PDA

View Full Version : 2 harde schijven wat en waar?



stevie_vp
3 februari 2007, 22:10
Ik gebruik cubase sx en heb 2 harde schijven tot mijn beschikking...
C: staat windows op en staat cubase ook op....
D: is in principe leeg... af en toe een game...

Waar kan ik het beste welke dingen zetten?

Cubase op c? plugins (vst) ook op c?
En schrijf ik dan alle audio data naar D?
Of andersom? en waarom?

PS: allebei de schijven zijn allebei even snel...

bobby
3 februari 2007, 22:23
C gewoon je plugins plus host neerzetten.. in dit geval dus cubase...

En alle audio files kun je dan dumpen op de D schijf... is er veel ruimte over op de D schijf?

Ik heb ook een extra schijf gekocht voor alle audio files van nuendo... van de 114GB die ik daarvan kan gebruiken, ben ik al eens tot 110 GB gekomen met alleen maar losse audio files.. allemaal wav bestandjes, dus dat vult snel...

Das Schaap
3 februari 2007, 22:39
Gebruik de D: schijf gewoon voor de opslag van alles wat echt ruimte in beslag neemt.

Als je C: schijf niet erg groot is gebruik die dan alleen voor het programma zelf, het laatste wat je wilt is dat je C: schijf vol raakt.

Zelf heb ik denk ik onderhand bijna 30 gig aan vsti´s en m´n audio bestanden zijn een zooitje geworden en moet nodig opgeschoond worden. Hou er rekening mee dus dat je onnodige audio niet bewaart ! En geef je tracks altijd duidelijke namen. Anders zit je mappen door te struinen met allemaal bestanden genaamd Audio 01_01 e.d.

stevie_vp
4 februari 2007, 04:01
ja ik heb zat ruimte op me d schijf.. is gewoon leeg....
Dan zet ik idd me host en vst's gewoon op c en audio schrijven op d...

Wat betreft de rommel qua audiobestanden heb ik niet...
Ik neem in principe een of twee tracks op en maak ze dan helemaal af...
Dan gewoon mixdown en bewaren op c:....

En in welk soort bestand slaan jullie afgemaakte tracks meestal op eigenlijk?
Ik heeel soms mp3 als t een klein ideetje is maar anders wav.
Hoe zit het met ogg files eigenlijk? is dat n beetje qualiteit?

En als ik wav exporteer kies ik 24 bits.... maar wat betekent 32(float) ??

guitardude
4 februari 2007, 04:28
Heuj Steef (toch?),

ogg (vorbis) schijnt ietsje beter te zijn dan MP3, maar dat verschil is praktisch onhoorbaar. Overigens kan je voor Mp3 het beste de LAME encoder gebruiken, maar dat zal je vast wel weten. (als cubase aparte encoders ondersteund overigens, zelf geen ervaring mee)

En de audiofiles zou ik ook gewoon op de D schijf zetten. Lijkt mij ook het snelste.

Een 32 Bits Wav file heeft als voordeel boven 24 bits dat hij een headroom heeft van +150 dB ipv 120.
Dit vond ik alleen met google, dus of je daar wat aan hebt.. :p

Trouwens wat foto's bekeken van je Powertone, Gaaf ding zeg!
anyway, keep rocking :rockon:

Robbert :hippie:

stevie_vp
4 februari 2007, 05:32
Heuj Steef (toch?),

ogg (vorbis) schijnt ietsje beter te zijn dan MP3, maar dat verschil is praktisch onhoorbaar. Overigens kan je voor Mp3 het beste de LAME encoder gebruiken, maar dat zal je vast wel weten. (als cubase aparte encoders ondersteund overigens, zelf geen ervaring mee)

En de audiofiles zou ik ook gewoon op de D schijf zetten. Lijkt mij ook het snelste.

Een 32 Bits Wav file heeft als voordeel boven 24 bits dat hij een headroom heeft van +150 dB ipv 120.
Dit vond ik alleen met google, dus of je daar wat aan hebt.. :p

Trouwens wat foto's bekeken van je Powertone, Gaaf ding zeg!
anyway, keep rocking :rockon:

Robbert :hippie:

Hey gozer! its me :)
Oww ok ogg is dus net zo kut hehe... meer headroom is opzich wel chill...
Ja powertone is zeker sexy haha.. ben benieuwd van je van de tiny terror gaat vinden....
Tot de volgende poker-night!

harrie-beton
4 februari 2007, 11:30
Persoonlijk ben ik een voorstander van alle systeemdingen op een C. Dat is ook het snelst. Met de schijven van tegenwoordig is het nooit meer nodig om een game op een andere te zetten dan de C.
Al je persoonlijke data (dus muziek projecten ook) op een andere schijf.
Dat is vrij overzichtelijk met backuppen en crashes.

e!
4 februari 2007, 12:13
Persoonlijk ben ik een voorstander van alle systeemdingen op een C. Dat is ook het snelst. Met de schijven van tegenwoordig is het nooit meer nodig om een game op een andere te zetten dan de C.
Al je persoonlijke data (dus muziek projecten ook) op een andere schijf.
Dat is vrij overzichtelijk met backuppen en crashes.
Jup. C: is je systeemschijf. Alles wat programma heet (of plugin) zet je daar. Is ook 't snelst met installeren. Normaal gesproken kun je dan overal gewoon op 'volgende' en 'doorgaan' klikken. Alle installatiepaden zijn dan goed. let wel op bij sommige plugins. die vinden soms niet automatisch je VST plugin folder.

Op D: zet je data/documenten. D.w.z. software installers (de bestanden van waaruit je de programma's installeert op C: ), audio, video, foto, Office documenten, kortom alles wat je niet wilt kwijtraken als je systeem crasht. Denk bv. ook aan persoonlijke presets van plugins en je Outlook (express) adresboeken en dat soort zaken.

Als laatste tip raad ik je aan om alles op D: wat onvervangbaar is (van babyfoto's tot dure, gedownloade software tot je dierbaarste audio/video) regelmatig op een eenmaal beschrijfbaar medium te backupen, m.a.w. een DVD-R of CD-R en deze in een kast te zetten, liefst in het donker. Gebruik voor backups geen rewritable media.

Op deze manier is je data het veiligst en doet een herinstallatietje nooit pijn. Wil je het jezelf helemaal gemakkelijk maken, maak dan een Ghost image van je installatie op het moment dat je net je PC hebt geïnstalleerd evt. inclusief de meest gebruikte software, maar zonder antivirus. Die installeer je nadat je je Ghost hebt gemaakt. Zo herinstalleer je je PC straks in 20 minuten! Dat is nl. hoe lang het ongeveer duurt om een Ghost image terug te zetten van DVD. Zet je een Ghost image op DVD dan moet je installatie niet groter zijn dan 4,7 GB. Zet je je image op D: dan kan 'ie zo groot als je aan schijfruimte wilt opofferen, maar bedenk je wel dat hoe meer je installeert en dus in je Ghost meeneemt, hoe groter de kans dat er iets misgaat en je weer opnieuw moet beginnen. Ghosten vanaf D: gaat uiteraard nog veel sneller dan vanaf DVD. Herinstalleren in 10 minuten of minder is dan mogelijk.

Nou, succes ermee.

stevie_vp
4 februari 2007, 15:37
Ey! thanx voor alle reacties! ik doet t inderdaad zoals e! zegt.. alleen hou ik die paar fototjes en dingetjes gewoon op c... staan ze toch al en t zal me echt een zorg wezen als ie crashed en ik alles kwijt ben... alle gemasterde audio zet ik wel op d... is me iets dierbaarder hehe :)
greets
/
s

Roman
5 februari 2007, 08:19
Inderdaad,
Programma's etc op C:
Data op D:

EN, zorg dat je schijven niet op de zelfde IDE/SATA poort zit. Hierdoor krijg je snellere (lees: exclusieve) schijf toegang.