PDA

View Full Version : Eerste track!



jarninho
3 februari 2007, 21:01
Zo!

Eerste track waar ik na 5 keer luisteren nog enigszins tevreden over ben. Dus ook gelijk maar posten om te zien of jullie er ook wat naar kunnen luisteren.

Ik speel nu ongeveer anderhalf jaar serieus gitaar en heb enkele maanden terug een basgitaar gekocht. Die kon ik nu eindelijk gebruiken. Ik heb alles opgenomen via de Toneport en in Ableton bij elkaar gezet. De drums vond ik daar gelukkig ook, want ik kan echt geen drumloops maken...

Ben benieuwd!

mijn track! (http://members.chello.nl/j.pannekeet/070203%20Just%20some%20track.mp3)

e!
4 februari 2007, 00:57
Luister, ik wil je niet ontmoedigen, maar ik vond het eerlijk gezegd nogal saai en langdradig. Ik kon de neiging om dit na de eerste minuut af te zetten nauwelijks onderdrukken. Waar je wat mij betreft wat aan zou moeten doen is het volgende:

1. Het is veel te lang voor wat er gebeurt. Het is verleidelijk om een nummer laagje voor laagje op te bouwen, maar als de verschillende partijen je na 2x niet meer boeien werkt dat niet. De intro is daarom al veel te lang. De rest ook.

2. De ritmegitaar is onstrak gespeeld. Dit zou nog wel werken met een "naar achter leunende" drummer, maar je gebruikt een drumloopje, dat vanzelfsprekend retestrak is. Die combi werkt niet.

3. Je maakt gebruik van een enkel drumloopje. Dat werkt ook niet. Als je zelf al geen loopjes kan maken, zoek dan verschillende loopjes en doe daar wat mee.

Het is niet leuk om kritiek te horen na ergens je energie ingestopt te hebben. Je zet het hier echter niet om mooie verhalen te horen, neem ik aan. Je speelt nog niet zo heel lang en je ervaring met het componeren en opnemen van muziek zal ook niet groot zijn. Dan mag je ook niet te veeleisend zijn. Dit was zeker een goeie oefening, maar voordat je iets aan de wereld laat horen zul je toch een hogere standaard voor jezelf moeten zetten. Iets 5 keer kunnen horen zonder je eraan te storen is niet echt een graadmeter.

Er zaten wel geinige dingskes in, maar 't was gewoon veel te weinig voor bijna 7 minuten muziek. Het akkoordenverloop is al vrij uitgekauwd, laat staan als je 't 200x herhaalt. Zing er dan opz'n minst iets droogs bij, zodat er wat te lachen valt.

Conclusie: hou 't short & sweet. Vertel wat meer een verhaal. Pas op voor cliché's, zoals die intro. Wat de sound betreft zou ik gewoon blijven experimenteren. Lees op internet, in tijdschriften en productiehandboeken verder over hoe je een track goed kunt laten klinken. Dan kom je zo een eind verder.

Michel89
4 februari 2007, 01:39
Mja, het is vrij eentonig.. Wat ik als advies heb mbt drumloops is, downl*cugh*koop ;) Fruityloops, of iets dergelijks, en maak daarmee een backing, je kan drums helemaal met de hand met drumsynth noot voor noot en tempo naar je eigen wensen maken, je kan zo ook makkelijk vaste drumpatronen maken en hier en daar wat drumlickjes toevoegen. Ook verandering in de bas en toevoegen van andere instrumenten is allemaal mogelijk... als je het programma goed onder de knie hebt tenminste. Zo krijg je in ieder geval de backing wat interessanter.

Wat betreft je gitaarspel is je prasing wat saai, alles in hetzelfde tempo en het eindigen van een phrase is 8 van de 10 keer hetzelfde. Daarmee ben je er zeker nog niet, maar blijven oefenen want je komt er wel als je het blijft doen.

Je speelt in ieder geval wel in de maat overal, maar mischien is dat ook allemaal wat te strak, probeer ook bepaalde noten langer vast te houden en bepaalde noten te accentueren door krachtigere/langere bends, ze klinken erg droog en hetzelfde. Daarbij kun je ook proberen bepaalde phrases wat sneller te spelen, mogelijk gaat dat niet helemaal lekker omdat je nog niet genoeg ervaring ervoor heb maar je kan beter af en toe wat rommelen dan continu op één tempo zitten.. Gewoon experimenteren ermee en kijken hoever je kan gaan. Wat ook zo is is dat je vaak een lick 3 of 4 keer herhaald. Dit is allemaal heel leuk en geeft muziek een bepaalde thema, maar dit moet niet ALLEEN MAAR worden gedaan..

Zoals e! zei, er zitten wel wat leuke dingen in, maar er is nog een hoop te doen. (Hoewel ik niet beweer dat ik zelf geweldig ben hoor) Maar blijven spelen en oefenen, voor een eerste track heeft het wel potentie, je wordt vanzelf beter! :)

jarninho
4 februari 2007, 10:52
Thanks voor de kritiek. 't Is inderdaad behoorlijk langdradig nu ik 't nog eens terugluister.

En inderdaad heb ik nog zeer weinig ervaring, maar daarom heb ik 't ook op 't net gegooid. Ik heb nu weer wat geleerd en zal eens kijken of dat tot een betere volgende track kan leiden.

e!
4 februari 2007, 11:52
Het maken van een goed nummer lukt soms in een half uur, maar in mijn ervaring is het een proces van dagen, weken, maanden en soms jaren van duwen, trekken, kneden en bijschaven. Als je uren met iets bezig bent is het ook gemakkelijk om er te dicht op te zitten. Een paar dagen laten liggen en nog eens luisteren en je hoort zo wat er mis is, terwijl je daar eerst maar niet uit kon komen.

Succes!