
Hmm. Van wat ik tot nog toe heb gehoord van de noiseless club raakt er toch altijd iets zoek van het echte single coil geluid. Kan ook bijna niet anders, het is toch een kwestie van met iets andere technologie hetzelfde geluid willen krijgen. Echt hetzelfde geluid krijg je (tot nog toe) alleen met echt dezelfde (volkomen archaïsche) technologie.

no 1 hops
6 februari 2007, 14:36
probleem met alles wat met gitaargeluid te maken heeft is persoonlijke keus.
lees het verhaal van die topman van fender en je leest dat zij vergelijken met authentieke fenders, dus het geluid van de door BL uitgedokterde noisless komt daar dus dicht bij.
niet helemaal? nee, zal het ook nooit worden als je pro wel wilt hebben en de neg niet.
je wilt de pickups zoals toen, maar niet de ruis van toen maar ook ruis maakt deel uit van het totale geluid, brakke versterkers van toen (neem orange waarvan ik gehoord heb dat ze in de begin jaren nogal gauw de geest gaven
of neem fenders die met slechte isolatie materiaal van kabels werkte in hun buizen amps.)
alles heeft maken met de sound.
neem volgend filmpje, buddy guy, samen met zijn band, en die tweede gitarist is echt niet slecht, maar wat is nu de strat sound?

http://www.youtube.com/watch?v=zYDhwQERaIA

die van buddy dat geluid op dit filmpje hoorde ik ook met mijn keystone setje van BL, maar ook die hebben een beetje noise, maar denk je in een setje met opgevoerde brug pup en rw midden pup voor nog geen 70 euro thuis.
maar is dat de strat sound?
koop andere snaren en je krijgt of mist iets, andere speaker of kabel kan al heel veel verschil maken, dus het blijft een zoektocht

G.G.
6 februari 2007, 15:42
http://www.youtube.com/watch?v=zYDhwQERaIA

Lekker sound heeft Buddy Guy, maar HOLY SHIT, dat stuk van 6:00 tot 7:00 :rockon: Die sound wil ik wel hebben in een van mijn stratjes.

no 1 hops
7 februari 2007, 12:52
zou wel willen weten hoe hij dat dikke intro geluid maakt (accoord?)

maar over die tweede gitarist zei hij in een interview over de vraag dat als hij een snaar brak of hij die zelf vervangt.
yes i do , an meanwille ... takes it over and nobody knows i am gone.

zegt veel over de mens zelf denk ik