PDA

View Full Version : Slecht geaarde versterker



artnaz
4 februari 2007, 15:06
Nou weet ik dat er genoeg topics over zijn geweest, maar (voor zover ik ze gelezen heb) ze zijn niet echt duidelijk en geven geen antwoord.

Laatst bij een optreden kreeg ontving ik radio door mijn ENGL. En als je een ander apparaat uit het stopcontact deed, kreeg ik een "plop" door mijn versterker. Maar dat zal wel aan aan het net liggen daar. Toch vervelend. Kan ik er in het vervolg niet iets aan doen?

Waar ik me nog meer aan stoor is mijn 10W versterktje op mijn kamer. Enorme ruis als ik de snaren niet aanraak. Onze stopcontacten hebben geen aard. Maar hoe aard ik zelf de versterker?

skabouter
4 februari 2007, 15:10
de meterkast waar alle stroom vandaan komt heeft ongetwijfeld wel aarde. als je veel met elektrische apparaten werkt op je kamer zou je even een aarde draad (groen/geel) moeten doortrekken naar de stopcontacten op je kamer en de contacten vervangen door contacten die wel aarde hebben.. dan heb je een prima geaarde omgeving op je kamer.

artnaz
4 februari 2007, 15:16
Ja, logisch inderdaad. Maar ik weet niet waar ik die aarde in de meterkast kan vinden. Bovendien zou ik het zo snel en makkelijk mogelijk willen doen.

Bijna alles gaat bij mij eerst in een stekkerdoos. Kan ik de aarde-uitgang van die stekkerdoos niet op één of andere manier "lokaal" aarden? Een klein draadje naar de verwarming ofzo?

skabouter
4 februari 2007, 15:24
hiervan heb ik niet genoeg verstand..............anyone?

Slowhand41
4 februari 2007, 20:07
Hoi,

Je wilt het graag snel en makkelijk doen maar er bestaat ook nog zoiets als veilig.........??
Vaak word vergeten dat een apparaat waar een randaarde stekker aan zit ook in een randaarde stopcontact hoort. Wanneer bijv. je versterker defect raakt en het chassis onder spanning komt te staan moet de aarding voor het afvloeien van die spanning zorgen. Zit je versterker dan in een ongeaard stopcontact dan kan die spanning dus ook op je gitaar komen te staan, immers de massa van je gitaar ligt ook aan dezelfde aarde.

De verwarming is geen betrouwbare aarde omdat er bij de koppelingen/fittingen tape of hennep wordt gebruikt wat er dus voor zorgt dat je een slechte verbinding hebt, niet doen dus!!

Het is echt beter dat je iemand met verstand van zaken je hierbij laat adviseren hoe je dit veilig kunt oplossen. Heb zelf vanuit de groepenkast een extra aardedraad naar de centraaldoos en daarvandaan naar het stopcontact getrokken en voorzien van een randaarde stopcontact. Dat is dus de enige juiste en veilige manier.

artnaz
4 februari 2007, 21:04
Ik weet het, ik weet het... Ons huis is behoorlijk oud, en we hebben de stopcontacten ook wel laten vernieuwen, maar toch zonder aarde (ik weet de reden niet meer waarom we geen aarde lieten toevoegen)...

Maar kan een verwarming voor korte termijn ook niet een beetje helpen?

DeiDRagonas
5 februari 2007, 11:51
Nee joh, dat met die verwarming moet je gewoon niet doen. Dat gaat je niks opleveren behalve een eventuele schok van 220 volt.

Btw... Ik ontvang vaak radio (of de tv van de buren) op mn wah pedaal! Leip toch!!

artnaz
5 februari 2007, 12:23
Ja, maar die ruis is gewoon vervelend...

savale
5 februari 2007, 13:48
Aarding is het beste, maar je kan er ook wat anders tegen doen. Probeer eerst eens te kijken of de versterker ook ruist als je hem alleen aan zet, zonder de kabel naar je gitaar erin te pluggen... Zo niet, dan heeft het zin om je gitaar te shielden, want dan vangt die die signaaltjes uit de lucht op