PDA

View Full Version : Simpel wat lijntjes opnemen



Mike McCready
4 februari 2007, 14:56
Ik heb een vrij standaard pc met een normaal geluidskaartje en usb-aansluiting en een mic in.
Nu wil ik wat riffjes opnemen (clean en distorted) en over elkaar heen zetten enzo. De geluidskwaliteit enzo vind ik nog niet zo heel erg belangrijk, het gaat er meer om dat ik wat ideetjes een beetje uit kan werken en over een eerder opgenomen stuk kan spelen.
Wat heb ik allemaal nodig hiervoor? Zo'n podxt, is dat wat (2ehands voor nog geen 100 euro)?
Zit hier geschikte software bij?

Negative K3 fan
4 februari 2007, 15:22
een podxt is waarschijnlijk al overkill voor die toepassing, ook kun je die niet vinden voor 100 euro 2e hands...

het hangt natuurlijk van je budget af, maar iets als een tone port (ook van line6) moet al voldoende zijn voor een beetje opnemen. Daar naast kun je ook kijken naar de behringer V-amp en dergelijke

Mike McCready
4 februari 2007, 15:59
een podxt is waarschijnlijk al overkill voor die toepassing, ook kun je die niet vinden voor 100 euro 2e hands...

het hangt natuurlijk van je budget af, maar iets als een tone port (ook van line6) moet al voldoende zijn voor een beetje opnemen. Daar naast kun je ook kijken naar de behringer V-amp en dergelijke
O ja, ik bedoelde eigenlijk de Pod 2.0. Is die ook gewoon aan te sluiten via de usb? Dan zou ik alleen nog maar een programmaatje nodig hebben voor het eigenlijke opnemen.

stevie_vp
4 februari 2007, 16:05
O ja, ik bedoelde eigenlijk de Pod 2.0. Is die ook gewoon aan te sluiten via de usb? Dan zou ik alleen nog maar een programmaatje nodig hebben voor het eigenlijke opnemen.

Ja dat is goed te doen zo... Als je t echt low budget wil houden en totaal niks geeft om goede audio kwaliteit zou ik je gitaar met een stompbox ertussen in je line-in/mic-in stoppen en dat gewoon opnemen...
Programma downloaden en klaar ben je... maar anders zijn de line6 dingetjes ook leuk.. maja wel iets duurder

Mike McCready
4 februari 2007, 16:57
Ik zag ook die Lightsnake kabels. Heeft iemand die al eens uitgeprobeerd? Wel lekker basic, gewoon een verloop van 6,3 mm jack naar usb.
Software met effecten en amp models is het probleem niet lijkt me...

Mark-Fryslan
8 februari 2007, 15:59
Ik heb om die reden dus wel een pod XT gekocht. Wel duur ook 2e hands. Lang moeten zoeken om er een te kunnen bemachtigen voor 250€. Daar zat dan wel software bij om op te kunnen nemen. Zit dat er niet bij dan komt dat er ook nog eens overheen. Verdiep je er wel goed in want die software zit middels codes via internet vast aan de pod xt. Dus geregristreerde software werkt alleen op die ene Pod XT en op geen enkele andere. Dan moet je eerst die code weer vrijgeven. Heel gedoe via internet maar het kan wel.

Verder heb je dan nog wat drumgeluiden nodig die je ook weer apart moet kopen. Dus al met al kan het behoorlijk duur worden. Het werkt opzich wel heel tof. Wel echt amerikaans met veel kleuren, knoppen en smuck. Ook is de software niet echt stabiel. Je klapt er wel eens uit. Maar dat kan ook aan mijn pc liggen.

Tof is natuurlijk het hele scala aan geluiden en effecten in de pod xt. Ik heb er nu een kabel bij gekocht die ik kan inpluggen op mijn DVD setje. Dan kan ik spelen over de stereo toren. Geen gesleep met versterkers.

Euh, tot zover mijn korte reactie ahum..

Groetjes Mark

harrie-beton
8 februari 2007, 16:39
de pod 2.0 heeft GEEN usb.
Als je budget maar 100 euro is kan ik een Zoom G2 aanraden en deze opnemen via de line van je geluidskaart. Werkt prima.

in mijn faq staat een demo:

http://www.besidesdata.nl/opname/SITE/zoom-g2/index.html

JER00N
8 februari 2007, 16:59
Als je het echt goedkoop wil houden koop (of maak) je een verloopstukje van een grote naar een kleine jackplug. Daarmee sluit je je versterker (via line-out of koptelefoonaansluiting) aan op je line-in van je pc.

Qua programma's heb je dan bijv. Cool Edit Pro wat ik zelf wel fijn vind werken, maar ik geloof dat dat niet gratis is. Audacity van Adobe is dat dacht ik wel.

In plaats van je versterker op je pc aan te sluiten, kan je ook een microfoon voor je amp zetten natuurlijk. Een nadeel van de line-out is namelijk dat ie de speaker van je amp niet gebruikt waardoor het geluid wat 'droog' is.