PDA

View Full Version : Jazzmaster USA



Bennos
29 december 2002, 15:24
Mensen met een hoop kennis,

Binnenkort krijg ik een financiële meevaller, wat betekent dat ik eindelijk mijn droomgitaar kan kopen: de Fender Jazzmaster.

De vraag is alleen welke? Natuurlijk heeft iedereen het liefste een Vintage, maar die zijn moeilijk te krijgen en ook vrij prijzig. Resteerd nog een nieuwe USA of nieuwe Japanner. Ik heb me werkelijk doodgezocht naar info en meningen over het verschil tussen deze twee gitaren. Ik heb heel veel tegenstrijdige feiten gehoord, maar wwet iemand wat is nou werkelijk het verschil is? Heeft iemand ze echt naast elkaar gehoord (ik ben nog niet in een muziekzaak geweest die ze beide heeft hangen..) en verschilt het geluid echt zoveel? Dat wil zeggen, is het 1000 Euro meer waard voor de getrainde luisteraar?

Help mij en bij voorbaat dank,

Ben.

Robbert
29 december 2002, 15:32
D'r staat op dit moment een reissue(?) jazzmaster te koop op marktplaats.
Het aparte is dat het serienummer begint met een S van Seventees, dus ik verwacht dat het typeplaatje niet correct is.

Maar de vraagprijs is slechts 600 Euro, dus als ie verder echt origineel Fender is, val je je daar echt geen breuk aan!

Het is dat ik net een auto gekocht heb :sad:

hansoonk
29 december 2002, 15:41
De Japanse Jazzmaster is geen echte reissue van de zestiger jaren gitaren. Een belangrijk verschil betreft de elementen, welke bij de Japanner meer als een single-coil gewikkeld zijn. Zie ook http://www.webrocker.de/jaguar/misc/pickups/jm_pups.htm Deze pagina heeft wat meer info over verschillen tussen de CIJ en de vintage gitaar http://www.jagandjazz.com/jagandjazz/jmaster.html (kijk onder 'tech. Q&A')

Of de verschillen het prijsverschil waard zijn, is heel persoonlijk. Ik heb zelf een poos een Japanse Jazzmaster gehad en was eigenlijk er heel tevreden over. De verschillen tussen vintage en CIJ hebben mij niet gestoord. Ik stond wel op het punt om er Seymour Duncan Vintage Jazzmaster elementen in te zetten, toen ik besloot om hem in te ruilen tegen een '52 RI-Tele.

Als je interesse hebt. Ik zag een mooie Japanse Jazzmaster te koop ... http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/elektrgitaren/7264.htm?rv=15

hansoonk
29 december 2002, 15:46
Het serienummer van de Jazzmaster op Marktplaats klopt wel S 0..... duidt op een japanse gitaar uit 94/95

Robbert
29 december 2002, 16:09
Goede informatie, bedankt voor de links :wink:

Ik wist trouwens niet dat Janpanse serienummers ook met een S begonnen, maar ach.. toch leuk om te hebben :grin:

Negative K3 fan
29 december 2002, 16:13
Ik zou zelf voor een japanse gaan, daar Seymour duncan elementen opzetten en de brug vervangvgen door een mustang type die je bij warmoth kunt kopen. Dan heb je een mooi gitaartje.

hansoonk
29 december 2002, 17:23
Weet iemand de prijzen voor een nieuwe USA-reissue en een Vintage player uit de zestiger jaren? Volgens mij is dat verschil helemaal niet zo groot (beide zo rond de 1500-2000 Euro???)? Als dat echt zo is, dan lijkt een nieuwe Amerikaan me echt geen optie en lijkt me de keus te gaan tussen een Japanse (eventueel met Seymour Duncans) en een vintage (moet je wel geduld kunnen opbrengen om een mooie tegen het lijf te lopen)

Wouter J
29 december 2002, 18:47
Als je een echte Vintage wilt proberen ga dan naar de Plug in Amsterdam, die hebben er twee hangen, een uit 1958 en een andere uit 1963.

Moonchild
29 december 2002, 20:53
als de jazzmaster echt je droomgitaar is, zou IK voor de Amerikaanse aan, dan heb je achteraf zeker geen spijt.

sash
29 december 2002, 21:15
Jah idd, ben het met Moonchild eens. Ik vind dat er niet veel verschil zit tussen een Jap en een USA, maar als het echt je droomgitaar is kan je het maar beter goed doen en een USA kopen.

Negative K3 fan
29 december 2002, 21:27
Op 2002-12-29 21:15, schreef sash:
Jah idd, ben het met Moonchild eens. Ik vind dat er niet veel verschil zit tussen een Jap en een USA, maar als het echt je droomgitaar is kan je het maar beter goed doen en een USA kopen.


Als het echt je droomgitaar is koop je een echte vintage. En geen japanse of amerikaanse reissue.

MetalliCat
29 december 2002, 21:39
Jullie hebben in zekere zin wel gelijk, maar het moet natuurlijk financieel gezien wel kunnen eh :smile:

hansoonk
29 december 2002, 22:15
Ik ben het met onze K3-fan eens. Als je een droomgitaar zoekt, koop een vintage. Volgens mij hoef je het om het geld niet een USA-reissue te kopen, want je bent waarschijnlijk even veel geld kwijt. Als je budget dat niet toelaat, koop een Jap!

Negative K3 fan
29 december 2002, 22:31
Op 2002-12-29 22:15, schreef hansoonk:
Ik ben het met onze K3-fan eens. Als je een droomgitaar zoekt, koop een vintage. Volgens mij hoef je het om het geld niet een USA-reissue te kopen, want je bent waarschijnlijk even veel geld kwijt. Als je budget dat niet toelaat, koop een Jap!


Daarmee is alles wel gezegd, want die vintage reissues van Fender zijn belachelijk duur geprijsd, en dan hier in nederland helemaal veel te duur. Als die gewone japanse nog iets te duur zijn kun je ook een zogenaamdee ishibashi fender kopen, uit japan en hier naartoe laten shippen. Ik ken die site via het nirvana fan club forum (iedeereen daar houdt van jags en jazzmasters :smile:) en daar hebben ze er goede ervaring mee. Ik denk niet dat het enorm veel scheelt, maarja.

sash
29 december 2002, 22:38
Jah maar vintages zijn vaak erg moeilijk te vinden en je moet ook nog eens een goeie zien te vinden.

Negative K3 fan
29 december 2002, 22:39
Op 2002-12-29 22:38, schreef sash:
Jah maar vintages zijn vaak erg moeilijk te vinden en je moet ook nog eens een goeie zien te vinden.


als het je droomgitaar is doe je daar wel moeite voor :smile:

hansoonk
29 december 2002, 23:05
Ben ik het helemaal mee eens. Het kost wat moeite om een mooie vintage te vinden, maar dan heb je iets veel mooiers dan zo'n steriele re-issue.
Trouwens je bent niet alleen afhankelijk van Nederland. In Duitsland worden vintage Jazzmasters ook met enige regelmaat aangeboden (zie http://www.ebay.de) en het Ruhrgebiet lijkt mij dichtbij genoeg als daar een mooie te scoren valt. Ik kijk zelf regelmatig op e-bay USA (www.ebay.com) en daar zie je de mooiste gitaren weggaan voor zo'n $ 1000. Kleine rekensom: $ 1000 aankoop + $ 170 verzendkosten + $ 250 invoerrechten: totaal zo'n 1400 Euro!!! Maar ja, dit is natuurlijk wat minder zeker!

Over nieuwe Jappen. Ik hoorde van iemand dat hij een nieuwe Japanse Jazzmaster heeft gekocht bij in de buurt van Keulen, voor iets meer dan 700 Euro, via http://www.guitars-amps.de

Bennos
30 december 2002, 13:00
Ten eerste bedankt voor alle info. Ik ben weer iets wijzer geworden. Maar ik blijf met een concrete vraag zitten. Ik weet inmiddels de technische verschillen tussen een vintage en een reissue, en tussen een reissue amerikaan en een japanner. Maar qua sound klinkt de jap alleen iets minder vol dan de amerikaan? Of zijn er nog andere duidelijke verschillen qua sound?

Weet iemand trouwens een muziekzaak waar ze zowel een reissue Amerikaan als een Japanner hebben hangen? Dan kun je ze tenminste goed vergelijken.

BVD en Groet,

Ben.

hansoonk
30 december 2002, 13:26
Een opmerking vooraf. Japanse Fenders zijn in de regel even goed als Amerikaanse. Dit geldt eigenlijk voor alle types. Voor de Jazzmaster is het probleem van de Japanse versie dat het geen getrouwe copie is van de 60-er jaren Jazzmasters. Dit zit hem vooral in de elementen, maar ook in een aantal andere dingen (zie hiervoor). Door de keus van elementen hebben de Japanners iets meer een single-coil karakter dan de vintage Amerikanen, waarvan de brede spoelen een wat warmer geluid geven. Het is niet zo dat de Japanners slechter zijn ... ze zijn iets anders. Als je een Japanner hebt en dit wilt repararen kun je vintage Jazzmaster elementen erin zetten van Seymour Duncan (zie http://www.seymourduncan.com/website/products/specialized.shtml ). Zal zo'n 200 Euro kosten. Ik weet niet in hoeverre de andere veranderingen van de Japanner t.o.v. de Amerikaan doorwerken in de sound.

Als ik 2000 Euro ter beschikking had voor een Jazzmaster zou ik het volgende doen. Ik zou de Japanse Jazzmaster van Marktplaats aanschaffen en een maand of wat bespelen. Dan heb je het gevoel en het geluid van dat ding goed in je lichaam zitten. Speel dan eens een Amerikaan of een vintage. Mocht dat stukken beter zijn, kun je de Japanner altijd weer verkopen, zonder daar veel op te verliezen (ik ben zelf mijn Jazzmaster binnen drie dagen tegen een goede prijs kwijtgeraakt via marktplaats.nl; je kunt hem eventueel ook inruilen als je een nieuwe Amerikaan koopt). Je zou dan ook ervoor kunnen kiezen om eerst de Seymour Duncans erin te zetten. Je kunt ook in alle rust zoeken naar een vintage Jazzmaster ... dat laatste zou mijn persoonlijke voorkeur zijn, en ik ben ervan overtuigd dat als je een half jaar de gitaarverkoop web-sites in Nederland en Duitsland volgt je een mooie tegenkomt tegen een prijs, vergelijkbaar met de nieuwprijs van een Amerikaanse reissue.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Bennos
30 december 2002, 17:45
Hansoonk,

Als ik het goed begrijp heb jij je japanse jazzmaster verkocht? Mag ik vragen waarom en voor hoeveel heb je hem verkocht?

Wil je nu een vintage of amerikaan, of ben je op de gitaar uitgekeken?

Ben.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bennos op 2002-12-30 17:45 ]</font>

hansoonk
30 december 2002, 19:35
Ik heb hem een poosje geleden alweer verkocht voor 600 Euro.

Waarom verkocht???? Ik had eerst een Mexicaanse Telecaster, die heb ik verpatst, toen ik tweedehands aan een Japanse Jazzmaster kon komen; een stuk beter dan de Tele. Bovendien vind ik de Jazzmaster een hele mooie gitaar en wilde ik die ook weer uitproberen. Op een of andere manier trekt een Telecaster me toch meer. Iets compacter dan de Jazzmaster en ligt lekkerder op mijn lijf (... dat is iets waar je pas na enkele weken achter komt, als de eerste verliefdheid weg is, vandaar mijn advies om gewoon eerst een Japanner te proberen). Toen ik via e-bay goedkoop aan een oude Tele 52-reissue kon komen heb ik de Jazzmaster weer verkocht, en heb er tot dusver geen spijt van gehad.

Toch blijft de Jazzmaster me trekken, dus misschien dat het er wel weer van komt ... maar dan wel een vintage!

AutoStatic
3 januari 2003, 16:04
Ik ken dat gevoel van Hansoonk en ook al is het een beetje risky, ik zou het denk ik in het vervolg ook zo doen als ik een droomgitaar zie en er zijn ook goedkopere modellen/reissues van. Eerst zo'n ding proberen en als het bevalt gaan voor the real deal.
Ow, wat was ik verliefd op die mooie Jazzmasters altijd, vooral die sunburst bakken. Uiteindelijk heb ik zelf een Amerikaanse '78-er gekocht maar na twee maanden werd al pijnlijk duidelijk dat het gewoon mijn gitaar niet was. Ik heb de gitaar weer verkocht en tegen mezelf gezegd dat ik een gitaar eerst wil leren kennen voordat ik zoveel geld uit ga geven.
Maarja, als je iets moois ziet wat je altijd al graag wilde hebben kun je rare dingen doen...

AutoStatic
3 januari 2003, 16:16
Op 2002-12-29 18:47, schreef Wouter J:
Als je een echte Vintage wilt proberen ga dan naar de Plug in Amsterdam, die hebben er twee hangen, een uit 1958 en een andere uit 1963.




Hangt die ouwe SG Junior er nog? Die hing eerst bij Palm in consignatie voor 1150 Euro en later bij de Plug voor 1500,- Ik had d'r bij Palm al in m'n handen gehad, mooie gitaar alleen klopte er iets niet aan. Later bij de Plug nog beter gekeken en het leek wel of er iets tussen de hals en de body geslagen was om die hals weer een beetje in een goeie hoek te krijgen. Volgens de site is ze weg, hmmmm. Nou ja, wat ik duidelijk wilde maken, bij de Plug moet je mazzel hebben, ze hebben erg veel crap staan, maar als je er wat moois vandaan weet te trekken is het vaak ook wel ok. Vind alleen die gasten die het runnen niet echt de sympathieksten. Maar da's allemaal weer persoonlijk. Vind Amsterdam sowieso kut wb muziekwinkels.

Negative K3 fan
3 januari 2003, 16:27
Ik heb vandaag trouwens een jazzmaster usa reissue bespeeld in vintage white, heerlijk gitaartje alleen in vind dee nek iets te smal. Wat ik enorm heerlijk vind is de erotische ligging van dee gitaar als je zit, met die ronde vormen enzo. Gewoon orgasmisch.

Cees van Bavel
4 januari 2003, 11:33
Ik koop mijn JAzzmasters altijd bij http://www.warmoth.com. Ik heb er twee met Floyd Rose tremelo's en een met een Wilkinson



Op 2002-12-29 22:38, schreef sash:
Jah maar vintages zijn vaak erg moeilijk te vinden en je moet ook nog eens een goeie zien te vinden.

hansoonk
4 januari 2003, 12:19
Een gitaar samenstellen via Warmoth is m.i. alleen een interessante optie als je juist geen vintage of een reissue wilt. Qua totaalprijs zul je op een bedrag uitkomen, vergelijkbaar met een Amerikaanse Fender.

Voordeel is dat je een gitaar hebt, helemaal ingericht naar eigen smaak; nadeel is dat de inruilwaarde hierdoor daalt, omdat jouw smaak niet iemands anders smaak hoeft te zijn. Persoonlijk vind ik zo'n floating tremelo, met die karakteristieke eivormige onderplaat essentieel voor een Jazzmaster en zou wel heel erg aarzelen om een Jazzmaster met Wilkinson of Floyd Rose aan te schaffen.

Negative K3 fan
4 januari 2003, 16:10
een jazzmaster met een floyd :|

...

hansoonk
5 januari 2003, 12:09
Vanochtend even wezen kijken bij http://www.warmoth.com. De prijzen vallen me eerlijk gezegd mee. Ik kom uit op zo'n $1250 voor een Jazzmaster: body $165, sunburst finish $200, brug/tremelo $55, pickguard $40, pots, knopjes, schakelaars etc: totaal zo'n $75, neck $165, tuners $50. Totaal zo'n $750. Verzendkosten zullen zo'n $100 bedragen: totaal ongeveer $850. 21% BTW en invoerrechten: totaal een dikke $ 1000.
Heb je alleen nog maar elementen en snaren nodig (niet via Warmoth ... naar schatting zo'n $200) en de moeite om het ding in elkaar te schroeven en solderen. Tenslotte moet-ie nog door iemand goed worden afgesteld.

Cees van Bavel
5 januari 2003, 13:01
Op 2003-01-05 12:09, schreef hansoonk:
Vanochtend even wezen kijken bij http://www.warmoth.com. De prijzen vallen me eerlijk gezegd mee. Ik kom uit op zo'n $1250 voor een Jazzmaster: body $165, sunburst finish $200, brug/tremelo $55, pickguard $40, pots, knopjes, schakelaars etc: totaal zo'n $75, neck $165, tuners $50. Totaal zo'n $750. Verzendkosten zullen zo'n $100 bedragen: totaal ongeveer $850. 21% BTW en invoerrechten: totaal een dikke $ 1000.
Heb je alleen nog maar elementen en snaren nodig (niet via Warmoth ... naar schatting zo'n $200) en de moeite om het ding in elkaar te schroeven en solderen. Tenslotte moet-ie nog door iemand goed worden afgesteld.

Cees van Bavel
5 januari 2003, 13:02
Kijk ook eens in de thrift shop va Warmoth, dan vallen de prijzen nog meer mee.



Op 2002-12-29 22:38, schreef sash:
Jah maar vintages zijn vaak erg moeilijk te vinden en je moet ook nog eens een goeie zien te vinden.

Negative K3 fan
5 januari 2003, 15:15
Uit die thrift shop kun je dingen kopen die andere terug gestuurd hebben, ik heb er op het forum van harmony central goede dingen voer gehoord, het is vooral een stuk goedkoper dan de gewone warmoth spullen.

hansoonk
5 januari 2003, 16:03
Klopt ... via de thrift-shop zie je bodies en necks die $50 tot $100 goedkoper zijn dan standaard. Moet je wel de mazzel hebben dat wat je wilt hebben erbij zit. Maar voordat we hier een zelfbouw-discussie stel ik voor een ander topic hiervoor te gebruiken ( http://www.gitaarforum.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=6982&amp;forum=1 ) en dit topic te reserveren voor Jazzmaster USA vs. Jazzmaster Japan en vintage Jazzmasters

hansoonk
21 januari 2003, 12:15
Momenteel is een Vintage Jazzmaster te koop in Duitsland ... startprijs € 1200,-. Benieuwd waarvoor-ie uiteindelijk weggaat ...

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&amp;item=2502318574&amp;category=23 84

hansoonk
29 januari 2003, 09:31
Verkocht voor € 1560 ... een vintage Jazzmaster uit 1964/1965. Wie wil dan nog € 2000 uitgaven voor een nieuwe Amerikaan