PDA

View Full Version : Dunne E-snaar komt niet boven de polepiece ...



up-guitarman
4 februari 2007, 13:08
Heey,
Ik heb net een nieuwe hals en nieuwe pickups op mijn strat gezet.
Nu komt de dunne E-snaar niet boven de polepiece van het halselement. Voor zover ik me kan herinneren was dit vroeger (bij de eerste (superslechte) hals) ook al het geval.

Maakt dit iets uit voor het geluid dat deze snaar er wat naast komt? Is dit normaal?
Bij de bridgepickup komt alles er mooi boven overigens !!!

Robbert
4 februari 2007, 13:59
Er moet een millimeter of één, twee ruimte zitten tussen polepieces en snaar. Als dat niet zo is, moeten je pups dus omlaag.

up-guitarman
4 februari 2007, 14:07
Ja, dat weet ik, maar daar gaat het niet over...
Het probleem is dat de polepice niet mooi onder de snaar komt maar ernaast zit ...

FruscianteFan
4 februari 2007, 14:09
Geen ersntig probleem, volgens mij.

up-guitarman
4 februari 2007, 14:17
Hals is ook niet perfect gecentreerd zie ik net, is dat een groot probleem ???
=> Lage E-snaar loopt naar de body toe redelijk dicht naar de rand toe en de dunne E-snaar lopt wat verder van de rand weg. Niet extreem maar wel merkbaar, wss is het ook daardoor dat de snaren niet mooi boven de polepieces komen...

Voor het spelen merk ik het niet echt maar kan dit kromtrekken of zo als gevolg hebben?

Rinze
4 februari 2007, 15:55
Over die hals hebben ik iemand anders en ik je in je andere thread al een antwoord gegeven, dat de snaar niet over de polepiece loopt is misschien geen ramp op wereldformaat, maar betekent wel dat die snaar door dat element minder hard zal klinken, en waarschijnlijk qua volume niet in balans zal zijn met de andere snaren.

Los eerst het probleem met die hals op, kijk dan of er nog steeds een probleem is met de uitlijning van de snaar en het element. Die scheefstaande hals is namelijk hoogstwaarschijnlijk de oorzaak hiervoor.

Yamhammer_71
5 februari 2007, 00:37
Hals is ook niet perfect gecentreerd zie ik net, is dat een groot probleem ???
=> Lage E-snaar loopt naar de body toe redelijk dicht naar de rand toe en de dunne E-snaar lopt wat verder van de rand weg. Niet extreem maar wel merkbaar, wss is het ook daardoor dat de snaren niet mooi boven de polepieces komen...

Voor het spelen merk ik het niet echt maar kan dit kromtrekken of zo als gevolg hebben?

Zoals hier al wordt gezegd, kun je je hals laten checken (bij een ervaren gitaarbouwer), maar kijk eerst even of het aan de topkam kan liggen. Misschien liggen de groeven niet op de juiste plek waardoor de lage E-snaar te hoog ligt en de hoge E-snaar te laag. Dit moet dan aangepast worden.
Kijk verder ook even naar de brug of deze in ieder geval wel goed staat...

drap
5 februari 2007, 01:06
Als dit al de tweede hals is op die gitaar, is je brug dan niet gewoon scheef? Ik zou het in ieder geval ook eens in de brug zoeken.