PDA

View Full Version : aanschaf ibanez s-serie



rocking toek
3 februari 2007, 17:02
Beste mensen, nadat ik een hele tijd mij heb moeten redden met een beginnersset (legend gitaar model strat en 15-watt miniversterkertje) ben ik nu eindelijk toe aan wat beter materiaal. Ik ben altijd wel een fender stratocasterfan geweest maar heb toch wel het idee dat deze gitaar tekortschiet bij de hardere muziekstijlen. Ik wil zelf absoluut een allround gitaar, waarmee ik zowel clean als vervormd en in alle stijlen uit de voeten kan, maar de gitaar moet toch zeker geschikt zijn voor hardrock. Beukende deathmetal is misschien wat teveel van het goede, maar een lekkere snelle vette riff en scheurende solos moeten er wel mogelijk mee zijn.
Qua budget wil ik er ongeveer 500 a 600 euro aan besteden. Ik zit te denken aan Ibanez. Met name de S-serie spreekt mij wel aan. Ik heb mijn oog laten vallen op een ibanez S 470 DX QM, afgeprijsd van 749 voor 599 euro. Ik hou van slanke snelle halzen en het uiterlijk vind ik ook erg fraai. Klopt het dat deze gitaren allround zijn? ik hoor nl. ook verhalen dat het meer metalgitaren zijn. De specificaties zijn als volgt, kan iemand mij hier meer over vertellen? Ik heb er nl. vooralsnog erg weinig verstand van...

Omschrijving
Wizard II neck
3pc. Maple Neck Material
Mahogany w/Quilted Maple top Body
22/Jumbo frets
Bound Rosewood Finger Board
ZR bridge
IBZ INF1 (H) Neck PU
IBZ INFS1 (S) Mid PU
IBZ INF2 (H) Bridge PU
S470DX Special Inlay



Wizard II neck
25.5 scale neck is 2mm thicker than the super-thin, super-flat Ibanez Wizard.

22/Jumbo frets
Jumbo frets offer easy playing for leads and chording.
IBZ INF1 (H) Neck PU
The Infinity 1 is a versatile and responsive ceramic magnet humbucker with warm classic tone and added output.
IBZ INF2 (H) Bridge PU
The Infinity 2 offers enhanced midrange output and excellent dynamics. Alnico-5 magnet for string clarity.

Als iemand mij er wat uitleg over kan geven, en voor/nadelen, of eigen ervaringen met het instrument, zou ik erg geholpen zijn. Alvast bedankt!

Grtz, rocking toek! :rockon:

AART
3 februari 2007, 17:06
Ze zijn erg goed, vooral de trem vind ik persoonlijk geweldig.

Het zijn zoals je zegt wel allround gitaren, je kan alles er wel mee.
Maar hij blinkt toch uit in het zware werk(hardrock, punk, metal, hardcore).

Maar je kan er best een lekkere clean sound uitkrijgen met de middle sc.

Solo's zal prima lukken met zo'n ibbi, en met de snelle hals zit het ook wel snor.
Alleen de pickups zijn het upgraden waard, maar het is niet per se nodig.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 18:26
Kijk ook eens naar Jackson gitaren...deze liggen ook rond de 600-700 euro, vaak met tremolo. Prachtig clean, goede distortion.
Ik heb er zelf ooit een gehad, maar het was niet mn 'ding', ben meer een Les Paul-man, maar het was zeker geen slecht gitaartje; smalle hals, lage actie en goede klank.

AART
3 februari 2007, 19:18
Kijk ook eens naar Jackson gitaren...deze liggen ook rond de 600-700 euro, vaak met tremolo. Prachtig clean, goede distortion.
Ik heb er zelf ooit een gehad, maar het was niet mn 'ding', ben meer een Les Paul-man, maar het was zeker geen slecht gitaartje; smalle hals, lage actie en goede klank.


Jackson is minder veelzijdig dan die ibanez omdat jackson vaak H-H heeft ipv H-S-H.

Daarnaast is Jackson nog veel metalgerichter dan Ibanez.

Yamhammer_71
3 februari 2007, 19:37
Klopt inderdaad, hij bezat 2 humbuckers (Duncan Designed), maar die klonken op zich heel behoorlijk. Ik ben ze weleens tegengekomen met 2 humbuckers en in het midden een single coil en dat was een Jackson. Maargoed, bij de Ibanezzen zal dit vast vaker voorkomen :)

Kaïn
3 februari 2007, 20:14
Zijn top gitaren. Pleur er wat di marzio's in en je hebt een wereldgitaar.

Ibanez RuleZ
3 februari 2007, 20:48
dat laatste is inderdaad wel een goede... die inf van ibanez zijn niet echt helemaal top of the bill...

ik blijf het een bizarre situatie vinden dat Ibanez in koreaanse S serie gitaren wel goede trems zet en niet in de RG serie uit korea. wat ik me dan afvraag: is die ZR dan zo goedkoop ofzo of wat?

harrald

AART
4 februari 2007, 21:01
dat laatste is inderdaad wel een goede... die inf van ibanez zijn niet echt helemaal top of the bill...

ik blijf het een bizarre situatie vinden dat Ibanez in koreaanse S serie gitaren wel goede trems zet en niet in de RG serie uit korea. wat ik me dan afvraag: is die ZR dan zo goedkoop ofzo of wat?

harrald


Ben ik helemaal met je eens.

De mindere trems op de RG's uit korea zijn het grootste minpunt aan de RG's.
De bouw is kwalitatief goed alleen de trems gaan mara een paar jaar mee bij intensief gebruik.

Orpheo
4 februari 2007, 21:05
dat laatste is inderdaad wel een goede... die inf van ibanez zijn niet echt helemaal top of the bill...

ik blijf het een bizarre situatie vinden dat Ibanez in koreaanse S serie gitaren wel goede trems zet en niet in de RG serie uit korea. wat ik me dan afvraag: is die ZR dan zo goedkoop ofzo of wat?

harrald

ik denk dat ze nog floyd rose moeten betalen ivm de licentie wat de edge trems betreft. de zr is niet gebaseerd op de floyd, en waarschijnlijk hoeven ze daar minder over te betalen.

rocking toek
5 februari 2007, 10:51
Wat houdt een zr-tremolo systeem precies in? ik hoor er positieve verhalen over maar weet niet wat t precies betekent. en wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste verschillen tussen zr en floyd rose?

en waarom zijn velen zo negatief over de elementen van de ibanez s?

ik ga in elk geval komende zaterdagmiddag de muziekwinkel met een bezoekje vereren. ik heb ooit al wel op een ibanez s (of sa of sz dat weet ik niet meer zeker) gespeeld, dik een jaar geleden ongeveer, en ik was er wel positief over. het ging in elk geval om een goedkoop exemplaar, 360 euro geloof ik.

urezna
5 februari 2007, 12:16
de elementen moet je gewoon zelf beoordelen. ik vind de standaard Ibanez elementen wisslend van kwaliteit, maar dr zitten ook goeie bij (mijn S heeft de QM1 en QM2, daar is helemaal niets mis mee) en het blijft een kwestie van smaak ook... waar de een het element bij aankoop van de gitaar gelijk vervangt, is de ander dik tevreden en vervangt em nooit...

verder, als je strakke metal wilt spelen (palm-muting), is mijn ervaring dat een RG qua speelcomfort het wint van de S-serie door de vorm van de body en hoe de rechterarm er op ligt... maar ook dat kan natuurlijk heel persoonlijk zijn.