PDA

View Full Version : Hals staat niet mooi gecentreerd...



up-guitarman
4 februari 2007, 14:45
Zoals ik in een ander topic al aanhaalde lopen de snaren van mijn strat niet mooi gelijk met de hals...
De dikke E-snaar loopt naar de body toe steeds dichter naar de rand en de dunne E-snaar steeds verder van de rand.

Dit is niet echt extreem en ik heb er geen last van bij het spelen. Maar kan dit de hals doen kromtrekken of kan het andere problemen geven?

Indien dit een probleem vormt; Wat is de handigste methode om dit op te lossen?

Groeten,
Erik

kiem
4 februari 2007, 15:37
is de hals geschoeft of gelijmd?? necktrough??


1) als de hals geschroeft is, kan ej proberen de snaren ff los te draaien zodat alle spanning eraf is, de hals dan losdraaien en de hals proberen ene beetje in de goede richting te duwen en dan weer vast te draaien, kheb dit al vaker gedaan bij gitaren en meestal werkt dat wel. ligt er mischien een beetje aan of je iets speling in je halspocket hebt of niet.

2) als dat niet werkt zou je denkik je brug opnieuw moeten positioneren op de body..

Rinze
4 februari 2007, 15:47
Lopen de snaren wel op de goede plaatsen door de topkam? Als je de rechte lijn door de "middenstippen" op de hals doortrekt, kom je dan in het midden van de brug/trem uit? Wanneer je op deze beide vragen "ja" kunt antwoorden kun je het advies van kiem hierboven opvolgen.

kiem
4 februari 2007, 16:55
Lopen de snaren wel op de goede plaatsen door de topkam? Als je de rechte lijn door de "middenstippen" op de hals doortrekt, kom je dan in het midden van de brug/trem uit? Wanneer je op deze beide vragen "ja" kunt antwoorden kun je het advies van kiem hierboven opvolgen.als hij de middenlijn van zn stippen zou doortrekken, en als die zou uitkomen in t midden van de tremolo dan zou zn hals goed gecentreerd staan lijkt me, als je hals een tikkie scheef staat dan komt de hele middelijn kwestie nietmeer overheen.

of zie ik iets over t hoofd?

Rinze
4 februari 2007, 18:57
Je hebt vol-ko-men gelijk! 8) De snaren moeten goed over de topkam lopen, vervolgens de "middellijn" checken, dan weet je in principe of de hals goed zit of niet. Enorme blunder van mijn kant...

up-guitarman
4 februari 2007, 21:39
owkidow, bedankt voor de tips. Ik zal dit morgen eens bekijken.
Kan het kwaad om de snaren tot dan op spanning te laten ???

Mattia
5 februari 2007, 06:58
De middenlijn is voor het centreren van de hals zodat de snaren goed staan echt onbelangrijk, verder.

middenste 4 snaren de spanning eraf, buitenste twee erop laten. Even een klem op de hals (vastklemmen aan de body), body schroeven los. Hals ietsjes links/rechts bewegen totdat de buitenste twee snaren egaal en met een gelijke afstand bijderzeids (of hoe je dat ook wil afstellen) van de rand van de toets lopen. Dan weer vastschroeven. Voila, je hals staat recht.

Ik zou er niet altijd op rekenen dat de dots precies mooi gecentreerd staan. Het belangrijke is immers dat je snaren mooi uitlijnen.

Rinze
5 februari 2007, 10:43
De middenlijn is voor het centreren van de hals zodat de snaren goed staan echt onbelangrijk, verder.

middenste 4 snaren de spanning eraf, buitenste twee erop laten. Even een klem op de hals (vastklemmen aan de body), body schroeven los. Hals ietsjes links/rechts bewegen totdat de buitenste twee snaren egaal en met een gelijke afstand bijderzeids (of hoe je dat ook wil afstellen) van de rand van de toets lopen. Dan weer vastschroeven. Voila, je hals staat recht.

Ik zou er niet altijd op rekenen dat de dots precies mooi gecentreerd staan. Het belangrijke is immers dat je snaren mooi uitlijnen.

Het is ook maar een eerste check, bij mij staan de dots op mijn Fenders trouwens wel in het midden, maar je hebt gelijk, op een goedkope gitaar kan dat wel eens anders zijn.

up-guitarman
5 februari 2007, 13:07
OK, mijne heren, het is bij deze gelukt !!! Bedankt voor de hulp !!!

De E-snaren komen nu beiden niet echt mooi boven de polepiece maar zo helemaal aan de zijkant. Ik veronderstel dat dit op zich niet zoveel uitmaakt ???

Mattia
5 februari 2007, 18:43
OK, mijne heren, het is bij deze gelukt !!! Bedankt voor de hulp !!!

De E-snaren komen nu beiden niet echt mooi boven de polepiece maar zo helemaal aan de zijkant. Ik veronderstel dat dit op zich niet zoveel uitmaakt ???

Dat veronderstel je goed.