PDA

View Full Version : Dominant chords.



Michel89
4 februari 2007, 12:10
Ik heb gegoogled en hier gezocht, maar ben in een grote verwarring gebleven. Ik probeer namelijk wat aan me theorie te doen zodat ik wat minder beperkt ben tot een ding, kan ik tot nu toe prima zelf, met behulp van internet af maar ik heb een ding dat ik niet snap.

Dominant chords, het is een term die ergens op een internet site genoemd. Namelijk dat je de Mixolydian scale over dominant chords kan spelen dus... Ik kan in chord charts nergens iets ervan vinden en via google zoeken werd het allemaal te onduidelijk. Ergens zag ik een pagina over dominant chords met allemaal 7th en 9th chords staan, maar zijn dit de enige Dominant chords? Waarom staat het dan niet gewoon dat het over 7th en 9ths kan worden gespeeld? Dit stond namelijk bij andere modes wel op die website, zo bijvoorbeeld dat Lydian over maj7th, maj9th en sharp11ths kan worden gespeeld.

Kan iemand mij wat toelichting geven? bvd.

-=JEROEN=-
4 februari 2007, 12:24
de term dominant komt uit de harmonieleer

ze bedoelen hiermee het V akkoord uit de akkoorden reeks

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79818

gorgasm
4 februari 2007, 12:28
alles kan een dominant zijn, valt allemaal te bezien van welke I(tonica) je start, een B heeft een E als dominant

Michel89
4 februari 2007, 14:18
Dus als k het goed begrijp heeft Bmin dan als dominant Emin neem ik aan en B7 een E7, ok ik snap het wel.. En dan is Mixolydian dus alleen bedoelt voor over het V akkoord als de bewering klopt dat het alleen voor dominant chords is. :mad: Thanks.

En ook thx voor die link Jeroen, ik ga je posts daarin als ik tijd heb wel eens goed doorlezen. Ze zijn tenminste in het Nederlands, is makkelijker dan van die Engelse sites. :D

-=JEROEN=-
4 februari 2007, 14:27
de dominant is het 5e akkoord

het past dus bij de 5e toon van de toonladder

dus de dominant van B is niet E, maar andersom B is de dominant van E, de dominant van E is B, de 5e toon van de E majeur toonladder is een b

de 5 is op je gitaar duidelijk te herkennen:

volgende snaar 2 fretten verder

als je dus een G barré (355433) speelt, dan is D barré (-57775) de dominant (tov van het G akkoord)

en ja, de bijbehorende modus / ladder is mixolydisch (maj met een b7)

Michel89
4 februari 2007, 15:12
Ja stom, ik dacht niet genoeg na over wat ik zei. Ik las gewoon wat Gorgasm zei "een B heeft een E als dominant" en dacht niet na.. of begreep zijn opmerking verkeerd. E is het IV akkoord van B, en F# is het V akkoord. Stom stom ik had het geweten. Maar goed nogmaals bedankt. :)