PDA

View Full Version : Snaren op een APX-6



Oude Drummer
4 februari 2007, 23:02
Een Yamaha APX-6 gekocht. Er zaten dikkige bronzen snaren op, maar een beetje oud. Die heb ik vervangen door .010 elektrische snaren, maar daar knapte hij niet van op. Speelde superlicht maar klonk een beetje dun. Hop weer nieuwe snaren, nu bronzen .011. Klinkt veel beter, warmer, zoals te verwachten, maar speelt een stuk zwaarder. Ook piepen m'n vingers nogal bij het schuiven.
Heeft er nog iemand een suggestie?

Rinze
5 februari 2007, 11:25
Een APX is een akoestische gitaar, als je daar elektrische snaren op zet komt er niet veel geluid uit, de spanning is dan niet hoog genoeg om het bovenblad en de klankkast in trilling te brengen. De akoestische .011 set zal allicht zwaarder spelen, die bijgeluiden nemen wel wat af als de snaren wat ouder worden, verder is dat een kwestie van netjes spelen en accepteren. Als je met anderen speelt of er bij zingt hoor je dat nauwelijks. Wat betreft het moeilijker spelen kun je misschien de hals nog bijstellen, en eventueel de topkam en brug bijwerken als die te hoog zijn. Maar dat zijn wel werkjes waarbij je moet weten wat je doet.

Makor1966
5 februari 2007, 20:37
Met flatwound snaren heb je minder last van zoevende geluiden op de snaren. Ik gebruik zelf Thomastik-Infeld Precision KF110, .010-.038. Dat zijn stalen snaren met dezelfde snaarspanning als nylonsnaren, voelen erg prettig aan, maar zijn iets minder luid als gewone stalen snaren, ze hebben een wat ronder geluid, en wat minder twang. Ik heb ze op mijn Yamaha grand auditorium gitaar (FPX-300), die heeft een iets diepere klankkast dan die APX. Op mijn APX6a heb ik gewoon d'Addario Acoustic Guitar Strings Phosphor Bronze Extra-Light, .010-.047.

Oude Drummer
5 februari 2007, 22:39
Heren Dank!
Dit lijken wel zinnige ideeen.
De afstelling lijkt me zo te zien prima, niet te hoog en ook niet zo laag dat de snaren op een fret kletteren. Dus daar blijf ik vanaf (normaal zie ik er niet tegen op om een sleuteltje op de halspen te zetten of aan de brug te mieren).
Thomastik snaren ken ik, klinken geweldig op m'n Washburn HB15 jazzgitaar en m'n oude Hofner, eveneens jazzgitaar, maar ik vind ze niet zo geweldig voor de folk/country rol die voor de APX gedacht had.
Ik denk dat ik maar eens .010 bronzen d'Addarios ga proberen. Tenzij er nog meer suggesties gedaan worden.
Gr.
O.D.

Mr.Bluesbreaker
6 februari 2007, 11:56
Ik moet zeggen dat elixer nanowebs mij er goed bevallen op mijn CPX-8.
Is wel een ander model, maar soit. Heb ze vergeleken met D'addario en Martin 0.12. Biede sets gaan stukken minder lang mee dan Elixers, die hebben een speciale coating eromheen waardoor je wel 4 maanden kunt blijven spelen, daartentegen zijn Martins bij mij al na een maand dood qua klank.

Maar je moet er wel van houden, die coating op je snaren. Het geeft imo iets minder bijgeluiden omdat het wat minder grof qua structuur is, maar op elektrische gitaar wil ik juist weer geen coating. Daar gebruik ik Ernie Ball snaren.