PDA

View Full Version : JMP kapot



Di Stefano
4 februari 2007, 15:55
Ik heb een probleem met mijn Marshall JMP. Toen ik hem deze morgen aanzette geeft hij een constant gebrom. Hoe verder je de preamp opendraait hoe luider dit wordt. Mijn mastervolumeknop daarintegen blijkt niet meer te werken. Wat kan het probleem zijn?

Franc
4 februari 2007, 19:09
Probleem met de input(s)?

Heb je dit probleem met een gitaar ingeplugd of juist niet?
Hoor je verschil tussen met en zonder gitaar ingeplugd?

worst
5 februari 2007, 13:48
mischien je master potmeter kapot?

Di Stefano
5 februari 2007, 16:04
Zou natuurlijk wel kunnen. De preampknop lijkt nu te werken als een mastervolume.

elerik
6 februari 2007, 14:30
even een off topic vraagje, niet echt maar ja.

Kunnen potmeter een gigantische brom veroorzaken die niet toe neemt als je het volume verhoogd?

Hk heb dit nu bij een marshall superlead uit 71`

Franc
6 februari 2007, 14:33
Er zijn veel dingen die brom kunnen veroorzaken. Losse (aarde) draden, slechte verbindingen, slechte buizen en slechte potmeters.

Doe de buizentrek truc om uit te zoeken waar het probleem precies zit.

Je woont niet ver weg, kom anders ns langs met dat ding (altijd leuk om oude Marshalls op de tafel te hebben :D).

elerik
6 februari 2007, 19:09
De buizentrek-truc, leg die eens uit!

kennis wil ik altijd!

Franc
6 februari 2007, 19:21
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=86811

Pagina 1 bijna onderaan :)

elerik
6 februari 2007, 19:27
Ik gok tot je alleen de preamp buizen bedoelt maar vraag het toch maar.

Als ik een eindbuistrek, veranderd de impadantie dan op eens niet?
En moet ik er geen twee tegelijk uit trekken?

Di Stefano
6 februari 2007, 22:00
Ik heb al mijn preamp buisjes vervangen. Het probleem doet zich nog steeds voor. Ik zal hem eens naar een tech moeten brengen.

Franc
6 februari 2007, 23:16
STefano, dezelfde 'fout' werd ook al gemaakt in de thread waar ik naar verwijs.
Je kunt wel alle preamp buizen vervangen, maar daar sluit je alleen maar mee uit dat het de buizen zelf zijn. Er kan ook iets mis zijn met de buisvoeten of de schakeling rondom een buis. Een kapot weerstandje kan genoeg zijn om enorme herrie te veroorzaken.

En ja, in principe doe je deze truc alleen met de preamp buizen, stuk voor stuk. Als de herrie blijft zodra je de fasedraaier eruit hebt (bij Marshalls meestal de buis direkt naast de eindbuis) weet je dat de herrie dus vanaf dat punt veroorzaakt wordt. Je zou dan 1 eindbuis per keer kunnen trekken om het probleem nog verder te lokaliseren.
En ja, in principe verander je dan de impedantie, maar het is maar om even te testen natuurlijk, je gaat er geen avondvullend concert mee staan spelen neem ik aan :)

Di Stefano
7 februari 2007, 00:58
Als ik een willekeurig preamp buisje eruit trek komt er gewoon helemaal niks uit de versterker.

Franc
7 februari 2007, 07:21
De bedoeling is dat je goed luistert naar de herrie die je normaal gesproken hoort. Je hoort natuurlijk geen gitaar meer oid. Niet inpluggen.
Gewoon aanzetten en luisteren naar de brom, ruis, etc.

Gaat deze weg bij het verwijderen van de buis direkt naast de eerste eindbuis (fasedraaier normaal gesproken) dan wordt de herrie dus gemaakt in het deel voor deze buis. Zo werk je terug naar voren. Als de herrie pas weggaat bij het trekken van de eerste buis, dan weet je dat de herrie daarvandaan komt.
Dan doe je daar een andere buis in, helpt dat helemaal niet dan is het niet de buis zelf die herrie veroorzaakt maar iets daarvoor.
Daar zit niet zo veel, dat zijn de inputs, wat weerstanden en koppelcondensatoren dus dan kun je heel gericht (laten) zoeken.

Dat is de truc eigenlijk,.

Franc
11 februari 2007, 08:27
Nog vorderingen?

Di Stefano
11 februari 2007, 20:01
Ik heb komende weken geen optredens en ben nu druk in de weer voor school. Ik zal hem dus ten vroegste in de vakantie laten nazien. Ik heb de buizentruc geprobeerd. Maar als er een willekeurige buis uit is hoor ik gewoon niets meer. Ik denk niet dat het daaraan ligt.