PDA

View Full Version : Bigsby op een Les Paul: Ontstemmen?



Baker
4 februari 2007, 18:19
wie o wie heeft er ERVARING met een bigsby op een Les Paul?
Ik ben van plan er een op mijn LP studio te zetten. Alleen ik durf het niet aan omdat ik bang ben dat ie gaat ontstemmen. Ik vind het nu juis zo'n voordeel dat ik een heel optreden kan doen nagenoeg zonder bij te stemmen. Kan dat nog steeds als ik een bigsby erop zet?

Ik snap wel, dat als je 4 nummers achter elkaar aan die hendel gaat lopen sjorren, dat ie dan ontstemt met zo'n bigsby. Maar als ik gewoon normaal speel, met af en toe een tremelo effectje, blijft ie dan echt goed op stemming? Wie heeft hier ervaring mee?

E-J
4 februari 2007, 19:09
Ik heb een Bigsby (B7 dacht ik) op mijn Richwood, en ondanks dat 'ie nog niet goed afgesteld is, ontstemt hij de gitaar nauwelijks tot niet.

episua
4 februari 2007, 20:36
Dit kan je best doen hoor. Wel heb ik vaker gehoord dat het de sustain van een gitaar (bv les paul) wel wat verminderd. Locking tuners moet je ook gewoon direct erbij kopen, daarna kan je behoorlijk gebruik maken van je tremolo zonder dat ie veel ontstemd.

hubert
4 februari 2007, 21:04
het ontstemmen heeft vaak te maken met dat de topkam en de brug de snaren niet goed laat glijden. Het is dus belangrijk dat die geen wrijving geven.

Noid
4 februari 2007, 21:27
Wil je hem er op hebben voor de looks, of wil je hem ook gaan gebruiken? Indien het laatste: bigsby's zijn niet de meeste stemvaste tremolo's, maar als je hem niet te heftig en teveel gebruikt en vooral het advies van Hubert hierboven (alles goed gesmeerd hebben, met bijv wat grafiet) volgt, zal het wel loslopen, m.b.t. de stemvastheid.

Yamhammer_71
5 februari 2007, 00:29
Een Bigsby kan in principe ontstemmen, maar je vraag was met betrekking tot vrij weinig (af en toe) gebruik ervan. Ik denk dat het in jouw geval geen tot weinig problemen zal opleveren. Je hebt natuurlijk gitaristen die erg lomp en veelvuldig een Bigsby gebruiken en dat zou de boel op den duur kunnen doen ontstemmen.
Ik weet niet of je de Bigsby zelf monteerd? Anders zou je ermee naar een gitaarbouwer kunnen gaan en je speelstijl/aanslag/snaarhoogte kunnen bespreken en van daaruit zal het naar jou wensen perfect in orde gemaakt worden, zonder dat de boel ontstemd. Dan zal er vast ook een locking nut bij de zaak betrokken worden. Ik zou wel naar een echte Luthier gaan, niet naar de ''Handige Henkie'' zonder enig gitaarbouw-opleiding uit je buurt.
Dan moet het echt probleemloos in orde gemaakt moeten kunnen worden :)

Rutger
5 februari 2007, 09:17
Ik heb een bigsby op m'n LP, en dat wat de meeste ontstemming veroorzaakt is de standaard brug. die moet je vervangen door een rollerbridge, scheelt stukken! de snaren blijven op een standaard brug namelijk achter de zadeltjes hangen of verspringen juist ineens. daarnaast speelt de topkam ook een rol, die kun je het beste vervangen door een graphtech kammetje. En als dat nog niet voldoende is, locking tuners erop zetten. Met een set goeie 'normale' tuners moet het ook te doen zijn, maar ik weet niet hoe heftig je je bigsby gebruikt natuurlijk.

omni
5 februari 2007, 09:26
Ik heb een bigsby op m'n LP, en dat wat de meeste ontstemming veroorzaakt is de standaard brug. die moet je vervangen door een rollerbridge, scheelt stukken! de snaren blijven op een standaard brug namelijk achter de zadeltjes hangen of verspringen juist ineens. daarnaast speelt de topkam ook een rol, die kun je het beste vervangen door een graphtech kammetje. En als dat nog niet voldoende is, locking tuners erop zetten. Met een set goeie 'normale' tuners moet het ook te doen zijn, maar ik weet niet hoe heftig je je bigsby gebruikt natuurlijk.

Mijn ervaring is dat het ontstemmen vooral bij de topkam gebeurt. Een grafieten topkam lost veel problemen op. Ik heb een Es135 met bigsby en gebruik gewoon de standaard tom, maar de mijne heeft wel een grafieten topkam. Als ik moest kiezen dan zou ik eerder kiezen voor grafieten zadels dan een rollerbridge. Deze schijnen veel sustain uit je gitaar te halen. locking tuners kunnen ook helpen. Maar onthoud een bigsby is geen floyd!

Rutger
5 februari 2007, 09:45
dan zal het wel per gitaar verschillen. misschien zijn mijn zadels wat ruwer/scherper/hoekiger, waardoor ze blijven hangen.

jplm
5 februari 2007, 10:06
wie o wie heeft er ERVARING met een bigsby op een Les Paul?

Neil Young :).

ponq
5 februari 2007, 11:24
Neil Young inderdaad :P


JO: In this age of high-tech whammies, what's the advantage of having a Bigsby?

NY: It works; it's expressive. The wang bars they have now are not expressive; they're too tight. You can go way down and come way back up and do these metal licks and still stay in tune. Big deal---stay in tune, great. You already were in tune. I go out of tune in every song, because the thing just doesn't stay in tune. But when you keep moving, you never know when you're in tune. It's like hand-controlled flanging. And if you have a tape repeat on, an Echoplex, and you just ever so slightly use the Bigsby, then your sound is going up and down, but the echo is always following behind it. So it's like you really have two guitars that are not only on two different attacks, but one's in a different pitch. It's a huge sound. I've got the Bigsby worn into my hand. I can't do anything else. It has to be a Bigsby.

Ik heb zelf ook een Bigbsy B7 op mn Gibson LP standard (blackie) gezet. Ff boren...maar tis briljant :p En bij mij blijft ie zeker wel in tune. Iets vaker stemmen, maar tis zeker geen ramp. Bij licht gebruik (waar ie voor is) hoef je je geen zorgen te maken.