PDA

View Full Version : fender, marshall of toch h&k???



rocking toek
4 februari 2007, 15:17
Ik heb maar weinig verstand van versterkers, wie weet kan iemand mij goede raad geven. Ik wil een versterker van rond de 500 euro aanschaffen, maar er zijn zoveel mogelijkheden en ik kan ze moeilijk allemaal uitproberen...wie kan mij meer vertellen over de voors en tegens van de volgende versterkers, en waar ze wel/niet eschikt voor zijn? Wellicht goed om te weten dat ik er allround mee uit de voeten wil kunnen, maar er toch absoluut een strakke vette(hard)rocksound uit wil kunnen toveren, en scheurende solo's...de gitaar die ik erbij ga gebruiken zal waarschijnlijk een ibanez uit de s-serie zijn, maar sowieso een rockgitaar met een of 2 humbuckers.

-fender deluxe 900 DSP, flink afgeprijsd van 700 naar 470 euro. Er zitten DSP-effecten op en 7 Timbre filters...wat betekent dat???

-marshall MG 100 DFX: ook redelijk afgeprijsd, van 550 naar 400. Wat betekent DFX precies, en wat is "emulated line-output"?

-iets duurder is de marshall AVT 100, van 700 naar 550. Deze is dan wel 3 kanaals, maar wat is verder het verschil tussen de MG en de AVT-serie? ze zijn allebei 100 watt.

-dan last but not least een hughes and kettner matrix 100, voor 450 euro, 4 kanaals. iemand ervring met deze versterker?

grtz, rocking toek!

artnaz
4 februari 2007, 15:33
Als je rock wilt spelen zou ik zeker voor Marshall gaan. Fender heeft mooie clean, maar minder ballen. Die Fender Deluxe 900 DSP is ook een prachtig ding. Maar voor de scheurende solo's moet je toch echt een Marshall nemen. H&K is zwaar klote, imho...

Als ik mocht kiezen, zou ik de MG kiezen. Ik vind de AVT's persoonlijk ietwat minder, en de 150 euro verschil is toch niet niets. Maar in ieder geval een Marshall dus:D!

Waar wil je de versterker kopen btw? Het is natuurlijk altijd beter als je hem zelf kunt testen...

Meadow
4 februari 2007, 15:59
Als je dat geld op kunt brengen voor die combo's waarom niet kijken naar een peavey valveking ofzoiets, zit in de zeflde prijs klasse en het is ook nog eens volledig buizen. en die klinkt ook stukken beter dan MG of Avt, die andere 2 versterkers heb ik nog nooit op gespeeld

rocking toek
4 februari 2007, 16:16
Alvast bedankt! Ik moet zeggen dat veel gitaristen die ik bewonder, in allerlei stijlen van blues tot metal marshall gebruiken daarom had marshall al mijn voorkeur (veelzijdig!), maar ik wil niet me blindstaren op zoiets; ik wil het zelf ontdekken vandaar dat ik me breder orienteer, probleem is dan alleen dat je door de bomen het bos niet meer ziet...wat een aanbod!

Maar wat is dan precies het verschil tussen de AVT en de MG?

en wat zijn DSP effecten en timbre filters (die bij de fender versterker zitten?)?

En wat de specificaties van de marshall MG100 betreft, je kunt de DFX ook aan en uit doen maar wat is dat DFX nou precies? En er is sprake van "emulated line output" wat is dat?

grtz, rocking toek! :rockon:

JorikDekkers
4 februari 2007, 16:18
Ongeveer anderhalf jaar terug heb ik met hetzelfde budget een amp gekocht, en de marshall MG, marshall AVT en H&K matrix ook getest:

Matrix: veel mogelijkheden: 4 kanalen is superhandig en op zich best leuke geluiden, maar de geluiden klinken 'plat', het leeft voor geen meter. In een band valt het volgens mij helemaal weg omdat het totaal geen 'felheid' heeft. moeilijk uit te leggen...

MG100dfx: hetzelfde 'probleem' als bij de matrix: het klinkt plat en doods. Daarnaast vond ik het overdrive kanaal echt helemaal niks. Er wordt wel eens gezegd: bijen in een potje... nou daar lijkt het idd nog vrij veel op

AVT marshall: die is al een stuk beter dan de MG maar ik vind hem ook nog steeds niet je-van-het. Ik vond het gewoon totaal niet lekker klinken, terwijl ik best van een marshallachtig geluid hou.

ik had hetzelfde budget als jij en ik ben met een vox valvetronix combo naar huis gegaan. Hardrock haalt hij makkelijk en hij klinkt meer marshall dan de mg en avt marshalls.

Je moet sowieso veel gaan testen, want smaken verschillen nogal, misschien vind jij die MG of H&K juist wel heel tof klinken.

DSP is de naam van het digitale effectengedeelte in Fender versterkers: DFX is hetzelfde maar dan van Marshall

Emulated line out wil volgens mij zeggen dat als je een koptelefoon eraan hangt, dat over het geluid dan een speakersimulatie wordt gezet, zodat het met koptelefoon ook tof klinkt.

LCH
4 februari 2007, 16:26
-fender deluxe 900 DSP, flink afgeprijsd van 700 naar 470 euro. Er zitten DSP-effecten op en 7 Timbre filters...wat betekent dat???
Ik vind deze Fenders absolute topbakken voor het geld. Dit is een versterker uit de Dyna-Touch serie. Wat die 7 Timbre filters precies zijn zou ik je niet uit kunnen leggen. Op de Fender site staan soundclips van de DynaTouch-serie. Je kunt er zelfs een (hard)rock-sound uithalen. Of het is wat je bedoelt moet je zelf maar beoordelen. Nu is de Fender-site even down, overigens. :)


-marshall MG 100 DFX: ook redelijk afgeprijsd, van 550 naar 400. Wat betekent DFX precies, en wat is "emulated line-output"?
Ongeveer 99 van de 100 forummers zullen je die MG afraden. Zo'n MG ziet er groots uit, maar klinkt allesbehalve groots. Naar mijn bescheiden mening zit er een plat, dun, iel, karakterloos, schel geluid in.


-iets duurder is de marshall AVT 100, van 700 naar 550. Deze is dan wel 3 kanaals, maar wat is verder het verschil tussen de MG en de AVT-serie? ze zijn allebei 100 watt.
Het verschil is dat die MG volledig transistor is en dat de AVT een buisje in de voorversterker heeft + een transistor eindversterker. Die AVT klinkt m.i. iets lekkerder dan de MG, maar of dat is wat je zoekt...


-dan last but not least een hughes and kettner matrix 100, voor 450 euro, 4 kanaals. iemand ervring met deze versterker?
Geen ervaring mee, maar voor het geld is er beter, lijkt me.

Voor 500 euro kun je ontzettend veel kopen. Kijk ook zeker naar de Vox AD-serie. Prima kwaliteit en behoorlijk allround. Of jij je hardrock-sound eruit kunt halen moet je zelf maar beoordelen. De Peavey Valveking die hierboven genoemd is, is 50 watt buizen. Goed ding, maar aan jezelf de keuze of je 50 harde buizenwatts nodig vind. Als je ermee wilt optreden zou ik serieus naar die Peavey kijken.

Verder is het juist wél zaak om alles uit te proberen. Gewoon een middagje naar een gitaarzaak gaan (Feedback ofzo), een Ibanez van de muur scheuren en álles wat binnen je budget valt uitproberen. Je merkt binnen 10 minuten of die versterker wat voor je is en niets is zo subjectief als een amp. :D

Succes ermee! :satisfie:

Outrage
4 februari 2007, 17:59
Ik heb zelf een oudere fender uit de dyna touch serie; redelijk basic, clean en distortion. Maar de versterker klinkt wel erg goed. Ik hou erg van het distortionkanaal dat erop zit. Het niet erg geschikt voor de chugga-chugga metalritmes, maar wel erg lekker voor zingende solo's. Behoorlijk veelzijdige versterker (die oude fender van mij), van clean, over bluestoestanden tot aan (hard)rock.

artnaz
4 februari 2007, 18:56
Voor 500 euro kun je ontzettend veel kopen. Kijk ook zeker naar de Vox AD-serie. Prima kwaliteit en behoorlijk allround. Of jij je hardrock-sound eruit kunt halen moet je zelf maar beoordelen. De Peavey Valveking die hierboven genoemd is, is 50 watt buizen. Goed ding, maar aan jezelf de keuze of je 50 harde buizenwatts nodig vind. Als je ermee wilt optreden zou ik serieus naar die Peavey kijken.
De Valveking heb ik nooit gebruikt (wel veel goede dingen over gehoord), maar een Vox AD-50VT is echt super. Had hem laatst bijna gekocht, puur uit impuls. Maar gelukkig overwon mijn verstand het van mijn GAS-aanval...:rockon:

Hier een mooi filmpje over de AD-30VT: http://www.gearwire.com/vox-ad30-vt.html

guitartub
4 februari 2007, 19:28
Er zijn op het forum nogal wat tevreden Vox AD gebruikers, oa ikzelf. Betekent natuurlijk niet dat je niet open moet staan voor andere versterkers. Voor demo's van de valvetronix serie kun je goed terecht op de site van Voxamps, zeker de moeite van het checken waard. Wat mijzelf betreft blijft Fender mijn interesse houden. De buizenamps behoeven geen nader betoog maar ook de Dynatouch serie is echt niet verkeerd. Blijf wel weg van de FM serie van Fender, beetje jammer want doet m.i. afbreuk aan het merk.

Wimvdb
5 februari 2007, 07:16
Ik heb de fender stage 1600 nog gehad ( grote broer van diegene die jij hier noemt ) Ik vond het de beste transistor bak dat je je kan inbeelden , echt een superding. Die timbre zijn een soort presets waarmee je met een druk op 1 knop bv akoustische simulator of rock of metalsound uithaalt...

rocking toek
5 februari 2007, 11:21
ik heb het filmpje van de vox ad 30 vt bekeken en was onder de indruk! (leuk dat hij met een ibanez gitaar gedemonstreerd werd, die wil ik zelf ook aanschaffen). 30 watt is wel wat weinig, de vox ad 50 vt is bij de muziekzaak hier te koop voor 369 euro. helaas lukt het niet om op de site van fender een geluidsfragment te downloaden. de fender deluxe 900 dsp is "maar" 100 euro duurder dan de vox, maar kostte oorspronkelijk 700 euro! ben er zeer benieuwd naar. als die presets er op zitten dan zou ik er toch bijzonder veelzijdig mee uit de voeten moeten kunnen, ook wat meer heavy stijlen aangaat, zeker met een gitaar met humbuckers.

er zit trouwens een footswitch met 3 knoppen bij, ik neem aan voor 2 kanalen en dan een switch om de effecten aan/uit te zetten, of heb ik t mis?

DeiDRagonas
5 februari 2007, 13:31
Een MG heb ik zelf gehad... En snel weer weggedaan!!!
Het geluid is slecht en bij een beetje podiumvolume heb je het idee dat de combo uit elkaar gaat trillen zo resoneert ie (de stack heeft dat probleem veel minder).

De AVT klinkt SUPER! Heb er nu twee staan. Maar niet heel erg metal... Ik vind vooral de hardrock crunch en clean de moeite waard. De "emulated line-out" is simpelweg een uitgang om direct in een mengtafel te kunnen pluggen. De vroegere uitgangen klonken dan erg slecht, maar de emulated line-out klinkt als een echte speaker met een mic ervoor.

Die Peavey Valveking is (helemaal voor die prijs) ook een super optie. Klinkt ook heerlijk, vooral voor solowerk.

Ik ben geen fan van de Vox AD serie.... Dan vind ik bijvoorbeeld de Line6 Spiders nog beter klinken.

R.E.motion-guitarist
5 februari 2007, 17:33
Hey....

Ik heb zelf al héél wat versterker getest dus ik weet een beetje waar ik het over heb....
Als je rock wil spelen dan is Marshall direct de versterker waar iedereen aan denkt... Dit is een beetje onterecht vind ik.
Wil je per se een marshall dan moet je naar de DSL100 gaan. die is redelijk duur maar de beste all-round marshall. Het is de enige Marshall die een degelijk clean kanaal heeft.

Voor een 100 euro minder krijg héééél wat meer als je naar Hughes and Kettner kijkt. De Switchblade is momenteel dé buizenversterker. Hij heeft 4 kanalen, een ongeloofelijk mooi crisp clean kanaal, een overdrive een lead en een warp... Elke kanaal kan je volledig aanpassen naar eigen keuze (drive, gain, volume) en effecten aan toevoegen(die reeds in de versterker zitten) Dit kan je dan opslaan in 1 van de 126 presets in de versterker...Ik zweer het je er is geen sound dat dit beest niet aankan. (floorboard "gratis" erbij)

Wil je niet zoveel uitgeven voor een eerste versterker dan raad ik je de Hughes & Kettner Matrix 100 aan. Vééél beter en gevarieerder dan de budget Marshall reeks (AVTen MG reeks)
Ook op deze versteker heb je 4 kanalen die je met je bijgeleverd floorboard kan bedienen en individueel aanpassen met on-board effecten (chorus, flanger, tremelo, delay en reverb).
Dit is geen buizenversterker maar toch een heeeeel erg goeie en met zijn 100 watt een heel erg luide als het moet. ik heb er jaren mee live opgetreden en hij heeft me nooit in de steek gelaten. Ga hem zeker eens proberen. Ik raad hem aan als Head met een Cab met Celestion speakers. Randall heeft heel betaalbare en degelijke cabs...

Groeten,

F

ColourofFire
5 februari 2007, 17:51
Geen Marshall MG100 DFX kopen alsjeblieft :(

dat ding is de slechtste verzameling rotzooi die ooit met de naam versterker verkocht is

H&K ss amps ben ik altijd wel over te spreken.

Kweenie of je het aandurft om 2ehands te gaan? K heb mijn Engl Thunder voor 500 euro tweedehands gekocht, dus je kan kijken of dat lukt.