PDA

View Full Version : Houtnaden



The_W85
4 februari 2007, 11:58
He, ik ben ook begonnen met een zelfbouw en loop nu tegen een probleem aan. Ik heb nu 3 planken die ik aan elkaar wil lijmen, maar deze sluiten niet echt op elkaar aan, er zit een naad tussen. Waarmee kan ik dit opvullen?

PS: De zoekfunctie heb ik gebruikt maar kon er niet veel wijzer uit worden

Enra
4 februari 2007, 12:02
Pas maken!!!! Pak je schaaf en zorg voor een perfect vlak en passend oppervlak. Als je dat echt niet voor elkaar krijgt kun je uiteindelijk polyurthaan lijm gebruiken mits de kier minimaal is.

kiem
4 februari 2007, 12:02
niet opvullen, de delen vlakmaken zodat er geen naad meer tussen zit ;)

The_W85
4 februari 2007, 12:40
Aha, ook tips van hoe het gemakkelijk thuis kan? Ik weet namelijk niet of ik hier wel de apparatuur ervoor heb

kiem
4 februari 2007, 12:44
euhm, schaven is een manier, of schuren..

ik neem aan dat je geen rei (soort liniaal die aan1 kant helemaal vlak is) hebt..

als je dat niet hebt wordt t lastig denkik, dan kan je mischien beter iemand zoeken die een vlakbank heeft ofzow.

of als je een bovenfrees hebt kan je miss zelf een vlakbankje maken met je boven vrees. mja zonder gereedschap valt er vrij weinig te beginnen vrees ik.

The_W85
4 februari 2007, 13:37
Oh, een losse freesmachine hebben we wel hier, schaven ook wel

hassent
4 februari 2007, 20:46
Gewoon een rechte(!) lat over je hout leggen en daar langs frezen, dan heb je een prima haakse en rechte kant. Als je dat bij alle delen doet kun je ze naadloos verlijmen.

Mattia
5 februari 2007, 07:00
Tip: de fabriekszijkanten van een stuk MDF zijn erg recht te noemen.

Verder zou ik niet aan schaven beginnen tenzij je weet hoe je zo'n ding goed moet slijpen, wetten, afstellen, en gebruiken. Vlakke schuurblok werkt ook goed.

Stief
5 februari 2007, 07:52
Ik gebruik zelf altijd de zijkant van mdf als "freesmal".
Als je een schuurblok gebruikt, gebruik dan niet zo'n ding met rubber (lees: zacht) oppervlak, want dan blijf je alsnog een spleet houden.

Enra
5 februari 2007, 08:46
Tip: de fabriekszijkanten van een stuk MDF zijn erg recht te noemen.

Verder zou ik niet aan schaven beginnen tenzij je weet hoe je zo'n ding goed moet slijpen, wetten, afstellen, en gebruiken. Vlakke schuurblok werkt ook goed.

The_W85 geeft aan schaven (meervoud) te bezitten. En schaven + onderhoud plegen kun je leren. Dus waarschuwen is terecht, afraden niet zinnig. Jij hebt het ook moeten leren!!! Toch??

Mattia
5 februari 2007, 09:12
The_W85 geeft aan schaven (meervoud) te bezitten. En schaven + onderhoud plegen kun je leren. Dus waarschuwen is terecht, afraden niet zinnig. Jij hebt het ook moeten leren!!! Toch??

Ja, klopt. Maar als je het gewoon 'effe snel' wil doen, dan zeg ik: groot blok met schuurpapier, en/of frezen. Is makkelijker, zeker als je volledige body delen wil gaan voegen. Als je echter de tijd wil nemen (een paar uur/dagdeel om de schaaf schoon te maken, wetten, slijpen, waarschijnlijk nog wat gereedschap daarvoor moeten aanschaffen ook), dan raad ik echt iedereen aan om te leren hoe je met een schaaf om moet gaan! Zo ingewikkeld is het zeker niet, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Niets is gevaarlijker/nuttelozer/meer frustrerend dan een minder dan vlijmscherpe, slecht afgestelde schaaf (of beitel. Botte beitels zijn eigenlijk het gevaarlijkst).

oknarb180
5 februari 2007, 09:51
Gewoon een rechte(!) lat over je hout leggen en daar langs frezen, dan heb je een prima haakse en rechte kant. Als je dat bij alle delen doet kun je ze naadloos verlijmen.

Hey,

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, werkte perfect. Ik heb er een mooie strakke lijmnaad aan over gehouden!!!
Het is wel van belang dat de balk/top netjes vlak is.

vr.gr.

Branko

ernieman
5 februari 2007, 09:56
The_W85 geeft aan schaven (meervoud) te bezitten. En schaven + onderhoud plegen kun je leren. Dus waarschuwen is terecht, afraden niet zinnig. Jij hebt het ook moeten leren!!! Toch??
Dit lijkt me tevens wel een leuke demo voor op een bouwersmeeting. "Het goed gebruik van handgereedschap"

Mattia
5 februari 2007, 11:23
Dit lijkt me tevens wel een leuke demo voor op een bouwersmeeting. "Het goed gebruik van handgereedschap"

Kun je wel een middagje aan wijten. Vooral als je een aantal verschillende slijpmethodes (ScarySharp, Watersteen, Oliesteen, Machinaal) wil demo'en. Basisprincipes zijn wel hetzelfde (vlakke achterkant, geen braam, etc.), dus het is wellicht een goed idee...maar iemand anders mag 't doen. Ik kan 't wel, maar niet op een supervlotte, makkelijke manier :)

Enra
5 februari 2007, 12:20
Ja, klopt. Maar als je het gewoon 'effe snel' wil doen, dan zeg ik: groot blok met schuurpapier, en/of frezen. Is makkelijker, zeker als je volledige body delen wil gaan voegen. Als je echter de tijd wil nemen (een paar uur/dagdeel om de schaaf schoon te maken, wetten, slijpen, waarschijnlijk nog wat gereedschap daarvoor moeten aanschaffen ook), dan raad ik echt iedereen aan om te leren hoe je met een schaaf om moet gaan! Zo ingewikkeld is het zeker niet, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Niets is gevaarlijker/nuttelozer/meer frustrerend dan een minder dan vlijmscherpe, slecht afgestelde schaaf (of beitel. Botte beitels zijn eigenlijk het gevaarlijkst).

We zijn het wel eens hoor!!!