PDA

View Full Version : CD recording/branden



TIMBER
5 februari 2007, 09:43
Vroeg mij af wat beter was om je CDees te recorden/branden.
Via NERO op je PC-brander of via een Digital Audio Recorder..??

guhlenn
5 februari 2007, 11:18
wat betreft consistentie legde de PC het altijd af tegen de brander van m'n pa. Maar de 'recommended' cdtjes zijn per stuk ook veel duurder voor die (philips) brander, dsu daar kan het hem wel eens inzitten.

TIMBER
5 februari 2007, 12:25
Ok maar hoe zit dat technisch dan... bij het branden via een PC wordt als het ware gewoon de data gekopieerd, dus lijkt me weinig verlies. Hoe werkt dat dan bij een Digital Audio Recorder..???

guhlenn
5 februari 2007, 15:45
nog minder verlies? eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul waarom. Ik meen dat op de site van Bob Katz er diep op in word gegaan.

harrie-beton
5 februari 2007, 16:00
bij het branden van een CD wordt er niets meer omgezet dus een CD is gelijk aan de WAV op je pc (ik ga er vanuit dat je mixdown 44,1 is). Als je deze WAV digitaal kopiëert is de CD exact gelijk op een andere brander.

guhlenn
6 februari 2007, 08:56
da's niet waar. zoveel is zeker. dat word dus behandeld in dat artikel van Bob katz.

TIMBER
6 februari 2007, 09:08
da's niet waar. zoveel is zeker. dat word dus behandeld in dat artikel van Bob katz.


Heb je daar een link van..??

guhlenn
6 februari 2007, 11:43
het was massive master... http://www.massivemastering.com/html/disc_errors.html

veel plezier...

harrie-beton
6 februari 2007, 14:07
Het is niet een heel goed artikel. Ten eerste is het "de slager die zijn eigen vlees keurt". Hun eigen CD brander komt er het beste uit! Wow, wat een schok.
Ten tweede is dit natuurlijk geen goede manier. De andere CD brander wordt niet bij naam genoemd en andere merken zijn ook niet vergeleken.
Tot slot zou je deze test moeten doen met herhaalde metingen. 1 slechte CD kan toeval zijn. Een steekproef van 1 zegt weinig. Als het al een steekproef is..

+
Boeiend om te lezen. Ik ga ook eens op zoek naar dergelijke test waardes van mijn eigen CD's.

guhlenn
6 februari 2007, 15:21
ben het met je eens hoor. Al is plextor wel de standaard en die gast is gewoon een mastering engineer.

Bob katz is er meen ik dieper op ingegaan, en in de discussie waar ik dit artikel heb gevonden, stonden meerdere referenties. het verklaard ook waarom je cd's niet eindeloos kan kopieren, iets wat ik zelf vroeger regelmatig ben tegengekomen.

guhlenn
6 februari 2007, 15:23
overigens is het argument 'eigen apparatuur was de beste, nou nou' bij de ccnsument natuurlijk niet avlide. Als je je voor dit soort dingen interesseerd (en dat doe je als je zoiets gaat onderzoeken) heb je allicht het beste in huis dan wel koop je dat en doe je de test nog eens (waarbij het verschil nog groter word dus die resultaten publicceer je dan). :)

Azrael
6 februari 2007, 16:31
Alleen als je een slechte brander hebt en goedekope CD's gebruik heb je kans op veel fouten. Een CD kan je in princiepe eindeloos kopieren dat is echt geen punt. Maar dan moet je hem niet in Itunes inlezen maar in een exacte ripper ala Exact Audio Copy en branden op een middelmatige snelheid op een goede kwaliteit CD. Dus niet naar de Aldi een pak halen wat niks kost maar even wat meer betalen (echt niet veel meer) voor goed spul. Overgens is de kwaliteit de laatste jaren enorm verbeterd in de lage prijsklasse dus echt slecht spul vindt je tegenwoordig toch niet echt meer. D'r zit nog wel troep bij maar het valt reuze mee de laaste tijd.

Kim Wilson
6 februari 2007, 16:37
Bij Opus koop je tegenwoordig 100 Philips cd-r voor €17,50. Het kost tegenwoordig bijna niks meer.

DarknessAwaits
6 februari 2007, 16:58
Bij Opus koop je tegenwoordig 100 Philips cd-r voor €17,50. Het kost tegenwoordig bijna niks meer.

Goeie tip! Vroeger brandde ik altijd op Philips maar tegenwoordig zie je ze nooit meer in de winkels.

Han S
6 februari 2007, 17:26
Voor de stand alone CD branders heb je audio CD's nodig en die zijn duurder, bovendien branden die apparaten track at once en de bedoeling is dat je disc at once brandt.

Ik heb twee van die peperdure branders gehad en die waren allebei vrij snel overleden, de goedkope Lite on CD brander en de NEC DVD brander doen het nog prima.

Azrael
6 februari 2007, 17:36
Voor de stand alone CD branders heb je audio CD's nodig en die zijn duurder, bovendien branden die apparaten track at once en de bedoeling is dat je disc at once brandt.

Ik heb twee van die peperdure branders gehad en die waren allebei vrij snel overleden, de goedkope Lite on CD brander en de NEC DVD brander doen het nog prima.

Wat ik zeg. Niks met met die branders. Mits je goede CD's gebruikt met een goede pc en normale snelheid zijn ze uitstekend.

TIMBER
6 februari 2007, 20:13
Bedankt voor alle info jongens maar de vraag was of het beter was om hem op je PC brander te fikken of op bijvoorbeeld een Tascam Digital Audio Recorder.

bert k
6 februari 2007, 22:34
Nou nee dus, want die Tascam moeten speciale audioCD's in en op je PC krijg je tegenwoordig gewoon dezelfde kwaliteit op een CD van een paar centen.

Han S
7 februari 2007, 00:50
Ik geloof zelfs dat die audio CD's niet verschillen van de data CDR, alleen de herkenningscode is anders.

Met de oude Philips stand alone machines kon je geloof ik een CDRXG (audio) in het laadje stoppen, hem laten herkennen door de machine en dan het laadje open trekken en de audio CD vervangen door een goedkope data CDR. Ik heb dat ergens gelezen.

Roman
7 februari 2007, 07:39
Gewoon lekker fakkelen op je PC, geen punt.