PDA

View Full Version : hotrodden, hoe werkt dat en wat levert het op?



dePerik
3 februari 2007, 22:31
Nou ja, de vraag is helder...
Ik heb hier en daar wat lopen zoeken op het net maar ik krijg toch geen goed en helder antwoord. Wat is het verschil tussen bijvoorbeeld een JCM800 en een hotrodded JCM800? Wat kan ie dan meer, hoe anders klinkt ie? En hoe werkt het?

skabouter
3 februari 2007, 22:49
ik geloof niet dat er zoiets bestaat als een hotrodded jcm800. ze kunnen 3 dingen bedoelen.
-jcm800 met mods (wsl meer gain)
-jcm800 met booster voor de preamp (een pedaal wat het inputlevel verhoogd wat resulteerd in meer gain)
-een andere amp die klinkt als een jcm800, maar dan met wat meer gain/power. (al ken ik nauwelijks amps met meer power dan een jcm800)

ik heb het crunch kanaal van mn Framus Dragon wel eens een "hotrodded jcm800" genoemt....klinkt als jcm800, maar met meer gain.
meer gain is dus de bottomline denk ik, wat betrefd het "hotrod" verhaal.

als dit niet is wat jij bedoeld dan snap ik de vraagstelling niet........

MarkS
3 februari 2007, 23:08
Gebruikte Soldano die uitdrukking niet?

dePerik
3 februari 2007, 23:09
Ik dacht dat hotrodden het modificeren van je amp was. Zoiets als je brommer opvoeren of zo? Ik kan me alleen geen voorstelling maken wat je dan zou moeten doen, behalve misschien een extra hot bias? Of andere electronica er in zetten die een signaal oppeppen, weet ik veel.
Er is toch een Fender Hot Rod, wat is daar dan zo 'hotrod' aan? En waarom kan het bij auto's ook :???:

Meadow
4 februari 2007, 00:08
hotrodden is toch gewoon zo modificeren dat je meer gain hebt?

Negative K3 fan
4 februari 2007, 02:51
hotrodden moet je inderdaad zoeken in het opvoeren van je amp, inderdaad bij jcm800s vaak, meer gain uit de preamp. Een jcm800 heeft in principe genoeg gain, zolang je hem maar goed opendraait, maar dat is niet altijd mogelijk, dus vandaag wat meer 'gain on tap'.

Het leuke bij de jcm800 is dat deze amp van zichzelf redelijk 'basic' is, het is dus vrij makkelijk om enkele aanpassingen in het design te vinden om de gain (flink) te verhogen. Ik heb zelf een amp met zo'n preamp...

Rinze
4 februari 2007, 09:50
Ik dacht dat hotrodden gewoon een verbetering aan je versterker inhield om meer en betere scheur te krijgen. Ik heb een JCM 800 gehad die helemaal aangepast was aan mijn wensen. Hier is de beschrijving van wat er aan veranderd was:

"Een 50 watt buizentop uit de Marshall JCM 800-serie, type 2204 met bijbehorend 4 maal 12 inch cabinet, type 1960B. De versterker is gemodificeerd: ten eerste is de toonregeling aangepast (betere componenten en hoog en mid losgekoppeld).Ten tweede is een condensator bij de ingang verwijderd waardoor het laag niet afneemt bij teruggedraaid voorversterkervolume. Ten derde zijn er in serie met de normale volumeregelaars nog twee potmeters aangebracht waardoor het mogelijk is om van een crunch-instelling op het normale kanaal terug te schakelen naar een clean geluid (in serie om het hoog minder te beïnvloeden). Verder is er een extra 12ax7-buis met drive-regelaar voor de voorversterker geplaatst die ook per voetschakelaar geaktiveerd kan worden. Ten slotte kan nog een instelbare mastervolume-boost ingeschakeld worden. De voorbuizen zijn de originele op de stuurbuis na, de eindbuizen zijn Golden Dragons, hifi-buizen voor veel headroom." (komt van mijn toenmalige site)

Hierdoor had ik een vierversnellingsbak, met een fantastisch clean, waar zelfs een Fenderachtig belletjes-hoog in zat. De crunch en gewone JCM800 scheur was ook geweldig. De extra buis kon je het best gebruiken om de voorversterker een extra push te geven als ie al flink open stond. En solo's speel ik nauwelijks, dus die boost... O ja, de kast had ik ook verstevigd om de enorme resonanties wat te dempen.

Ik had wel de mazzel dat een vriend van me versterkertechneut was en dit allemaal heel goedkoop voor me heeft gedaan. Het was een fantastische versterker, maar wanneer je niet echt in een HARDE band speelt is zo'n ding VEEL te hard, veel te zwaar en te groot. Dus: exit (snik).

skabouter
4 februari 2007, 14:10
let wel dePerik, dat je voor [gain]mods wel behoorlijk betaald vaak, tenzij je het zelf kan doen. als je puur meer gain wilt werkt de bovengenoemde booster voor de preamp ook prima en dat is veel goedkoper.

Chris Winsemius
4 februari 2007, 15:10
Hotrodden: modificeren, modden, tunen, tweaken, aanpassen, ombouwen :)

't Kan verschillen tussen wat tweakjes, extra gaintrappen/kanalen en zelfs andere trafo's.

't Belangrijkste: dat de tech kan begrijpen wat je wilt en dat kan "vertalen" in 'n mod/circuit.

Negative K3 fan
4 februari 2007, 15:14
belangrijkste bij een jcm800, gain toevoegen zonder de distortion modderig/zompig/oververzadigd te laten klinken...

skabouter
4 februari 2007, 15:28
hier had ik nooit zo`n moeite mee met jcm800. die klinkt vrij puur en heeft een enorm strakke low-end, wordt niet snel zompig opzich. of je moet met metalzones aan de gang gaan of iets anders afschuwelijks.........

dePerik
4 februari 2007, 20:52
Nou was die jcm800 alleen om een voorbeeld te geven. Ik heb 'm niet. Ik heb een Laney AOR series II, waarvan gezegd wordt dat ie te vergelijken is met een hotrodded jcm800. Ik weet niet hoeveel buizen een jcm800 in z'n pre-amp heeft, de AOR heeft er vier, ook vier op de eindtrap. Dat lijkt me behoorlijk standaard. Misschien wordt het AOR kanaal gezien als hotrod gedeelte?
Het lijkt me (dus) niet nodig deze amp nog een keer extra onderhanden te nemen om er meer gain uit te persen. En ik moet 'm nog leren kennen ook want ik hem m nog maar net. Vandaar ook dat ik wilde weten hoe het nou zit met dat hotrodden, 'k was bang dat ik vanwege dat straks een kapitaal kwijt zou zijn aan een servicebeurt.
Maar wat Rinze beschrijft, daar heb ik wel oren naar, een goeie customizing, aangepast op mijn wensen. Ik ga daar es over nadenken. Iemand misschien tips voor me, waardoor de Laney nog beter kan gaan klinken?

heavy-metal-thunder
4 februari 2007, 20:53
Marshall gebruikt die term zelf in de handleiding van de JCM 2000 DSL!

"The 100 Watt DSL 100 and 50 Watt DSL 50 Dual Super Lead heads feature two footswitchable channels, Classic Gain / Channel A and Ultra Gain / Channel B. As the names imply, each channel has a very different character, with Classic Gain / Channel A taking you from a clean to crunch 1959 and then, via a mode switch, up to a 2203 style brute.
Ultra Gain /Channel B takes you from a hot rodded 2203."

Lijkt me gewoon een opgefokte, meer gain, 2203/JCM800 100W

Rinze
4 februari 2007, 21:07
Nou was die jcm800 alleen om een voorbeeld te geven. Ik heb 'm niet. Ik heb een Laney AOR series II, waarvan gezegd wordt dat ie te vergelijken is met een hotrodded jcm800. Ik weet niet hoeveel buizen een jcm800 in z'n pre-amp heeft, de AOR heeft er vier, ook vier op de eindtrap. Dat lijkt me behoorlijk standaard. Misschien wordt het AOR kanaal gezien als hotrod gedeelte?

Je AOR heeft dan een voorversterkerbuis meer dan een JCM 800, die heeft er drie (toch?, ik weet het ineens niet zeker meer). Dus je zou kunnen zeggen dat de Laney qua gainvermogen waarschijnlijk inderdaad al gehotrod is. Is dit die top die een paar maanden geleden op marktplaats stond voor (dacht ik) 350 euro?

Verder is het gewoon kijken wat je bevalt en wat beter kan of nog mist. Misschien kun je zelf door andere buizen of een pedaal de boel al voldoende aanpassen. Zo niet, dan moet je iemand zien te vinden die goed aanvoelt waar je naartoe wilt en dat dan ook doet. Er zijn ook modders die gewoon een aantal standaardkunsten doen. Hangt er ook van af hoe goed en flexibel zo'n jongen is. Bij jouw versterker speelt het niet zo, maar een versterker waaraan gesleuteld is kan ook minder waard worden, omdat ie niet meer origineel is. Afijn, je moet maar zien...

skabouter
4 februari 2007, 21:25
idd, het zijn leuke beslissingen om te doen, maar het heeft altijd een nadeeltje.
het kan behoorlijk duur worden [uurloon van de tech] en hoeft niet altijd zo te worden als je wilt. bovendien kan de versterker ook minder waard worden bij verkoop........

ik zou modden op een goedkopere/slechtere amp maar niet doen, verkoop hem dan, en zoek van het geld en het geld dat je voor mods had gereserveerd een goeie amp die gelijk bij je past, zonder te hoeven modden. ik denk dat dit een betere weg is..........

uiteraard moet ieder dat voor zich weten

jacky
4 februari 2007, 21:42
Zo klinkt hij als hij iets te hot is gerod

http://www.youtube.com/watch?v=5dHrEiYWJzk&mode=related&search=

skabouter
4 februari 2007, 21:47
wow wat een taaltje..........en aarrrgghhh weer die bogner marteling in ander schermpje

jacky
4 februari 2007, 22:25
wow wat een taaltje..........en aarrrgghhh weer die bogner marteling in ander schermpje

welk linkje ?

skabouter
4 februari 2007, 22:48
http://www.youtube.com/watch?v=v4xGQ49Qij8&mode=related&search=

dePerik
4 februari 2007, 23:27
Is dit die top die een paar maanden geleden op marktplaats stond voor (dacht ik) 350 euro?
Uhm,nope,
Hij stond wel op marktplaats tot drie weken geleden. Is een halfstack (met matching 4x12 cab) 100 watt. 500 euri voor betaald, leek me niet teveel. Was slecht onderhouden maar ik ben nu bezig 'm weer helemaal fit te krijgen. Als je de reviews op Harmony-Central mag geloven is het een toppertje. Nu is dat altijd nogal gekleurd maar een 9,9 voor de sound sla ik niet in de wind...voor die prijs.
En die extra buis; en hotrod buis dus! Hoera! :rockon:

skabouter
5 februari 2007, 00:07
heb je pics?

dePerik
6 februari 2007, 23:08
Pics...

http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/Da-Laney-2.jpg

http://i156.photobucket.com/albums/t35/dePerik/Da-Laney-1.jpg

skabouter
6 februari 2007, 23:28
nice! ben je er al achter welke speakers het zijn?

dePerik
6 februari 2007, 23:36
Hmmm, in de AOR Protube combo's werden Fane's gebruikt, die lijn dateert uit dezelfde tijd. Kan dus zijn dat die er in zitten. Ik heb gelezen dat Fane niet een heel denderend merk is en dat velen er Celestion 12G's in gezet hebben.
Ik ben zelf nogal weg van Vintage30 of Lead 80's, maar die ken ik alleen met een Marshall top er voor.
Morgen breng ik de top weg voor revisie, dan pas kan ik goed horen hoe ie klinkt. Misschien op termijn andere speakers... als het niet bevalt en ik wat pecunia over heb

vulvasonic
7 februari 2007, 12:20
Morgen breng ik de top weg voor revisie, dan pas kan ik goed horen hoe ie klinkt.

Giesen weten te bereiken?

dePerik
7 februari 2007, 13:01
Ja, letterlijk ook. 15 minuutjes rijden. Woont in een buurtje waar toevalligerwijs mijn vader enige tijd gewoond heeft.
Ben 'm een dikke week kwijt, dat wel.
Maandag gerepeteert met Mari. VET UIT DEN PLAAT!!! Nee, zonder gein het ging heel goed en het klikt met de band. Ik hoop dat we iets moois kunne opbouwen. De aftrap was in ieder geval heel oké.
...Ik wil die kast open, maar hij staat in de repruimte... vanavond misschien even op en neer. Dan weet ik of ik geld moet sparen voor andere speakers...

vulvasonic
7 februari 2007, 13:08
Dat is mooi, mooi, mooi man! :cheerup:

dePerik
7 februari 2007, 23:04
Ja :cheerup: <- zo blij hupste ik door het rep.hok.
Wanneer heb je weer mail?

Ben maar niet wezen kijken naar de speakers, doe ik volgende week wel...

vulvasonic
8 februari 2007, 11:47
Ja :cheerup: <- zo blij hupste ik door het rep.hok.
Wanneer heb je weer mail?

Ben maar niet wezen kijken naar de speakers, doe ik volgende week wel...

Ik heb geen idee. Er zit me nogal wat tegen wat dat betreft.

dePerik
8 februari 2007, 22:02
:dontgeti: Hèh, das nou weer kutjes, en volgens mij ook vrijdag vrij dus mijn opmerking komt ook pas maandag weer aan.
We belluh (Belluh? Was dat niet iets van heel vroegah?)
cya ;)