PDA

View Full Version : Push/pull volume pot voor Les Paul Studio



RolandT
3 februari 2007, 17:07
Ik ben op zoek naar een push/pull pot voor mijn Les Paul Studio. Ik heb het niet gemeten maar ik vermoed dat mijn Studio ook nu een 300KOhm volume pot heeft.

Ik vind nergens een winkel die zo'n pot in de push/pull versie heeft en blijkbaar heb ik ook voor een Les Paul een lange pot nodig.

Kan iemand mij helpen?

wietse
3 februari 2007, 18:15
voor humbucker gitaren is 500k de standaard, vast beter te vinden dan zo'n ongewone waarde als 300k.

RolandT
3 februari 2007, 18:34
Ja weet niet waarom Gibson tegen de regels 300K grbruikt maar het probleem is om die push/pull met een lange "steel" te vinden. ik vind enkel de korte versie.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 18:39
Ja die krengen zijn zowieso belachelijk moeilijk te krijgen in een gitarenzaak, moet eigenlijk niet kunnen. Zulke dingen behoren altijd op voorraad te zijn, juist de 'hebbedingetjes'. Het is gewoon vervelend als je ergens mee bezig bent en alles compleet is en je nog gezeik krijgt dat potmeters niet op voorraad zijn, wel belangrijke onderdelen lijkt me.

Voor mij duurde het gelukkig maar een week voordat ze binnen waren, dus vrij snel. 300K komt minder voor, maar je zou er eens mee kunnen experimenteren.
In mn LP zitten zowel 500K als 300K potmeters; zeer tevreden over de sound.
Bij de originele oude Gibsons zaten namelijk ook standaard 500K en 300K potmeters en niet zowel volume als toon beiden 500K :)

RolandT
3 februari 2007, 20:07
De winkel moet het idd bestellen. Weet iemand een online winkel (liefst in europa) die mij een 500K audio taper push/pull long shaft pot kan leveren?

Yamhammer_71
3 februari 2007, 23:03
De winkel moet het idd bestellen. Weet iemand een online winkel (liefst in europa) die mij een 500K audio taper push/pull long shaft pot kan leveren?

van de Haar??

Orpheo
4 februari 2007, 07:44
gewoon op ebay zoeken. je vindt ze zo. en anders www.guitarelectronics.com die heeft ze ook vast.

Butcher
4 februari 2007, 08:41
Ik neem aan dat je van single coil naar humbucker wilt switchen. Een ander optie die je hebt, zonder pot te vervangen is om de aarde draad van de pickup op de pot te solderen. Als je tonepot op 10 staat heb je een single coil, en als je terug naar 8-8.5 draait heb je humbucker. Tussen 8-8.5 en 0 fungeert de pot als tone voor de humbucker.

RolandT
4 februari 2007, 12:42
Een ander optie die je hebt, zonder pot te vervangen is om de aarde draad van de pickup op de pot te solderen. Als je tonepot op 10 staat heb je een single coil, en als je terug naar 8-8.5 draait heb je humbucker. Tussen 8-8.5 en 0 fungeert de pot als tone voor de humbucker. Goed idee maar ik was van plan om de twee coils in parallel te schakelen om een "single coil" toon te krijgen, ik vermoed dat jouw schakeling 1 van de coils uit zet?
gewoon op ebay zoeken. je vindt ze zo. en anders www.guitarelectronics.com die heeft ze ook vast.. Daar had ik al gezien maar dat lijken alleen maar audio taper versies te zijn, mijn volume pots van de Studio zijn niet audio taper. Mijn gitaar tech zegt dat hij ook gewoon de metalen plaat uit de Studio kan weg doen, dan passen ook de korte DPDT pots en een nieuwe shileding doen met een combinatie van alu tape en verf.

Orpheo
4 februari 2007, 17:25
Mijn gitaar tech zegt dat hij ook gewoon de metalen plaat uit de Studio kan weg doen, dan passen ook de korte DPDT pots en een nieuwe shileding doen met een combinatie van alu tape en verf.

dat is absoluut niet waar. ik heb 't zelf geprobeerd in mijn studio, en ik moest echt nog wel met een speedboor aan de gang om de ruimte erin te kweken :)

RolandT
4 februari 2007, 18:00
dat is absoluut niet waar. ik heb 't zelf geprobeerd in mijn studio, en ik moest echt nog wel met een speedboor aan de gang om de ruimte erin te kweken :)Wat heb je dan juist gedaan?
Is die metalen plaat er bij jou nu uit? Ik vermoed dat je dan idd nog wel wat moet boren om plaats te maken voor die nieuwe pots. Ik aarzel een beetje hieraan te beginnen. Het ziet er best wel knap stevig zo'n metalen plaat met die pots er op, weet niet of het alternatief zo stevig zal zijn...

Orpheo
4 februari 2007, 18:13
Wat heb je dan juist gedaan?
Is die metalen plaat er bij jou nu uit? Ik vermoed dat je dan idd nog wel wat moet boren om plaats te maken voor die nieuwe pots. Ik aarzel een beetje hieraan te beginnen. Het ziet er best wel knap stevig zo'n metalen plaat met die pots er op, weet niet of het alternatief zo stevig zal zijn...

dat valt mee. de pot zit op de plaat, met n moertje. dan gaat ie door de top, en dan zit ie daar ook licht vastgeschroefd, dat ie niet gaat schuiven. maar dat is redelijk stevig. wat ik heb gedaan is door de top, en van boven 'm vast schroeven/klemmen met de schroef. ala een strat en de slagplaat waar ie op vast zit. werkt perfect.


wat ik heb moeten doen met die speedboor was de maple top iets dunner maken op de plek waar de pot kwam. punt van de speedboor centreren in t gat dat er al was, en maar boren zodat t net past. anders zit je door de top heen.

RolandT
5 februari 2007, 12:17
Wanneer is Gibson begonnen met die plaat? Ik zag voorbeelden van oudere Gibsons die zo'n metalen plaat niet hebben...

Agent_Smith
5 februari 2007, 12:26
Wanneer is Gibson begonnen met die plaat? Ik zag voorbeelden van oudere Gibsons die zo'n metalen plaat niet hebben...

2e helft jaren '70 dacht ik ongeveer.
Normaal gesproken kun je de plaat gewoon weggooien en overstappen op korte potmeters zonder verder aanpassingen. Maar het werkt op zich wel makkelijk met die plaat en de pots zitten allemaal even recht. Ik zou m dus laten zitten als je niets perse hoeft over te stappen.

Orpheo
5 februari 2007, 13:38
het was ooit een onderdeel van de shielding; dan zat er nog een volledige kap overheen, over de pots, maar dat werkt echt onhandig.

ik vind die stalen plaat verschrikkelijk!!! Geef mij maar shielding van folie ofzo. kan je namelijk nog knopjes door de top heen jassen, of iets anders. maar die plaat is niet relaxed.

RolandT
5 februari 2007, 16:13
Mijn plan is nu om de metalen plaat eruit te halen, met gewone pots te werken en alu tape shielding te gebruiken. Ik ga ook mijn 300K volume pot vervangen door een 500K audio taper pot.

Nickname
5 februari 2007, 19:51
Ik wacht nu al ruim 2 maanden op een balans-volume pot.. dus niet zeiken :satisfie: hahaha